Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις

Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις Facebook Twitter
'A Quiet Passion'
1

Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις Facebook Twitter
'A Quiet Passion'
 

 

Το σκηνοθετικό στιλ του ακριβοθώρητου, πάντα ευαίσθητου Τέρενς Ντέϊβις, του Βρετανού σκηνοθέτη των μερικώς αυτοβιογραφικών The Long Day Closes και Distant Voices, Still Lives, (που παραμένει το αριστούργημα του και παράλληλα το πιό αντιπροσωπευτικό έργο της πρώτης περιόδου του), ταιριάζει απόλυτα στην ασκητική ζωή και τολμηρή γραφή της ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον. Τα περίφημα κοντινά του Ντέϊβις, σαν πορτρέτα που προβάλλονται στο διηνεκές, εδώ λειτουργούν εμφατικά: στερεώνονται στο πρόσωπο μετά από μια μικρή περιήγηση, αλλά δεν καρφώνονται, σα να αντιγυρίζουν το βλέμμα, όπως τα ποιήματα της Ντίκινσον, που δεν επιθυμούν να φανερώσουν την αλήθεια, αλλά να την αποκαλύψουν, ίσως σκληρά αλλά ποτέ απάνθρωπα. Ο ήσυχος βίος της Ντίκινσον, που δεν εγκατέλειψε το πατρικό της, τίμησε με το παραπάνω μια οικογένεια που υπεραγάπησε, αποστασιοποιήθηκε από τα κοινωνικά και τα εγκόσμια, αμφισβήτησε την εθιμοτυπία της θρησκείας και το φόβο του Θεού, κληρονομησε την πίστη του πατέρα της και τη γλυκύτητα της μητέρας της, αποτυπώνεται μέσα από σεναριακές σκηνές ανταλλαγής επιχειρημάτων και εξομολόγησης αγάπης, ενώ η σκηνοθεσία, κομψή και σοφή, δείχνει πως ο Ντέϊβις έχει βρει τη γραμμή ανάμεσα στα συνεχή αφαιρετικά πανοραμίκ των πρώτων ταινιών του, και την ακαδημαϊκή αφηγηματικότητα, μαζί με τον εναγκαλισμό του στις Αμερικανίδες κλασσικούς του 19ου αιώνα. Και όπως η Ντίκινσον διαδέχεται την Ίντιθ Γουόρτον, τώρα έρχεται η σειρά μιας ακόμη ηθοποιού από την τηλεόραση, μετά την Τζίλιαν Άντερσον στο House of Mirth, να υποκλιθεί σε ένα κοινό που δικιολογημένα δεν υποψιάζεται το βάθος και τη γκάμα της. Η Σίνθια Νίξον, η μοναδική αξιόλογη ηθοποιός από το Sex and the City, δεν συναντιέται απλά με το ρόλο της καριέρας της, αλλά με έναν από τους συγκινητικότερους των τελευταίων χρόνων. Η Ντίκινσον αστράφτει από λαχτάρα μπροστά στο αυθεντικό και τη καθαρότητα και κυρτώνει η ψυχή της όταν φρίττει, άρρωστη ή απελπισμένη, αντιμέτωπη με ένα βαρύ πέπλο μυστηρίου και αμφιβολίας, μόνη σε έναν αιώνα κόντρα στις γυναίκες και τους αταίριαστους.

 

Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις Facebook Twitter
'A Quiet Passion'

Τα περίφημα κοντινά του Ντέϊβις, σαν πορτρέτα που προβάλλονται στο διηνεκές, εδώ λειτουργούν εμφατικά: στερεώνονται στο πρόσωπο μετά από μια μικρή περιήγηση, αλλά δεν καρφώνονται, σα να αντιγυρίζουν το βλέμμα, όπως τα ποιήματα της Ντίκινσον, που δεν επιθυμούν να φανερώσουν την αλήθεια, αλλά να την αποκαλύψουν, ίσως σκληρά αλλά ποτέ απάνθρωπα.

 

Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις Facebook Twitter
L' Avenir

 

Μιά ηθοποιός, με εδραιωμένη ωστόσο πιστότητα και αποδοχή, η Ιζαμπέλ Υπέρ, συνεχίζει το συναρπαστικό της ταξίδι στη γκρίζα περιοχή των προκλήσεων και των ερωτημάτων, που χάραξε από νωρίς σε μια καριέρα πλούσια και αποδοτική. Με το Μέλλον (L' Avenir) η Μία Χάνσεν Λαβ εξερευνά τη ρευστότητα της ιδεολογίας σήμερα και για το αν η σκέψη και η καλλιέργεια είναι ικανά όπλα θωράκισης του ανθρώπου απέναντι στις δυσκολίες, τα προβλήματα, την απόρριψη, την κατάρρευση. Κυρίως το τελευταίο, καθώς η Υπέρ στην ταινία, 60άρα καθηγήτρια φιλοσοφίας βλέπει την οικογένεια να καταρρίπτεται ως άλλος αστικός μύθος, και, ευτυχώς γι΄ αυτήν, κατηγορεί μόνο τον εαυτό της για την αυταπάτη: "κι εγώ που νόμιζα πως θα με αγαπούσες για πάντα, τι μαλακισμένη που ήμουν", λέει στον σύζυγο της όταν της ανακοινώνει πως έχει δεσμό με άλλη, αντί να ξεσπάσει πάνω του. Η Ναταλί, η ηρωίδα που υποδύεται η Υπέρ δεν είναι απλά το σύμβολο μιας εποχής που έχτισε τους χάρτινους πύργους της επανάστασης του 68, αλλά φροντίζει να συντηρηθεί μέσα από τα διδάγματα και βλέπει, στις κινήσεις του αγαπημένου της μαθητή, το frustrating κενό ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, τον ριζοσπαστισμό και την ανατρεπτική εφαρμογή του, χονδρικά, τι σημαίνει να το παίζεις χίπις στην εποχή των χίπστερς. Η Χάνσεν Λαβ, σύντροφος του Ολιβιέ Ασαγιάς, που πρόσφατα κατέγραψε μυθοπλαστικά την ίδια την εποχή αναφοράς, τον Μάη του 68 δηλαδή, στο Μετά το Μάη, χειρίζεται με συμπάθεια (μάλλον απαλά στην επιφάνεια και ψύχραιμα στην έκφραση) αλλά δεν χαϊδεύει καθόλου τη γενιά των κληρονόμων θεωρητικών, που αποσύρονται στα βουνά με γαϊδαράκια, πρόβειο τυρί δικής τους παραγωγής, τσιγαράκια κι επιτραπέζια, την ίδια στιγμή που η Ναταλί είναι η πραγματική survivor, μια γυναίκα που δεν πρόδωσε ποτέ τις αρχές της και δεν παραδόθηκε στην σνομπ οκνηρία του αντικομφορμισμού, αλλά δούλεψε, για τη ζωή, για τη μάνα που άρχισε να τα χάνει, για τα παιδιά που πλέον μεγάλωσαν, για τους ανθρώπους που σταδιακά την άφησαν μόνη, αλλά όχι έρημη. Και πραγματικά, σε όλη την ταινία, η Υπέρ, μια μεσήλικη κοπέλα με σφρίγος και αισθήματα, δεν σταματά να κινείται, να περπατά, να προστρέχει, να παλεύει, ακόμη κι όταν διαβάζει τα αγαπημένα της βιβλία, να σαλεύει κατά κάποιον τρόπο- το ακριβώς αντίθετο της στατικής διανοούμενης, που ως καθαγιασμένη οδαλίσκη του πνεύματος, θα περίμενε τα πάντα στο πιάτο, θα μισόβριζε τους πάντες και θα τράβαγε μια δραματική κατάθλιψη από πάνω στην ευπαθή ηλικία. Ένα εξαιρετικό πορτρέτο, σκέψης και ανθρώπου. 

 

 

Αποστολή 66η Berlinale | H αταλάντευτη αυστηρότητα της Έμιλυ Ντίκινσον, δια χειρός Τέρενς Ντέϊβις Facebook Twitter
Midnight Special

 

Απογοήτευση από τον Τζεφ Νίκολς με το Midnight Special, ένας φόρος τιμής επί το καλλιτεχνικότερο και φτωχότερο, στο Starman του Κάρπεντερ και τις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου του Σπίλμπεργκ- με ολίγη από E.T.. Οι προκάτοχοι του το έχουν κάνει καλύτερα και ο ίδιος ο σκηνοθέτης του υπέροχου Mud έχει αποτυπώσει με εντονότερο μυστήριο, ατμοσφαιρικότερη σκηνοθεσία και αποτελεσματικότερο σενάριο, την αυτοκαταστροφική εσωστρέφεια, στο Take Shelter, πάντα με πρωταγωνιστή τον χαρισματικό στο να σιγοβράζει σε ένα ζουμί ψυχικής αναζήτησης, Μάϊκλ Σάνον. 

 

Απτόητος από την όποια κριτική, ο Τζεφ Νίκολς κατάφερε να πουλήσει τα δικαιώματα της επόμενης ταινίας του, Loving, που μόνο για τη Βόρειο Αμερική, έπιασε το ποσόν των 9 εκατομμυρίων δολαρίων. Τυχερή η Focus, και καλορίζικη η ταινία, με τον Τζόελ Έτζερτον. Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο σπουδαιότερες ψηφιακές πλατφόρμες, η Amazon και η Netflix, πασχίζουν να αποκτήσουν δικαιώματα διανομής σε projects που έχουν prestige και εμπορικές δυνατότητες, οι παραγωγοί δεν τις εμπιστεύονται ακόμη κι αν πλειοδοτούν. Απόδειξη, το πρόσφατο κάζο της Netflix, που προσέφερε 20 με 25 εκατομμύρια δολάρια για το Birth of a Nation που κατέπληξε στο πρόσφατο φεστιβάλ του Sundance και προβλέπεται να πρωταγωνιστήσει στα Όσκαρ του χρόνου, αλλά οι δημιουργοί προτίμησαν την Fox, νικήτρια στις εντυπώσεις και την ουσία πριν από μια διετία, με το 12 Χρόνια Σκλάβος. Η λογική των ψηφιακών κολοσσών, να θέλουν να προβάλλουν τις ταινίες που αγοράζουν ή παράγουν, ταυτόχρονα στις αίθουσες και τα τηλεοπτικά τους μπουκέτα, ξενίζει τους σινεματζήδες, που προτιμούν το συνάφι τους, με δοκιμασμένη πείρα στην προώθηση και την εκμετάλλευση. Κι ενώ το Χόλιγουντ συνεχίζει να δίνει βραβεία, μπερδεύοντας το τελικό αποτέλεσμα των Όσκαρ, καθώς ο Ινιάριτου πήρε το βραβείο από την Ένωση Σκηνοθετών και οι Σεναριογράφοι, που δεν τον είχαν συμπεριλάβει στις υποψηφιότητες τους, μοίρασαν διασκευασμένο και πρωτότυπο στο Μεγάλο Σορτάρισμα και το Spotlight αντίστοιχα, κόβοντας την κούρσα των προγνωστικών ακριβώς στα τρία, για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, το Βερολίνο βρίσκεται σε εμπορικό οργασμό, καθώς οι συμφωνίες πηγαίνουν καλά, και, μετά την πολιτική κουβέντα που συνόδευσε την έλευση του Τζορτζ Κλούνι και τη συνάντηση του με την καγκελάριο Μέρκελ, τα πράγματα ηρέμησαν, το διαγωνιστικό πρόγραμμα κυλάει χωρίς εκπλήξεις και μεγάλα λόγια και η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Μέριλ Στριπ θα δοκιμάσει την ιώβειο υπομονή της με το 7ωρο έπος του Φιλιπινέζου Λαβ Ντίαζ μέσα στην εβδομάδα που έρχεται, και θα πρέπει να δει, με μόνο μια διακοπή στη μέση για σνακ και αναψυκτικό. 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ