Longlegs: Ο Nίκολας Κέιτζ μοιάζει να θέλει όντως το κακό μας

Longlegs: Ο Nίκολας Κέιτζ μοιάζει να θέλει όντως το κακό μας Facebook Twitter
Η ύπαρξη μιας πλοκής με αρχή, μέση και τέλος δίνει σκελετό στους ασπόνδυλους εφιάλτες του Πέρκινς και αφήνει την εντύπωση ενός συγκροτημένου οράματος, στις ρωγμές και στις ραφές του οποίου καραδοκεί ένα Κακό απέραντο που ακούει στο όνομα Νίκολας Κέιτζ. Φωτ.: Courtesy of NEON
0

Στα ’90s το σινεμά τρόμου παραμέρισε φαντασματικές παρουσίες και δαιμονικές υπάρξεις και αναζήτησε την απειλή στη Γη, σε αληθινούς φορείς σατανικής συμπεριφοράς, τους serial killers. Το πνευματικό στοιχείο δεν εγκαταλείφθηκε εντελώς: τόσο ο Χάνιμπαλ Λέκτερ όσο και ο Τζον Ντο του Seven συμβολίζουν το Κακό. Το τελευταίο παραμένει ασύλληπτο και άυλο, μα οι εκπρόσωποί του έχουν υλική υπόσταση και ανθρώπινη(;) φύση. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας οι serial killers τρομοκράτησαν το φιλοθεάμον κοινό για να δώσουν τη θέση τους και πάλι στη μεταφυσική λίγο πριν από το Millennium, ίσως επειδή ο περιβόητος ιός του θα έφερνε το τέλος του κόσμου, γεννώντας την ανάγκη να τα βρούμε με τον Θεό αλλά και με τη Νέμεσή του – βλέπε The Ninth Gate και End of Days.

Το Longlegs έρχεται για να τα συνδυάσει και τα δύο. Στην ταινία του Οζ Πέρκινς, υιού του Άντονι, η απειλή πηγάζει από έναν νοσηρό serial killer που ενεργεί ως εκπρόσωπος του Κακού, το οποίο όμως δεν πλανάται συμβολικά και αόριστα πάνω από τη δραματουργία αλλά είναι προσδιορισμένο, έχει σαφείς σατανικές καταβολές και ανατριχιαστική όψη. Στο κατόπι του δολοφόνου βρίσκεται μια πράκτορας του FBI με προγνωστικά χαρίσματα, που βλέπει την ψυχική της ισορροπία να διαταράσσεται καθώς ξετυλίγει τον μίτο του μυστηρίου.

Οι υπεύθυνοι μακιγιάζ έχουν κάνει αρκετή δουλειά ώστε ο Longlegs να παραπέμπει περισσότερο σε ον με ανθρώπινα χαρακτηριστικά παρά σε άνθρωπο, είναι όμως η αίσθηση του κινδύνου που πηγάζει από το παίξιμο του ίδιου του Κέιτζ, από την εγκατεστημένη γνώση ενός αβανγκάρντ ερμηνευτικού ελιγμού που στο συγκεκριμένο πλαίσιο προκαλεί περισσότερη αγωνία παρά προσμονή.

Δεν μπορείς να παραγνωρίσεις τις ικανότητες του Πέρκινς στην παραγωγή απόκοσμης εικονογραφίας και στην πρόκληση αγριευτικής διάθεσης μέσω του ηχητικού σχεδιασμού. Σενάριο δεν είχαν τα προηγούμενα έργα του. Εδώ σημειώνει πρόοδο· σενάριο υπάρχει, ελπίζουμε την επόμενη φορά να είναι και καλύτερο – το παρόν θα το συναντούσες κάλλιστα στον απλώς επαρκή, μέσο εκπρόσωπο του υποείδους στα ’90s. Η μεγάλη αποκάλυψη είναι προβλέψιμη αν έχεις καταναλώσει λίγη παραπάνω σχετική μυθοπλασία και το περιεχόμενο περιορίζεται σε ακόμα μία διαπίστωση περί αδυναμίας αντίστασης στο εξωγενές Κακό – εδώ η ταινία εφάπτεται με το παγανιστικό Witch του Ρόμπερτ Έγκερς. Ωστόσο, η ύπαρξη μιας πλοκής με αρχή, μέση και τέλος δίνει σκελετό στους ασπόνδυλους εφιάλτες του Πέρκινς και αφήνει την εντύπωση ενός συγκροτημένου οράματος, στις ρωγμές και στις ραφές του οποίου καραδοκεί ένα Κακό απέραντο που ακούει στο όνομα Νίκολας Κέιτζ.

Longlegs: Ο Nίκολας Κέιτζ μοιάζει να θέλει όντως το κακό μας Facebook Twitter
Στο κατόπι του δολοφόνου βρίσκεται μια πράκτορας του FBI με προγνωστικά χαρίσματα, που βλέπει την ψυχική της ισορροπία να διαταράσσεται καθώς ξετυλίγει τον μίτο του μυστηρίου. Φωτ.: Courtesy of NEON

Το προωθητικό υλικό της ταινίας, που επαινέθηκε για την αφαίρεσή του, στην πραγματικότητα έχει αποκαλύψει πάρα πολλά, κράτησε κρυμμένο, ωστόσο, το μεγάλο του ατού, την πλήρη όψη και τη μανιακή περφόρμανς αυτού του φαντεζί σολίστα της ασύγχρονης υποκριτικής. Ο sui generis ηθοποιός, που διένυσε την απόσταση από τη χλεύη στη δόξα μέσα από οκάδες αμφιβόλου ποιότητας VOD περιεχομένου (και ξοδεμένου bandwidth), κάνει εδώ και χρόνια επιλογές που τον καθησυχάζουν ότι εκείνες οι αδιανόητα over the top, ενστικτώδεις λήψεις που εξαφανίζονταν στο δωμάτιο του μοντάζ θα καταλήξουν στο τελικό cut της ταινίας. Το κοινό (του) πια τις περιμένει, σε βαθμό που ίσως να έπαψαν να εκπλήσσουν. Εδώ, όμως, λειτουργούν υπέρ του τρόμου. Οι υπεύθυνοι μακιγιάζ έχουν κάνει αρκετή δουλειά ώστε ο Longlegs να παραπέμπει περισσότερο σε ον με ανθρώπινα χαρακτηριστικά παρά σε άνθρωπο, είναι όμως η αίσθηση του κινδύνου που πηγάζει από το παίξιμο του ίδιου του Κέιτζ, από την εγκατεστημένη γνώση ενός αβανγκάρντ ερμηνευτικού ελιγμού που στο συγκεκριμένο πλαίσιο προκαλεί περισσότερη αγωνία παρά προσμονή.

Ο Πέρκινς μας εμφανίζει τον Longlegs σχεδόν με το «καλημέρα» παρέα με μια λιντσιανή στριγκλιά, για να τον εξαφανίσει στη συνέχεια για αρκετή ώρα. Κι όμως, όπως ο Λέκτερ του Χόπκινς στη Σιωπή των Αμνών, είναι πανταχού παρών, κυριαρχεί στην ταινία, επειδή εκπροσωπεί ένα Κακό που για τον Πέρκινς έχει επικρατήσει, επειδή ο σκηνοθέτης στήνει τις εμφανίσεις του μεθοδικά και μυθικά –ιδιοφυές το εύρημα του freeze frame, αλλά δεν κάνει να πούμε περισσότερα– και επειδή ο ηθοποιός καταφεύγει σε εμπνεύσεις και λαρυγγισμούς που δεν υπογραμμίζουν απλώς αλλά εντείνουν τη χαοτική φύση της απειλής. Είναι, κατά κάποιον τρόπο, ο Τζόκερ της ταινίας, μόνο που ο Μπάτμαν της Μάικα Μονρό μοιάζει χαμένος από χέρι, επειδή παραλύει από τον φόβο του, ενώ ταυτόχρονα γοητεύεται από το σκοτάδι του. Ο Κέιτζ, από την άλλη, δεν προσπαθεί ποτέ να μας γοητεύσει, όπως οι ηθοποιοί που ενσάρκωσαν τον σαλό κλόουν της DC. Mοιάζει να θέλει όντως το κακό μας, να στήνει οντισιόν για να πάρει τον ρόλο του Μπαμπούλα που μας επισκέπτεται στον ύπνο μας· και τον κερδίζει με κολασμένους βρυχηθμούς και βλέμμα που κοχλάζει.

Η ταινία «Longlegs» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους στις 11 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ