Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter
Έχετε ακούσει το κλισέ «περνούν όλοι καλά κι αυτό βγαίνει προς τα έξω»; Στο «Ocean's Eleven» δεν βγαίνει απλώς προς τα έξω – δίχως ίχνος υπερβολής το δωμάτιο γεμίζει ευεξία.
0

Ένα από τα κινηματογραφικά είδη που παραδοσιακά ασκεί γοητεία σε ένα μαζικό κοινό είναι αυτό του «heist movie», που έχει ως αντικείμενο τον σχεδιασμό και την εκτέλεση μιας ληστείας ή διάρρηξης υψηλού βαθμού δυσκολίας. Αντίστοιχος ελληνικός όρος δεν υπάρχει, ο όρος «ταινία απάτης» που χρησιμοποιούμε ενίοτε ταιριάζει περισσότερο σε ένα υποείδος του heist movie, όπου το έγκλημα αφορά άλλη διάταξη του ποινικού κώδικα, αυτήν της απάτης. Βρίσκουμε ένα heist movie ελκυστικό, επειδή κατά βάθος βρίσκουμε ελκυστική την παρανομία, αλλά διόλου ελκυστικές τις συνέπειές της, γι' αυτό επιλέγουμε την ασφάλεια της μεγάλης οθόνης για να τη διαπράξουμε.


Ως θέαμα δεν είναι εντελώς αμοραλιστικό, οι ληστές, χωρίς να ενεργούν με κίνητρα τύπου Ρομπέν των Δασών, δεν θα κλέψουν ποτέ τα αποθέματα ενός ταμείου ασφάλισης, το λογιστήριο ενός νοσοκομείου ή ζαχαρωτά από παιδικούς σταθμούς. Βρισκόμαστε στο πλευρό τους, αλλά δεν είναι απαραίτητο να τους συμπαθούμε όλους, το φαινόμενο «ο κλέψας του κλέψαντος» δεν είναι ασυνήθιστο σε τέτοιες περιπτώσεις και ο κακός της υπόθεσης, αν υπάρχει, μπορεί να κρύβεται μέσα στην ομάδα.

Από κει και πέρα, ένα κινηματογραφικό είδος που λειτουργεί ως φόρμα, ώστε οι δημιουργοί να αφηγηθούν μια σειρά από πιθανές και απίθανες ιστορίες, είναι απλώς το κέλυφος. Όποτε ακούω κάποιον να λέει ότι δεν του αρέσουν τα γουέστερν, το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι, αλλά σπάνια ξεστομίζω, είναι «ποια γουέστερν»;

Βρισκόμαστε στο πλευρό τους, αλλά δεν είναι απαραίτητο να τους συμπαθούμε όλους, το φαινόμενο «ο κλέψας του κλέψαντος» δεν είναι ασυνήθιστο σε τέτοιες περιπτώσεις και ο κακός της υπόθεσης, αν υπάρχει, μπορεί να κρύβεται μέσα στην ομάδα.


Η λίστα που ακολουθεί απαρτίζεται από μεγάλες στιγμές του είδους αλλά και από λιγότερο δημοφιλείς τίτλους που δύσκολα θα άφηναν αδιάφορους του εραστές ενός καλοστημένου «κόλπου».

The asphalt jungle

(1950)

του Τζον Χιούστον

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Αν και θα βρεις προγενέστερα παραδείγματα, η ταινία που έβαλε τον θεμέλιο λίθο για το είδος του heist movie είναι η Ζούγκλα της Ασφάλτου του Τζον Χιούστον. Ακολουθώντας μια σειρά από τυχοδιώκτες, όμοιους με εκείνους που μπορείς να συναντήσεις κατά μήκος και πλάτος του έργου του, ο Χιούστον δανείζεται τον φαταλισμό του φιλμ νουάρ, εντοπίζει το ανθρώπινο στοιχείο πίσω από την εγκληματική συμπεριφορά και προσθέτει ακόμα έναν αξιομνημόνευτο τίτλο σε μια φιλμογραφία που κοντεύει να ξεχαστεί από μια νεότερη γενιά σινεφίλ, ένα πραγματικά μεγάλο δυστύχημα.

Du rififi chez les hommes

(1955)

του Ζιλ Ντασέν

 

Προτού ο Ζιλ Ντασέν γίνει ο «Τζούλης», υπήρξε ένας από τους πρωτεργάτες της κινηματογραφικής crime μυθοπλασίας. Το Ριφιφί ανήκει στα διαμάντια του στέμματος, με highlight τη σχεδόν ημίωρη, βουβή σεκάνς της διάρρηξης στο κοσμηματοπωλείο. Η έμφαση στη λεπτομέρεια και η αληθοφάνειά της είναι τέτοια, που έκανε τις φινλανδικές αρχές να απαγορεύσουν την προβολή της ταινίας στη χώρα, προκειμένου να μη λειτουργήσει ως παράδειγμα προς μίμηση για επίδοξους διαρρήκτες.

The Killing

(1956)

του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Αν ο τζαζίστικος αυτοσχεδιασμός του Killer's Kiss (1955) υπέδειξε έναν φέρελπι σκηνοθέτη, το Killing της επόμενης χρονιάς αποκάλυψε έναν έτοιμο δημιουργό με πλήρη έλεγχο του υλικού του, που, εκκινώντας σεναριακά από τον σχεδιασμό μιας ληστείας στον ιππόδρομο, θα στήσει ένα συναρπαστικό χαρακτηρολογικό γαϊτανάκι και θα ξετυλίξει μεθοδικά την πορεία προς την αναπόφευκτη τραγωδία, η οποία έρχεται κάθε φορά που προσπαθούμε να τιθασεύσουμε το χάος και ποτέ με τον τρόπο που είχαμε προβλέψει.


Να προστεθεί πως, αν μας δίδαξε κάτι το σινεμά, είναι ότι άμα θες να οργανώσεις ληστεία, δεν φωνάζεις ποτέ τον Στέρλινγκ Χέιντεν.

How to steal a million

(1966)

του Γουίλιαμ Γουάιλερ

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Κόρη χαρισματικού απατεώνα που πλαστογραφεί ζωγραφικούς πίνακες, η Όντρει Χέπμπορν επιστρατεύει τη βοήθεια του εκτιμητή τέχνης Πίτερ Ο'Τουλ, ώστε να κλέψουν έναν πίνακα του πατέρα της από μουσείο μια μέρα πριν από τα αποκαλυπτήριά του, ώστε να τον προστατεύσουν. Ψυχαγωγία κλάσης, σε μεγάλο βαθμό χάρη στη screwball δυναμική που αναπτύσσεται ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές –αρκούν λίγα λεπτά για να συνηθίσεις τον Ο'Τουλ ως υποκατάστατο Κάρι Γκραντ–, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό χάρη στην έκτακτη χιτσκοκική «πλαστογραφία» της σκηνής της διάρρηξης.

The Thomas Crown Affair

(1968)

του Νόρμαν Τζούισον

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Ο καλύτερος τρόπος για να καταπολεμήσεις την ανία είναι να οργανώσεις μια ληστεία εκατομμυρίων. Ο ακόμα καλύτερος είναι να αφεθείς σε ένα ερωτικό παιχνίδι με τη Φέι Νταναγουεϊ, όπως θα διαπιστώσει το τραπεζικό στέλεχος που υποδύεται ο Στιβ ΜακΚουίν σε αυτό το μεγάλο κινηματογραφικό σουξέ των '60s. To εύρημα με τα split screens, που ήταν ιδέα του μοντέρ Χαλ Άσμπι, δίνει στο φιλμ ένα ξεχωριστό για την εποχή στυλ, έστω κι αν καταλήγει gimmick, εάν ψάχνεις όμως την πηγή του στυλ της ταινίας, θα την εντοπίσεις στην ακαταμάχητη γοητεία του πρωταγωνιστικού διδύμου.

The Italian Job

(1969)

του Πίτερ Κόλινσον

 

Aν και κατά διαστήματα η ταινία δείχνει τα χρόνια της, η αξέχαστη εισαγωγή με την ορεινή αυτοκινητάδα και τη βελούδινη φωνή του Ματ Μονρό, η κατάμαυρη παραβολή του φινάλε, ο στρυφνός αριστοκράτης του Νόελ Κάουαρντ, που κινεί τα νήματα μέσα από τα κάγκελα, και, πάνω απ' όλα, η μακροσκελής σεκάνς της ληστείας και του κυνηγητού με τα Mini Cooper στο Τορίνο –ένας πραγματικός θρίαμβος οδηγικής κασκάντας– εγγυώνται μια απολαυστική προβολή για φαν του είδους και μη.


Le Cercle Rouge

(1970)

του Ζαν-Πιερ Μελβίλ

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Ο λακωνικός, πιστός στον κώδικά του και απομονωμένος μελβιλικός ήρωας εδώ βρίσκεται πια ένα βήμα πριν αποχωριστεί πλήρως τον Λόγο, δηλαδή το μοναδικό εργαλείο σύνδεσής του με τα υπόλοιπα μέλη της ανθρώπινης κοινότητας, κάτι που θα συμβεί στον ήρωα, αλλά και στο μελβιλικό σινεμά, δύο χρόνια μετά, με το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη, το Un Flic. Η σιωπηρή σεκάνς της ληστείας διαμαντιών, που αποτελεί αποθέωση της διαδικασίας, λειτουργεί ως κράχτης, αλλά στην περίπτωση που κοπιάσεις, εκείνο που σε περιμένει είναι υπαρξισμός, μελαγχολία και αγνό, ατόφιο σινεμά, δίχως γραμμάριο λίπους, παρά τα 140 λεπτά διάρκειας.


Sneakers

(1992)

του Φιλ Άντεν Ρόμπινσον

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Αν και η συνάντηση Ρέντφορντ και Πουατιέ και οι απολαυστικοί δεύτεροι ρόλοι θα αρκούσαν για να συστήσουμε αυτό το δημοφιλές στην εποχή του heist movie, το μεγάλο ατού των Αθόρυβων εντοπίζεται στη δυνατότητα να παρακολουθήσεις στο βρεφικό της στάδιο μια ληστρική μέθοδο που τρεις δεκαετίες μετά γνωρίζει δόξες, το hacking. Σε έναν χαρακτηριστικό μονόλογο του φιλμ ο κακός του, Μπεν Κίνγκσλεϊ, διατείνεται ότι σε μερικά χρόνια ισχυρός θα είναι όχι εκείνος που κατέχει το κεφάλαιο ή τον οπλισμό αλλά την πληροφορία. Δεν έπεσε και πολύ έξω.


Ocean's Eleven

(2001)

του Στίβεν Σόντερμπεργκ

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

To ριμέικ του ομώνυμου αναιμικού φιλμ, που συγκέντρωσε επί της οθόνης την επονομαζόμενη Rat Pack, επιστράτευσε έναν γαλαξία χολιγουντιανών σταρ και εκλεκτών δευτεραγωνιστών και γέννησε μια τριλογία στην οποία θα καταφεύγουμε πάντα, όποτε δυσκολεύει η κατάσταση, για να αντλήσουμε μερικές ώρες ραφινάτης ψυχαγωγίας, κοσμοπολίτικης απόδρασης, ανεπιτήδευτης φινέτσας, ενδοαναφορικού χιούμορ, funky διάθεσης και, φυσικά, καλοσχεδιασμένων ληστρικών «κόλπων». Έχετε ακούσει το κλισέ «περνούν όλοι καλά κι αυτό βγαίνει προς τα έξω»; Ε, εδώ δεν βγαίνει απλώς προς τα έξω – δίχως ίχνος υπερβολής, το δωμάτιο γεμίζει ευεξία.


The good thief

(2001)

του Νιλ Τζόρνταν

Heist movies: 10 άπιαστες κινηματογραφικές ληστείες Facebook Twitter

Ριμέικ του μελβιλικού Bob le Flambeur, που βλέπει την τραγική ειρωνεία του original και κάνει re-raise με ρομαντισμό. Ρομαντισμό για το άθλημα, που μπορεί να είναι η χαρτοπαιξία, η ρουλέτα, οι διαρρήξεις, ο έρωτας ή οτιδήποτε άλλο «παίζεις» επειδή δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς, με σεβασμό απέναντί του και επ' ουδενί (μόνο) για το αποτέλεσμα. Ρομαντισμό και ως στάση απέναντι σε μια δύναμη που εννιά στις δέκα φορές θα σε συνθλίψει, μα εκείνη τη μία που θα καταφέρεις εσύ το χτύπημα, διόλου τυχαία –see what I did there?– θα έχεις στο πλευρό σου την κατάλληλη παρέα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ