Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά Facebook Twitter
«Στη δεκαετία του εξήντα ο Φεντερίκο Φελίνι έγινε κάτι περισσότερο από σκηνοθέτης» γράφει ανάμεσα σε άλλα ο Σκορσέζε. «Όπως ο Τσάπλιν και ο Πικάσο και οι Μπιτλς, ήταν πολύ μεγαλύτερος από την τέχνη του. Φωτο: Mike Marsland/WireImage via Getty Images

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

0

Ο Μάρτιν Σκορσέζε δημοσίευσε πρόσφατα ένα δοκίμιο με τίτλο «II Maestro: Ο Φεντερίκο Φελίνι και η χαμένη μαγεία του κινηματογράφου» για το Harper's Magazine.

Σε μια μακρά και συγκινητική αφήγηση αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση του κινηματογράφου, σε αυτό που θεωρείται περιεχόμενο, αλλά και στους ανθρώπους που ανανέωσαν την έβδομη τέχνη. Στο επίκεντρο της αφήγησής του βρίσκεται ο φίλος του, Φεντερίκο Φελίνι, ο σκηνοθέτης που ενέπνευσε και τον τίτλο του δοκιμίου του, ο οποίος υπήρξε και ο αγαπημένος του κινηματογραφιστής.

Ο 78χρονος Σκορσέζε, που με τις ταινίες του έκανε εκατομμύρια θεατές να μπουν στις κινηματογραφικές αίθουσες, να μοιραστούν τα όνειρα των καλλιτεχνών και να πλάσουν τα δικά τους, μεταφέρει και τη δική του συγκίνηση όταν ως νέος μαγεύτηκε από φανταστικούς κόσμους μέσα στις σκοτεινές αίθουσες.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε θέλει όσο τίποτα άλλο να πάει ξανά στον κινηματογράφο, αλλά αυτή η λαχτάρα δεν τον εμποδίζει να εξετάσει σαν ψύχραιμος παρατηρητής την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί στον κόσμο του θεάματος και να ανοίξει τη συζήτηση για αυτό που θεωρείται περιεχόμενο και τη μετατόπισή του από μια μορφή τέχνης σε κάτι εντελώς διαφορετικό σήμερα.

Ο κινηματογράφος είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να αντιμετωπιστεί ανάλογα. Δεν μπορούμε να εξαρτιόμαστε από μια επιχείρηση μαζικής ψυχαγωγίας, πρέπει να φροντίσουμε τον κινηματογράφο.

«Μια ταινία του Ντέιβιντ Λιν, ένα βίντεο με γάτες, μια διαφήμιση του Super Bowl, το sequel ενός υπερήρωα, το επεισόδιο μιας σειράς, όλα θεωρούνται περιεχόμενο. Η τέχνη του κινηματογράφου υποτιμάται συστηματικά, παραμερίζεται, υποβαθμίζεται και μειώνεται στον χαμηλότερο κοινό παρονομαστή με τον όρο "περιεχόμενο"» εκτιμά ο Μάρτιν Σκορσέζε, εξηγώντας πως ναι μεν η λέξη έχει μπει στη συλλογική συνείδηση, αλλά είναι σημαντικό να περιγράφονται οι διαφορετικοί τύποι περιεχομένου.

Επισημαίνει ότι το πρόβλημα που δημιουργείται με τον αριθμό των σύγχρονων μέσων ενημέρωσης, είτε πρόκειται για την τηλεόραση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τον κινηματογράφο, είναι ανυπέρβλητο, ωστόσο αυτό δεν αφορά την ποσότητα του περιεχομένου που διακινείται από αυτά αλλά το ίδιο το περιεχόμενο –προφανώς και την ποιότητά του– και την έλλειψη ανάπτυξής του.

«Ο κινηματογράφος ήταν και θα είναι πάντα κάτι πολύ περισσότερο από το περιεχόμενο, και τα χρόνια που οι ταινίες παράγονταν από όλο τον κόσμο, συνομιλούσαν μεταξύ τους και επαναπροσδιόριζαν τη μορφή της τέχνης κάθε εβδομάδα, είναι η απόδειξη» λέει ο Σκορσέζε, διευκρινίζοντας ότι αυτός είναι ο τύπος του κινηματογράφου που επιθυμεί.

Τα σχόλιά του Σκορσέζε για τις ταινίες της Marvel, το 2019, στο περιοδικό Empire είχαν προκαλέσει σάλο. «Αυτό δεν είναι κινηματογράφος», είχε πει, «είναι θεματικά πάρκα. Ειλικρινά, είναι αυτό που μπορώ να σκεφτώ ως πιο κοντινή περιγραφή. Όσο καλοφτιαγμένες και αν είναι, με τους ηθοποιούς να κάνουν το καλύτερο που μπορούν κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν είναι ο κινηματογράφος των ανθρώπων που προσπαθούν να μεταφέρουν συναισθηματικές, ψυχολογικές εμπειρίες σε άλλο ανθρώπινο ον».


Ο σκηνοθέτης ταινιών όπως ο «Ταξιτζής», το «Οργισμένο είδωλο» και πρόσφατα ο «Ιρλανδός» θα προτιμούσε να βλέπει ταινίες στις σκοτεινές νεοϋρορκέζικες αίθουσες και όχι σε streaming και πιστεύει ότι η σημερινή πανδημία του κορωνοϊού έχει οδηγήσει τις ταινίες αυτής της χρονιάς που άξιζαν να προβληθούν σε κινηματογράφους να παρακολουθούνται σε τηλεοπτικές οθόνες.


Μπορεί ο Σκορσέζε να μοιάζει απόλυτος στις απόψεις του, όμως γνωρίζει καλά ότι η ταινία του «Ο Ιρλανδός» δεν θα είχε φτάσει ποτέ στις αίθουσες, αν δεν είχε την οικονομική υποστήριξη μιας πλατφόρμας, του Netflix. Μάλιστα, η σχέση του με το Netflix και τον κόσμο της νέας αυτής εποχής μοιάζει να είναι σήμερα «πιο ομαλή», αφού εκεί προβάλλεται η νέα του παραγωγή «Φαντάσου ότι είσαι σε μια πόλη», με το ίδιο να συζητά σε επτά απολαυστικά ημίωρα επεισόδια για την πόλη του, την πόλη-τοτέμ και της φίλης του, συγγραφέως του «Metropolitan Life», ευθυμογράφου, αφηγήτριας και εμβληματικής προσωπικότητας της Νέας Υόρκης, Φραν Λίμποβιτς.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά Facebook Twitter
Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στον «Ταξιτζή».


Μπορεί να υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα σε μια ταινία του Φελίνι και μια ταινία της Marvel, και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Αυτός είναι ο κόσμος του κινηματογράφου και η ομορφιά που κρύβει μέσα του. Και αν ο Σκορσέζε δεν μπορεί να συνδεθεί με αυτές της Marvel, μπορεί να συνδεθεί με κάποιον άλλο που μέσω των ταινιών της Marvel ή κάθε άλλου σύγχρονου γίγαντα της βιομηχανίας ευαισθητοποιείται, προβληματίζεται ή συγκινείται από τα ίδια θέματα, για την αγάπη, την ανθρώπινη φύση ή ακόμα και το κλίμα. Πάντως, για τον Σκορσέζε η συγκίνηση αυτή ταυτίζεται με μια ταινία σαν το «8½» του Φελίνι.


Στο δοκίμιό του ο Σκορσέζε χρησιμοποιεί τον Ιταλό θρυλικό δημιουργό Φεντερίκο Φελίνι ως παράδειγμα της διαρκούς και ανεξίτηλης μαγείας του κινηματογράφου. Γράφει για μια προσωπικότητα που τον ενέπνευσε, τον τίμησε με τη φιλία του και στον οποίο αναφέρεται σχεδόν εξαντλητικά, δείχνοντας πόσο βαθιά έχει μελετήσει κάθε καρέ των ταινιών του.


«Στο επίκεντρο όλων, υπήρχε ένας σκηνοθέτης που όλοι γνώριζαν, ένας καλλιτέχνης του οποίου το όνομα ήταν συνώνυμο με τον κινηματογράφο και τι μπορούσε να κάνει αυτή τέχνη. Ήταν ένα όνομα που δημιούργησε αμέσως ένα συγκεκριμένο στυλ, μια στάση απέναντι στον κόσμο. Στην πραγματικότητα έγινε ένα επίθετο. Ας πούμε ότι θέλατε να περιγράψετε τη σουρεαλιστική ατμόσφαιρα σε ένα δείπνο, έναν γάμο, μια κηδεία ή μια πολιτική συγκέντρωση ή, κάτι επίκαιρο με το θέμα μας, την τρέλα ολόκληρου του πλανήτη, το μόνο που έπρεπε να κάνετε ήταν να πείτε τη λέξη «Felliniesque» και οι άνθρωποι ήξεραν ακριβώς τι εννοούσατε».

«Στη δεκαετία του εξήντα ο Φεντερίκο Φελίνι έγινε κάτι περισσότερο από σκηνοθέτης» γράφει ανάμεσα σε άλλα ο Σκορσέζε. «Όπως ο Τσάπλιν και ο Πικάσο και οι Μπιτλς, ήταν πολύ μεγαλύτερος από την τέχνη του. Από κάποιο σημείο και μετά, το θέμα του δεν αφορούσε μια ταινία ή μια επόμενη, όλες οι ταινίες συνδυάστηκαν ως μια μεγάλη χειρονομία γραμμένη στον γαλαξία. Το να βλέπεις μια ταινία Φελίνι ήταν σαν να ακούς την Κάλας, να βλέπεις τον Ολιβιέ να παίζει, τον Νουρέγιεφ να χορεύει. Οι τίτλοι των ταινιών του άρχισαν να ενσωματώνουν το όνομά του. Το "Σατυρικόν του Φελίνι", ο "Καζανόβα του Φελίνι". Το μόνο συγκρίσιμο παράδειγμα ήταν ο Χίτσκοκ, αλλά αυτό ήταν κάτι άλλο: Μια μάρκα ένα είδος από μόνη της. Ο Φελίνι ήταν ο βιρτουόζος του κινηματογράφου».

Ο Σκορσέζε τα αναφέρει αυτά χαιρετίζοντας τη σημασία της έκδοσης «Essential Fellini», που κυκλοφόρησε πέρυσι από την Criterion, για να σηματοδοτήσει την εκατονταετία από τη γέννηση του Ιταλού σκηνοθέτη, σε μια κρίσιμη στιγμή, και ενώ η επιρροή του μοιάζει πολύ παλιά.

«Όσοι από εμάς γνωρίζουμε τον κινηματογράφο και την ιστορία του πρέπει να μοιραστούμε την αγάπη και τις γνώσεις μας με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους» γράφει ο Σκορσέζε.


«Όλα έχουν αλλάξει – ο κινηματογράφος και η σημασία που έχει στον πολιτισμό μας. Φυσικά, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι καλλιτέχνες όπως ο Γκοντάρ, ο Μπέργκμαν, ο Κιούμπρικ και ο Φελίνι, που κάποτε βασίλευαν στη μεγάλη τέχνη μας σαν θεοί, τελικά θα υποχωρούσαν στις σκιές με το πέρασμα του χρόνου».

«Ο κινηματογράφος είναι από τους μεγαλύτερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να αντιμετωπιστεί ανάλογα. Δεν μπορούμε να εξαρτιόμαστε από μια επιχείρηση μαζικής ψυχαγωγίας, πρέπει να φροντίσουμε τον κινηματογράφο. Και πρέπει να καταστήσουμε ξεκάθαρο στους σημερινούς νόμιμους ιδιοκτήτες αυτών των ταινιών ότι ισοδυναμούν με πολύ, πολύ περισσότερα από μια απλή ιδιοκτησία που πρέπει να την εκμεταλλευτούν και στη συνέχεια να κλειδωθεί» γράφει ο Σκορσέζε κάνοντας έκκληση για δράση και απευθυνόμενος στις εταιρείες που έχουν επικεντρωθεί στην παραγωγή χρήματος, είτε πρόκειται για τα στούντιο είτε για υπηρεσίες streaming.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ