Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
O Τζον Μπελούσι ως Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι

0

Ο Τζον Μπελούσι θα έκλεινε τα 70 μήνα αυτόν τον μήνα και είναι σχεδόν αδύνατο να τον φανταστούμε σ' αυτή την ηλικία αφού στο μυαλό μας έμεινε για πάντα 33 - όσο είχε φτάσει δηλαδή αυτή η δύναμη της φύσης όταν πέθανε από υπερβολική δόση το 1982. Από όλους όμως τους (και τις) κωμικούς που καήκαν πρόωρα μέχρι θανάτου για να αποδειχθούν στη συνέχεια διαχρονικά επιδραστικοί και δημοφιλείς, ο θρύλος του παραμένει ο πιο ισχυρός. Έστω και για τους λάθους λόγους συχνά.

Η φυσιογνωμία του εμφανίζεται ακόμα σε εκατομμύρια μπλουζάκια και σε αφίσες στους τοίχους ανθρώπων που γεννήθηκαν δεκαετίες μετά το θάνατό του. Το 2015 το περιοδικό Rolling Stone τον ψήφισε ως τον κορυφαίο από τα 145 μέλη που έχουν περάσει από το καστ του κωμικού τηλεοπτικού θεσμού ζωντανής μετάδοσης που λέγεται Saturday Night Live και έχει ξεπεράσει τα σαράντα χρόνια ζωής.

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα».

Στο ίδιο αφιέρωμα, το περιοδικό εξυμνούσε το πληθωρικό ταλέντο, τα κωμικά χαρίσματα και το σωματικό του εκτόπισμα – «σώμα παλαιστή και πόδια χορευτή, αλλά και κάτι αγορίστικα ευάλωτο στην τρέλα του – ως τους βασικούς λόγους της ανθεκτικής φήμης του, και ορθώς. Θα ήταν όμως αφελές να υποκριθούμε ότι ο πρόωρος θάνατός του υπό τις συνθήκες που συνέβη δεν έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην υστεροφημία του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Mε τον Νταν Ακρόιντ
Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Στους Ατσίδες με τα Μπλε

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα» - όπως ο Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

Η υπερκατανάλωση ναρκωτικών, και ειδικά κοκαΐνης, συνδέθηκε μαζί του ακόμα περισσότερο μετά τον θάνατό του. Μεγάλο ρόλο σ' αυτό έπαιξε η βιογραφία του με τον τίτλο "Wired" που εκδόθηκε λίγο μετά το τέλος του, δια χειρός Μπομπ Γούντγουορντ (γνωστού ως ενός εκ των δύο ρεπόρτερ που αποκάλυψαν το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ), και ουσιαστικά αποτελούσε μια λεπτομερή καταγραφή του πότε και πόση κόκα έκανε ο Μπελούσι στο διάστημα της διασημότητάς του.

Όπως και όλος ο στενός κύκλος του πρόωρα χαμένου κωμικού, περφόρμερ και ηθοποιού, η σύζυγός του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο είχε αντιδράσει έντονα τότε στο ύφος και το περιεχόμενο του βιβλίου, το οποίο συμπύκνωνε την ύπαρξη του Μπελούσι στους εθισμούς του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Με τη σύζυγό του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο

Σήμερα λέει η ίδια, μιλώντας στον Guardian με αφορμή την επέτειο των εβδομηκοστών γενεθλίων του: «Τόσα και τόσα άρθρα – και μια συγκεκριμένη βιογραφία – έχουν καλύψει μέχρι αηδίας την ιστορία με τα ναρκωτικά. Θα ήταν τόσο αναζωογονητικό να γραφόταν και μια ιστορία που θα έκανε λόγο για την όμορφη και δημιουργική ζωή του Τζον: το κουράγιο του να χαράξει τη ζωή που ονειρευόταν σ΄ ένα εχθρικό συχνά περιβάλλον, την αφοσίωσή του στην τέχνη του, τις επικές του φιλίες και το αξιαγάπητο ταπεραμέντο του».

Ο Τζον Μπελούσι γεννήθηκε και μεγάλωσε στα προάστια του Σικάγο και ήταν ο μεγαλύτερος γιος (ο αδελφός του Τζέιμς είναι επίσης διάσημος ηθοποιός, άλλου εντελώς βεληνεκούς όμως) Αλβανών μεταναστών. «Οι γονείς του ποτέ δεν ενσωματώθηκαν και νομίζω ότι αυτό ήταν σκληρό για τον Τζον, πηγαίνοντας σ' ένα σχολείο που κανείς δεν είχε ιδέα ούτε καν ότι υπήρχε μια χώρα που λεγόταν Αλβανία», λέει η Πιζάνο, που τον γνώριζε από τότε.

«Υπήρχε πάντα μια αίσθηση ανησυχίας πάνω του και προσπαθούσε να την αναπληρώσει με κάτι. Και τα drugs ήταν μέρος αυτού, σημαντικό μέρος».

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Ο Μπιλ Μάρεϊ αφήνει ένα λουλούδι στο φέρετρο του Μπελούσι τον Μάρτιο του 1982

Μέρος επίσης της διαχρονικής φήμης του Μπελούσι είναι όπως το θέτει εκ των υστέρων η χήρα του είναι «ότι υπήρξε σύμβολο εκείνων των καιρών»: ο μαστούρης χίπης πιτσιρικάς στα τέλη των '60s που έβγαλε στο προσκήνιο την ροκ (ή πανκ) κωμωδία στα '70s ώσπου τον κατάπιε η κόκα στα '80s.

Η γοητεία όμως οφείλεται στον ίδιο και την προσωπικότητα που εξέπεμπε: δεν υπήρχε τίποτα απόμακρο ή σνομπ ή επιτηδευμένο πάνω του, όπως σε άλλες περιπτώσεις διάσημων κωμικών της γενιάς του. Γι' αυτό και ενώ το κοινό θαύμασε τον Τσέβι Τσέιζ, τον Μπιλ Μάρεϊ και τον Στιβ Μάρτιν, τον Τζον Μπελούσι τον αγάπησε επειδή έμοιαζε διαρκώς τόσο εκτεθειμένος και ευάλωτος.

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Εμείς, το Τέρας»: Όλες οι ταινίες του μεγάλου αφιερώματος του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / «Εμείς, το Τέρας»: Όλες οι ταινίες του μεγάλου αφιερώματος του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Toντ Μπράουνινγκ, Ντέιβιντ Λιντς, Σαμπρόλ, Μιγιαζάκι, Κρόνενμπεργκ και Σπάικ Τζόνζι: Οι ταινίες που θα διερευνήσουν και θα διευρύνουν την έννοια του «τέρατος» στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Disclaimer: Ο Κουαρόν ακολουθεί τους δικούς του ρυθμούς ακόμα και στην τηλεόραση

Pulp Fiction / Disclaimer: Ο Κουαρόν ακολουθεί τους δικούς του ρυθμούς ακόμα και στην τηλεόραση

Το αφήγημα και η αφήγηση μιας πολύπλοκης τραγωδίας στην πρώτη τηλεοπτική σκηνοθεσία, αν και ευτυχώς κινηματογραφικής προσέγγισης, του βραβευμένου με Όσκαρ Μεξικανού σκηνοθέτη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ

Οθόνες / «Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ

Άλλο ένα prequel εμβληματικής ταινίας τρόμου, αυτήν τη φορά του πολυσήμαντου «Μωρού της Ρόζμαρι», με τις Τζούλια Γκάρνερ και Νταϊάν Γουίστ σε ερμηνευτική φόρμα, αλλά το αποτέλεσμα να κινείται σε ρηχά νερά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Daily / Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Όταν η παλιά του φιλική επαφή από το Saturday Night Live αποκάλυψε στον έκπληκτο Γουίλ Φέρελ ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία φυλομετάβασης, ο διάσημος κωμικός είχε την ιδέα να κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα και να καταγράψουν την εμπειρία τους σ’ αυτή την ταινία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο σκληρός ρεαλισμός του Sam Fuller στο φαντασιακό ρεπερτόριο της Cindy Sherman

Pulp Fiction / Ο σκληρός ρεαλισμός του Sam Fuller στο φαντασιακό ρεπερτόριο της Cindy Sherman

Η διάσημη φωτογράφος ξεχωρίζει μία από τις πιο αγαπημένες της ταινίες, το The naked kiss του Σάμιουελ Φούλερ, ένα σκανδαλώδες, παραγνωρισμένο, αλλά πάντα μοντέρνο κοινωνικό νουάρ από το 1964.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ

Οθόνες / Όλα όσα μου έμαθε η καθηγήτρια Μακγκόναγκαλ

Η Μάγκι Σμιθ πέρασε στην αιωνιότητα, αφήνοντας πίσω της ένα έργο μνημειώδες και μια κληρονομιά αδιασάλευτη, τόσο θεατρικά όσο και κινηματογραφικά. Ως φόρο τιμής, επιλέγω τρεις αγαπημένες στιγμές από τον ρόλο που με σύστησε σε αυτή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΜΠΑΡΓΚΟ ΩΣ ΤΙΣ 21:00 Νύχτες Πρεμιέρας: 20 ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε

Οθόνες / Νύχτες Πρεμιέρας 2024: Είκοσι ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε

Ο νέος Αλμοδόβαρ, η ταινία τρόμου της χρονιάς, λιγότερο γνωστά αριστουργήματα του Κουροσάβα, κορυφαία βρετανικά φιλμ των '80s και πολλές ακόμα προτάσεις από το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ