Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος δίνει 3,5 αστεράκια στη νέα ταινία του Τάσου Μπουλμέτη και εξηγεί γιατί

1

Νοτιάς
Κομεντί
2015, (ΕΓΧΡ.)
Σκηνοθεσία: Τάσος Μπουλμέτης
Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Νιάρρος, Θέμης Πάνου, Μαρία Καλλιμάνη, Ταξιάρχης Χάνος, Αργύρης Ξάφης, Ερρίκος Λίτσης, Όμηρος Πουλάκης

★★★½

Δώδεκα χρόνια μετά την Πολίτικη Κουζίνα, ο Τάσος Μπουλμέτης επανέρχεται με μια ιστορία ενηλικίωσης που σε πρώτο πλάνο αφηγείται το πέρασμα του Σταύρου από την παιδική ηλικία και το χούι του να διαστρεβλώνει τους μύθους, στην άνδρωσή του κατά τα φοιτητικά χρόνια, καθώς και τη μετάβαση της Ελλάδας από τη χούντα στα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια. Όπως και στην Κουζίνα, πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία ποτίζουν τον Νοτιά, μια τοιχογραφία που διαμορφώνεται από τις κρίσιμες προσωπικές στιγμές και μεταχειρίζεται με ευαισθησία τις συγκρούσεις. Η οικογένεια του Σταύρου και οι καθηγητές του ανησυχούν με την ασυνήθιστη ερμηνεία που δίνει το παιδί σε οτιδήποτε μαθαίνει και παρακολουθούν την εξέλιξή του με κρυφό φόβο για το μέλλον του. Ο πατέρας του πουλάει βαλίτσες και έχει έμβλημά του τον Ωνάση, που υποτίθεται πως ήταν καλός του φίλος του στα ταξίδια του στη Λατινική Αμερική, ενώ στο γειτονικό μαγαζί ένας Κωνσταντινουπολίτης διατηρεί ένα φωτογραφείο, όπου ο Σταύρος βγάζει το πρώτο του χαρτζιλίκι, μαθαίνει την τέχνη αλλά και τον τρόπο να προσεγγίζει τον κόσμο – κάτι στο οποίο, ως εσωστρεφές παιδί, δεν ήταν καλός.

Ο Τάσος Μπουλμέτης κάνει μια σοφιστικέ ταινία, στο μέτρο που εντάσσει τις μικρές στιγμές, τα βλέμματα ενός ήρωα που παρακολουθεί τις εξελίξεις και διστάζει να βγει μπροστά στη ζωή σε ένα γενικότερο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο, χωρίς να φωνάζει και να προτάσσει. Παράλληλα, εμπλουτίζει τον Νοτιά με πολλά στοιχεία: οι γονείς παίζουν τον ρόλο τους αναδρομικά, δηλαδή στο πώς ο ήρωας μαθαίνει τον τρόπο που επηρεάστηκε από τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά τους. Οι συμφοιτητές τον ντρεσάρουν με τον ακτιβισμό και τον δογματισμό τους, όχι έτσι όπως εκείνοι νομίζουν, αλλά προς την κατεύθυνσή του προς την Τέχνη, αντί για τους «αγώνες». Μέσα από την πορεία του Σταύρου ο Τάσος Μπουλμέτης δεν αναπολεί νοσταλγικά τη χαμένη πατρίδα (τον τόπο της μνήμης και των εγγεγραμμένων βιωμάτων, όχι την εδαφική) αλλά καταθέτει το σχόλιό του για τα χαμένα οράματα μιας γενιάς. Κι αν ο ήρωας, όπως και ο Μπουλμέτης, βρίσκει τον δρόμο μου του μέσα στις εικόνες, τις ακίνητες στην αρχή και τις κινηματογραφικές στη συνέχεια, καθώς και τη δικαίωσή του στην επιλογή του να αφηγηθεί τους μύθους όπως εκείνος νομίζει και όχι όπως του επιβάλλουν τα κατευθυνόμενα διδάγματά του, δεν λείπει η πικρή διαπίστωση πως η εξουσία, η ισχύουσα και η μέλλουσα (το ΠΑΣΟΚ που παραμονεύει στα στέκια της αριστεράς), θα κλέψει τις αγαπημένες του, θολώνοντας έτσι τα αφελή νερά της αθωότητας.

Η απόσταση που είχε ο σκηνοθέτης από τους χαρακτήρες του στην Πολίτικη Κουζίνα μετατρέπεται σε αμεσότητα στον Νοτιά, σε συνείδηση. Ο Νότος, ως αναφορά στην περιπέτεια του πατέρα, και ο νοτιάς, ως αγέρας που ψιθυρίζει και επηρεάζει, όπως μεταφυσικά το θέτει στις δύο όμορφες σκηνές της η Ζωζώ Σαπουντζάκη, συμπυκνώνονται στον αδιαίρετο, αόρατο πρωταγωνιστή της ταινίας, με καθαρή και στρωτή αφήγηση, που διαρκώς αναπτύσσεται. Μια ειλικρινής φιλοφρόνηση για τον Νοτιά είναι πως πρόκειται για μια ιστορία που πολύ θα ήθελα να συνεχιστεί, για να παρακολουθήσω την τοποθέτηση του Σταύρου, με τις αφομοιωμένες απογοητεύσεις και την ελπίδα στην άκρη των προθέσεών του στη μετα-μεταπολιτευτική περίοδο, για να δω πόσο ο ρεαλιστής έχει διαβρώσει τον ονειροπόλο.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ