Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη

Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Πρόκειται για έναν δημιουργό που η προσωπική του πορεία διαπερνά ολόκληρο τον 20ο αι. με έναν βίο αξιοζήλευτο σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική και, το κυριότερο, πάντοτε μέτοχο στις μεγάλες στιγμές της ελληνικής πολιτικής ιστορίας...
0

Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Τον παρατηρούσα με τα λευκά του γένια και το ζωηρό του βλέμμα, κάτι μεταξύ σοφού Σωκράτη, καλωσυνάτου μπαρμπα-Στρουμφ και δαιμόνιου Ηλία Πετρόπουλου...

 

Είναι γνωστό ότι η καρδιά της νεοελληνικής ποίησης και λογοτεχνίας χτυπάει τα τελευταία χρόνια σε ένα μικρό στενό στο Μοναστηράκι και πιο συγκεκριμένα στο καφέ μπαρ Ποίηματα & Εγκλήματα των εκδόσεων Γαβριηλίδης.

 

Αποφεύγω τις εξόδους κι εγώ τελευταία, πιθανώς ως αντίστοιξη με τις δεκάδες προσκλήσεις για πρεμιέρες και παρουσιάσεις που καταφτάνουν καθημερινά. Πόσο χρόνο να βρει κανείς πια και που να πρωτοσκορπιστεί;

 

Προ δύο ημερών μία συνάντηση στα Ποιήματα & Εγκλήματα με τον πολυγραφότατο ποιητή και σκηνοθέτη Λευτέρη Ξανθόπουλο είχε απρόσμενη έκβαση.

 

Ο Καραμανλής ανάθεσε στον Μιχάλη Κακογιάννη τη διάρθρωση της Κρατικής Τηλεόρασης αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, εκείνος αρνήθηκε, προτείνοντας τον Μανθούλη στη θέση του. Κι ο Μανθούλης με τη σειρά του κάλεσε ανθρώπους σαν τον Μπακογιαννόπουλο, την Μαρκετάκη και τον Μάρκαρη και έφτιαξε ένα πραγματικά ποιοτικό πρόγραμμα εκπομπών!

 

Ξαφνικά από τον πάνω όροφο κατέβηκε - άνετα και γρήγορα, παρ' ότι κρατούσε το μπαστούνι του - ένας Έλληνας καλλιτέχνης που εκτιμώ βαθύτατα. Νάτον κι ο δάσκαλος! αναφωνεί ο Ξανθόπουλος, αν κι είχα την ερώτηση στα χείλη μου: Ο Ροβήρος Μανθούλης δεν ειν' αυτός;

 

Τι παράξενο! Την προηγούμενη νύχτα είχα ξαναδεί σε DVD την ταινία του, Ψηλά τα χέρια Χίτλερ, με το φοβερό ντουέτο Θανάσης Βέγγος - Βασίλης Διαμαντόπουλος τα μαύρα χρόνια της Κατοχής!

 

Ο Μανθούλης κάθισε στο διπλανό τραπέζι παρέα με τον σκηνοθέτη Άγγελο Κοβότσο. Τον παρατηρούσα με τα λευκά του γένια και το ζωηρό του βλέμμα, κάτι μεταξύ σοφού Σωκράτη - αυτού που προτίμησε να πιεί το κώνειο απ' το να μεταφερθεί στη Λάρισα -, καλωσυνάτου μπαρμπα-Στρουμφ και δαιμόνιου Ηλία Πετρόπουλου. 

 

Θυμήθηκα τις κουβέντες που κάναμε γι'αυτόν και το έργο του με τον συχωρεμένο Αντρέα Παγουλάτο. Πώς πρόκειται για έναν δημιουργό που η προσωπική του πορεία διαπερνά ολόκληρο τον 20ο αι. με έναν βίο αξιοζήλευτο σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική και, το κυριότερο, πάντοτε μέτοχο στις μεγάλες στιγμές της ελληνικής πολιτικής ιστορίας.

 

 

Διότι ο Μανθούλης ποτέ δεν υπήρξε εστέτ, όπως λόγου χάριν ήταν ο άλλος σημαντικός Έλληνας και συντοπίτης του (αμφότεροι κατοικούν στο Παρίσι), Κώστας Γαβράς. Ο Μανθούλης διατήρησε στο ακέραιο την ελληνική κουλτούρα του, ακόμη μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Αθηνών και Παρισίων, κρατάει επαφές με νεότερους Έλληνες συναδέλφους του και συμμετέχει στα κινηματογραφικά δρώμενα: Το Lilly's Story του που είδαμε το 2002 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ήταν η ιστορία του καταποντισμού, ελέω πολιτικών συνθηκών, μίας παλιότερης ταινίας του με τη Μελίνα Μερκούρη και τον Ζιλ Ντασέν.

 

Παλιότερη ταινία του, ιστορικής σημσίας, ήταν και το ντοκιμαντέρ Ανεβαίνοντας τον Μισισιπή που εγκαινίασε στις 3 Ιανουαρίου 1973 το Τρίτο Κανάλι της Γαλλικής Τηλεόρασης για ν' ακολουθήσει το, γυρισμένο στο Χάρλεμ, Μπλουζ με σφιγμένα δόντια, το οποίο αναγνωρίστηκε απ' τους Βέλγους κριτικούς ως Καλύτερη Ταινία της χρονιάς εκείνης μαζί με το Κοπάδι του Γιλμάζ Γκιουνέι και τον Γάμο της Μαρίας Μπράουν του Ρ. Β. Φασμπίντερ! Κι ακόμη, η μεγάλη φιλία του Μανθούλη με τη Joan Baez και το ντοκιμαντέρ που επρόκειτο να γυρίσει για τον κουνιάδο της, τον ακτιβιστή συγγραφέα και τραγουδοποιό της folk, Richard Farina.

 

Διόλου τυχαίο που όταν ο Καραμανλής ανάθεσε στον Μιχάλη Κακογιάννη τη διάρθρωση της Κρατικής Τηλεόρασης αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, εκείνος αρνήθηκε, προτείνοντας τον Μανθούλη στη θέση του. Κι ο Μανθούλης με τη σειρά του κάλεσε ανθρώπους σαν τον Μπακογιαννόπουλο, την Μαρκετάκη και τον Μάρκαρη και έφτιαξε ένα πραγματικά ποιοτικό πρόγραμμα εκπομπών! Ποιος γνωρίζει, π.χ., στην εποχή του μαύρου της ΕΡΤ που λουστήκαμε, ότι η τότε αμερικανική πρεσβεία είχε διαμαρτυρηθεί, επειδή δινόταν βάρος σε ευρωπαϊκά ή και σε βαλκανικά τηλεοπτικά προγράμματα;

 

Όλες αυτές τις πληροφορίες συν πολλές - πολλές άλλες, γραμμένες σε α΄πρόσωπο από τον Ροβήρο Μανθούλη, θα βρείτε στο ογκωδέστατο (615 σελίδες) βιβλίο με τίτλο Ο κόσμος κατ' εμέ - Ο Βίος και τα Πάθη μου. Σίγουρα δεν πρόκειται για ακόμη μία αυτοβιογραφία. Πρόκειται για μία, συναρπαστική σαν μυθιστόρημα, απολαυστική καταγραφή της νεότερης πολιτιστικής Ιστορίας της Ελλάδας, η οποία - κατά τη γνώμη μου - σε μία άλλη ιδανική κοινωνία θα έμπαινε ως διδακτέα ύλη στα λύκεια της χώρας! Γιατί, ναι μεν γράφει ο Μανθούλης, από τις σελίδες του όμως παρελαύνουν πρόσωπα, έργα, συνθήκες και καταστάσεις, που άπτονται όχι μόνο του ελληνικού, αλλά και του διεθνούς ενδιαφέροντος!

 

Στα 85 του ο Ροβήρος Μανθούλης δικαιούται μιας τέτοιας αυτοβιογραφίας, τόσο πλήρους και τόσο εμπεριστατωμένης: 122 συνολικά ταινίες, 17 βιβλία που προηγήθηκαν και, σήμερα, οι αναμνήσεις του, δεν είναι καθόλου αμελητέα υπόθεση.

 

Όταν σηκώθηκα από το τραπέζι του, γιατί τελικά την κάναμε την κουβέντα μας, μου υπόγραψε ένα βιβλίο του με την εξής αφιέρωση: Αλό Αντώνη au revoir...Την επόμενη θα επέστρεφε στο Παρίσι. Εις το επανιδείν, λοιπόν, κύριε Μανθούλη, με μία μεγάλη συνέντευξη σας για το LIFO.gr, όπως μου υποσχεθήκατε!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ