10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες κι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Captain Volkonogov Escaped (2023)
0

Με μερικά δάνεια από το 2022, όπως το Tar του Τοντ Φιλντ και τo Βanshees of Inisherin του ΜακΝτόνα, το 2023 ήταν, ίσως, η δυνατότερη κινηματογραφική χρονιά εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Βέβαια, όπως κάθε χρονιά, κυκλοφόρησαν περισσότερες ταινίες στις αίθουσες από εκείνες που μπορεί να στηρίξει η αγορά και αντέχει το πορτοφόλι του μέσου σινεφίλ, ειδικά τώρα που μερικοί κινηματογράφοι προχώρησαν σε αδιανόητες αυξήσεις στην τιμή του εισιτηρίου.

Ως αποτέλεσμα μερικές πραγματικά αξιόλογες κινηματογραφικές προτάσεις δεν μπόρεσαν να βρουν το κοινό τους. Είτε τις είδαν ελάχιστοι, είτε λιγότεροι από όσους θα μπορούσαν. Είναι ταινίες που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, στο σπίτι ή, ακόμα καλύτερα, σε κάποια σκοτεινή αίθουσα, σε περίπτωση επανεμφάνισής τους – ένα σινεμά που θα έπαιζε ταινίες σε β’ προβολή όλο τον χρόνο λείπει από την Αττική.

Επιλέξαμε δέκα από αυτές, οι οποίες δίνουν μια πληρέστερη εικόνα για το υψηλό επίπεδο της σοδειάς του 2023 και συνιστούν μια εναλλακτική λίστα, πλάι σε εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς – αν και για τον υπογράφοντα (τουλάχιστον) τρεις από αυτές έχουν θέση εκεί μέσα. 

Ταινίες που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, στο σπίτι ή, ακόμα καλύτερα, σε κάποια σκοτεινή αίθουσα, σε περίπτωση επανεμφάνισής τους – ένα σινεμά που θα έπαιζε ταινίες σε β’ προβολή όλο τον χρόνο λείπει από την Αττική.

O Σύντροφος Βολκονόγκοφ Aπέδρασε

Captain Volkonogov Escaped

Ένα sui generis μείγμα μαύρης κωμωδίας, αγωνίας και μεταφυσικής ποίησης, με σεκάνς που εντυπωσιάζουν με τη βιρτουοζιτέ τους  και ήρωα έναν αξιωματικό της Σοβιετικής Ένωσης, ο οποίος, σε εποχή εκκαθαρίσεων πληροφορείται από νεκρό σύντροφο ότι υπάρχει θέση κρατημένη στην Κόλαση με το όνομά του, εκτός κι αν καταφέρει να πείσει έστω και έναν από τους συγγενείς των θυμάτων του να τον συγχωρέσει. Μια σταυροφορία που ξεκινάει με εγωιστικά κίνητρα για να εξελιχθεί σε μια (εκ των πραγμάτων απρόσφορη) απόπειρα διάσωσης της ανθρωπιάς σε δύσκολους καιρούς.

Η Χώρα του Θεού

Godland

Στα τέλη του 19oυ αιώνα Δανός Ιερέας αποστέλλεται στην Ισλανδία για να επιβλέψει την κατασκευή μιας εκκλησίας. Τυφλωμένος από το χρίσμα του «εκλεκτού», θα θεωρήσει εαυτόν άξιο να κρίνει ποιος δικαιούται να επικοινωνήσει με τον Κύριο και να λάβει την ευλογία του, αγνοώντας τα σημάδια της φύσης, στην οποία ο Χλίνουρ Πάλμασον αναγνωρίζει χερτζογκικά την… φυσική έδρα του πνευματικού στοιχείου. Σινεμά σπάνιας, στις μέρες μας, σημειολογικής πυκνότητας, που υποστηρίζει τις θεματικές του με έναν ρυθμό διάφορο της κίνησης των χαρακτήρων και περιφρονεί ντραγερικά την (φερόμενη ως) επίγεια θεσμική εκπροσώπηση του Θεού. Βρίσκεται στην shortlist για το Όσκαρ Διεθνούς ταινίας, θα πρόκειται για κολοσσιαία αμαρτία αν μείνει εκτός τελικής πεντάδας.

GODLAND Trailer 

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Εmpire of Light

Αδυνατώντας να επικυρώσει το αρχικό οσκαρικό hype, έτσι «μικρό» και all over the place που ήταν, το Empire of Light έχει να επιδείξει ερμηνείες πρώτης γραμμής, την προστιθέμενη αξία της φωτογραφίας του Ρότζερ Ντίκινς, που μπορεί να δώσει ακόμα και στα μελαγχολικά χρώματα της Nότιας Αγγλίας παραμυθένιες διαστάσεις, και ένα ατμοσφαιρικό score  από τους συνήθεις υπόπτους Τρεντ Ρέζνορ και Άτικους Ρος. Πάνω από όλα, διαθέτει μια εξαιρετική ιδέα στον σεναριακό του πυρήνα: αντιστρέφει τη συνταγή του σινεμά που πραγματεύεται τη σχέση μας μαζί του. Είθισται οι ήρωες πρώτα να αποκτούν την εικόνα της εμπειρίας στη σκοτεινή αίθουσα και μετά να τη βιώνουν στον έξω κόσμο, αλλά εδώ συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Εmpire of Light (2023)

H Bασίλισσα της Νέας Υόρκης

Queen of the Deuce

Το ντοκιμαντέρ για την Τσέλι Γουίλσον, μια Ελληνοεβραία από τη Θεσσαλονίκη που κατέληξε βασίλισσα των πορνοσινεμά στη Νέα Υόρκη των ‘70s, έχει δαιμονιώδη αφηγηματικό ρυθμό, ευνοείται από τη σαρωτική προσωπικότητα της βιογραφούμενης και συγκινεί απρόσμενα, με ένα στιγμιότυπο ατόφιας ελληνικότητας που μπορεί να χτυπήσει φλέβα – αναφερόμαστε στην τελευταία επιθυμία της Τσέλι. Αν και  θυσιάζει την πληρότητα και την σφαιρικότητα που οφείλει να έχει το σινεμά τεκμηρίωσης στο όνομα της γοργής αφήγησης και της ωραιοποίησης, αποτελεί μία από τις διασκεδαστικότερες ταινίες που (δεν) είδατε μέσα στο 2023.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Queen of the Deuce (2023)

Ο Σοφέρ της Κυρίας Μαντλέν

Driving Madeleine

Μόνιμα παραπονεμένος και παραπονούμενος μεσήλικας ταξιτζής παραλαμβάνει ηλικιωμένη με προορισμό έναν οίκο ευγηρίας και κάνουν μια βόλτα στο Παρίσι. Ωραιότατη ταινία πόλης, με τις στάσεις της διαδρομής να σχετίζονται τόσο με την ιστορία του Παρισιού, όσο και με εκείνη των χαρακτήρων. Το εκφραστικό, υγρό βλέμμα της Λιν Ρενό αποτυπώνει πολλά περισσότερα από τα (μάλλον αχρείαστα) φλασμπάκ, ο Ντάνι Μπουν επιστρατεύει τις αρετές ανθρώπου της διπλανής πόρτας που διαθέτει, εκπλήσσοντας μόνο όσους δεν τις είχαν εντοπίσει στις φαρσοκωμωδίες που πρωταγωνιστεί, και ο Κριστιάν Καριόν (Καλά Χριστούγεννα) εκτελεί επιτυχημένα τη συνταγή του crowdpleaser.

Driving Madeleine - Official Trailer

Η Τελευταία Νύχτα του Φράνκο Αμόρε

Last Night of Amore

Αν και τα εισιτήρια της την καθιστούν minor hit της θερινής σεζόν, η ταινία του Αντρέα Ντι Στέφανο αποτελεί μάννα εξ ουρανού για τους φίλους του αστυνομικού θρίλερ και θα μπορούσε να έχει κόψει πολλά περισσότερα. Αντιλαμβάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε καλά χέρια ήδη από τη σεκάνς των τίτλων αρχής, όπου ο φακός ταξιδεύει πάνω από το νυχτερινό Μιλάνο και μια σειρά από ανθρώπινα αγκομαχητά συνθέτουν σταδιακά μια μελωδία, για να ενωθούν με το συνθεσάιζερ και τα υπόλοιπα όργανα – ένας φόρος τιμής του συνθέτη Σάντι Πουλβιρέντι στους Ένιο Μορικόνε και Σίλβιο Τσιπριάνι. Οι εκλεκτικές συγγένειες με τον αστικό υπαρξισμό του Μάικλ Μαν και μια φορτισμένη ερμηνεία από τον Πιερφρανσέσκο Φαβίνο προβιβάζουν την ταινία σε έναν από τους στιβαρούς εκπροσώπους του είδους μέσα στα τελευταία χρόνια.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΦΡΑΝΚΟ ΑΜΟΡΕ Official Trailer

Το Χρονικό ενός Εφήμερου Έρωτα

Diary of a Fleeting Affair

Το μοντάζ μέσα στο πλάνο, η προσφυγή στην κωμωδία για την ελάφρυνση του δράματος και το εύρημα που θα φέρει διάσταση στο ζεύγος εραστών του έργου καθιστούν την τελευταία ταινία του Εμανουέλ Μουρέ έναν από τους πλέον αξιόλογους γουντιαλενικούς «κλώνους» και, κατά συνέπεια, μια άριστη πρόταση στο είδος της σοφιστικέ κομεντί. Οι δύο ήρωες (κάνουν ότι) πιστεύουν πως αυτό που συμβαίνει μεταξύ τους είναι εφήμερο, μα, όπως μας δίδαξε και μια άλλη φετινή ιστορία, οι «Περασμένες Ζωές», ακόμα και μια φαινομενικά μικρή, «επιπόλαια» εμπειρία, μπορεί να αφήσει μεγάλο αποτύπωμα, το οποίο γίνεται αντιληπτό ετεροχρονισμένα.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Diary of a Fleeting Affair (2023)

Reality

Για να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα το Reality της Τίνα Σάτερ, καλό θα ήταν να μην διαβάσετε τίποτα γι’ αυτό, ούτε σύνοψη, ούτε καν το tagline της επίσημης αφίσας του. Είναι, βλέπετε, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, μα όχι τόσο γνωστή εκτός των συνόρων των ΗΠΑ και το στοιχείο του μυστηρίου αναβαθμίζει την εμπειρία της προβολής. Κρατήστε μόνο ότι πρόκειται για θρίλερ δωματίου, με δυσοίωνο σάουντρακ, ασφυκτικά κοντινά στα πρόσωπα και μια διαρκή αναστολή της (πιθανής) έκρηξης, ικανή να σας κρατήσει στην τσίτα, αν συντονιστείτε με τους ρυθμούς του. Η προβολή του απευθείας στην πλατφόρμα του Max στέρησε τη δυνατότητα διεκδίκησης κινηματογραφικών βραβείων από την (εδώ) αποκαλυπτική Σίντνεϊ Σουίνι του Euphoria.

Reality Official Trailer

Η Αδελφότητα της Καπνιστής Σάουνας

Smoke Sauna Sisterhood

Ο τίτλος και η σύνοψη ίσως να «τρόμαξαν» μερίδα του κοινού, που παρεξήγησε το φιλμ για στρατευμένο ντοκιμαντέρ, από εκείνα που προκρίνουν το θέμα τους και την ηθική στάση τους προς αυτό σε βάρος της κινηματογραφικότητας. Κι όμως, με κάδρα που ξεπήδησαν, θαρρείς, από πίνακες τενεμπριστών και εστιάζουν στα γυναικεία σώματα, και με ατμόσφαιρα κατάνυξης, η Άννα Χιντς γεννά μια αχρονική, σχεδόν μυστικιστική κινηματογραφική εμπειρία και αποσπά αφιλτράριστες εξομολογήσεις από τις «γυναίκες της καπνιστής σάουνας», άλλοτε χαριτωμένες, άλλοτε απρόσμενα σκληρές, μα πάντα αληθινές.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Smoke Sauna Sisterhood (2023)

To Tέρας

Monster

Αρχικά φαίνεται μαυρόψυχο το Monster του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, μα, γνωρίζοντας ότι ο Ιάπωνας είναι ο μεγαλύτερος από τους σύγχρονους ανθρωπιστές, κατά βάθος είσαι βέβαιος ότι τα πράγματα δεν είναι όπως δείχνουν. Και όντως, όταν ξεκαθαρίζουν οι προθέσεις του, αντιλαμβάνεσαι ότι τόση ώρα έβλεπες ακόμα μια ανθρωπιστική δημιουργία, η οποία πασχίζει και καταφέρνει να σε πείσει ότι τα τέρατα μένουν τέτοια μέχρι να φορέσεις τα παπούτσια τους. Οι μινιμαλιστικές συνθέσεις του Σακαμότο, στο τελευταίο του κινηματογραφικό σάουντρακ, επιτίθενται υπόγεια στους δακρυγόνους αδένες, σε μια ταινία από εκείνες που θεριεύουν μέσα σου, όσο περνά ο καιρός. Μπαινοβγαίνει ακόμα στον προγραμματισμό των συνοικιακών κινηματογράφων, αν το πετύχετε, σπεύσατε.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Monster (2023)
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ