Ο χρυσός της Κολομβίας, πέρα από το Ελ-Ντοράντο

Ο χρυσός της Κολομβίας, πέρα από το Ελ-Ντοράντο Facebook Twitter
3

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι την προσοχή των ημερών θα κλέψει η καινούργια έκθεση του Βρετανικού Μουσείου με τίτλο Shunga, Ιαπωνική Ερωτική Τέχνη από το 1600 ως το 1900. Ο κατάλογος προπωλείται και είναι ήδη ανάρπαστος. 

Το θέμα όμως ξεφεύγει από τη θεματολογία της στήλης, κι έτσι στρέφω την προσοχή μου στην επόμενη έκθεση που θα εγκαινιαστεί στο Βρετανικό Μουσείο με τίτλο Πέρα απο το Ελ-Ντοράντο, Δύναμη και Χρυσός στην αρχαία Κολομβία (17 Οκτωβρίου 2013-23 Μαρτίου 2014). 

Στην έκθεση αυτή θα εξερευνηθούν οι πολιτισμοί της Κολομβίας πριν την άφιξη των Ισπανών στη χώρα το 16ο αιώνα. Πολλά από τα αντικείμενα της έκθεσης θα έρθουν στο Λονδίνο με προσωρινό δανεισμό από το περίφημο Μουσείο του Χρυσού στην Μπογκοτά. Επ'ευκαιρία λοιπόν της έκθεσης σας παρουσιάζω 10 χρυσά αριστουργήματα από το Museo del Oro. 

 

 

 

 Η Σχεδία της Muisca, το κορυφαίο αριστούργημα του μουσείου. Θεωρείται εθνικός θησαυρός και δεν εξάγεται ποτέ για έκθεση απο τη χώρα. Είναι κατασκευασμένο με την τεχνική του χαμένου κεριού ως ένα ενιαίο κομμάτι από κράμα μετάλλου που περιλαμβάνει χρυσό σε ποσοστό 80% και χαλκό. Το ομοίωμα αποδίδει μια σκηνή από την τελετή του El-Dorado, δηλαδή της ενθρόνισης του αρχηγού των Muisca: επάνω σε μια σχεδία ταξιδεύουν στο κέντρο ο αρχηγός και γύρω του άλλοι συνοδοί. Σύμφωνα με το τελετουργικό των Muisca ο νέος αρχηγός κάλυπτε όλο το σώμα του με χρυσό και κρατώντας στα χέρια σμαράγδια και χρυσό βουτούσε στη λίμνη Guatavita για να τα προσφέρει στους θεούς. 600-1600 μ.Χ.

 

 

Το Poporo είναι τελετουργικό σκεύος που περιείχε κονιορτοποιημένο ασβέστη από απολιθωμένα όστρεα, ο οποίος χρησιμοποιόταν για το μάσημα των φύλλων της κόκας. Το συγκεκριμένο αντικείμενο, το Poporo Quimbaya, ήταν μάλλον ταφικό κτέρισμα και περιέχει ακόμη ασβέστη. Χρονολογείται το 300 μ.Χ. και είναι από τα πιό αναγνωρίσιμα τεχνουργήματα της προκολομβιανής τέχνης. 

 

Ανθρωπόμορφη μάσκα από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ.

 

  Περίαπτο με τη μορφή φτερωτού ψαριού, San Agustin, 1-900 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με τη μορφή του ανθρώπου-νυχτερίδα. Sierra Nevada de Santa Marta, 900-1600 m.X.

 

Βραχιόλι από το Tierradentro, 200 π.Χ.-900 μ.Χ. 

 

Ομοίωμα περιβόλου με κεντρική μορφή έναν δικέφαλο άνδρα. Muisca, 600-1600 μ.Χ. 

 

 

 Κόσμημα στήθους με τη μορφή ανθρώπου-πτηνού. Περιοχή Cauca, 900-1600 μ.Χ.

 

Κόσμημα στήθους με γεωμετρικά και ζωόμορφα θέματα. Quimbaya, 700-1600 m.X. 

 

Κόσμημα στήθους με ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα χαρακτηριστικά. Περιοχή Tolima, 1ος αι. π.Χ.-700 μ.Χ. 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Καταπληκτική έκθεση με μοναδικής τέχνης κτερίσματα!Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να μπορούσαν να συγκεντρωθούν μαζί σε μια έκθεση τα καλλιτεχνήματα και τα βασιλικά κοσμήματα που λεηλάτησαν και έκλεψαν οι Ισπανοί, Φράγκοι, Ιταλοί και λοιποί Δυτικοί κατα την διάρκεια της Δ' Σταυροφορίας και της ακόλουθης Φραγκοκρατίας, δλδ την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και την καταλήστευση των εδαφών της (Ανατολικής Ρωμαικής Αυτοκρατορίας <Βυζάντιο>).Βλέπουμε ότι οι Δυτικοί, λίγο πριν καταληστεύσουν και εξοντώσουν τους πολιτισμούς της Αμερικανικής Ηπείρου είχαν ήδη κάνει "πρόβα τζενεράλε" στην Ρωμανία και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.