ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter
0

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

Ο Αλέν Γκιροντί, τιμώμενος δημιουργός στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ήρθε στην Ελλάδα κουβαλώντας το Βραβείο Σκηνοθεσίας του 2013 στο παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Καννών «Ένα κάποιο βλέμμα» με την ταινία Ο άγνωστος της λίμνης. Μεγαλωμένος στην επαρχία όπου και εξακολουθεί να ζει, ανοιχτά γκέι, κάνει ταινίες που, αν και χαρακτηρίζονται queer λόγω των ερωτικών σκηνών μεταξύ αντρών, δεν είναι στρατευμένες στον γκέι ακτιβισμό. Με απόλυτη φυσικότητα εντάσσει στις ιστορίες του γκέι χαρακτήρες, καθόλου εξιδανικευμένους, αλλά απολύτως συνηθισμένους και καθημερινούς – σαν να αποτελεί αυτή η ενέργεια πολιτική θέση. Στην τελευταία και βραβευμένη του ταινία η δράση τοποθετείται στην «κρυφή» μεριά μιας λίμνης παραθεριστών, όπου άντρες κάνουν ελεύθερα γυμνισμό, ενώ στο παρακείμενο δασάκι επιδίδονται σε ψωνιστήρι και ξέφρενο σεξ. Πρόκειται για έναν οριοθετημένο, «σκηνογραφημένο» χώρο, όπως τον αποκαλεί ο ίδιος ο Γκιροντί, όπου κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό ήλιο κυριαρχεί ο ηδονισμός των γυμνών σωμάτων. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο δυο εραστές επιδίδονται σε ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ερωτικές σκηνές, που σχεδόν αγγίζουν την πορνογραφία, στη σκιά του πνιγμού ενός τρίτου προσώπου. Στην πρεμιέρα της ταινίας στη Θεσσαλονίκη, μετά το τέλος της προβολής, ο σκηνοθέτης κλήθηκε να απαντήσει σε σχόλια όπως «δεν έχει ξαναγίνει ταινία με τόσο σεξ χωρίς ούτε μια γυναίκα» και σε ερωτήσεις τύπου «η ομοφυλοφιλία βοηθάει στον περιορισμό του υπερπληθυσμού της γης, οπότε αυτό προάγει η ταινία σας;».

 

Πώς αντιδράτε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, άλλοτε αφελείς και άλλοτε κρυπτοφασίζουσες;

Απαντάω σε όποια ερώτηση μου θέτουν και συνήθως όπως μου έρθει εκείνη τη στιγμή. Η αλήθεια είναι ότι χθες το βράδυ ήταν η πρώτη φορά που μου έγιναν τόσο ομοφοβικές ερωτήσεις. Αυτό δεν μου έχει συμβεί στη Γαλλία, όπου είναι συνήθως κεκαλυμμένα φασιστικές. Πρώτη φορά μου έτυχε να μην κρατιούνται καν τα προσχήματα.

 

Εξακολουθείτε να ζείτε στην επαρχία… Πώς και δεν προτιμάτε το Παρίσι, όπου θα ήταν πιο εύκολο να εργάζεστε ως κινηματογραφιστής;

Δεν με εμποδίζει τίποτα να σκηνοθετώ κινηματογράφο ζώντας μακριά από το Παρίσι, αλλά η αλήθεια είναι ότι αν ζούσα εκεί, θα είχα άλλη ενέργεια και ίσως να έκανα πιο πολλά πράγματα. Μακριά από το κινηματογραφικό κύκλωμα κάνω μια ταινία κάθε δύο χρόνια και, όντως, για το μοντάζ και το μιξάζ του Άγνωστου της Λίμνης έπρεπε να περάσω έξι μήνες σε εργαστήρια στο Παρίσι. Πάντως, όσο ενδιαφέρουσα και να βρίσκω τη ζωή στις μητροπόλεις, όπως η Νέα Υόρκη, όσο και να απολαμβάνω να περνάω κάποιο διάστημα στο Παρίσι, χαίρομαι πάρα πολύ και τη ζωή που κάνω στην επαρχία. Εξακολουθώ να ζω πολύ κοντά εκεί που μεγάλωσα, στη νότια Γαλλία, στο Αλμπί, έξω από την Τουλούζη.

 

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

Τελικά, ο Άγνωστος της Λίμνης μοιάζει περισσότερο από οτιδήποτε με θρίλερ. Έχει επηρεαστεί από τη Θηλιά του Χίτσκοκ; Δεν εννοώ, βέβαια, το περίφημο μονοπλάνο, αλλά τους δύο ομοφυλόφιλους που εμπλέκονται σε φόνο.

Α, όχι! Εκεί είναι δύο συνεργοί σε έναν φόνο, ενώ εδώ έχουμε έναν δολοφόνο. Πιο πολύ παραπέμπει ίσως στον Σιωπηλό Μάρτυρα, αλλά αν και έχω δει πολύ Χίτσκοκ, δεν είχα στο μυαλό μου να κάνω μια ταινία συγκεκριμένου είδους.

 

Είστε σινεφίλ;

Δεν υπήρξα ποτέ ποντικός της Ταινιοθήκης, δεν έβλεπα μία ταινία την ημέρα. Αγαπώ τον κινηματογράφο, βλέπω ταινίες και είμαι σαν το σφουγγάρι. Αφομοιώνω τα πάντα...

Σας ενδιαφέρει σε κάθε νέα ταινία σας να πηδάτε από το ένα είδος σε άλλο;

Στην πραγματικότητα, αυτό που θέλω να κάνω είναι να αναμειγνύω τα διάφορα είδη και στυλ, ακόμα και μέσα στην ίδια ταινία. Στον Άγνωστο της Λίμνης μπορείς να πεις ότι υπήρχαν και στοιχεία από τα Σαγόνια του Καρχαρία του Σπίλμπεργκ. Αλλά, τελικά, το φιλμ μιλάει περισσότερο για τον πόθο, την αγάπη και το πάθος. Είναι περισσότερο ένα υπαρξιακό φιλμ παρά θρίλερ. Αν κάτι παραπέμπει στο θρίλερ, είναι ο επιθεωρητής που κάνει την έρευνα του φόνου, αλλά, από την άλλη, θα έλεγα ότι ο επιθεωρητής περισσότερο κοινωνιολογική έρευνα κάνει παρά αστυνομική.

O Αλέν Γκιροντί στο LIFO.gr Facebook Twitter

 

Επίσης, είναι μια κωμική παρουσία.

Ναι, ναι. Σαν σε ταινία του Σαμπρόλ.

 

Στην πρεμιέρα είπατε ότι επιλέξατε τον χώρο του γκέι ψωνιστηριού γιατί είναι παντελώς άγνωστος, σχεδόν εξωτικός, για την πλειονότητα των θεατών.

Ναι, αλλά και γιατί είναι ένας οικείος χώρος για μένα. Επίσης, τον βρίσκω απείρως πιο ενδιαφέροντα από μια κρεβατοκάμαρα ή ένα εστιατόριο. Προσεγγίζοντας έναν ιδιαίτερο χώρο, αυτός αποκτάει μια μυθική διάσταση, όπως γίνεται και στο αρχαίο δράμα.

 

Κι όπως λέει ο ομότεχνός σας Ζουάου Πέντρου Ροντρίγκες σε μια συνομιλία που είχε μαζί σας για το περιοδικό «Cinema Scope», η ταινία διαθέτει τα χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ.

Είναι σαν ντοκιμαντέρ μέχρι ένα σημείο. Παύει όμως να είναι ντοκιμαντέρ μετά από αυτό το σημείο και γίνεται μια ρομαντική ταινία αγάπης και πάθους.

 

Ο κεντρικός σας χαρακτήρας, ο Φρανκ, μιλάει για τη συντροφικότητα, αλλά, ενώ είναι ο μοναδικός μάρτυρας ενός φόνου, τα φτιάχνει με τον δολοφόνο. Η σεξουαλική επιθυμία κυριαρχεί σε οποιοδήποτε στοιχείο ρομαντισμού…

Ναι, ο πόθος είναι πολύ πιο δυνατός. Όταν μιλάω για ρομαντισμό, εννοώ έναν γκέι έρωτα, που το πάθος του φτάνει και ξεπερνάει ακόμα και τα ακραία όρια, χωρίς ηθικούς φραγμούς.

 

Πάντως, έχετε έναν πραγματικό έρωτα μέσα στην ταινία σας. Είναι ο μεσήλικας που έχει ερωτευτεί τον Φρανκ και ο οποίος θυσιάζεται γι’ αυτόν. Μου έκανε εντύπωση η ανάλυση του περί ομοφυλοφιλίας. Λέει ότι η πλειονότητα των αντρών κάνουν σεξ μεταξύ τους χωρίς να είναι γκέι. Αυτό πιστεύουν οι Γάλλοι;

Έχω συναντήσει αρκετούς ανθρώπους με ανάλογες απόψεις…

Πήρατε Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες τον περασμένο Μάιο που η κριτική επιτροπή απένειμε τον Χρυσό Φοίνικα στη Ζωή της Αντέλ. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω καμία από τις δύο ταινίες, πιστεύετε ότι τα συγκεκριμένα βραβεία δόθηκαν ως απάντηση της κινηματογραφικής κοινότητας στις διαδηλώσεις που ξέσπασαν ενάντια στους γκέι γάμους;

Όχι, δεν νομίζω κάτι τέτοιο. Προσωπικά, δεν μου πολυάρεσε η Ζωή της Αντέλ, αλλά είναι μια εντυπωσιακή ταινία, της οποίας το θέμα δεν είναι η ομοφυλοφιλία. Ξεφεύγει από την ομοφυλοφιλία και μιλάει για την επιθυμία, τον έρωτα και το πάθος, όπως ακριβώς και ο Άγνωστος της Λίμνης. Νομίζω ότι η επιτροπή του Φεστιβάλ των Καννών εντυπωσιάστηκε ειλικρινά από αυτήν και δεν επηρεάστηκε από τις διαδηλώσεις ώστε να της απονείμει τον Χρυσό Φοίνικα.

Πάντως, ο Άγνωστος της Λίμνης είναι η πρώτη queer ταινία που βραβεύτηκε στο «Ένα κάποιο βλέμμα».

Δεν είμαι σίγουρος περί αυτού, αλλά είναι πολύ πιθανόν…

Οθόνες
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ