ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες κι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Captain Volkonogov Escaped (2023)
0

Με μερικά δάνεια από το 2022, όπως το Tar του Τοντ Φιλντ και τo Βanshees of Inisherin του ΜακΝτόνα, το 2023 ήταν, ίσως, η δυνατότερη κινηματογραφική χρονιά εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Βέβαια, όπως κάθε χρονιά, κυκλοφόρησαν περισσότερες ταινίες στις αίθουσες από εκείνες που μπορεί να στηρίξει η αγορά και αντέχει το πορτοφόλι του μέσου σινεφίλ, ειδικά τώρα που μερικοί κινηματογράφοι προχώρησαν σε αδιανόητες αυξήσεις στην τιμή του εισιτηρίου.

Ως αποτέλεσμα μερικές πραγματικά αξιόλογες κινηματογραφικές προτάσεις δεν μπόρεσαν να βρουν το κοινό τους. Είτε τις είδαν ελάχιστοι, είτε λιγότεροι από όσους θα μπορούσαν. Είναι ταινίες που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, στο σπίτι ή, ακόμα καλύτερα, σε κάποια σκοτεινή αίθουσα, σε περίπτωση επανεμφάνισής τους – ένα σινεμά που θα έπαιζε ταινίες σε β’ προβολή όλο τον χρόνο λείπει από την Αττική.

Επιλέξαμε δέκα από αυτές, οι οποίες δίνουν μια πληρέστερη εικόνα για το υψηλό επίπεδο της σοδειάς του 2023 και συνιστούν μια εναλλακτική λίστα, πλάι σε εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς – αν και για τον υπογράφοντα (τουλάχιστον) τρεις από αυτές έχουν θέση εκεί μέσα. 

Ταινίες που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, στο σπίτι ή, ακόμα καλύτερα, σε κάποια σκοτεινή αίθουσα, σε περίπτωση επανεμφάνισής τους – ένα σινεμά που θα έπαιζε ταινίες σε β’ προβολή όλο τον χρόνο λείπει από την Αττική.

O Σύντροφος Βολκονόγκοφ Aπέδρασε

Captain Volkonogov Escaped

Ένα sui generis μείγμα μαύρης κωμωδίας, αγωνίας και μεταφυσικής ποίησης, με σεκάνς που εντυπωσιάζουν με τη βιρτουοζιτέ τους  και ήρωα έναν αξιωματικό της Σοβιετικής Ένωσης, ο οποίος, σε εποχή εκκαθαρίσεων πληροφορείται από νεκρό σύντροφο ότι υπάρχει θέση κρατημένη στην Κόλαση με το όνομά του, εκτός κι αν καταφέρει να πείσει έστω και έναν από τους συγγενείς των θυμάτων του να τον συγχωρέσει. Μια σταυροφορία που ξεκινάει με εγωιστικά κίνητρα για να εξελιχθεί σε μια (εκ των πραγμάτων απρόσφορη) απόπειρα διάσωσης της ανθρωπιάς σε δύσκολους καιρούς.

Η Χώρα του Θεού

Godland

Στα τέλη του 19oυ αιώνα Δανός Ιερέας αποστέλλεται στην Ισλανδία για να επιβλέψει την κατασκευή μιας εκκλησίας. Τυφλωμένος από το χρίσμα του «εκλεκτού», θα θεωρήσει εαυτόν άξιο να κρίνει ποιος δικαιούται να επικοινωνήσει με τον Κύριο και να λάβει την ευλογία του, αγνοώντας τα σημάδια της φύσης, στην οποία ο Χλίνουρ Πάλμασον αναγνωρίζει χερτζογκικά την… φυσική έδρα του πνευματικού στοιχείου. Σινεμά σπάνιας, στις μέρες μας, σημειολογικής πυκνότητας, που υποστηρίζει τις θεματικές του με έναν ρυθμό διάφορο της κίνησης των χαρακτήρων και περιφρονεί ντραγερικά την (φερόμενη ως) επίγεια θεσμική εκπροσώπηση του Θεού. Βρίσκεται στην shortlist για το Όσκαρ Διεθνούς ταινίας, θα πρόκειται για κολοσσιαία αμαρτία αν μείνει εκτός τελικής πεντάδας.

GODLAND Trailer 

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Εmpire of Light

Αδυνατώντας να επικυρώσει το αρχικό οσκαρικό hype, έτσι «μικρό» και all over the place που ήταν, το Empire of Light έχει να επιδείξει ερμηνείες πρώτης γραμμής, την προστιθέμενη αξία της φωτογραφίας του Ρότζερ Ντίκινς, που μπορεί να δώσει ακόμα και στα μελαγχολικά χρώματα της Nότιας Αγγλίας παραμυθένιες διαστάσεις, και ένα ατμοσφαιρικό score  από τους συνήθεις υπόπτους Τρεντ Ρέζνορ και Άτικους Ρος. Πάνω από όλα, διαθέτει μια εξαιρετική ιδέα στον σεναριακό του πυρήνα: αντιστρέφει τη συνταγή του σινεμά που πραγματεύεται τη σχέση μας μαζί του. Είθισται οι ήρωες πρώτα να αποκτούν την εικόνα της εμπειρίας στη σκοτεινή αίθουσα και μετά να τη βιώνουν στον έξω κόσμο, αλλά εδώ συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Εmpire of Light (2023)

H Bασίλισσα της Νέας Υόρκης

Queen of the Deuce

Το ντοκιμαντέρ για την Τσέλι Γουίλσον, μια Ελληνοεβραία από τη Θεσσαλονίκη που κατέληξε βασίλισσα των πορνοσινεμά στη Νέα Υόρκη των ‘70s, έχει δαιμονιώδη αφηγηματικό ρυθμό, ευνοείται από τη σαρωτική προσωπικότητα της βιογραφούμενης και συγκινεί απρόσμενα, με ένα στιγμιότυπο ατόφιας ελληνικότητας που μπορεί να χτυπήσει φλέβα – αναφερόμαστε στην τελευταία επιθυμία της Τσέλι. Αν και  θυσιάζει την πληρότητα και την σφαιρικότητα που οφείλει να έχει το σινεμά τεκμηρίωσης στο όνομα της γοργής αφήγησης και της ωραιοποίησης, αποτελεί μία από τις διασκεδαστικότερες ταινίες που (δεν) είδατε μέσα στο 2023.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Queen of the Deuce (2023)

Ο Σοφέρ της Κυρίας Μαντλέν

Driving Madeleine

Μόνιμα παραπονεμένος και παραπονούμενος μεσήλικας ταξιτζής παραλαμβάνει ηλικιωμένη με προορισμό έναν οίκο ευγηρίας και κάνουν μια βόλτα στο Παρίσι. Ωραιότατη ταινία πόλης, με τις στάσεις της διαδρομής να σχετίζονται τόσο με την ιστορία του Παρισιού, όσο και με εκείνη των χαρακτήρων. Το εκφραστικό, υγρό βλέμμα της Λιν Ρενό αποτυπώνει πολλά περισσότερα από τα (μάλλον αχρείαστα) φλασμπάκ, ο Ντάνι Μπουν επιστρατεύει τις αρετές ανθρώπου της διπλανής πόρτας που διαθέτει, εκπλήσσοντας μόνο όσους δεν τις είχαν εντοπίσει στις φαρσοκωμωδίες που πρωταγωνιστεί, και ο Κριστιάν Καριόν (Καλά Χριστούγεννα) εκτελεί επιτυχημένα τη συνταγή του crowdpleaser.

Driving Madeleine - Official Trailer

Η Τελευταία Νύχτα του Φράνκο Αμόρε

Last Night of Amore

Αν και τα εισιτήρια της την καθιστούν minor hit της θερινής σεζόν, η ταινία του Αντρέα Ντι Στέφανο αποτελεί μάννα εξ ουρανού για τους φίλους του αστυνομικού θρίλερ και θα μπορούσε να έχει κόψει πολλά περισσότερα. Αντιλαμβάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε καλά χέρια ήδη από τη σεκάνς των τίτλων αρχής, όπου ο φακός ταξιδεύει πάνω από το νυχτερινό Μιλάνο και μια σειρά από ανθρώπινα αγκομαχητά συνθέτουν σταδιακά μια μελωδία, για να ενωθούν με το συνθεσάιζερ και τα υπόλοιπα όργανα – ένας φόρος τιμής του συνθέτη Σάντι Πουλβιρέντι στους Ένιο Μορικόνε και Σίλβιο Τσιπριάνι. Οι εκλεκτικές συγγένειες με τον αστικό υπαρξισμό του Μάικλ Μαν και μια φορτισμένη ερμηνεία από τον Πιερφρανσέσκο Φαβίνο προβιβάζουν την ταινία σε έναν από τους στιβαρούς εκπροσώπους του είδους μέσα στα τελευταία χρόνια.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΦΡΑΝΚΟ ΑΜΟΡΕ Official Trailer

Το Χρονικό ενός Εφήμερου Έρωτα

Diary of a Fleeting Affair

Το μοντάζ μέσα στο πλάνο, η προσφυγή στην κωμωδία για την ελάφρυνση του δράματος και το εύρημα που θα φέρει διάσταση στο ζεύγος εραστών του έργου καθιστούν την τελευταία ταινία του Εμανουέλ Μουρέ έναν από τους πλέον αξιόλογους γουντιαλενικούς «κλώνους» και, κατά συνέπεια, μια άριστη πρόταση στο είδος της σοφιστικέ κομεντί. Οι δύο ήρωες (κάνουν ότι) πιστεύουν πως αυτό που συμβαίνει μεταξύ τους είναι εφήμερο, μα, όπως μας δίδαξε και μια άλλη φετινή ιστορία, οι «Περασμένες Ζωές», ακόμα και μια φαινομενικά μικρή, «επιπόλαια» εμπειρία, μπορεί να αφήσει μεγάλο αποτύπωμα, το οποίο γίνεται αντιληπτό ετεροχρονισμένα.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Diary of a Fleeting Affair (2023)

Reality

Για να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα το Reality της Τίνα Σάτερ, καλό θα ήταν να μην διαβάσετε τίποτα γι’ αυτό, ούτε σύνοψη, ούτε καν το tagline της επίσημης αφίσας του. Είναι, βλέπετε, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, μα όχι τόσο γνωστή εκτός των συνόρων των ΗΠΑ και το στοιχείο του μυστηρίου αναβαθμίζει την εμπειρία της προβολής. Κρατήστε μόνο ότι πρόκειται για θρίλερ δωματίου, με δυσοίωνο σάουντρακ, ασφυκτικά κοντινά στα πρόσωπα και μια διαρκή αναστολή της (πιθανής) έκρηξης, ικανή να σας κρατήσει στην τσίτα, αν συντονιστείτε με τους ρυθμούς του. Η προβολή του απευθείας στην πλατφόρμα του Max στέρησε τη δυνατότητα διεκδίκησης κινηματογραφικών βραβείων από την (εδώ) αποκαλυπτική Σίντνεϊ Σουίνι του Euphoria.

Reality Official Trailer

Η Αδελφότητα της Καπνιστής Σάουνας

Smoke Sauna Sisterhood

Ο τίτλος και η σύνοψη ίσως να «τρόμαξαν» μερίδα του κοινού, που παρεξήγησε το φιλμ για στρατευμένο ντοκιμαντέρ, από εκείνα που προκρίνουν το θέμα τους και την ηθική στάση τους προς αυτό σε βάρος της κινηματογραφικότητας. Κι όμως, με κάδρα που ξεπήδησαν, θαρρείς, από πίνακες τενεμπριστών και εστιάζουν στα γυναικεία σώματα, και με ατμόσφαιρα κατάνυξης, η Άννα Χιντς γεννά μια αχρονική, σχεδόν μυστικιστική κινηματογραφική εμπειρία και αποσπά αφιλτράριστες εξομολογήσεις από τις «γυναίκες της καπνιστής σάουνας», άλλοτε χαριτωμένες, άλλοτε απρόσμενα σκληρές, μα πάντα αληθινές.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Smoke Sauna Sisterhood (2023)

To Tέρας

Monster

Αρχικά φαίνεται μαυρόψυχο το Monster του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, μα, γνωρίζοντας ότι ο Ιάπωνας είναι ο μεγαλύτερος από τους σύγχρονους ανθρωπιστές, κατά βάθος είσαι βέβαιος ότι τα πράγματα δεν είναι όπως δείχνουν. Και όντως, όταν ξεκαθαρίζουν οι προθέσεις του, αντιλαμβάνεσαι ότι τόση ώρα έβλεπες ακόμα μια ανθρωπιστική δημιουργία, η οποία πασχίζει και καταφέρνει να σε πείσει ότι τα τέρατα μένουν τέτοια μέχρι να φορέσεις τα παπούτσια τους. Οι μινιμαλιστικές συνθέσεις του Σακαμότο, στο τελευταίο του κινηματογραφικό σάουντρακ, επιτίθενται υπόγεια στους δακρυγόνους αδένες, σε μια ταινία από εκείνες που θεριεύουν μέσα σου, όσο περνά ο καιρός. Μπαινοβγαίνει ακόμα στον προγραμματισμό των συνοικιακών κινηματογράφων, αν το πετύχετε, σπεύσατε.

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία Facebook Twitter
Monster (2023)
Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ