Ο σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» μας μιλάει αποκλειστικά για το Interruption του Γιώργου Ζώη

Ο σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» μας μιλάει αποκλειστικά για το Interruption του Γιώργου Ζώη Facebook Twitter
Δεν θα έλεγα ότι είναι ένα πολιτικό φιλμ. Σήμερα όταν βλέπεις κάτι που προέρχεται από την Ελλάδα, περιμένεις να έχει μια πολιτική ερμηνεία. Κατά την δική μου άποψη έχει να κάνει περισσότερο με τις δυτικές κοινωνίες στο σύνολό τους παρά με την Ελληνική κοινωνία. Ανήκει σίγουρα στο πειραματικό σινεμά.
0

 

Ο σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» μας μιλάει αποκλειστικά για το Interruption του Γιώργου Ζώη Facebook Twitter
Είναι ένα εξαιρετικά αιματηρό έργο και προσπαθούν να δώσουν στις συγκρούσεις του μια άλλη εκδοχή. Το κοινό όμως έχει έρθει ακριβώς για να δει αίμα. Θέλει να δει στην σκηνή όλους τους φόνους. Δεν έχουν καμία πρόθεση να αλλάξει τίποτα από τους νόμους που διέπουν την αρχαία τραγωδία, από όσα τρομαχτικά συμβαίνουν μέσα στο έργο.

Ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Έστλουντ που έκανε αίσθηση με την ταινία του «Ανωτέρα Βία» το 2014 και κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στις Κάννες και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια έκλεψε λίγο χρόνο από τα γυρίσματα της νέας τους ταινίας  για να μας πει την άποψη του για το Interruption που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Ζώης και κυκλοφορεί αυτή την βδομάδα στους κινηματογράφους. «Είχα δει πρώτα της μικρού μήκους του Γιώργου Ζώη, πριν δω την ταινία. Ήξερα ότι είναι ένας ταλαντούχος και έξυπνος σκηνοθέτης. Έχει τρομερή τεχνική στην κινηματογράφηση. Το είχα διαπιστώσει αυτό και νωρίτερα από το Casus Belli.

Στην ταινία ξεχωρίζει από την αρχή το στήσιμο. Το πανέμορφο θέατρο, ο τρόπος που εξερευνά ένα αρχαίο έργο. Ο τρόπος που προσπαθεί να αντιμετωπίσει το τέλος του, ένα αιματηρό τέλος και γενικά όλα τα βίαια σημεία της τραγωδίας. Το Interruption είναι μια ταινία που σε διεγείρει με ένα εγκεφαλικό τρόπο που γίνεται πιο εσωτερικός όσο προχωράει. Είναι πολυεπίπεδη και παίζει σε μια μέτα-κατάσταση. Λαμβάνει χώρα σε μια θεατρική σκηνή και το κοινό καλείται να ανέβει πάνω και να συμμετάσχει στο έργο. Η παράσταση που ανεβάζουν είναι ένα κλασσικό αρχαίο δράμα, η Ορέστεια.

Αυτό που εκτιμώ με την σκηνοθεσία του Γιώργου Ζώη είναι ότι είναι πολύ δυνατή εννοιολογικά. Μπορώ να αναγνωρίσω σε αυτήν το νεαρότερο εαυτό μου όταν έκανα τα πρώτα μου βήματα. Όταν είχα μια φιλοσοφία που με έκανε να έχω μια πιο δογματική ματιά. Ο ρυθμός του φιλμ και αρκετά άλλα στοιχεία είναι δέσμια σε αυτή την εννοιολογική ιδέα.

 

 

Είναι ένα εξαιρετικά αιματηρό έργο και προσπαθούν να δώσουν στις συγκρούσεις του μια άλλη εκδοχή. Το κοινό όμως έχει έρθει ακριβώς για να δει αίμα. Θέλει να δει στην σκηνή όλους τους φόνους. Δεν έχουν καμία πρόθεση να αλλάξει τίποτα από τους νόμους που διέπουν την αρχαία τραγωδία, από όσα τρομαχτικά συμβαίνουν μέσα στο έργο. Έτσι αυτόματα γίνεται μια σοβαρή κριτική στον τρόπο που σήμερα τα μίντια σερβίρουν ότι θέλουν στον κόσμο και αυτός το δέχεται.

Καθώς το έβλεπα μου θύμισε πολύ το Funny Games του Michael Haneke όπου τραβάει τα πάντα στα άκρα αν και στο Interruption ξέρεις ότι από πίσω υπάρχει ένα έργο, μια τραγωδία που υποκινεί τις καταστάσεις. Δεν χρησιμοποιεί όμως μια παραδοσιακή κινηματογράφηση. Για έναν άνθρωπο σαν και μένα που είχα πρόβλημα να συνδεθώ με τα θέματα της Ορέστειας (της εκδίκησης, των ενοχών, της δικαιοσύνης) όταν την πρωτοείδα στο θέατρο, νομίζω ότι η ταινία πετυχαίνει να μιλήσει σε ένα κόσμο που δεν έχει τόσο καλή σχέση με το συγκεκριμένο έργο.

 

Ο σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» μας μιλάει αποκλειστικά για το Interruption του Γιώργου Ζώη Facebook Twitter
Ο Γιώργος Ζώης. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Αυτό που εκτιμώ στην σκηνοθεσία του Γιώργου Ζώη είναι ότι είναι πολύ δυνατή εννοιολογικά. Μπορώ να αναγνωρίσω σε αυτήν το νεαρότερο εαυτό μου όταν έκανα τα πρώτα μου βήματα. Όταν είχα μια φιλοσοφία που με έκανε να έχω μια πιο δογματική ματιά. Ο ρυθμός του φιλμ και αρκετά άλλα στοιχεία είναι δέσμια σε αυτή την εννοιολογική ιδέα. Έχει ένα πρόβλημα στον ρυθμό αλλά όταν είσαι νέος σκηνοθέτης, σκέφτεσαι ότι το κάθε λεπτό της ταινίας είναι η πιο σημαντική στιγμή του κόσμου. Πρέπει όμως να βρεις τις δυναμικές που λειτουργούν στην ταινία αλλά αυτό είναι ένα πρόβλημα που οι περισσότεροι από μας σαν σκηνοθέτες αντιμετωπίζουμε κάποια στιγμή στην αρχή της καριέρα μας.

Δεν θα έλεγα ότι είναι ένα πολιτικό φιλμ. Σήμερα όταν βλέπεις κάτι που προέρχεται από την Ελλάδα, περιμένεις να έχει μια πολιτική ερμηνεία. Κατά την δική μου άποψη έχει να κάνει περισσότερο με τις δυτικές κοινωνίες στο σύνολό τους παρά με την Ελληνική κοινωνία.  Ανήκει σίγουρα στο πειραματικό σινεμά. Δεν μου αρέσει όμως τόσο ο όρος «πειραματικό» επειδή είναι σαν να υπονοεί ότι ο σκηνοθέτης δεν ξέρει τι κάνει και στην περίπτωση του Interruption, o Γιώργος ξέρει τι κάνει. Έχει απόλυτη συναίσθηση του υλικού του και το χειρίζεται αριστοτεχνικά.

Δεν ξέρω αν ο Γιώργος έχει κάποια σχέση με τις τέχνες. Υπάρχει μια τάση στους νέους σκηνοθέτες στην Ευρώπη τελευταία που έχουν αποφοιτήσει από την σχολή Καλών Τεχνών και είναι πολύ περίεργοι για τον κόσμο του κινηματογράφου. Έχουν μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην δημιουργία ταινιών.

Ο σκηνοθέτης της «Ανωτέρας Βίας» μας μιλάει αποκλειστικά για το Interruption του Γιώργου Ζώη Facebook Twitter

Δεν έχω δει πολλά πράγματα από το Ελληνικό σινεμά πέρα από τις ταινίες του Λάνθιμου και της Τσαγγάρη. Έχει βγει όμως τα τελευταία από την Ελλάδα μια σειρά εξαιρετικών φιλμ που φαίνεται πώς δεν έχουν κοστίσει πολλά για να γίνουν αλλά έχουν πολύ δυνατή εικόνα. Το ίδιο συμβαίνει και με την ταινία του Γιώργου.  Οι ηθοποιοί παίζουν με πολύ αυτοπεποίθηση. Κάνουν τα πιο παλαβά πράγματα του κόσμου με τον πιο φυσικό τρόπο.

Με λίγα λόγια θα έλεγα ότι είναι από τις πιο έξυπνες ταινίες που είδα τελευταία.  Πιστεύω ότι αν κάποιος να το δει πρέπει να πάει με τους φίλους του, ειδικά αν τον ενδιαφέρει το σύγχρονο σινεμά. Έτσι το είδα εγώ. Είναι μια ταινία που σηκώνει συζήτηση μετά. Είμαι σίγουρος ότι ο Γιώργος είναι ένας ταλαντούχος σκηνοθέτης και στο μέλλον θα δούμε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα από αυτόν. Είναι πολύ ξεκάθαρο ότι είναι η πρώτη του ταινία αλλά είναι χωρίς αμφιβολία μια από τις πιο ξεχωριστές φωνές στο Ευρωπαϊκό σινεμά».

Το Interruption παίζεται αυτή τη στιγμή στους κινηματογράφους.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ