Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το έργο του Johann Hartlieb "Here followeth the story of the Great Alexander" (1834). Στα μέσα του 15ου αιώνα ο Αλέξανδρος απεικονιζόταν μερικές φορές με χαυλιόδοντες. Εδώ έχει γενειάδα, μακριά μαλλιά και ένα καπέλο που θυμίζει εκείνα που φορούσαν οι τελευταίοι βυζαντινοί αυτοκράτορες.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη

0

Ποιος ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος; Και πώς αυτός ο Μακεδόνας στρατηγός, ο οποίος πέθανε σε ηλικία μόλις τριάντα δύο ετών, έφτασε να κατακτήσει μια τεράστια επικράτεια που εκτείνεται από την Ελλάδα και φτάνει μέχρι τη σημερινή Αίγυπτο, το Ιράν, το Κιργιστάν και ακόμη και τη βόρεια Ινδία;

Στα ερωτήματα η σε κάποια από αυτά μπορούμε να απαντήσουμε με βάση μια σειρά ιστορικών πηγών. Το πιο προκλητικό είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Αλέξανδρος εισέβαλε ως στρατηλάτης στους πολιτισμούς, με τα αξιοσημείωτα επιτεύγματά του να ιντριγκάρουν το κοινό και τους ειδικούς, να αναλύονται και να γεννούν μια αξεπέραστη μέχρι σήμερα, είκοσι τρεις αιώνες μετά, μυθολογία.

Η έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη που λήγει αυτές τις μέρες εξερευνά τους διαφορετικούς και αξιοσημείωτα διαρκείς θρύλους που ξεπήδησαν για τον Αλέξανδρο και τους τρόπους με τους οποίους διαδοχικοί πολιτισμοί τους διαμόρφωσαν μέσα από τη δική τους οπτική.

Όσοι αναζητούν τον πραγματικό άντρα, δεν θα βρουν πολλά σε αυτή την έκθεση. Υπάρχει μια μικρή βαβυλωνιακή πλάκα, που γράφτηκε όσο ζούσε, το 331 π.Χ., η οποία καταγράφει τη νίκη του επί του Δαρείου, του βασιλιάς της Περσίας, και ένα νόμισμα που δείχνει την ήττα του από τον Ινδό ηγεμόνα Πόρο το 326 π.Χ., το οποίο μπορεί να είχε εκδοθεί από αυτόν ή από έναν διάδοχο. Όπως έχει δηλώσει ο Adrian Edwards, επικεφαλής των έντυπων συλλογών στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, «στόχος μας δεν είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε τον ιστορικό Αλέξανδρο», αφού για να συμβεί αυτό θα έπρεπε η βιβλιοθήκη να έχει  αρχαιολογικά θραύσματα.

Μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη εξερευνά τους διαφορετικούς και αξιοσημείωτα διαρκείς θρύλους που ξεπήδησαν για τον Αλέξανδρο και τους τρόπους με τους οποίους διαδοχικοί πολιτισμοί τους διαμόρφωσαν μέσα από τη δική τους οπτική.

Στη βιβλιοθήκη «έχουμε τη μετά θάνατον ζωή, έχουμε την αφήγηση, και αυτό μπορούμε να επιδείξουμε. Δεν πιστεύουμε ότι το έχει κάνει κανείς αυτό πουθενά πριν», συνεχίζει ο Adrian Edwards.

Η ποικιλομορφία και ο πλούτος του υλικού που μπορεί να παρουσιάσει η βιβλιοθήκη είναι εντυπωσιακή, αποτυπώνοντας μερικές από τις εκθαμβωτικές ιστορίες που ειπώθηκαν για έναν άνθρωπο σε διάστημα δύο χιλιετιών. Υπάρχει ένα μικρό θραύσμα παπύρου που χρονολογείται από τον δεύτερο ή τρίτο αιώνα μ.Χ., στο οποίο ένα παιδί σκιαγράφησε μια φανταστική ομιλία που θα μπορούσε να είχε κάνει ο Αλέξανδρος αφού νίκησε τον Δαρείο. Ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο 750 ετών του μεσαιωνικού μπεστ σέλερ «Alexander Romance» απεικονίζει τον στρατηγό να υποδέχεται τους πολίτες της Ρώμης και ένα γαλλικό χειρόγραφο του 16ου αιώνα αφηγείται έναν θρύλο του ναυαγίου του στη Βρετανία.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Βαβυλωνιακή στήλη (331-330 π.Χ.) που περιγράφει τη μάχη των Γαυγαμήλων.

Βλέπουμε τον Αλέξανδρο να εμφανίζεται ως χριστιανός ηγεμόνας σε έναν αιθιοπικό μαγικό κύλινδρο, ως Πέρσης φιλόσοφος βασιλιάς σε μια συλλογή ποιημάτων του 12ου αιώνα από το Χεράτ στο Αφγανιστάν και να επισκέπτεται την Κάχα στη Μέκκα –τον πιο ιερό τόπο του Ισλάμ τώρα– στο ένα Ιρανικό Βιβλίο των Βασιλέων που χρονολογείται στον 16ο αιώνα.

ALEX

Αιθιοπικός κύλινδρος (πιθ. του 18ου αιώνα). Ο Μέγας Αλέξανδρος απεικονίζεται ως χριστιανός ηγεμόνας που αποτρέπει το κακό. © Βρετανική Βιβλιοθήκη

Οι μύθοι διατρέχουν τους αιώνες, με τον δάσκαλο του νεαρού μελλοντικού Ερρίκου Η' να συγκρίνει τον εαυτό του με τον δάσκαλο του Αλεξάνδρου, Αριστοτέλη, σε ένα φυλλάδιο που δόθηκε στον μαθητή του, ενώ στον πρωτότοκο γιο του βασιλιά Ιάκωβου Α', τον πρίγκιπα Ερρίκο Φρειδερίκο, δόθηκε το αισιόδοξο παρατσούκλι «δεύτερος Αλέξανδρος», αν και θα πέθαινε στα δεκαοκτώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η παιδική του πανοπλία ήταν καλυμμένη με εικονογραφήσεις του Μακεδόνα στρατηγού και παρουσιάζεται στην έκθεση.

Ο Αλέξανδρος εξακολουθεί να εμφανίζεται πολλούς αιώνες αργότερα – π.χ. σε ένα κόμικ του Σούπερμαν που χρονολογείται στο 1983, όπου ένας μεγαλομανής κακοποιός που ονομάζεται Planeteer απάγει οκτώ αρχηγούς κρατών, συμπεριλαμβανομένης της Μάργκαρετ Θάτσερ, σε μια προσπάθεια να υποδυθεί τη μετενσάρκωση του Αλέξανδρου.

«Η διαρκής απήχηση του Αλεξάνδρου σήμερα είναι ένας λόγος για τον οποίο η έκθεση φαίνεται επίκαιρη», λέει ο Edwards. «Οι ιστορίες μάς λένε ότι προσπαθούσε να δημιουργήσει μια πολυπολιτισμική αυτοκρατορία, να συγχωνεύσει την περσική με την ελληνική κουλτούρα – γνωρίζουμε ότι αυτό οδήγησε σε δυσαρέσκεια μεταξύ των στρατιωτών του και στις δύο πλευρές».

Επίσης, ο Αλέξανδρος έχει φτάσει στις μέρες μας ως ένας ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρας της ιστορίας, αφού φημιζόταν για τις σχέσεις του με άνδρες και γυναίκες, που συζητήθηκαν ακόμη και στη διάρκεια της ζωής του.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Το "Αλεξάνδρου Ειδύλλια" είναι μία από τις πιο διαχρονικές αφηγήσεις για τη ζωή του Αλεξάνδρου και μεταφράστηκε, ξαναγράφτηκε και προσαρμόστηκε από πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς με την πάροδο του χρόνου. Αυτή η απεικόνιση, που δείχνει την τελική αναμέτρηση μεταξύ του Αλεξάνδρου και του Δαρείου, προέρχεται από αρμενικό χειρόγραφο του 16ου αιώνα. Φωτό: © John Rylands Library, University of Manchester
Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Φωτό: © John Rylands Library, University of Manchester

Από τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα είναι ένα χειρόγραφο από το Ιράν που δείχνει τον Αλέξανδρο να κατακτά την Κίνα και εκτίθεται μαζί με ένα ινδικό ποίημα για την ήττα του από τους Ρώσους. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένα κόμικ της DC από το 1979, «η κορυφή του Ψυχρού Πολέμου», που δείχνει μια μάχη μεταξύ του μακεδονικού στρατού του Αλεξάνδρου και των Κινέζων. Οι μυώδεις άντρες που ιππεύουν στις εικόνες και των δυο εικονογραφήσεων είναι εντυπωσιακά παρόμοιες και, μολονότι δημοσιευμένες σε εντελώς διαφορετικά μέσα, είναι πολύ σχετικές.

Πέρα από τον μύθο ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν υπαρκτό πρόσωπο, μαθητής του Αριστοτέλη, που ένωσε την Ελλάδα υπό την κυριαρχία του, νικώντας την Περσική Αυτοκρατορία και φτάνοντας, διά του πολέμου, μέχρι την Ινδία, πριν πεθάνει μόλις στα τριάντα δύο του. Ίδρυσε πόλεις που πήραν το όνομά του, Αλεξάνδρεια, από την Αίγυπτο μέχρι το Αφγανιστάν. Ένα νέο στυλ τέχνης, αισθησιακό και συναισθηματικό διαδόθηκε στον νέο «ελληνιστικό» κόσμο που δημιούργησε.

Η κληρονομιά του είναι το εύρος των πηγών από τις οποίες αντλεί η έκθεση. Υπάρχουν μικρογραφίες από την Περσία, την Ινδία και την Τουρκία, όπου η ιστορία του Αλεξάνδρου δεν ξεχάστηκε ποτέ: οι κατακτήσεις και οι περιπέτειές του είναι εξίσου εμφανείς στον μεσαιωνικό και πρώιμο σύγχρονο ισλαμικό πολιτισμό και στη δύση. Στην Αιθιοπία πίστευαν ότι ήταν χριστιανός: ένας αιθιοπικός κύλινδρος του 18ου αιώνα τον απεικονίζει στο διάσημο άλογό του, τον Βουκεφάλα, να πολεμά τον Σατανά.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Ρωμαϊκό χάλκινο μετάλλιο (τέλη 4ου - αρχές 5ου αι. μ.Χ.) που απεικονίζει τον Αλέξανδρο στη μία πλευρά και τη μητέρα του στην άλλη. Φωτο: © Trustees of the British Museum

Οι επιμελητές της έκθεσης αναμειγνύουν την ποπ κουλτούρα με τα κλασικά της μεσαιωνικής τέχνης, δημιουργώντας μια νέα και μυθική αφήγηση που θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.

Η γοητεία του Αλεξάνδρου διαμέσου των αιώνων ξεπερνά την αλήθεια ενός προσώπου καθιστώντας τον θεόμορφο και υπεράνθρωπο, στοιχεία που πέρασαν σε μεταγενέστερες μυθολογίες. Για παράδειγμα, σε ένα νόμισμα ο Αλέξανδρος κρατά τον κεραυνό του Δία για να δείξει ότι κατάγεται από τον άρχοντα των θεών, ενώ σε ένα άλλο τον απεικονίζει επάνω στον Βουκεφάλα να επιτίθεται σε εχθρούς που είναι επάνω σε έναν ελέφαντα: τιμά τη Μάχη του Υδάσπη στο Παντζάμπ το 326 π.Χ., όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τον Ινδό ηγεμόνα Πόρο προτού τον κάνει σύμμαχο.

Το συναρπαστικό πρόσωπό του μέχρι σήμερα δημιουργεί τεράστια ερωτήματα σχετικά με την αυτοκρατορία, την εξουσία και τη φιλοδοξία.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι στον Καραγκιόζη.

Με πληροφορίες από Guardian / British Library 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Σαν Σήμερα / Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Οι Ήρκος και Στάντης Aποστολίδης συγκέντρωσαν και μετέφρασαν 350 αποσπάσματα, από 42 αρχαίους ιστορικούς που μιλούν για τον Μέγα Αλέξανδρο που πέθανε σαν σήμερα, το 323 π.Χ.
ΕΥΗ ΜΑΛΛΙΑΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ