Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο

Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο Facebook Twitter
0

Η είδηση που κάνει από χθες τον γύρο του κόσμου μοιάζει να αγγίζει τα όρια του σουρεαλισμού. Γαλλικό δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα της καθολικής οργάνωσης Promouvoir να αλλάξει τη σήμανση της καταλληλότητας του «Αντίχριστου» του Λαρς φον Τρίερ και να μετατρέψει το φιλμ, από 16 ετών και πάνω, σε αυστηρά ακατάλληλο (άνω των 18), απαγορεύοντας προσωρινά κάθε προβολή της ταινίας στη χώρα, σε οποιαδήποτε μορφή. Δηλαδή θα πρέπει να αποσυρθούν και τα DVD του από την αγορά και, φυσικά, να ακυρωθεί (αν υπήρχε) πιθανή τηλεοπτική προβολή του. Όλα αυτά για μια ταινία που δεν επρόκειτο να κυκλοφορήσει σύντομα, αλλά παίζεται κανονικά εδώ και 7 χρόνια, και μάλιστα, για όσους θυμούνται, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Γαλλία, το 2009, στις Κάννες.

 

Είναι δυνατόν μια θρησκευτική οργάνωση να έχει ακόμα τόση δύναμη σε μια χώρα σαν τη Γαλλία, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει σε θέματα διανομής πολιτιστικού προϊόντος; Θα πίστευε κανείς πως κάτι τέτοιο είναι πλέον αδύνατον, ειδικά για ένα μέσο όπως το σινεμά, που το συνδέει στενή σχέση με τη χώρα. Το δικαστήριο, μάλιστα, μίλησε για «λάθος» του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο και διόρθωσε, δίνοντας δύναμη έτσι στην οργάνωση που πρωτοστατεί στις απαγορεύσεις συγκεκριμένων ταινιών – ήδη έχει ράμματα για τη γούνα της «Ζωής της Αντέλ», καθώς και του «Nymphomaniac», πάλι του Φον Τρίερ. 

Αυτή η είδηση ξυπνά μνήμες στη Γαλλία, που μπορεί σήμερα να αποτελεί (όπως και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες άλλωστε) φιλόξενο έδαφος για τους κινηματογραφιστές, όμως έχει απαγορεύσει πολύ σπουδαίες ταινίες κατά το παρελθόν, είτε γιατί διαφωνούσε με την ιδεολογία τους είτε γιατί έκαναν τις Αρχές της χώρας να «κοκκινίζουν» για τη στάση τους σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Οι επτά παρακάτω ταινίες συνθέτουν, μάλλον, μια λίστα ντροπής για τη χώρα.

Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925)

Μπορεί το μοντάζ του Αϊζενστάιν να διδάσκεται στις μέρες μας σε όλες τις κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, όμως οι Γάλλοι έπρεπε να περιμένουν 28 χρόνια για το δουν με τα μάτια τους. Το κράτος θεωρούσε την ταινία επικίνδυνη και προβαλλόταν μόνο σε μικρές λέσχες μέχρι το 1953, οπότε και πήρε άδεια για κανονική διανομή.

 

L’ Age d’ Or (1930)

Σήμερα θαυμάζουμε το φιλμ που γέννησε το «Αmour Fou», όμως το δημιούργημα του Μπουνιουέλ κατηγορήθηκε για διαταραχή δημόσιας τάξης. Συγκεκριμένα, μετά την πρώτη του προβολή, τον Νοέμβριο του 1930, προκλήθηκαν επεισόδια από μέλη εθνικιστικού κινήματος που διέκοψαν τις προβολές της ταινίας και επιτέθηκαν στους θεατές της. Το αποτέλεσμα αυτού ήταν η επ’ αόριστον απαγόρευση του φιλμ.

 

Le Corbeau (1943)

Και τι δεν άκουσε ο Κλουζό γι’ αυτήν του την ταινία! Γυρισμένη στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από εταιρεία παραγωγής γερμανικών συμφερόντων, ενόχλησε αρκετά τους Γάλλους, που θεώρησαν ότι προέβαλε μια πολύ αρνητική εικόνα γι’ αυτούς. Το αποτέλεσμα ήταν όχι μόνο να απαγορευθεί η προβολή του φιλμ αλλά και στον Κλουζό η δυνατότητα να ξανακάνει ταινία. Ευτυχώς, και οι 2 αποφάσεις αναιρέθηκαν το 1947.

 

 

Σταυροί στο Μέτωπο (1957)

Μπορεί ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ να βρήκε μια ιδανική ιστορία από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να περιγράψει τον παραλογισμό του πολέμου, επειδή όμως αυτή η ιστορία είχε Γάλλους πρωταγωνιστές, το κράτος ενοχλήθηκε. Αφού απείλησε με μποϊκοτάζ το Φεστιβάλ του Βερολίνου που ήθελε να προβάλει το φιλμ, απαγόρευσε την κυκλοφορία του για 13 χρόνια, ως το 1970.

Η Μάχη του Αλγερίου (1966)

Σήμερα, το φιλμ του Τζίλο Ποντεκόρβο συγκαταλέγεται συχνά σε μεγάλες λίστες με τις σπουδαιότερες ταινίες που έγιναν ποτέ – στο τελευταίο poll του «Sight & Sound» το 2012 ήταν στο νούμερο 48. Περιέγραφε, όμως, τη μάχη που έδινε η Αλγερία εναντίον της Γαλλίας για να ανεξαρτητοποιηθεί, οπότε ούτε λόγος για προβολή του εντός γαλλικού εδάφους. Το φιλμ παρέμεινε απαγορευμένο ως το 1971.

 

 

Le Petit Soldat (1960)

Το δεύτερο φιλμ του Γκοντάρ έγινε τελικά τέταρτο, καθώς από τη στιγμή που το ολοκλήρωσε μέχρι τη στιγμή που κατάφερε να το προβάλει μεσολάβησαν 3 χρόνια, αφού μάλιστα αναγκάστηκε να κάνει αλλαγές στο μοντάζ. Η ιστορία ενός πράκτορα που δουλεύει για τη γαλλική κατασκοπεία στη διάρκεια του γαλλο-αλγερινού πολέμου περιείχε ιδιαίτερα σκληρές τακτικές βασανισμού, εμπνευσμένες από αληθινά περιστατικά. Οι Γάλλοι απαγόρευσαν στον Γκοντάρ την προβολή της ταινίας όχι μόνο στη χώρα αλλά και έξω από αυτήν, απειλώντας τον ίδιο και τον παραγωγό του με οριστική αποβολή από τον κινηματογραφικό χώρο.

 

 

Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι (1974)

Η εμβληματική ταινία του Hooper αντιμετώπισε προβλήματα σε πολλές χώρες, στις οποίες η προβολή της απαγορεύθηκε για αρκετά χρόνια. Η Γαλλία (όπως και η Αγγλία, η Σουηδία και η Βραζιλία μεταξύ άλλων) δεν είδε κάτι σημαντικό πίσω από τη βία του φιλμ, δεν επέτρεψε την προβολή του στο κινηματογραφικό κύκλωμα και η πρεμιέρα του στη χώρα έγινε στο video το 1979, πέντε χρόνια αργότερα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ