Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες"

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter
Χρειαζόμουν μια νέα κινηματογραφική γλώσσα, την οποία "επικαλέστηκε" η νέα κατάσταση. Η παραδοσιακή μελαγχολική προσέγγιση, η αργή και ζοφερή και συγκρατημένη στάση, δεν λειτουργούν πλέον. Ρισκάραμε εισάγοντας νέους τρόπους... Φωτο: Magócsi Márton - Origo
0

Ο Ούγγρος σκηνοθέτης του "Λευκού Θεού", της έκτης και καλύτερης ταινίας του, που βραβεύτηκε στο διαγωνιστικό τμήμα "Ένα Κάποιο Βλέμμα" στις Κάννες και υποβλήθηκε από τη χώρα του στα επερχόμενα Όσκαρ, μιλάει αποκλειστικά στο LIFO.gr  για τον τίτλο και τις θεματικές γραμμές της ταινίας του, τον Τζ. Μ. Κούτσι, τον φασισμό και τους άτιμους τους Γιάνκηδες...

 — Έχετε δηλώσει πως η έμπνευση για τον τίτλο της ταινίας σας προέρχεται από το μυθιστόρημα Ατίμωση του Νομπελίστα Νοτιοαφρικανού συγγραφέα, Τζ. Μ. Κούτσι. Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να έχετε ασυνείδητα επιλέξει το God του τίτλου ως αντιστροφή του Dog που πραγματεύεστε, παρά το γεγονός πως μέχρι το φεστιβάλ Καννών και την επισήμανση από κριτικούς, δεν είχατε δει ούτε καν ακούσει το White Dog του Σάμιουελ Φούλερ;
Είναι αλήθεια πως ο Κούτσι έχει υπάρξει πηγή έμπνευσης για μένα επί καιρό. Φυσικά είναι πολύ πιθανό ο τίτλος της ταινίας να υπονοεί αντιστροφή. Χωρίς να βρίσκεται στις προθέσεις μου, δεν το αποκλείω, και δεν με ενοχλεί. Αυτό που επιζητούσαμε ήταν ένας τίτλος αντιστικτικός, όχι περιγραφικός.

Δεν φαίνεται να έχουμε διδαχθεί σωστά την Ιστορία μας. Όλος ο κόσμος πρέπει να ξεκαθαρίσει χωρίς περιστροφές πως οι (φασιστικές) ιδέες δεν είναι επιτρεπτές, πως είναι αδύνατο να παραδοθούμε σε αυτές τις ιδέες. Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τη δημοκρατία, ακόμη κι αν έχει περιέλθει σε σοβαρή κρίση.

— Θαύμασα τις δυνατές σκηνές στο καταφύγιο: με παρέπεμψαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Άουσβιτς, με τους φούρνους στο πίσω μέρος, τα συρματοπλέγματα, τους φρουρούς και τους εκτελεστές. Αυτό έγινε επίτηδες;
Ο γραφειοκρατικός χαρακτήρας του συστήματος αλλά και ο τρόπος μετατόπισης της ευθύνης στα θύματα υπενθυμίζουν σε κάποιον τη ναζιστική πρακτική.

— Γεννιέται ή γίνεται βίαιος ο άνθρωπος; Γνωρίζω τη γενική κι αόριστη φύση της ερώτησης αλλά την θέτω διότι στον Λευκό Θεό η τέχνη, μέσω της μουσικής, γίνεται συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην έννοια του ανθρώπου και του κτήνους...
Η Λίλι αντιπροσωπεύει την αθωότητα. Η βίαιη κοινωνία των ενηλίκων την αναγκάζουν να γίνει αποφασιστική και δυνατή. την ίδια στιγμή που τα σκυλιά αποκτούν επιθετικότητα. Η μουσική, η πλέον υπερβατική μορφή τέχνης, εκφράζει το καλύτερο κομμάτι του ανθρώπου.

— Η ταινία είναι μια ευθεία επίθεση στον ρατσισμό. Ποιά είναι η κατάσταση στην Ουγγαρία, όπως εσείς την αντιλαμβάνεσθε; Έχει επηρεάσει διακριτά την καλλιτεχνική έκφραση της κινηματογραφίας της χώρας;
Καθώς πραγματεύεται την ηθική, την ανεκτικότητα και την αλληλεγγύη, ο Λευκός Θεός δείχνει ορισμένες ακρότητες στην Ουγγρική κοινωνία. Εμείς, οι κινηματογραφιστές της χώρας μου, προσπαθούμε να δώσουμε επαρκείς απαντήσεις σε αυτά τα φαινόμενα.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter
O σκηνοθέτης στις Κάννες με τους δύο βασικούς πρωταγωνιστές του φιλμ του

— Τι πιστεύετε για την επικίνδυνη άνοδο του ακροδεξιού κόμματος της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα;
Αυτά τα φαινόμενα όντως υπάρχουν και αυξάνονται σε σπουδαιότητα στην Ευρώπη. Δεν φαίνεται να έχουμε διδαχθεί σωστά την Ιστορία μας. Όλος ο κόσμος πρέπει να ξεκαθαρίσει χωρίς περιστροφές πως οι (φασιστικές) ιδέες δεν είναι επιτρεπτές, πως είναι αδύνατο να παραδοθούμε σε αυτές τις ιδέες. Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τη δημοκρατία, ακόμη κι αν έχει περιέλθει σε σοβαρή κρίση.

— Έχετε δει τα πρόσφατα ελληνικά φιλμ, τα οποία ασχολούνται με την πολιτικοκοινωνική δομή της Ελλάδας με έναν σκληρό και αλληγορικό τρόπο;
Δυστυχώς, δεν είμαι και τόσο ενήμερος. Ωστόσο, έχω δει τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου και εκτίμησα το συνεκτικό, δυνατό, δραματικό, θεατρικό κόσμο που δημιούργησε στην ταινία του. Ένα νέο κύμα σημαίνει και τη γέννηση μιας νέας γλώσσας και αυτό είναι πάντα καλό, διότι η κινηματογραφική σκηνή αποκτά πολυχρωμία.

Ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο LIFO.gr: "Δεν πουλιέμαι στους Γιάνκηδες" Facebook Twitter

— Η χρήση της υφής στο Λευκό Θεό ποικίλει και εκπλήσσει θετικότατα. Ξεκινήσατε έχοντας συγκεκριμένα πλάνα και φιλοδοξίες, ή εξελίχθηκε το υλικό καθώς κάνατε τα γυρίσματα σας;
Χρειαζόμουν μια νέα κινηματογραφική γλώσσα, την οποία "επικαλέστηκε" η νέα κατάσταση. Η παραδοσιακή μελαγχολική προσέγγιση, η αργή και ζοφερή και συγκρατημένη στάση, δεν λειτουργούν πλέον. Ρισκάραμε εισάγοντας νέους τρόπους. Με την επιτυχία μας, μπορέσαμε να ξεκινήσουμε έναν νέα διάλογο με το κοινό.

— Ο Λευκός Θεός είναι πιθανός διεκδικητής του ξενόγλωσσου Όσκαρ και ταυτόχρονα το διαβατήριο για το Χόλιγουντ, στο μέτρο που η αμερικανική βιομηχανία επιλέγει από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο νέες, βραβευμένες φωνές που διαθέτουν στιλ και πρωτοτυπία. Θα το σκεπτόσασταν να δουλέψετε στις ΗΠΑ ακόμη και με υλικό που δεν είναι δικό σας;
Οι Γιάνκηδες μπορούν να αγοράσουν ότι υπάρχει στη Γη. Εγώ δεν είμαι προς πώληση. Ωστόσο, δεν πιστεύω πως το Χόλιγουντ είναι ταυτόσημο με τον Διάβολο. Στην ουσία, ξεκινώ να σκέφτομαι με τη διατύπωση των πραγματών που επιθυμώ να αποκαλύψω, και στη συνέχεια ρωτάω πόση ανεξαρτησία εγγυώνται, πόση ελευθερία μπορώ να έχω. Επομένως, παίρνει χρόνο μέχρι να αναλογιστώ αν υπάρχει όντως σοβαρό ενδεχόμενο να κάνω κάτι (στην άλλη άκρη του Ατλαντικού).

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ