" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της.

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter
0

[ Από την Άλκηστη Γεωργίου ]

 

Ένας πολυβραβευμένος 'Μανάβης'

 

Την χρονιά που μας πέρασε ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιάμπασης παρουσίασε το φιλμ του "Ο Μανάβης" στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, κερδίζοντας αμέσως το ενδιαφέρον του κοινού και το αντίστοιχο βραβείο.

Έκτοτε το οδοιπορικό του σκηνοθέτη σε ολόκληρη την Πίνδο παρέα με έναν περιπλανώμενο μανάβη - ο οποίος πραγματοποιεί το ίδιο δρομολόγιο εδώ και δεκαετίες- τιμήθηκε και με το βραβείο Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ της Χαλκίδας.

 

Αύριο, Τετάρτη 26 Μαρτίου, o "Μανάβης" θα προβληθεί ταυτόχρονα σε όλα τα Μουσεία που ανήκουν στο Πολιτιστικό ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς, με ελεύθερη φυσικά είσοδο.

 

Πριν την προβολή βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον σκηνοθέτη.

 

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter

 

Περί τίνος πρόκειται

"Ο μανάβης" είναι ένα road movie ντοκιμαντέρ για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Ο Νίκος Αναστασίου, πλανόδιος μανάβης εδώ και 30 χρόνια, κάνει ανελλιπώς κάθε Τετάρτη το ίδιο δρομολόγιο. Σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, επισκέπτεται με το μικρό του φορτηγό τις δύσβατες ορεινές κοινότητες της νοτιοδυτικής Πίνδου, μια διαδρομή 75 χιλιομέτρων. Τα τελευταία χρόνια τον ακολουθεί η γυναίκα του Σοφία, ενώ πιο πρόσφατα, άρχισαν να τον βοηθάνε και τα δυο του παιδιά ο Κώστας και ο Θύμιος. Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί το ταξίδι τους στις τέσσερις εποχές του χρόνου.

 

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter

 

-Πώς ξεκίνησε η ιδέα ενός ντοκιμαντέρ για έναν περιπλανώμενο «Μανάβη» και για τους ανθρώπους της Πίνδου;

-Κατάγομαι από το Αρματολικό Τρικάλων, ένα από τα χωριά του δρομολογίου του μανάβη, στην νοτιοδυτική Πίνδο. Τον μανάβη τον θυμάμαι από την εφηβεία μου, όταν περνούσα τα καλοκαίρια στο  χωριό μου.

Τον έβλεπα να έρχεται και να πουλάει φρούτα που δεν ευδοκιμούσαν στο χωριό, όπως καρπούζια και σταφύλια αλλά και άλλα προϊόντα.  Τον θυμάμαι λοιπόν από τότε, από τις αρχές της δεκαετίας του '80.

Μάλιστα, σε ένα ντοκιμαντέρ που έκανα για την περιοχή στα τέλη της δεκαετίας του '90 του έκανα κάποιες λήψεις.

- Πώς γνωριστήκατε με τον πρωταγωνιστή, τον Νίκο Αναστασίου;

- Πριν από  δυο-τρία χρόνια, δεκαπενταύγουστο στο χωριό μου, ψώνιζα από τον συγκεκριμένο μανάβη όταν μου ήρθε ξαφνικά η ιδέα και  του ζήτησα να με πάρει μαζί του σε μια διαδρομή.

Αρχικά σκεπτόμουν να κάνω ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ. Έμεινα όμως έκπληκτος από το τι γινόταν γύρω από το φορτηγάκι του, κι έτσι αποφάσισα να παρακολουθήσω το δρομολόγιό  του στις τέσσερις εποχές του χρόνου.

- Και ο κύριος Αναστασίου δεν ήταν καθόλου διστακτικός για το ντοκιμαντέρ;

- Αρχικά ίσως, αλλά την εμπιστοσύνη του την κέρδισα σχετικά εύκολα γιατί είναι έξυπνος άνθρωπος και κατάλαβε αμέσως τι ήθελα να κάνω. Μάλιστα όταν του εξήγησα μου είπε "Ωραία ιδέα!"

Δείτε το trailer


 

- Τι είναι αυτό που σας τράβηξε στην συγκεκριμένη ιστορία, ώστε να θέλετε να τη καταγράψετε;

 - Με τράβηξε το γεγονός πως ένας άνθρωπος επί τρεις δεκαετίες κάνει το ίδιο ακριβώς δρομολόγιο μια συγκεκριμένη μέρα την εβδομάδα. Ανεβαίνει από τα Τρίκαλα στα εγκαταλελειμμένα χωριά της Πίνδου. Και το γεγονός ότι ως ένα βαθμό υποκαθιστά την πολιτεία και κάνει ενίοτε τον γιατρό, τον φαρμακοποιό, τον κούριερ και ό,τι άλλο του ζητήσουν.

- Και αυτό που σας έκανε περισσότερο εντύπωση κατά τα γυρίσματα αυτού του road movie;

- Με εντυπωσίασε το γεγονός πως μια  πράξη "συναλλαγής" γίνεται πράξη ανθρώπινης επικοινωνίας.

- Ποιο ήταν το πιο δύσκολο καμμάτι της δημιουργίας του ντοκιματέρ;

-Το πιο δύσκολο κομμάτι της δημιουργίας του ντοκιμαντέρ ήταν σίγουρα τα γυρίσματα. Είχαμε συμφωνήσει πως ο κυρ-Νίκος θα έκανε κανονικά την δουλειά του, χωρίς το γύρισμα να εμποδίσει σε τίποτε. Για να τον προλαβαίνουμε  έπρεπε να έχουμε δύο αυτοκίνητα, ένα να προπορεύεται του μανάβικου και ένα να ακολουθεί με δυο οπερατέρ και δυο οδηγούς αντίστοιχα. Αυτό δυσκόλευε λίγο τα πράγματα γιατί δεν ήταν πάντα εφικτό. 

- Υπάρχει κάτι που θα σας μείνει αξέχαστο από την όλη εμπειρία;

- Η αγάπη και η εμπιστοσύνη που μου έδειξαν όλοι οι κάτοικοι των χωριών. Γι' αυτό πιστεύω πως η ταινία αυτή είναι ένα δώρο που μου έκαναν και αυτό θα το θυμάμαι πάντα.

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter
" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter

 

-Ποια σκηνή του ντοκιμαντέρ θεωρείτε ότι είναι η πιο 'δυνατή' ή είναι η αγαπημένη σας;

- Δύσκολο να διαλέξω, υπάρχουν πολλές αγαπημένες. Νομίζω όμως ότι από τις πιο δυνατές σκηνές είναι όταν η κυρία Φωτεινή ψωνίζει τον τελευταίο, βαρύ χειμώνα από τον μανάβη. Παραπονιέται για δημοτικές αρχές και για το γεγονός ότι δεν καθαρίζεται από το χιόνι ο δρόμος με αποτέλεσμα να έχει εγκλωβιστεί στο σπίτι της. Στο τέλος φορτώνεται στην πλάτη της τα ψώνια και χάνεται ζαλικωμένη μέσα στο χιόνι. Η εικόνα της θυμίζει την γυναίκα της Πίνδου που συνεχίζει να κουβαλάει φορτία μέχρι και σήμερα στους ώμους της, λες και τίποτα δεν έχει αλλάξει απ' το '40.

-Και η εντύπωση που σας άφησαν οι κάτοικοι της Πίνδου, έτσι όπως τους ζήσατε για έναν ολόκληρο χρόνο;

- Οι άνθρωποι της Πίνδου, παρ' όλες τις δυσκολίες, αντιμετωπίζουν την κρίση με αξιοπρέπεια και πείσμα δίχως να τους έχει κάνει να ξεχάσουν το σημαντικότερο. Ότι σημασία έχει να μπορείς να επικοινωνείς με τον συνάνθρωπό σου.

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter

 

-Τι μάθατε εσείς δηλαδή σαν δημιουργός και σαν άνθρωπος από αυτούς τους ανθρώπους που συναντήσατε;

- Σκέφτομαι πολύ συχνά το πείσμα, την αξιοπρέπεια και την αγάπη για τη ζωή κάποιων από αυτούς.

 

-Θεωρείτε ότι η Πίνδος είναι ένα από τα λιγότερο καταγεγραμμένα και προβεβλημένα μέρη όσων αφορά στις τέχνες (κινηματογράφος κτλ..) στην Ελλάδα;

- Ναι, τώρα που το λέτε νομίζω πως αυτό είναι αλήθεια. Ίσως λόγω του ότι δεν έχει κανείς εύκολη πρόσβαση. Νομίζω όμως πως αυτό τα τελευταία χρόνια αλλάζει.

- Ο «Μανάβης» πήρε το βραβείο κοινού πέρσι στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2013), αλλά και τα βραβεία καλύτερου φιλμ και σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Χαλκίδας. Πώς νιώσατε αλήθεια;

- Τα βραβεία ήταν για μένα και τους συνεργάτες μου μεγάλη χαρά. Γιατί αυτή η ταινία ήταν ανεξάρτητη παραγωγή και έγινε σχεδόν χωρίς καμιά βοήθεια και αποκλειστικά με  εθελοντική εργασία.

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter

- Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι κέρδισε τόσο πολύ το ενδιαφέρον του κοινού στον "Μανάβη";

- Πιστεύω πως όλοι λίγο πολύ είδαν τοδικό τους τόπο, το δικό τους χωριό μέσα από τον Μανάβη. Γιατί σε ένα μεγάλο βαθμό είμαστε οι τόποι που γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε. Τους κουβαλάμε για πάντα μέσα μας και συνειδητά ή ασυνείδητα μας επηρεάζουν.

" Ο Μανάβης": Ένα road movie για την Πίνδο και τους ανθρώπους της. Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος

________________________

*Προβολή:

Τετάρτη, 26 Μαρτίου, στις 18:00, στο δίκτυο μουσείων του ΠΙΟΠ, σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Ο σκηνοθέτης, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, θα παρευρεθεί στο Μουσείο Ελιάς & Ελληνικού Λαδιού στην Σπάρτη
για να προλογίσει την ταινία και να συζητήσει με το κοινό.

**Ο "Μανάβης" και στο Facebook

 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ