«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ Facebook Twitter
Σενάριο και σκηνοθεσία εστιάζουν στη γυναικεία αυτοδιάθεση, χωρίς να λένε επ’ αυτής τίποτε παραπάνω από τον προκάτοχό τους, αλλά και τίποτε πέρα από αυτή.
0


ΕΞΙΣΟΥ ΚΟΥΡΑΣΤΙΚΟ ΜΕ ΤΑ 
μυριάδες prequels, sequels, spin-offs και requels είναι να διαβάζεις κριτικές με κεντρική ιδέα το πόσο αχρείαστα είναι. Καλώς ή κακώς, έχουν έρθει για να μείνουν και φαίνεται ότι δεν θα τα ξεφορτωθούμε εύκολα. Δεν είναι μόνο τα στούντιο που στρέφονται σε δοκιμασμένες συνταγές, αλλά κι εμείς που αναζητούμε την οικειότητα και, στην πραγματικότητα, δεν θέλουμε να εμπλακούμε σε νέες, ριψοκίνδυνες κινηματογραφικές περιπέτειες – δυστυχώς, οι εισπράξεις αυτό λένε. Το μόνο στο οποίο μπορούμε να ελπίζουμε είναι η ύπαρξη μιας δόσης κινδύνου μέσα σ’ αυτό το πεισματικά ασφαλές κινηματογραφικό περιβάλλον ή έστω κάποιων στοιχείων ξεχωριστών (με την καλή έννοια) σε σχέση με το πρωτότυπο.

Στο «Apartment 7A» η Τζούλια Γκάρνερ υποδύεται την Τέρι Τζονόφριο, μια ηθοποιό-χορεύτρια που θέλει να δει το όνομά της γραμμένο στις μαρκίζες του Μπρόντγουεϊ. Τα σχέδιά της ματαιώνονται από ένα φρικιαστικό ατύχημα, το οποίο η σκηνοθέτις Νάταλι Ερίκα Τζέιμς («Relic») θα μας δείξει γλαφυρά, μόνο για να αξιοποιήσει το ενδεχόμενο επανάληψής του τρεις σκηνές μετά, προς όφελος του σασπένς. Μετά από μια αποτυχημένη οντισιόν, η Τέρι ακολουθεί τον σκηνοθέτη της παράστασης – ένας Τζιμ Στέρτζες που μιλά αργά και καλοζυγισμένα, βέβαιος ότι διαθέτει όλον τον χρόνο του κόσμου. Καταλήγει μπροστά σε μια γνώριμη (σε μας) πολυκατοικία και γνωρίζει το ζεύγος Κάστεβετ. Εκείνοι της προσφέρουν μια φαουστική συμφωνία, εκείνη την αποδέχεται, αν όχι με ενδεχόμενο δόλο, τουλάχιστον με ενσυνείδητη αμέλεια. 

Όσο κι αν θέλεις να προσεγγίσεις το «Apartment 7A» ως μεμονωμένο έργο, δεν σε αφήνει, όχι μόνο λόγω της (αναπόφευκτης;) σύνδεσής του με τα γεγονότα της πρώτης ταινίας, αλλά γιατί πρόκειται περισσότερο για χαλαρό remake της, παρά για prequel.

Σε ένα πρώτο επίπεδο, ο προκάτοχος του «Apartment 7A» διατηρoύσε αμφίσημη τη φύση όσων παρακολουθούσαμε. Οφείλονται όσα συμβαίνουν σε συνομωσία των άλλων ή στο ίδιο το μυαλό της Ρόζμαρι; Το σπουδαίο είναι πως, όποια από τις δυο εκδοχές κι αν επιλέξει ο θεατής, δεν αλλάζουν τα τελικά συμπεράσματά περί Θεού και ανθρώπων. Tο στοιχείο της αμφισημίας απουσιάζει από το prequel, βρισκόμαστε σε ένα σύμπαν όπου η ερμηνεία του πρωτότυπου φιλμ είναι κυριολεκτική, η φύση της απειλής συγκεκριμένη και τα κίνητρα όσων δουλεύουν γι’ αυτή γνώριμα.

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ ** Facebook Twitter
H Γκάρνερ επιδεικνύει πρωταγωνιστική στόφα.

Όσο κι αν θέλεις να προσεγγίσεις το «Apartment 7A» ως μεμονωμένο έργο, δεν σε αφήνει, όχι μόνο λόγω της (αναπόφευκτης;) σύνδεσής του με τα γεγονότα της πρώτης ταινίας, αλλά γιατί πρόκειται περισσότερο για χαλαρό remake της, παρά για prequel. Όσοι γνωρίζουν καλά εκείνη την ταινία, ξέρουν ποια θα είναι η έκβαση της υπόθεσης για την Τέρι και ταυτόχρονα θα διαπιστώσουν πόσο «μικρότερη» ταινία είναι. Mικρότερες είναι ακόμα και οι πόρτες των διαμερισμάτων, που στο φιλμ του ’68 υπερέβαιναν θεαματικά το ύψος των ανθρώπων, διογκώνοντας την αίσθηση του αποπροσανατολισμού – και για να έχουν τον ανάλογο αντίκτυπο τα σχετικά πολανσκικά πλάνα, που επιστρατεύονται και εδώ, χρειάζονται τη συνδρομή ΚΑΙ των σκηνογράφων. 

Σενάριο και σκηνοθεσία εστιάζουν στη γυναικεία αυτοδιάθεση, χωρίς να λένε επ’ αυτής τίποτε παραπάνω από τον προκάτοχό τους, αλλά και τίποτε πέρα από αυτή. Το κτίριο με τους ενοίκους του χάνει την αλληγορική του διάσταση, ενώ ο Θεός είναι μεν και πάλι «νεκρός», αλλά μόνο ως ατάκα-fan service και ποτέ ως διάθεση ή ως θέση σημειολογικώς αναπτυσσόμενη.

«Apartment 7A»: Η Ρόζμαρι δεν μένει (ακόμα) εδώ ** Facebook Twitter
Η κάτοχος δύο Όσκαρ Νταϊάν Γουίστ σολάρει απολαυστικά και ουχί μιμητικά.

Υπάρχει, βέβαια, ένας ρυθμός που δεν αντιλαμβάνεται τους θεατές του ως ανθρώπους με attention span συναγρίδας. H Γκάρνερ, με τη σειρά της, επιδεικνύει πρωταγωνιστική στόφα και μετέχει ως συν-δημιουργός σε μια σκηνή χορού που θα βοηθήσει τη δεύτερη ζωή της ταινίας στα social media, ενώ η κάτοχος δύο Όσκαρ Νταϊάν Γουίστ σολάρει απολαυστικά και ουχί μιμητικά, μπαίνοντας στα ταγέρ της βραβευμένης με Όσκαρ για την ερμηνεία της Ρουθ Γκόρντον. Οι φαν του είδους δεν θα δυσανασχετήσουν, τουλάχιστον μέχρι την τρίτη πράξη. Εκεί το σενάριο επιδίδεται σε ένα ρεσιτάλ επεξηγηματικότητας, η Τέρι κινείται στα χνάρια της (ακόμα) εκτός κάδρου Ρόζμαρι και η ταινία καίγεται να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που ελάχιστοι είχαμε διατυπώσει.

Όταν ακούγεται το διάσημο νανούρισμα του Κριστόφ Κομέντα, σκέφτεσαι ότι θα προτιμούσες να είχες επισκεφτεί ξανά το διαμέρισμα της Ρόζμαρι και του Γκάι, μα είναι πια αργά. Από την άλλη, το streaming ντεμπούτο δεν της άξιζε της ταινίας, κάλλιστα θα μπορούσε να έχει κυκλοφορήσει στις αίθουσες. Έχουμε δει πολύ χειρότερες απόπειρες τρόμου να διανέμονται πανηγυρικά στις τελευταίες και να μας τρομάζουν περισσότερο με τα χαμηλά ποιοτικά τους standards και λιγότερο με τη χειραγώγηση του χρόνου και την αξιοποίηση του χώρου εντός του κάδρου – έννοιες άγνωστες για τους σκηνοθέτες τους.

Apartment 7A | Official Trailer | Paramount+

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ