Ο Θ. Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Δύο εξαιρετικά δείγματα λατινοαμερικανικού σινεμά

Ο Θ. Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Δύο εξαιρετικά δείγματα λατινοαμερικανικού σινεμά Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής του El Clan, Peter Lanzani ποζάρει για τους φωτογράφους στο 72ο Φεστιβάλ της Βενετίας
0
Ο Θ. Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Δύο εξαιρετικά δείγματα λατινοαμερικανικού σινεμά Facebook Twitter
Σκηνή από το Desde Alla (Από Μακριά)

Ο Αργεντινός δημιουργός Πάμπλο Τραπέρο συνεχίζει να επιλέγει αιχμηρά θέματα και να βρίσκει το ηθικό δίλημμα μέσα από δυναμική, κλασσική αφήγηση. Μετά τη Lionera, το Carancho και το White Elephant, το El Clan έχει την όψη αμερικανικού δραματικού θρίλερ αλλά την καρδιά μιας λατινοαμερικανικής τραγωδίας. Τοποθετημένο αμέσως μετά την πτώση της επταετούς χούντας, στις αρχές της δεκαετίας του 80, αφορά στην απίστευτη αλλά αληθινή ιστορία ενός στεγνού και στυγνού πατερφαμίλια, που έχει υψηλές διασυνδέσεις με στρατιωτικούς αξιωματούχους, και βγάζει το μεροκάματο απαγάγοντας πλουσίους και ζητώντας λύτρα, με χειρουργικό επαγγελματισμό. Έχοντας εμπλέξει τους γιούς του, εκτός από έναν που λείπει (επίτηδες) στη Νέα Ζηλανδία, πιστεύει πως η παρανομία του δεν είναι παρά μια δουλειά, παρά το γεγονός πως οι πάλαι ποτέ παντοδύναμοι φίλοι του τον έχουν προειδοποιήσει πως δεν μπορούν να τον προστατέψουν όπως παλιά. Το θέμα είναι πως ο Αρκιμέντες Πούτσιο, αντίθετα από τον αρχαίο συνονόματο του, δεν είχε υπολογίσει καλά την σοβαρότητα και τη διάρκεια της φρέσκιας δημοκρατίας στη χώρα του, πιστεύοντας ακράδαντα πως θα είναι μια ακόμη περαστική πολιτική φάση και θα κρατήσει το πολύ για δυο χρόνια, όπως λέει ο ίδιος.

Αυτό το φιλμ νουάρ, που έχει σπάσει ρεκόρ εισπράξεων στην πάντα ευαίσθητη επί του θέματος Αργεντινή, επαναφέρει το μοτίβο της σιωπηλής ανοχής στο φασισμό, καθώς η πιό ανατριχιαστική κατάσταση που διαδραματίζεται είναι η business as usual καθημερινότητα της οικογένειας του δράστη, με τα μάνα να μαγειρεύει, τα παιδιά να διαβάζουν στα δωμάτια τους και τα γεύματα να τηρούνται κανονικά, ενώ τα αλυσοδεμένα θύματα ουρλιάζουν σα ζωντανά φαντάσματα, στο υπόγειο- αυτοί είναι οι σκελετοί στη ντουλάπα που προσπαθούν να εξορκίσουν οι Αργεντινοί, εξού και η κοσμοσυρροή στις πρώτες εβδομάδες προβολής της ταινίας.

Ο Θ. Κουτσογιαννόπουλος στη Βενετία: Δύο εξαιρετικά δείγματα λατινοαμερικανικού σινεμά Facebook Twitter

Το Desde Alla (Από Μακριά) αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, με παραγωγούς τον Γκιγιέρμο Αριάγα και τον Μίτσελ Φράνκο από το Μεξικό, και πρωταγωνιστή τον Χιλιανό Αλφρέντο Κάστρο, στο ρόλο του μοναχικού ομοφυλόφιλου που ψωνίζει νεαρά αγόρια στο Καράκας και τα πληρώνει για να τα βλέπει να γδύνονται, χωρίς ωστόσο να τα αγγίζει. 

Στα φεστιβάλ πάντα μαθαίνουμε τα πιό απίθανα πράγματα: μετά το σύνδρομο Φρεγκόλι, το οποίο ο Κάουφμαν περιέγραψε μεν, προσάρμοσε δε στις δραματικές επιταγές της ταινίας του, χωρίς να είναι απόλυτα ακριβής (συγχωρείται λόγω ιδιοφυΐας), ο Βίγας εξήγησε στη συνέντευξη τύπου πως υπάρχει ένα άλλο σύνδρομο, το παρθενικό (Virginal syndrome), όπου ο "ασθενής" δεν έρχεται σε επαφή με τους ερωτικούς συντρόφους που επιθυμεί, προφανώς μετά από μια τραυματική ψυχολογική εμπειρία στην κρίσιμη φάση της σεξουαλικής αφύπνισης. Ο σχεδόν πενηντάρης ήρωας της ταινίας δεν είναι απλώς ένας άνδρας με φετίχ, αλλά ένας βαθύτατα απελπισμένος άνθρωπος, ο οποίος έχει χάσει τη μητέρα του, έχει μια αδελφή με την οποία έχει καλές αλλά τυπικές σχέσεις, και έναν πατέρα που εδώ και λίγο καιρό βρίσκεται στην ίδια πόλη, αλλά, από όσα καταλαβαίνουμε, δεν είχε ποτέ επαφή με τα παιδιά του.

Ο Βίγας στήνει μια ρευστή εναλλαγή παρακολούθησης ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και έναν νεαρό που στην αρχή ζητάει μόνο χρήματα με επιθετικότητα και συχνά βιαιότητα, αλλά στη συνέχεια βρίσκει στο πρόσωπο του άνδρα που δεν έχει να χάσει τίποτε, τον πατέρα, και πιο συγκεκριμένα, την σχέση με τη πατρική φιγούρα, που ανέκαθεν ήταν προβληματική, ώσπου εξαφανίστηκε και από τη δική του ζωή. Η ειρωνία είναι πως ο τραχύς νέος ψάχνει την ακατέργαστη έκφανση της τρυφερότητας σε έναν άνδρα που δε θέλει να του τη δώσει, γιατί δε μπορεί απολύτως τίποτε. Ο Κάστρο είναι σκιαχτικός με το κενό βλέμμα και την συνεχή του απόσταση από το συναίσθημα, αλλά ο νικητής της ταινίας είναι ο Βίγας, ο οποίος συνθέτει ένα ψυχολογικό θρίλερ σωστά προσαρμοσμένο στο σύμπαν μιάς εγκαταλελειμένης ύπαρξης που υπάρχει, αλλά δε ζει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ