32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ

32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Οι ταινίες μου, αυτές που έκανα στο παρελθόν, υπάρχουν ακόμη στο χώρο και στον χρόνο, έστω και σε μικρή κλίμακα. Αυτό είναι σπουδαίο για μένα...
0

Εκτός από σπουδαίος κινηματογραφιστής, ο Λεός Καράξ είναι ένας ντροπαλός άνθρωπος- ποτέ δεν το έκρυψε και δεν προσποιείται τον άνετο. Όπως και οι ταινίες του, το χιούμορ του αργεί να έρθει αλλά όταν εμφανίζεται, είναι μυαλωμένο και ευγενικό. Ήρθε στην Αθήνα για το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου και φάνηκε εξαιρετικά γενναιόδωρος και συνεχώς on με τους θεατές και τους δημοσιογράφους σε σεμινάρια, ερωταπαντήσεις και συνεντεύξεις, ένα πραγματικό δώρο δεδομένης της φήμης του απρόσιτου και του δύσκολου. Μετά το Holy Motors, σκέφτεται να γυρίσει μιούζικαλ!

Το πότε, είναι ένα θέμα....

Θα προσπαθήσω να κάνω ένα μιούζικαλ. Όσο για το σχέδιο για την ταινία με τον υπερήρωα, δεν βρήκα ποτέ μια υπερδύναμη που να με ενδιαφέρει!

 

  • Δεν αισθάνομαι κινηματογραφιστής, αλλά ένας άνθρωπος που ζει μέσα στο σινεμά, λαθραία. Πρέπει να προσποιούμαι πως ξέρω τι κάνω. Είμαι ευγνώμων που κάνω σινεμά, καθώς ήθελα από μικρός να γίνω μουσικός αλλά δεν είχα ταλέντο.
  • Ξεκίνησα μικρός, εξ' ού και ο χαρακτηρισμός "enfant". Το "terrible" δεν βοηθάει και πολύ. Υπήρξα τυχερός να γυρίσω τρία φιλμ όταν ήμουν πολύ νέος.
  • Πάντα βλέπω το σινεμά ως ένα νησί. Είναι μοναχικά για μένα, δεν ξέρω ακριβώς γιατί διάλεξα αυτή τη μεταφορά. Από εκεί μπορώ να βλέπω τον κόσμο απο διάφορες γωνίες, τις απώλειες, τους φόβους, την αγάπη.
  • Κάθε σκηνοθέτης που ξεκίνησε με φιλμ, όπως εγώ, δεν είναι ιδιαίτερα ευτυχής με το ψηφιακό. Το ψηφιακό όμως έχει άλλες χάρες- είναι γρήγορο και φτηνό. Αλλά την ομορφιά του φιλμ οφείλουμε να την αναδημιουργήσουμε.
  • Σκοπός της Τέχνης είναι η επανεφεύρεση.
  • Δεν ξέρω τι ακριβώς πιστεύει η μητέρα μου (η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Joan Dupont) για τις ταινίες μου. Βεβαίως τις έχει δει. Η κόρη μου, όχι.
  • Προσπαθώ να γυρίσω πολλές ταινίες. Αυτές που έχω γυρίσει τρώνε μήνες, χρόνια. Εξίσου πολύ χρόνο τρώνε και εκείνες που δεν κατάφερα να γυρίσω.
  • Από τα 30 μου μέχρι τα 50 μου γύρισα μόνο μια ταινία. Δεν είναι και πολύ καλό (το μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε). Το πρώτο μου φιλμ το αγόρασα πρόσφατα. Σκοπεύω να αγοράσω και τα δικαιώματα του Holy Motors. Πολλές φορές έχω ξεμείνει από λεφτά. 
  • Δεν είμαι storyteller. Επιχειρώ να συνδυάσω τα συναισθήματα και τις εικόνες με τις ιστορίες που με ενδιαφέρουν. Όταν συμβεί αυτή η σύμπτωση, έχω στα χέρια μου ένα project, που μπορεί να γίνει ταινία.
  • Θα προσπαθήσω να κάνω ένα μιούζικαλ. Όσο για το σχέδιο για την ταινία με τον υπερήρωα, δεν βρήκα ποτέ μια υπερδύναμη που να με ενδιαφέρει!
32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Το Holy Motors δεν είναι ακριβώς επιτυχία, αλλά δεν έχασε λεφτά. Αυτό σου επιτρέπει να συνεχίσεις να κάνεις ταινίες. Το πρόβλημα είναι πως αμέσως μετά, σου ζητούν να επαναλάβεις ακριβώς αυτό που έκανες.
  • Με τους συνεργάτες μου, πρέπει να παίρνουμε μαζί τα ρίσκα. Δεν θα το έλεγα δίχτυ ασφαλείας, αλλά εμπιστοσύνη.
  • Δύσκολο να εξηγήσω πώς είναι να κινηματογραφείς τη γυναίκα που αγαπάς. Δεν έχεις επιλογή... Αν οι γυναίκα που τα είχα τη δεδομένη στιγμή μου έλεγε όχι, δεν θα μπορούσα να γυρίσω την ταινία. Η ιδέα και η διαδικασία του κάστινγκ είναι βίαιη και ρατσιστική μέθοδος. Ποτέ δεν μου άρεσε, δεν το κατάλαβα.
  • Είμαι και δεν είμαι κουρασμένος να απαντάω ερωτήσεις που αφορούν τις ταινίες μου. Καμιά φορά βαριέσαι να απαντάς ξανά στο ίδιο ερώτημα. Προτιμώ να βιώνει κάποιος την ταινία από το να την αναλύω. Εξαρτάται ποιός ρωτάει βέβαια: ένας θεατής, ή ένας δημοσιογράφος; Το θέμα είναι αν αυτός που ρωτάει ενδιαφέρεται πραγματικά, ότι δουλειά κι αν κάνει, ή απλώς ρωτάει για να πει απλώς κάτι.
  • Στη ζωή μου, δεν μιλάω ποτέ για τις ταινίες μου, ούτε για σινεμά. Όταν ταξιδεύω για επαγγελματικούς λόγους, άλλες φορές μου αρέσει να μιλάω γι' αυτές, άλλες όχι. Γενικά, δεν μιλάω και πολύ.
  • Χρειάζομαι τα χρήματα, χρειάζομαι τους ανθρώπους. Για κάποιο λόγο, οι εικόνες μου κοστίζουν. Κάποια από τα πράγματα που χρησιμοποιώ, ακόμη και στην πιό απλή ταινία μου, δεν είναι απλά.

Όταν ήμουν μικρότερος, φοβόμουν πραγματικά μήπως πεθάνει ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ. Είναι ο φόβος του τέλους ενός κύκλου. Και τώρα, μόνο ο Γκοντάρ έχει μείνει από τους σκηνοθέτες του 60.

  • Μου αρέσει κυρίως να διαβάζω. Τα πάντα. Και εφημερίδες, κάθε μέρα. Βλέπω μόνο αποσπάσματα από ταινίες, σπάνια ολόκληρες. Το σύγχρονο γαλλικό σινεμά, δεν θα έλεγα πως το γνωρίζω. Δεν ξαναβλέπω τις ταινίες του παρελθόντος που κάποτε θαύμαζα. Ίσως να θέλει να τις ξαναδεί η κόρη μου...
  • Δεν μοιάζει με όνειρο μια ταινία. Αυτό που φαντάζεσαι δεν είναι ίδιο με αυτό που γυρίζεις. Το συναρπαστικό στο σινεμά είναι τα στάδια του: το να το φανταστείς, να το πραγματοποιήσεις και να το μοντάρεις. 
  • Αν ένα νέο παιδί θέλει πραγματικά να γυρίσει μια ταινία, θα το κάνει ούτως ή άλλως. Θα μπει σε μπελάδες, αλλά πρέπει να ενθαρρυνθεί. Μιλάμε με τα 6 ανήψια μου για καλλιτεχνικά θέματα, και για το σινεμά. Το χειρότερο συναίσθημα στους νέους είναι ο φόβος. Ο εικονικός κόσμος δεν βοηθάει, είναι μιά κάποια διαφυγή αλλά σου στερεί την εμπειρία. Η δράση σημαίνει ευθύνη. 
  • Πάντα θυμώνω. Είναι υγιέστερο συναίσθημα από τη νοσταλγία.
  • Λένε οτι οι ταινίες μου είναι σινεφίλ, οτι αναφέρονται στο σινεμά. Ωστόσο, αν κάνω μια ταινία για την γυναίκα μου, δεν κάνω αναφορά στη γυναίκα μου, αλλά μιλάω γιά την ίδια.
32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Η δυσκολότερη ταινία που γύρισα ήταν η Pola X.
  • "Η ομορφιά είναι απόδειξη αγάπης". Ένας Γερμανός το έχει γράψει αυτό (Σ.Σ., το ίδιο βράδυ, στην Cantinetta όπου φάγαμε, καταπληκτικά παρεπιπτόντως, θυμήθηκε πως η ρήση ανήκει στον Αυστριακό Ρόμπερτ Μούσιλ).
  • Αγάπη σημαίνει να μην έχεις τίποτα, ούτε τους κριτικούς, ούτε το κοινό με το μέρος σου.
  • Η δυσκολότερη ταινία που γύρισα ήταν η Pola X.
  • Δεν είχα ποτέ εμπορική επιτυχία.
  • Το Holy Motors δεν είναι ακριβώς επιτυχία, αλλά δεν έχασε λεφτά. Αυτό σου επιτρέπει να συνεχίσεις να κάνεις ταινίες. Το πρόβλημα είναι πως αμέσως μετά, σου ζητούν να επαναλάβεις ακριβώς αυτό που έκανες.
  • Ήρθα στην Ελλάδα παιδί, και ξανά μετά από μερικά χρόνια. Βλέποντας πως η Ελλάδα είναι βουτηγμένη στα σκατά, ξαναήρθα, γιατί είναι ωραίο να βλέπεις ανθρώπους βουτηγμένους στα σκατά (γελάει).
  • Τι κάνεις όταν σε πλησιάζουν άνθρωποι που δεν σου αρέσουν και σου λένε πως λατρεύουν την ταινία σου;
  • Οι ταινίες μου, αυτές που έκανα στο παρελθόν, υπάρχουν ακόμη στο χώρο και στον χρόνο, έστω και σε μικρή κλίμακα. Αυτό είναι σπουδαίο για μένα.
  • Ποτέ δε μπόρεσα να διακρίνω τη διαφορά ανάμεσα στον αισιόδοξο και τον πεσιμιστή.
  • Ποτέ μου δεν κατανόησα τον όρο avant-garde.
  • Όταν ήμουν μικρότερος, φοβόμουν πραγματικά μήπως πεθάνει ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ. Είναι ο φόβος του τέλους ενός κύκλου. Και τώρα, μόνο ο Γκοντάρ έχει μείνει από τους σκηνοθέτες του 60.
  • Όταν ήταν μικρή η κόρη μου, της έδειχνα τις κωμωδίες του Τατί, του Κίτον και του Τσάπλιν. Τώρα της αρέσουν τα μιούζικαλ του Ζακ Ντεμύ.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ