Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο» Facebook Twitter
Η ζωή είναι ύψιστο αγαθό σε οποιοδήποτε είδος Χρόνου κι αν βρισκόμαστε.
0

Η ΤΑΙΝΙΑ «ΚΑΜΠΙΑ ΝΥΜΦΗ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ» του Κύρου Παπαβασιλείου αποτελεί ένα εγχώριο δείγμα lo-fi δημιουργίας. Έχοντας ήδη αξιόλογη φεστιβαλική πορεία στο ενεργητικό της, κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες σε κανονική διανομή αυτή την εβδομάδα, ευελπιστώντας να βρει το κοινό της.

Στο σύμπαν της ταινίας ο χρόνος δεν λειτουργεί γραμμικά, αλλάζει αυθαίρετα – ένα πραγματικά αξιόλογο εύρημα. Οι ήρωες κυριολεκτικά δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει, αγνοούν σε ποια μέρα και σε ποια χρονιά θα ξυπνήσουν κάθε πρωί.

Με αφορμή την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για τη ζωή στον «γραμμικό χρόνο», τους «μεταφραστές σιωπής», τις επιρροές του και τις ταινίες που αφορούν ταξίδια στον χρόνο.

Η ταινία είναι μια πρόσμειξη τριών ειδών, της επιστημονικής φαντασίας, του είδους του φανταστικού και του κοινωνικού δράματος. Αλλά περισσότερο από καθετί είναι μια αλληγορία για την ύπαρξή μας, όπου είμαστε παγιδευμένοι μέσα στον χρόνο και η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο.

— Το παράδοξο της αυθαίρετης, μη γραμμικής λειτουργίας του χρόνου μένει ανεξήγητο στην ταινία σας. Πιστεύετε ότι οι καλύτερες ταινίες που αφορούν ταξίδια και μεταβάσεις στον χρόνο είναι όσες δεν εξηγούν τον μηχανισμό πίσω από αυτά;
Για το παράδοξο της μη γραμμικής λειτουργίας του Ασυνάρτητου Χρόνου στην ταινία υπαίτιο είναι το Υπουργείο Χαμένου Χρόνου. Αυτό δεν περιγράφεται, βέβαια, σε έκταση, δεν αποκαλύπτεται ο τρόπος λειτουργίας του υπουργείου αυτού. Σίγουρα είναι στη φύση του παράδοξου και του ονείρου το ένα σύμβολο να σε οδηγεί στο άλλο, ατέρμονα. Γι’ αυτό ίσως οι ταινίες που αφορούν ταξίδια στον χρόνο και μοιάζουν με όνειρα ή εφιάλτες δεν μπορούν και δεν χρειάζεται να εξηγήσουν τον μηχανισμό πίσω από τα παράδοξα που συμβαίνουν.

Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο» Facebook Twitter
Ο Γραμμικός Χρόνος είναι μια αναφορά στην εποχή μας, όπου είμαστε μπερδεμένοι όσον αφορά το τι είναι αγαθό και τι όχι. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι η ζωή είναι ένα αγαθό, το μόνο μας καταφύγιο.

— Αν και το στοιχείο της επιστημονικής φαντασίας είναι έντονο στο σενάριό σας,  επιλέξατε να κρατήσετε το περιβάλλον της ταινίας ρεαλιστικό.
Αυτό έγινε γιατί στόχος μου δεν ήταν να κάνω μια ταινία καθαρά επιστημονικής φαντασίας. Η ταινία είναι μια πρόσμειξη τριών ειδών, της επιστημονικής φαντασίας, του είδους του φανταστικού και του κοινωνικού δράματος. Αλλά περισσότερο από καθετί η ταινία είναι μια αλληγορία για την ύπαρξή μας, όπου είμαστε παγιδευμένοι μέσα στον χρόνο και η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο. Και αυτή την αλληγορία θεώρησα ότι θα εξυπηρετούσε ένα περιβάλλον περισσότερο ρεαλιστικό παρά κάποιο με στοιχεία και σκηνικά επιστημονικής φαντασίας.

— Είναι μια ζωή στον Γραμμικό Χρόνο ύψιστο αγαθό;
Όχι, η ζωή είναι ύψιστο αγαθό σε οποιοδήποτε είδος χρόνου κι αν βρισκόμαστε. Στην περίπτωση της ταινίας, ο Γραμμικός Χρόνος είναι μια χίμαιρα που αποπροσανατολίζει και εξαπατά τους πρωταγωνιστές. Μια χίμαιρα ισάξια με τη δυστοπία του Ασυνάρτητου Χρόνου. Ο Γραμμικός Χρόνος είναι μια αναφορά στην εποχή μας, όπου είμαστε μπερδεμένοι όσον αφορά το τι είναι αγαθό και τι όχι. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι η ζωή είναι ένα αγαθό, το μόνο μας καταφύγιο.

— Πιστεύετε ότι οι «μεταφραστές σιωπής» θα βοηθούσαν να καταλάβουμε καλύτερα τους άλλους και τον κόσμο γύρω μας;
Ναι, μακάρι να υπήρχαν μεταφράστριες σιωπής και έξω από την ταινία. Τα περισσότερα πράγματα που μας απασχολούν μένουν ανείπωτα και η πολυπλοκότητα του κάθε άλλου είτε παραμένει μυστική είτε μειώνεται σε μια απλοποίηση που γεννά φασιστικές απόψεις. Η μεταφράστρια σιωπής είναι αυτό το ον που μπορεί να κάνει μια βουτιά μέσα στην ύπαρξη του άλλου, να συνομιλήσει με τον άλλο άμεσα, ειλικρινά και με διάθεση αποδοχή. Είμαστε όλοι τόσο διαφορετικοί και τόσο πολύπλοκοι. Πολλά πράγματα όπως η γυναίκα, η μητρότητα, η πατρότητα, η ομοφυλοφιλία, η προσφυγιά είναι πολύ σύνθετα και ανεξερεύνητα, ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα γι’ αυτά. Πρέπει να επιτρέπεται ένας διάλογος στο πλαίσιο της ενσυναίσθησης μεταξύ μας, γιατί είμαστε όλοι διαφορετικοί.

Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο» Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Μάκης Παπαδημητρίου.
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο» Facebook Twitter
Τα περισσότερα πράγματα που μας απασχολούν μένουν ανείπωτα και η πολυπλοκότητα του κάθε άλλου είτε παραμένει μυστική είτε μειώνεται σε μια απλοποίηση που γεννά φασιστικές απόψεις.

— Ιδανικά, τι θα θέλατε να αποκομίσει ο θεατής μετά το πέρας της προβολής;
Την εμπειρία ενός ταξιδιού μέσα σε έναν άλλο κόσμο, μέσα στο φάσμα της ζωής.  Από κει και πέρα, να διαισθανθεί ότι κάθε ζωή είναι πολύτιμη. Και τέλος, αν μπορώ να επιθυμήσω κάτι τέτοιο, να καταλάβει ο θεατής ότι μπορεί να υπάρχουν και τέτοιου είδους ταινίες που μπορούν να συσχετιστούν και να επικοινωνήσουν μαζί του.

— Πώς καταλήξατε στον ιδιαίτερο τίτλο της ταινίας;
Ο τίτλος της ταινίας παραπέμπει στην εξέλιξη του μεταξοσκώληκα σε πεταλούδα. Αυτή έχει τέσσερα στάδια: κάμπια, νύμφη, χρυσαλίδα και ακμαίο. Έφαγα τα δύο τελευταία και έβαλα το «πεταλούδα» για να γίνει τρίλεξο και να αντηχεί στις λέξεις «παρελθόν, παρόν, μέλλον». Παράλληλα, η λέξη νύμφη δεν περιορίζεται στο στάδιο εξέλιξης του εντόμου, επεκτείνεται και στη γυναίκα. Τέλος, η λέξη κάμπια στα αγγλικά μεταφράζεται ως embryo, κάτι που σχετίζεται με την ταινία.

— Ποιες ήταν οι κινηματογραφικές επιρροές σας;
Πέρα από τους μεγάλους σκηνοθέτες του 20ού αιώνα, είμαι αρκετά επηρεασμένος από τον υπερρεαλιστικό και τον ποιητικό κινηματογράφο. Παράλληλα, με έχουν επηρεάσει φιλόσοφοι όπως ο Ντεριντά, αλλά πολύ περισσότερο ποιητές όπως ο Σαχτούρης και ο Τσέλαν. Τέλος, έχω κάνει σπουδές στη μουσική και κάθε χρονικό έργο, όπως η ταινία, το βλέπω ως ένα κομμάτι μουσικής.

Η ταινία «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από τη Weird Wave.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ