Απεργία την Πρωτομαγιά

Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο

Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
0

Το ημερολόγιο δείχνει 14 Σεπτεμβρίου 2013. Ένα μικρό για τα σημερινά δεδομένα λευκό σκαρί, σαν βέλος, αποπλέει από τις εγκαταστάσεις της Πετρόλα. Τόσο αστραφτερό, που θα μπορούσε να εικάσει κανείς πως είναι νεότευκτο, εάν δεν πρόδιδαν την ηλικία του οι κλασικές ναυπηγικές γραμμές του και μια σειρά από στοιχεία που πλέον έχουν εκλείψει: η οβάλ γέφυρα, η καρφωτή λαμαρίνα, οι ανεμοδόχοι πίσω από την κίτρινη τσιμινιέρα, το ξύλο στα ανοιχτά καταστρώματα και στις κουπαστές.

Τόσο προσεγμένο, με τα ανοξείδωτα όκια του, που θα μπορούσε να εικάσει κανείς πως ήταν γιοτ, αυτά τα απρόσιτα για πολλούς σκάφη που γυρνάνε τις θάλασσες του κόσμου, μεταφέροντας τους εκλεκτούς επιβάτες τους. 

Τίποτε από αυτά δεν ίσχυε. Οι παλιότεροι το γνώριζαν, οι νεότεροι θα το μάθαιναν. Το πλοίο που ταξίδευε με προορισμό τα νησιά του Αργοσαρωνικού την ημέρα που συμπληρώνονταν εκατόν τρία χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Λάτση δεν ήταν άλλο από το μυθικό ακτοπλοϊκό ΝΕΡΑΪΔΑ, που σε πείσμα των καιρών, μετά από δεκαετίες παροπλισμού και εκτεταμένες επισκευές διάρκειας δυόμισι ετών, επέστρεφε στα λιμάνια όπου καθιερώθηκε για να συστηθεί στον κόσμο που το αγάπησε με τον νέο του ρόλο.

Εκτελούσε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό έως το 1974, οπότε έκλεισε τριάντα πέντε χρόνια ζωής και, σύμφωνα με την τότε νομοθεσία, έπρεπε να σταματήσει να εξυπηρετεί τακτικούς πλόες. Παραδόξως, σε αντίθεση με άλλα ακτοπλοϊκά σκάφη με παρεμφερή χαρακτηριστικά, δεν αξιοποιήθηκε ως τουριστικό, ούτε πουλήθηκε για διάλυση.

Το πλοίο που μεταπολεμικά ταυτίστηκε με τη γραμμή του Αργοσαρωνικού που καθιέρωσε τον Γιάννη Λάτση ως πλοιοκτήτη, που από τα καταστρώματά του πέρασαν από τη Σοφία Λόρεν και την πριγκίπισσα Σοράγια έως τον Πλαστήρα και τους Σοβιετικούς κοσμοναύτες Αλεξέι Λεόνοφ και Πάβελ Μπελιάγιεφ, είχε μετατραπεί πλέον στο μόνο πλωτό μουσείο της χώρας με τη δυνατότητα να πραγματοποιεί ταξίδια. 

Ο κατάπλους στις Σπέτσες, πρώτο προορισμό του ταξιδιού του, είναι κινηματογραφικός. Θα το υποδεχτούν τα θαλάσσια ταξί με καπνογόνα και βεγγαλικά και θα το συνοδεύσουν στο λιμάνι. Ο κόσμος θα το περιμένει στο λιμάνι.

Στο συγκινητικό ταξίδι αναβίωσης του δρομολογίου του το ΝΕΡΑΪΔΑ έδεσε σε Ερμιόνη, Ύδρα, Πόρο, Μέθανα και Αίγινα. Παρέμεινε για δύο ή τρεις ημέρες στο κάθε λιμάνι και συνολικά στο πλοίο περιηγήθηκαν περίπου 8.000 επισκέπτες, ανάμεσά τους και μαθητές σχολείων. Το ταξίδι ολοκληρώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου. Η νέα του ζωή αειθαλούς καραβιού είχε και τυπικά αρχίσει. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Όπως ταξιδεύαμε κάποτε. Ξύλινα καταστρώματα και πάγκοι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Έτος ναυπήγησης 1939

Σε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του 1939 φαίνεται να καθελκύεται ένα σκουρόχρωμο σκαρί με σημαίες στους ιστούς του, με την πρύμνη στα νερά του Φιούμε. 

Είναι η πρώτη επαφή του LAURANA, όπως ήταν το αρχικό του όνομα, με το υγρό στοιχείο. Το πλοίο, ναυπηγημένο ως επιβατηγό, θα εκτελέσει ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Αδριατική μέχρι το 1941. Η σκιά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου πέφτει πάνω από τη Μεσόγειο, έτσι μετατρέπεται σε διασωστικό και πλωτό νοσοκομείο. Τυχερό από τότε; Ίσως.

Από τα επτά που χρησιμοποιήθηκαν σε παρόμοιο ρόλο από την Ιταλία, το LAURANA ήταν το μόνο που επιβίωσε, παρότι κατελήφθη από συμμαχικές δυνάμεις το 1943, στις ακτές της Τυνησίας. Το πλοίο πέρασε στο Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό, το οποίο με τη σειρά του το πούλησε σε εταιρεία μαλτέζικων συμφερόντων το 1946, για να δρομολογηθεί ως επιβατηγό στη γραμμή Μάλτα - Συρακούσες. 

Η πιο ένδοξη σελίδα της ιστορίας του δεν έχει γραφτεί ακόμα. Τέλη του 1949, το πλοίο περνάει για 40.000 αγγλικές λίρες στην κατοχή του Γιάννη Λάτση. Το συμφωνητικό εκτίθεται σήμερα στους χώρους του μουσείου. Ήταν το τρίτο του πλοίο.

Μετά από επισκευές –πολλές φθορές από τον πόλεμο δεν είχαν αποκατασταθεί ακόμα– το πλοίο, που διατηρούσε ακόμη την αρχική του ονομασία, πραγματοποιεί το πρώτο του ταξίδι στον Αργοσαρωνικό. Βαπτίστηκε ΝΕΡΑΪΔΑ από τον Νικόλαο Πλαστήρα, σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι της Ύδρας, μετά από ψηφοφορία που έγινε εν πλω.

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το επιβατηγό «Νεράιδα» στο λιμάνι του Πόρου, 1954. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Κωνσταντίνος Μωραΐτης)

Η δρομολόγησή του συνέπεσε με την ανάδειξη και την καθιέρωση της Ελλάδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού. Συνηθέστερο δρομολόγιό του ήταν το Πειραιάς - Αίγινα - Μέθανα - Πόρος - Ύδρα - Ερμιόνη - Σπέτσες, ενώ πολλές φορές έδενε στο Λεωνίδιο και στη Μονεμβασιά, αλλά και στο Ναύπλιο, στη Σαλαμίνα και στην Επίδαυρο.

Το πλοίο έγινε συνώνυμο των γραμμών του Αργοσαρωνικού, της ζωής των κατοίκων των περιοχών όπου έδενε και των επισκεπτών τους. Σε παλιές καρτ ποστάλ, αυτές που αγοράζονται έναντι ευτελούς αντιτίμου στο Μοναστηράκι, το ΝΕΡΑΪΔΑ φαίνεται να πρωταγωνιστεί στα λιμάνια. Παράλληλα εμφανίστηκε στην ταινία «Το παιδί και το δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν, τον Άλαν Λαντ και τον Κλίφτον Γουέμπ, ενώ το βλέπουμε και σε αναρίθμητες ελληνικές παραγωγές της εποχής. 

Ο ρόλος του, όμως, ξεπέρασε κατά πολύ εκείνον ενός επιτυχημένου ακτοπλοϊκού. «Ήταν σημείο αναφοράς» μας λέει ο πλοίαρχός του Σαράντης Κουντούρης, με την απόσταση που μας χωρίζει από την μεταπολεμική αίγλη του πλοίου. 

«Για τον ίδιο τον Γιάννη Λάτση, παρόλο που στη συνέχεια της πορείας του απέκτησε μεγαλύτερα και περισσότερο επικερδή πλοία, φορτηγά και δεξαμενόπλοια, το ΝΕΡΑΪΔΑ, που μερικές φορές δεν ήταν καν κερδοφόρο, ήταν ιδιαίτερα σημαντικό. Ίσως θεωρούσε πως αυτό τον εισήγαγε στον κόσμο του εφοπλισμού» αναφέρει μεταξύ άλλων η κ. Αθηνά Σπανάκη, υπεύθυνη ξεναγήσεων στο πλοίο, προσθέτοντας πως το πλοίο ήταν παρόν σε σημαντικές στιγμές της πορείας του πολυπράγμονα Έλληνα επιχειρηματία.

«Ακόμα και στα εγκαίνια του διυλιστηρίου της Πετρόλα παρευρέθηκε, σημαιοστολισμένο» προσθέτει, συμπληρώνοντας πως πολλά από τα επιχειρηματικά σχέδια του Γιάννη Λάτση παρουσιάστηκαν στα καταστρώματά του. 

Εκτελούσε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό έως το 1974, οπότε έκλεισε τριάντα πέντε χρόνια ζωής και, σύμφωνα με την τότε νομοθεσία, έπρεπε να σταματήσει να εξυπηρετεί τακτικούς πλόες. Παραδόξως, σε αντίθεση με άλλα ακτοπλοϊκά σκάφη με παρεμφερή χαρακτηριστικά, δεν αξιοποιήθηκε ως τουριστικό, ούτε πουλήθηκε για διάλυση. Οδηγήθηκε στις εγκαταστάσεις της Πετρόλα, παροπλίστηκε και περίμενε υπομονετικά για δεκαετίες μέχρι τη στιγμή που βγήκε ξανά στα πελάγη. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Λάτσης (πρώτος από αριστερά) επιβιβάζεται στο επιβατηγό «Νεράιδα». Ακολουθούν ο καπετάνιος του πλοίου, Ηλίας Ποριώτης, και ο Α΄ μηχανικός, Σπύρος Βογανάτσης. Στο βάθος διακρίνεται η ράμπα ανόδου για το πλοίο «Πορτοκαλής Ήλιος», πλοιοκτησίας του αδελφού του Γιάννη Λάτση, Κώστα. Άγνωστη ημερομηνία. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Σπύρος Βογανάτσης)
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Άποψη της τραπεζαρίας του επιβατηγού «Νεράιδα» τη δεκαετία του 1960. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση)

Αναγέννηση σε γνώριμα μέρη

«Η οικογένεια του Ιωάννη Σ. Λάτση αποφάσισε το 2007 τη μετασκευή του ΝΕΡΑΪΔΑ, παλαιού επιβατηγού του Αργοσαρωνικού, σε πλωτό μουσείο, με κύριο εκθεσιακό άξονα την επιχειρηματική πορεία του ιδιοκτήτη του» διαβάζει κανείς στη σελίδα του Κοινοφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Πίσω από αυτή την απόφαση κρύβεται το φιλόδοξο και δύσκολο σχέδιο αναγέννησής του.

Όπως δείχνουν τα πλάνα της εποχής, θα φορτωθεί σε πλοίο μεταφοράς βαρέων φορτίων και θα οδηγηθεί σε ναυπηγεία της Κροατίας. Λίγα χιλιόμετρα από την περιοχή όπου ναυπηγήθηκε ως LAURANA, το ΝΕΡΑΪΔΑ θα αναγεννηθεί. 

«Αλλάχτηκαν τα ελάσματα στα βρεχάμενα σε έκταση περίπου 60%, εγκαταστάθηκαν νέες μηχανές. Το πλοίο απέκτησε νέες σωληνώσεις και νέα ηλεκτρολογικά» μας λέει ο πλοίαρχός του Σαράντης Κουντούρης.

Στη γέφυρα εγκαταστάθηκαν τα πλέον σύγχρονα όργανα ναυσιπλοΐας, προστέθηκαν χειριστήρια στις βαρδιόλες, απέκτησε προπελάκι, ενώ οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χώροι του αναδιαμορφώθηκαν πλήρως. Το κυρίως κατάστρωμα, με την τραπεζαρία και τα σαλόνια, μετατράπηκε σε εκθεσιακό χώρο οπού αναπτύσσονται οι μόνιμες εκθέσεις για τον Γιάννη Λάτση και την ιστορία του πλοίου. Εκεί βρίσκεται και η αίθουσα εκδηλώσεων. Το κόστος των εργασιών δεν έχει γνωστοποιηθεί, ωστόσο εκτιμάται πως ξεπέρασε εκείνο της αγοράς ενός νεότερου πλοίου. 

Τον Απρίλιο του 2010 το πλοίο θα αφήσει πίσω του τα ναυπηγεία που το φιλοξένησαν, με προορισμό την Ελλάδα. Ο πλοίαρχος Σαράντης Κουντούρης θα είναι στη γέφυρά του κατά το ταξίδι του επαναπατρισμού. Παραμένει ναυτολογημένος στο ιστορικό σκάφος μέχρι και σήμερα. Μέσα σε λιγότερες από δύο ημέρες το πλοίο θα διασχίσει το Ιόνιο και μέσω της διώρυγας της Κορίνθου θα καταπλεύσει στην Πετρόλα. Προσαρμοσμένο στους νέους κανονισμούς και μετά από επιθεωρήσεις, πιστοποιείται ώστε να μπει στη νέα φάση της μακρόχρονης πορείας του. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Άποψη του καταστρώματος γέφυρας. Οι ανεμοδόχοι και η χαρακτηριστική κίτρινη τσιμινιέρα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Τηλέγραφος, πηδάλιο, πυξίδα. Τα παλιά όργανα του ΝΕΡΑΪΔΑ ως εκθέματα πια στους εσωτερικούς χώρους του πλοίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ήσυχα νερά, μεγάλη κινητικότητα

Μόνιμα δεμένο στη μαρίνα του Φλοίσβου από το 2014, εξακολουθεί να απολαμβάνει μια διαφορετική, σε σύγκριση με τις ημέρες που ταξίδευε, δημοτικότητα. Ήδη μέσα σε αυτά τα χρόνια οι επισκέπτες του έχουν ξεπεράσει τους 100.000. Μετά το ταξίδι του 2013 ακολούθησαν κι άλλα. Κι αν το πλήρωμά του φροντίζει το ΝΕΡΑΪΔΑ ως πλοίο, μια άλλη ομάδα, αποτελούμενη από επιστήμονες, εργάζεται ανελλιπώς για την ιδιότητά του ως μουσείου. 

«Μέσω του ταξιδιού του 2013, συστήθηκε ξανά στον κόσμο με τη νέα του ταυτότητα. Ανακαλύψαμε πως υπάρχει κοινό για το πλοίο. Πως αποτελεί τόσο ιδιωτική όσο και δημόσια υπόθεση» υπογραμμίζει η κ. Σπανάκη, προσθέτοντας πως από τις επισκέψεις εκείνο τον Σεπτέμβριο διαπιστώθηκε πως υπάρχει μεγάλο πεδίο δράσης για εκπαιδευτικά προγράμματα. 

«Υπήρχε τεράστια ανάγκη να εξοικειωθούν τα παιδιά αλλά και εμείς οι ίδιοι με την έννοια της ναυτικής ιστορίας και της ναυτοσύνης». Το 2014 ξεκίνησαν οι άτυπες ξεναγήσεις. Βάσει εκείνων των παρατηρήσεων αναπτύχθηκαν τα προγράμματα για μαθητές δημοτικού. Σταδιακά άρχισαν να φιλοξενούνται εκδηλώσεις στα καταστρώματά του, να πραγματοποιούνται συνέδρια, να τρέχουν προγράμματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

«Αρχίσαμε να κάνουμε όλο και περισσότερα πράγματα» μας λέει η κ. Έλενα Φραγκάκη, που ασχολείται με τις ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο πλοίο.  

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το συμφωνητικό αγοράς του LAURANA. Λίγους μήνες μετά και αφού προηγήθηκαν εκτεταμένες επισκευές το πλοίο ξεκίνησε τα ταξίδια στον Αργοσαρωνικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τι θα δει, όμως, ένας μεμονωμένος επισκέπτης του πλοίου; «Θα έρθει σε επαφή με την επιχειρηματική ιστορία του Γιάννη Λάτση σε συνάρτηση με την εποχή κατά την οποία δραστηριοποιήθηκε, το πεδίο της επιχειρηματικής ιστορίας γενικότερα, θα δει παλιότερα εξαρτήματά του, που συντηρήθηκαν, και θα αντιληφθεί την τεχνολογική πρόοδο σε τομείς όπως αυτός της επικοινωνίας. Τέλος, θα γνωρίσει έναν άλλον τρόπο ταξιδιού» μας λέει η κ. Σπανάκη, προσθέτοντας ότι μέσα από την ιστορία του πλοίου μπορεί να αντιληφθεί κάποιος πως κάποτε ο χρόνος και η αίσθηση του ταξιδιού γίνονταν αντιληπτά με διαφορετικό τρόπο. 

«Η διάρκεια του ταξιδιού σε ένα νησί δεν ήταν χρόνος που έπρεπε να σκοτώσουμε αλλά μια διαδικασία πολύ περισσότερο συλλογική» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά. Φυσικά, ο επισκέπτης θα γνωρίσει το ίδιο το πλοίο, που φέτος συμπλήρωσε ογδόντα δύο χρόνια ζωής. 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το επιβατηγό «Νεράιδα» στο λιμάνι της Ύδρας τη δεκαετία του 1960. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Προέλευση: Αντώνης Ράμπιας)
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Επιβάτες στο κατάστρωμα του επιβατηγού «Νεράιδα», circa 1970. (Αρχείο Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση)

Δράσεις και εργαστήρια

Οι δράσεις εκτείνονται πέρα από το βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τα θεματικά εργαστήρια σε συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου. «Δημιουργούμε ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση» αποκαλύπτει η κ. Φραγκάκη. Το πρόγραμμα με θέμα τον επαγγελματικό προσανατολισμό σε σχέση με τη θάλασσα θα αρχίσει να υλοποιείται την ερχόμενη σχολική χρονιά. 

Όμως, πέρα από τις νέες γενιές, το παρελθόν και ειδικά η εικοσιπενταετία των ταξιδιών στον Αργοσαρωνικό απασχολεί το επιστημονικό προσωπικό του πλωτού μουσείου. Έτσι, στα σκαριά βρίσκεται ένα πρόγραμμα για την προφορική ιστορία.

«Προσωπικά, θεωρώ το πιο πρόσφατο παρελθόν ακόμα πιο γοητευτικό, είναι αυτό με το οποίο ασχολούμαστε λιγότερο» μας λέει η κ. Μαρία Καλογεροπούλου, που επίσης εργάζεται πάνω στις ξεναγήσεις και στα εκπαιδευτικά προγράμματα, προσθέτοντας πως η ναυτική ιστορία παραμένει άγνωστη ως έναν βαθμό. 

Η πανδημία έβαλε εμπόδια στην υλοποίηση του πλάνου, ωστόσο το επιστημονικό προσωπικό του ΝΕΡΑΪΔΑ δεν πτοείται και ευελπιστεί πως οι δράσεις για την προφορική ιστορία «θα μας φέρουν σε επαφή με την ανάμνηση». 

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Το LAURANA μετονομάζεται σε ΝΕΡΑΪΔΑ. Ο Τύπος της εποχής καλύπτει το γεγονός. Έκτοτε και για σχεδόν είκοσι πέντε χρόνια το πλοίο θα οργώσει τον Αργοσαρωνικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η αλήθεια είναι πως παραδείγματα όπως αυτό του ΝΕΡΑΪΔΑ σπανίζουν. Πλοία που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές, συντέλεσαν στη γιγάντωση των εταιρειών τους ή αποτέλεσαν τομή στη ναυπηγική ιστορία, μεταπωλήθηκαν ή κατέληξαν στα διαλυτήρια, όταν ολοκληρώθηκε ο κύκλος τους.

Το συγκεκριμένο πάλαι ποτέ ακτοπλοϊκό του Αργοσαρωνικού αποτελεί τη φωτεινή εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Η διατήρηση ενός πλωτού μουσείου, ειδικά όταν αυτό μπορεί να ταξιδεύει, είναι σίγουρα μια πολυδάπανη υπόθεση. Αναλογιζόμενοι όμως πόσα εξακολουθεί να προσφέρει το σκάφος αυτό, που βρίσκεται στην ένατη δεκαετία της ζωής του, καταλαβαίνουμε πως το όφελος είναι πολλαπλάσιο και πλέον διαχέεται στην κοινωνία. 

Το Πλωτό Μουσείο ΝΕΡΑΪΔΑ βρίσκεται ελλιμενισμένο στη Μαρίνα Φλοίσβου.

Δέχεται επισκέπτες κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή από τις 18:30 έως τις 22:00.

Η είσοδος στο μουσείο και όλες οι δράσεις είναι δωρεάν.

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ

ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Μπομπίνες της ταινίας «Το παιδί και το δελφίνι» δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα εκθέματα στο κυρίως κατάστρωμα του ΝΕΡΑΪΔΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Μοντέλα πλοίων, εκεί που κάποτε ήταν οι χώροι επιβατών του ΝΕΡΑΪΔΑ. Το εύρος της επιχειρηματικής δράσης του Γιάννη Λάτση αντικατοπτρίζεται στους τόσους διαφορετικούς τύπους πλοίων που βλέπει κανείς. Η βυθοκόρος ωστόσο (αριστερά) κλέβει τις εντυπώσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο πλοίαρχος του ΝΕΡΑΪΔΑ κ. Σαράντης Κουντούρης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Από το Διάστημα στη θάλασσα. Οι κοσμοναύτες στο τιμόνι του ΝΕΡΑΪΔΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Ο Α' μηχανικός του ΝΕΡΑΪΔΑ κ. Γιώργος Μαρνέρης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΝΕΡΑΪΔΑ: Το μυθικό πλοίο του Αργοσαρωνικού πλωτό μουσείο στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μέσα στη μυθική Νεράιδα του Γιάννη Λάτση στον Φλοίσβο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ