Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών Facebook Twitter

Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών

0

Λίγο παραπάνω από έναν χρόνο μετά τη βράβευση του Βασίλη Κεκάτου με τον Χρυσό Φοίνικα για τη μικρού μήκους ταινία του Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς, η εικαστικός και κινηματογραφίστρια Εύη Καλογηροπούλου είναι υποψήφια για το ίδιο βραβείο στην ίδια κατηγορία του Φεστιβάλ των Καννών. Η ταινία της Motorway 65, γυρισμένη στην Ελευσίνα, ξεχώρισε ανάμεσα σε 3.810 ταινίες από 137 χώρες και θα διαγωνιστεί μαζί με άλλες έντεκα ταινίες στο εν λόγω τμήμα του φεστιβάλ, το οποίο, αν και αρχικά ακυρώθηκε, στη συνέχεια ανακοίνωσε ότι, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τα βραβεία για τη συγκεκριμένη κατηγορία θα απονεμηθούν το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους. Κοντός ψαλμός αλληλούια δηλαδή.


Η Εύη, πριν επιδοθεί στη σκηνοθεσία, υπήρξε πολύ δραστήρια ως εικαστική καλλιτέχνις, έχοντας εκθέσει σε χώρους όπως το Lenbachhaus, το Chisenhale Gallery στο Λονδίνο και το Ίδρυμα DESTE στην Αθήνα, ενώ παράλληλα εκπροσωπείται από την Breeder Gallery και είναι καλλιτέχνις του Residency in Somerset House Studios στο Λονδίνο.


Το σκηνικό της ταινίας της είναι η βιομηχανική Ελευσίνα. Η ίδια είχε βρεθεί εκεί ως φιλοξενούμενη του διεθνούς προγράμματος φιλοξενίας ανερχόμενων καλλιτεχνών «Initiator» που διοργάνωσε ο οργανισμός Ελευσίνα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021 πριν από δύο χρόνια. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν έξι εικαστικοί, από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα και το Κόσοβο, οι οποίοι έζησαν στην Ελευσίνα για δύο μήνες, πειραματιζόμενοι πάνω σε μια εικαστική εγκατάσταση.

Αυτό που με ενδιέφερε ήταν να συλλάβω το γυναικείο στοιχείο σε ένα τόσο δυστοπικό, βιομηχανικό περιβάλλον. Δηλαδή τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα όταν ζει και εργάζεται εκεί, αλλά και τη δύναμη και την αίσθηση της γυναικείας ενδυνάμωσης που προκύπτει μέσα από την εμπειρία τέτοιων δυσμενών συνθηκών.


Έτσι βρέθηκε να μένει κι εκείνη εκεί, προσπαθώντας να γνωρίσει πιο βαθιά αυτή την πολυεπίπεδη περιοχή. «Αν και είχα εικόνα της Ελευσίνας ως εργατούπολης, δεν είχα ποτέ εμπειρία από την καθημερινότητά της, το πώς είναι να μένεις εκεί. Είναι πάντως ένα μέρος στο οποίο μπορείς να κάνεις πολλές αναγνώσεις, μια πόλη που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ιστορικά, μεγάλη βιομηχανική δραστηριότητα και από τα μεγαλύτερα ποσοστά εργατικής τάξης» λέει η σκηνοθέτις.

Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών Facebook Twitter
H Έλλη Τρίγγου σε σκηνή από την ταινία «Motorway 65».


Κάπως έτσι, λοιπόν, ήρθε σε επαφή με τις κοινότητες των Ελευσίνιων κατοίκων και αθλητών, μπαίνοντας βαθιά μέσα στους μικρόκοσμούς τους. Με αυτούς συνεργάστηκε στη συνέχεια και για την ταινία της, στο πλαίσιο της οποίας όχι μόνο αξιοποίησε το χαρακτηριστικό βιομηχανικό σκηνικό της περιοχής αλλά και τις σχέσεις που ανέπτυξε με τους αθλητές του Συλλόγου Πολεμικών Τεχνών «Ελευσίς».

Η ιδέα για την ταινία, πάντως, ήρθε στην Εύη μετά την επίσκεψή της στην ΠΥΡΚΑΛ, ένα εργοστάσιο πυρομαχικών στη βιομηχανική περιοχή του Ασπροπύργου, που έκλεισε πριν από τρία χρόνια. «Στο δωμάτιο συνελεύσεων των υπαλλήλων υπήρχαν γκράφιτι που έγιναν από γυναίκες που αγωνίζονταν για τα εργασιακά τους δικαιώματα τη δεκαετία του '90. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μου, ο διευθυντής ασφάλειας του εργοστασίου μού περιέγραφε τη διαδικασία δημιουργίας ενός συστατικού πυρομαχικών με πολλές λεπτομέρειες, ειδική ορολογία και τεχνικούς όρους.


Οι ιστορίες που άκουγα για τις συνεχιζόμενες διαμάχες μεταξύ διαφόρων τοπικών ομάδων συμπλήρωσαν την εμπειρία μου από αυτό το πολύ ξεχωριστό μέρος και μου δημιούργησαν εκείνη τη στιγμή την ανάγκη να φτιάξω μια ιστορία που να μιλά για όλα αυτά τα στοιχεία» λέει η σκηνοθέτις, η οποία εξηγεί ότι το πιο σημαντικό και πιο δύσκολο έργο της ήταν η απεικόνιση του ιδιαίτερου βιομηχανικού τοπίου του Ασπροπύργου, ενός μέρους με έντονες πατριαρχικές αποχρώσεις, όπως τις υπαγορεύει η ίδια η βιομηχανία.

Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Αυτό που με ενδιέφερε ήταν να συλλάβω το γυναικείο στοιχείο σε ένα τόσο δυστοπικό, βιομηχανικό περιβάλλον. Δηλαδή τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα όταν ζει και εργάζεται εκεί, αλλά και τη δύναμη και την αίσθηση της γυναικείας ενδυνάμωσης που προκύπτει μέσα από την εμπειρία τέτοιων δυσμενών συνθηκών».

Αφετηρία της, λοιπόν, ήταν οι ιστορίες γυναικών που εργάζονταν στην ΠΥΡΚΑΛ, όπου έτυχε να συμβούν και ατυχήματα με θύματα τις εργάτριες που επιλέγονταν να κάνουν τις πιο λεπτεπίλεπτες, αλλά πολλές φορές και πιο επικίνδυνες εργασίες. Ένα τέτοιο συμβάν εντάσσει με κάποιον τρόπο στην ταινία της, η οποία ταυτόχρονα μιλά και για τις διαφορετικές πολιτισμικές κοινότητες της περιοχής.


Μέσα από έναν αυτοκινητόδρομο-γέφυρα της βιομηχανικής ζώνης της περιοχής Ελευσίνας - Ασπροπύργου, τον Αυτοκινητόδρομο 65, που χωρίζει (ή και ενώνει) τους παλιούς μετανάστες από τον Πόντο από τους νέους, οι οποίοι έχουν έρθει από την Αλβανία, το Πακιστάν και την Αφρική, σηματοδοτώντας δύο περιοχές που βαφτίζει «Άνω Μικρή Μόσχα» και «Κάτω Μικρή Μόσχα» αντίστοιχα και βρίσκονται σε μόνιμη αναταραχή και σύγκρουση, η Εύη αποδίδει την υπάρχουσα γεωγραφική και κοινωνική διαίρεση και την αισθητική κουλτούρα της περιοχής, δυναμιτίζοντας τη σχέση των δύο αδελφών και πρωταγωνιστών της ταινίας, της Σίμας και του Ισαάκ, που υποδύονται η Έλλη Τρίγγου και ο Αργύρης Πανταζάρας.

Καμία κοινότητα δεν περνάει ποτέ στην άλλη πλευρά, που έχει σαν κοινό πέρασμα τη γέφυρα-Αυτοκινητόδρομο 65. Μόνο η Σίμα διασχίζει αυτήν τη μικρή απόσταση, προτιμώντας να περνάει χρόνο στην απέναντι πλευρά με την καλύτερή της φίλη, την Ξένια, την οποία υποδύεται η Ξένια Ντάνια.


Πάντως, πέρα από τους τρεις κύριους επαγγελματίες ηθοποιούς, οι υπόλοιποι χαρακτήρες της ταινίας είναι απλοί άνθρωποι που υποδύονται τον εαυτό τους, ενώ όλοι οι αθλητές της ταινίας είναι πραγματικοί αθλητές τοπικών συλλόγων, για τους οποίους τα αθλήματα –στην ταινία, όπως και στη ζωή– έχουν ιδιαίτερη σημασία, μια και λειτουργούν ως διέξοδος από αυτόν τον δυστοπικό χώρο και ως μια ελπίδα για μια καλύτερη ζωή.

Motorway 65: Ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί την Εύη Καλογηροπούλου στο Φεστιβάλ των Καννών Facebook Twitter
O Aργύρης Πανταζάρας υποδύεται τον Ισαάκ στην ταινία της Εύης Καλογηροπούλου.

Η μικρού μήκους ταινία «Motorway 65» της Εύης Καλογηροπούλου, με τους Έλλη Τρίγγου, Αργύρη Πανταζάρα και Ξένια Ντάνια, θα διαγωνιστεί στο Φεστιβάλ Καννών τον Νοέμβριο διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι στην κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ Δράμας

Culture / Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι στην κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ Δράμας

Ο Πολωνός σκηνοθέτης των ταινιών «Ida» και «Ψυχρός Πόλεμος» θα είναι μέλος της κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
O ελληνικός κινηματογράφος την εποχή του κορωνοϊού: Πώς θα γυριστούν νέες ταινίες;

Οθόνες / O ελληνικός κινηματογράφος την εποχή του κορωνοϊού: Πώς θα γυριστούν νέες ταινίες;

Αναβολές, ακυρώσεις, προσαρμοσμένα σενάρια, οργουελικές συνθήκες και πρωτόκολλα γυρισμάτων και η ανάγκη προσέλκυσης ξένων παραγωγών στην Ελλάδα συνθέτουν αυτήν τη στιγμή τον εγχώριο κινηματογραφικό χάρτη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM