Φιλίπ Φαλαρντό:Ο Λαζάρ από την Ίο

Φιλίπ Φαλαρντό:Ο Λαζάρ από την Ίο Facebook Twitter
0

Ουσιαστικά, κινήθηκα απλά για τη διασκευή του θεατρικού και το σενάριο. Ο κεντρικός χαρακτήρας με συγκίνησε και στη συνέχεια έπρεπε να σκεφτώ ποιους ήρωες έπρεπε να επινοήσω ή να προσθέσω. Η ευχή μου ήταν να ενσωματώσω τον Λαζάρ στην ιστορία μέσα από την οπτική των μαθητών του. Σημαντικό για μένα ήταν, επίσης, να εντοπίσω μια δραματική ένταση, γιατί το μονόπρακτο γράφτηκε ποιητικά: εκεί ο Μπασίρ Λαζάρ μιλούσε στα παιδιά διδάσκοντάς τα, και αμέσως γυρνούσε από την άλλη μεριά και απευθυνόταν στη νεκρή σύζυγό του, παραμένοντας στον ίδιο χρόνο και χώρο. Στη διασκευή όλα έγιναν κινηματογραφικά. Οι ερωτήσεις που έθεσα για τις αιτίες με οδήγησαν στις επιλογές, κυρίως με το αγόρι, που έδωσε μια συναισθηματική ώθηση από την αρχή και είναι ένας χαρακτήρας τελείως απών από το θεατρικό. Εγώ τον εφηύρα.

Στις πρώτε πέντε γραφές του σεναρίου η σκηνή της δασκάλας που ανακαλύπτεται απαγχονισμένη στην τάξη δεν υπήρχε. Προστέθηκε μερικές μέρες μετά το πέμπτο draft. Κι αυτό γιατί συνειδητοποίησα πως δεν συνέβαιναν και πολλά στην ταινία και, ούτως ή άλλως, όλα τα γεγονότα στην υπόθεση τα μαθαίναμε από την αφήγηση. Πάνω απ’ όλα, αν ο θεατής ήθελε να νιώσει κάτι στο φινάλε, όπως το βίωσαν τα παιδιά, έπρεπε να μοιραστεί μαζί τους το σοκ που αισθάνθηκαν με τη δική τους ματιά. Όταν κάνεις μια ταινία για κάποιον που αυτοκτόνησε, το κέντρο βάρους είναι οι ζωντανοί που ενέχονται και, στην περίπτωσή μας, η ενοχή που κουβαλάει το παιδί και ο τρόπος χειρισμού της τάξης συνολικότερα. Ο νεκρός δεν με νοιάζει καθόλου. Σέβομαι την απόφαση ενός ανθρώπου που αφαιρεί τη ζωή του, αλλά εδώ σημασία έχει η αντίδραση του Λαζάρ, ο οποίος έχει χάσει τη γυναίκα του κι ενώνεται μέσω του θανάτου με τους μαθητές του στην τάξη. Διότι η τάξη, το «σπίτι» της δασκάλας η οποία έφυγε βίαια, μολύνθηκε από την πράξη της.

Όταν έκανα την έρευνα για την ταινία, κάθισα στα τελευταία θρανία μιας τάξης και θυμήθηκα πόσο μου άρεσε η εποχή που ήμουν κι εγώ μαθητής. Εξεπλάγην, γιατί συνειδητοποίησα πόσο δυνατό, θεμελιώδες και πλούσιο είναι το συναίσθημα του να μαθαίνεις κάτι καινούργιο κάθε μέρα της ζωής σου επί τόσα χρόνια. Δεν ισχύει δηλαδή μόνο από την πλευρά του καθηγητή αλλά και από την πλευρά των παιδιών. Θέλησα να μιλήσω γι’ αυτή την εμπειρία, καθώς το θεατρικό την έθιξε επιφανειακά. Γυρίζοντας το φιλμ, το κύριο ζητούμενό μου ήταν πώς θα καδράρω τον λόγο μέσα στην τάξη, τη λεκτική ανταλλαγή, τη διδασκαλία, τον διάλογο.

Με τον πρωταγωνιστή της ταινίας, τον Μοχάμεντ Φελάγκ, ας πούμε πως συναντηθήκαμε στα μισά της διαδρομής. Είναι άνθρωπος του θεάτρου, του λόγου και του θεάματος και έμαθε τα γαλλικά του στην Αλγερία. Με τη φετφά στο κεφάλι του, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα, όπως πολλοί ακόμη καλλιτέχνες. Αγαπάει τη γλώσσα, γράφει κωμικούς μονολόγους και μυθιστορήματα. Καθώς αναζητούσα κάποιον που να έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τη γλώσσα, βρήκα, νομίζω, τον σωστό στο πρόσωπο του Φελάγκ, καθώς επίσης και τον πιο ταιριαστό, όσον αφορά την προσωπικότητά του, μια και ο Λαζάρ είναι ένα περίπου μη ρεαλιστικό πρόσωπο. Εμφανίζεται από το πουθενά και το ίδιο μαγικά εξαφανίζεται. Ήθελα να του φερθώ σαν να ήταν ένας λογοτεχνικός χαρακτήρας: όταν πραγματικά εμπνέεται, μιλάει λυρικά, στοιχείο που διατήρησα από το θεατρικό. Στην τάξη, ο Μπασίρ Λαζάρ ζωντανεύει και, σαν ψάρι έξω από τη γυάλα, ενθουσιάζεται με κάτι που δεν έχει ακριβώς ξανακάνει.

Προκειμένου να προστατευτούν τα παιδιά από παιδόφιλους εκπαιδευτές, το ζήτημα της φυσικής επαφής μεταξύ δασκάλων και παιδιών έχει πάει πολύ πιο μακριά από τη σωστή απαγόρευση της σφαλιάρας και της βέργας. Λυπάμαι που ακούγομαι απαισιόδοξος, αλλά, κατά τη γνώμη μου, ο παιδεραστής θα βρει πάντα τον τρόπο να πλησιάσει ένα παιδί. Το λέω ως ανέκδοτο, αλλά είναι αληθινό και λυπηρό: όταν αφήνω το παιδί μου στο σχολείο και κάθομαι να παρατηρήσω τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στο προαύλιο και με τι ασχολούνται, δεν μπορώ να σταθώ κοντά στα κάγκελα πάνω από πέντε λεπτά, γιατί θα έρθει η αστυνομία που θα με έχει περάσει για ανώμαλο και θα με συλλάβει. Με αυτό τον κανονισμό, τρόπον τινά, δίνουμε στα παιδιά τα εφόδια να μηνύσουν έναν ενήλικο όποτε θέλουν, για οποιαδήποτε αφορμή. Όταν φοιτούσα εγώ στο δημοτικό, το 1984, και ισχυριζόμουν πως ο δάσκαλός μου με χτύπησε, με χλεύαζαν.

Έγραψα το πρώτο draft στην  Ίο. Ο καλός καιρός είναι ένας καλός λόγος! Επίσης, είναι ήσυχα εκεί, πριν από την τρέλα των φεστιβάλ. Πηγαίνω πολλά χρόνια στο νησί.

Η πορεία στα Όσκαρ είναι τελείως σουρεαλιστική. Τον Σεπτέμβριο η χώρα σου υποβάλλει το φιλμ, σου κάνουν κάποιες συνεντεύξεις εκεί, όλα ξεχνιούνται. Μετά, κάποιο περιοδικό γράφει για σένα, το «Hollywood Reporter» σου δίνει ευνοϊκή κριτική και κανονίζονται προβολές για τον Δεκέμβριο. Αρχίζεις να αναρωτιέσαι για μια πιθανότητα που δεν έχεις σκεφτεί ποτέ στη ζωή σου. Μετά ανακοινώνονται οι υποψηφιότητες, πρώτα η εννιάδα, που είναι μαρτυρική, και κατόπιν η τελική πεντάδα. Θυμάσαι αυτό που λένε, πως κανείς δεν θυμάται τον τέταρτο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και αγωνιάς, και το χειρότερο έρχεται όταν συνειδητοποιείς πως μάλλον θέλεις να κερδίσεις το Όσκαρ. Και μισείς τον εαυτό σου που θέλεις να το κερδίσεις! Και μετά από τις 42 ακριβώς συνεντεύξεις που έδωσα, είμαι εξαντλημένος και θέλω να πάω για ύπνο, έχοντας ζήσει ένα όνειρο που όμως ξέρω πως δεν ονειρεύτηκα ποτέ...

Όταν ο Ασγκάρ Φαραντί πήρε το Όσκαρ για τον Χωρισμό, σηκώθηκα όρθιος και χειροκρότησα θερμά, διότι, όντως, αυτός το άξιζε. Κάθισα στην καρέκλα μου και μια βαθιά θλίψη με κυρίευσε για μισή ώρα. Ευτυχώς, δίπλα μου καθόταν η φίλη μου και μου είπε: «Snap out of it!».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ