«Η Θεά»: Μια ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά

«Η Θεά»: Μια πολύ καλή και προσιτή ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά Facebook Twitter
Η Θεά είναι αναμφίβολα μια ταινία για τη θέση της γυναίκας σε μια κατά βάση πατριαρχική κοινωνία και έχει, επίσης, έντονη πολιτική χροιά.
0

Δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε σε νεότερες γενιές σινεφίλ για ένα σινεμά γυρισμένο πριν από τα ’70s, και ειδικότερα για δημιουργούς της Ανατολής. Εν μέρει αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι άνθρωποι που υπηρετούμε το σινεμά και έχουμε χρέος να το συστήσουμε δεν ακολουθούμε τον αγαπητικό τρόπο του Σκορσέζε –μα δείτε πόσο γλυκά αναφέρεται στις ταινίες στο «Personal journey through american movies»‒ αλλά θα μιλήσουμε π.χ. για τον Ινδό Σατγιαζίτ Ρέι από ένα βάθρο αυτοεπιβεβαίωσης, απευθυνόμενοι προς μια «τσογλανοπαρέα που κάνει κριτική χωρίς να έχει δει ποτέ της Σατγιαζίτ Ρέι», αντί να ξεκινήσουμε από το μηδέν, κοιτώντας τους από το ύψος του βλέμματος.

Εν προκειμένω, ο Ρέι αγαπούσε το δυτικό σινεμά και γενικότερα τη δυτική τέχνη και κουλτούρα ‒μέχρι και Ίψεν διασκεύασε στην πολυετή καριέρα του‒, οπότε είναι σίγουρα φιλικός προς ένα δυτικό κοινό. Το σινεμά του Ντε Σίκα, άλλωστε, υπήρξε καταλύτης στην απόφασή του να μεταγράψει το ιδίωμα του ιταλικού νεορεαλισμού στην Ινδία και να γυρίσει την Τριλογία του Απού σε πείσμα των ανθρώπων της ινδικής κινηματογραφίας που αναρωτιόντουσαν ποιος είναι αυτός ο τρελός που θέλει να βγει έξω στους δρόμους και να κάνει γυρίσματα σε φυσικούς χώρους με καθημερινούς ανθρώπους.

Χωρίς ο Ρέι να αντιτίθεται στη θρησκεία ή να απορρίπτει πλήρως το ενδεχόμενο ύπαρξης του μεταφυσικού στοιχείου, αναγνωρίζει και εντοπίζει στη θρησκοληψία μια καταστροφική δύναμη υπέρτερη της υποτιθέμενης εκδικητικής φύσης της θεάς Κάλι.

Για να μη γενικολογούμε όμως, η Θεά (Devi, 1960), που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στέκεται αφορμή για την παρούσα κριτική, είναι μια ταινία διόλου δύστροπη στον ρυθμό της, εντελώς αφηγηματική, με πλοκή, δραματικές συγκρούσεις και σύνθετα σκιαγραφημένους χαρακτήρες. Κοινώς, ένας μέσος Δυτικός θεατής μπορεί να την παρακολουθήσει χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα, δεν χρειάζεται καν να διαθέτει στοιχειώδεις γνώσεις ινδουισμού.

Στο φιλμ, που ο Ρέι γύρισε ακριβώς μετά την ολοκλήρωση της προαναφερθείσας τριλογίας, η δράση τοποθετείται σε ένα ινδικό παραθαλάσσιο χωριό του 19ου αιώνα. Μια νεαρή γυναίκα, η Ντογιαμί, βρίσκεται στο μέσο μιας σύγκρουσης αντιλήψεων, μεταξύ του συζύγου της, που υποστηρίζει εκσυγχρονιστικές τάσεις, και του πεθερού της, ενός φεουδάρχη και εκφραστή της θρησκευτικής παράδοσης. Όχι τυχαία, όταν ο σύζυγός της πηγαίνει στην Καλκούτα για να διδαχτεί αγγλικά, ο πατέρας του, που την παινεύει για τη χάρη της, νιώθει τον κόσμο του να απειλείται.

Η «λύση» θα δοθεί σε ένα όνειρο –μια νότα σουρεαλισμού στο συνήθως ρεαλιστικό σύμπαν του Ρέι‒ με τον άνδρα να αποφασίζει ότι η νύφη του είναι η ενσάρκωση της θεάς Κάλι. Σύντομα οι κάτοικοι θα συμμεριστούν το όραμα του φεουδάρχη, ενώ τα λοιπά μέλη της οικογένειας θα το ανεχτούν, πλην της κουνιάδας της Ντογιαμί –μόνο μια άλλη γυναίκα θα στηρίξει τη δοκιμαζόμενη γυναίκα– που θα ενημερώσει τον αδελφό της ότι πρέπει να επιστρέψει στο σπίτι εσπευσμένα.

«Η Θεά»: Μια πολύ καλή και προσιτή ταινία του Σατγιαζίτ Ρέι για πρώτη φορά στα ελληνικά σινεμά Facebook Twitter

Τόσο ο πατέρας όσο και ο σύζυγος βγάζουν αυθόρμητα συμπεράσματα και πασχίζουν να πάρουν με το μέρος τους την Ντογιαμί, αντιμετωπίζοντάς την, καθένας με τον τρόπο του, όχι ως άνθρωπο αλλά ως αντικείμενο της δικής τους προβολής πάνω της, δηλαδή περίπου όπως το άγαλμα της Μητέρας Θεάς στο αρχικό πλάνο της ταινίας του Ρέι. Η θέση της γυναίκας είναι μία από τις σταθερά επανερχόμενες θεματικές στο σινεμά του Ινδού δημιουργού και υποθέτουμε ότι εδώ έπαιξε έναν ρόλο το γεγονός ότι μεγάλωσε με τη χήρα μητέρα του.

Η Θεά είναι αναμφίβολα μια ταινία για τη θέση της γυναίκας σε μια κατά βάση πατριαρχική κοινωνία, αν και όχι με τον έκδηλο τρόπο της Μοναχικής Γυναίκας που ακολούθησε τέσσερα χρόνια μετά. Έχει, επίσης, έντονη πολιτική χροιά, παρατηρούμε ότι η παλιά τάξη, που υποστηρίζει φανατικά και ευλαβικά τη (βολική για εκείνη) ινδική παράδοση, όταν νιώθει την απειλή του εκσυγχρονισμού, στρέφεται στη θρησκεία για να διατηρήσει τα κεκτημένα της.

Τέλος, χωρίς ο Ρέι να αντιτίθεται στη θρησκεία ή να απορρίπτει πλήρως το ενδεχόμενο ύπαρξης του μεταφυσικού στοιχείου –δεν θα έφερνε την ομίχλη στο τέλος, αν ίσχυε το αντίθετο‒, αναγνωρίζει και εντοπίζει στη θρησκοληψία μια καταστροφική δύναμη υπέρτερη της υποτιθέμενης εκδικητικής φύσης της θεάς Κάλι. Ας μη γελιόμαστε, δεν οφείλεται στη Θεά η τελική τραγωδία.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ