«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Ζωοτρόπιο, 1867-70, Γαλλία.
0

Αν η χρονολογία 1895 αποτελεί ορόσημο για την εξέλιξη του κινηματογράφου χάρη στην πρώτη προβολή κινούμενων εικόνων στο υπόγειο του Grand Café στο Παρίσι από τους αδελφούς Λιμιέρ στις 28 Δεκεμβρίου, η πραγματική ιστορία του μέσου που κυριάρχησε τον εικοστό αιώνα και σήμερα έχει εκτιναχθεί σε εντυπωσιακών επιδόσεων μορφή τέχνης και ψυχαγωγίας πηγαίνει πολύ πίσω στον χρόνο. 

Από τις σπηλαιογραφίες της παλαιολιθικής εποχής στην περιοχή της Altamira στην Ισπανία, όπου αναπαρίστανται βίσονες με οκτώ αντί για τέσσερα πόδια για να να δηλωθεί η κίνηση, μέχρι την πομπή της ζωφόρου του Παρθενώνα και την επινόηση, πολύ αργότερα, «μαγικών» παιχνιδιών, όπως το θαυματρόπιο το 1825 του Άγγλου Τζον Πάρις, το ζωοτρόπιο το 1834 και οι μαγικοί φανοί (γνωστοί με τη λατινική τους ονομασία «laterna magica», πρώιμοι τύποι προβολέα εικόνας με διαφανείς πλάκες από γυαλί) του τέλους του δέκατου ένατου αιώνα, των οποίων η προέλευση εντοπίζεται στην πραγματικότητα αρκετούς αιώνες πριν, όλα συνέτειναν στην εξέλιξη του κινηματογράφου όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Πόσα ξέρουμε, λοιπόν, για την ιστορία αυτού του σπουδαίου μέσου, αυτής της μεγάλης τέχνης που έμελλε να κάνει άλματα στον εικοστό αιώνα για να περάσει από τη βωβή στην ομιλούσα μορφή και να φτάσει στο σύγχρονο ψηφιακό επίπεδο;

Όλα τα εκθέματα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση, καθώς έχουν συντηρηθεί από ειδικούς τεχνίτες, ώστε να διατηρούν όσο το δυνατό περισσότερο την αρχική τους λάμψη. 

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδoς εγκαινιάζει το Μουσείο Κινηματογράφου που θα λειτουργήσει στον χώρο της στον Κεραμεικό, μια γέφυρα μεταξύ του χθες των κινούμενων εικόνων και του σήμερα της υπερσύγχρονης ψηφιακής αίθουσας. Η συλλογή του, έργο ζωής της ιδρύτριας της Ταινιοθήκης Αγλαΐας Μητροπούλου, περιλαμβάνει μερικές από τις πλέον σπάνιες προκινηματογραφικές συσκευές τις οποίες συνέλεξε η ίδια από παλαιοπωλεία του Λονδίνου κυρίως τη δεκαετία του ’70 κατά τη διαμονή της εκεί την περίοδο της δικτατορίας, αλλά και εξοπλισμό του πρώιμου και σύγχρονου κινηματογράφου, όπως κάμερες, συσκευές καταγραφής ήχου, συσκευές προβολής, δωρεές διαφόρων συλλεκτών και παλιών κινηματογραφιστών. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Στερεοσκόπιο Χειρός, 1910-1920, ΗΠΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στη συλλογή θα βρείτε επίσης βοηθητικό υλικό που σχετίζεται με την παραγωγή και προβολή ταινιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κολλέζες βερνικιού και ταινίας, μετρητές μήκους φιλμ, αρουλέζες, μουβιόλες, τραπέζια μοντάζ – ανάμεσά τους το παλαιότερο έκθεμα, το οποίο χρονολογείται γύρω στα 1860 και είναι ένα στερεοσκόπιο βάσης. Όλα είναι τοποθετημένα σε ειδικά κατασκευασμένες προθήκες με ξύλινη βάση και γυάλινο περίβλημα, το οποίο ο επισκέπτης βλέπει απ' όλες τις πλευρές. Η επιμελήτρια της έκθεσης, γλύπτρια και αντιπρόεδρος της Ταινιοθήκης κ. Αφροδίτη Λίτη αντιμετώπισε τα εκθέματα ως έργα τέχνης με αλλόκοτες και αναπάντεχες φόρμες! Δεν έχει άδικο, καθώς χρονικά απέχουν πολύ από τη σημερινή εποχή και δεν μας είναι οικεία ούτε τα σχήματα ούτε οι όγκοι τους. Πόσο μάλλον στη γενιά που δεν πρόλαβε καν τις οικιακές συσκευές προβολής ή τις μηχανές σλάιντς. Όλα τα εκθέματα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση, καθώς έχουν συντηρηθεί από ειδικούς τεχνίτες ώστε να διατηρούν κατά το δυνατό την αρχική τους λάμψη. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Το παλαιότερο έκθεμα, το οποίο χρονολογείται γύρω στα 1860, είναι ένα στερεοσκόπιο βάσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στον χώρο του λόμπι, ο οποίος έχει κωνικό σχήμα και μοιάζει με έναν μακρύ φακό προβολής, χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ομάδες.

Η πρώτη ομάδα αφορά τις προκινηματογραφικές τεχνολογίες και ξεκινάει με ένα ζωοτρόπιο γαλλικής κατασκευής του τέλους του δέκατου ένατου αιώνα. Περιλαμβάνει επίσης ένα χειροποίητο μαονένιο επιτραπέζιο στερεοσκόπιο χειρός του 1909 (πρόγονος του view master), το οποίο προβάλλει τρισδιάστατες φωτογραφίες, αρκετούς μεταλλικούς φανούς από τη δεκαετία του 1900 και πάνω από χίλιες γυάλινες πλάκες σε εξαιρετική κατάσταση, με τους φακούς προβολής συχνά με χάλκινη επικάλυψη – ένας από αυτούς, γερμανικής κατασκευής, διαθέτει μπουρί και θυμίζει σόμπα θέρμανσης. Στην πρώτη ομάδα θα δούμε ακόμα ένα τσίρκο-μηχανικό θέατρο σκιών, εξαιρετικά σπάνιο αντικείμενο που η Μητροπούλου αγόρασε σε υπαίθριο παζάρι του Λονδίνου, μικρογραφία τσίρκου, με το περιμετρικό τμήμα της σκηνής να παίζει τον ρόλο του μπερντέ του παραδοσιακού θεάτρου σκιών. Σε αυτόν προβάλλονται περιστρεφόμενοι οι ακροβάτες, οι ζογκλέρ, ο θηριοδαμαστής και οι κλόουν που εκτελούν τα νούμερά τους πάνω σε ζώα και άρματα. Πίσω του υπάρχει μηχανισμός παρόμοιος με εκείνον των καρουζέλ. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Το τσίρκο-μηχανικό θέατρο σκιών, εξαιρετικά σπάνιο αντικείμενο που η Μητροπούλου αγόρασε σε υπαίθριο παζάρι του Λονδίνου, είναι μικρογραφία ενός τσίρκου, με το περιμετρικό τμήμα της σκηνής να παίζει τον ρόλο του μπερντέ του παραδοσιακού θεάτρου σκιών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η δεύτερη ομάδα εκθεμάτων περιλαμβάνει εξοπλισμό κινηματογράφησης, δηλαδή κάμερες και συσκευές καταγραφής ήχου. Τα πιο πρώιμα εκθέματα της κατηγορίας χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1920, ενώ συμπληρώνονται από αντικείμενα που προσαρμόστηκαν στις ανάγκες των αρχικών ιδιοκτητών τους, εξοπλισμό που προοριζόταν για τους ερασιτέχνες αγοραστές καθώς και εξοπλισμό που δωρήθηκε από διακεκριμένους επαγγελματίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν μηχανισμοί που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, δύο  κάμερες 35 mm τύπου Debrie των δεκαετιών 1920-1930 και 1940-1950 – η μία είναι από ξύλο και αλουμίνιο και η άλλη μεταλλική. Εξίσου ενδιαφέρων είναι και ένας αναμορφικός φακός, με βάση τον οποίο εξελίχθηκε το σινεμασκόπ. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter

Η τρίτη ομάδα εκθεμάτων αποτελείται από συσκευές προβολής και περιλαμβάνει αντικείμενα από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την πρώην ΕΣΣΔ, ενώ η τέταρτη και τελευταία κατηγορία έχει εργαστηριακά εργαλεία και εξοπλισμό που χρησιμοποιούνταν στη φωτοχημική διαδικασία. Αυτή η ομάδα είναι η πιο ποικιλόμορφη και διαθέτει όχι μόνο μικρά αντικείμενα, όπως κολλέζες βερνικιού και ταινίας, μετρητές μήκους φιλμ και αρουλέζες, αλλά και μεγάλο εξοπλισμό, όπως μουβιόλες και τραπέζια μοντάζ. Το σημαντικότερο έκθεμα είναι ένας Σταυρός της Μάλτας, ο μηχανισμός διαλείπουσας κίνησης που ενσωμάτωσε ο Γάλλος ταχυδακτυλουργός και πρώτος δημιουργός  κινηματογραφικών εικόνων Ζορζ Μελιές στη μηχανή λήψης του ώστε να πετυχαίνει κάθε φορά διακεκομμένη κίνηση 90º στις εικόνες του, προωθώντας την προβολή του επόμενου καρέ και πετυχαίνοντας την ψευδαίσθηση της κίνησης. 

«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Μαγικός Φανός, 1900-1910, Γερμανία.

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στο πλαίσιο του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, θα εμπλουτιστεί με οπτικοακουστικό υλικό που θα περιλαμβάνει προβολή τοίχου, οθόνες, αφίσες καθώς και διαδραστικό υλικό. 

«Μαγικές Εικόνες»: Περιοδική έκθεση αντικειμένων από τη συλλογή του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Από 9 έως 30 Ιουνίου 2022
Ωράριο:
18:00-21:00 με ελεύθερη είσοδο

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ