H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter

H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν

1

O Αρμένιος φωτογράφος Karo Sahakyan του PAN Photo Agency ταξίδεψε στο Ιράν και κατέγραψε ένα εντυπωσιακό φωτογραφικό οδοιπορικό στην μνημειώδη αρχαία Περσέπολη 

Η αρχαία πόλη της Περσέπολης, η σύγχρονη Takht-e-Jamshid, βρίσκεται στο νοτιοδυτικό Ιράν ανάμεσα στις πόλεις Σιράζ και Ισφαχάν. Μεταξύ του 550 και του 330 π.Χ. υπήρξε η πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών και σήμερα αποτελεί έναν από τους πιο εντυπωσιακούς προορισμούς αρχαιολογικού ενδιαφέροντος παγκοσμίως. Τα ερείπιά της αποτελούν διεθνή πολιτιστική κληρονομιά και εξακολουθούν να καταδεικνύουν το μέγεθος της λαμπρότητας που είχε αιώνες πριν.

H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo

"Το ταξίδι στην Περσέπολη ήταν μια από τις συναρπαστικότερες φωτογραφικές εμπειρίες που είχα. Φτάνοντας εκεί, νιώθεις πραγματικά πως κάνεις ταξίδι στο χρόνο. Περπατώντας γύρω από την πόλη, μοιάζει σαν κάθε πέτρα και άγαλμα να έχουν την δική τους ιστορία να αφηγηθούν. Βλέποντας τα ερείπια, οι σκέψεις σου ταξιδεύουν πίσω στην αρχαιότητα και φαντάζεσαι την πόλη όπως μπορεί να ήταν πριν την κατάκτησή της και την κατάρρευσή της. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ήμουν πολύ τυχερός που έγινα μάρτυρας ενός φαινομένου που δεν συμβαίνει πολύ συχνά: σε κάποιο σημείο, η ανεμοθύελλα δημιούργησε ένα μοναδικό, αλλόκοσμο σκηνικό μπροστά στα μάτια μου, και μόνο τότε συνειδητοποίησα γιατί συχνά αποκαλούν την Περσέπολη "Διαμάντι στην Έρημο" αναφέρει ο Karo Sahakyan, ο οποίος μοιράζεται σε αποκλειστικότητα με το LIFO.gr τις φωτογραφίες από την επίσκεψή στο επιβλητικό μνημείο.

H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo

Η Περσέπολη ξεκίνησε να χτίζεται την εποχή του Δαρείου Α' στη γόνιμη κοιλάδα του ποταμού Πουλβάρ, η οποία περιβαλλόταν από επιμήκη οροσειρά που τους αρχαίους χρόνους λειτουργούσε ως φυσική άμυνα της πόλης. Αν και η αρχαιολογική σκαπάνη έδειξε ότι κατοικούνταν και υπήρχε ανθρώπινη δραστηριότητα κατά τους προϊστορικούς χρόνους, τόσο οι επιγραφές όσο και τα υπόλοιπα ευρήματα του Γάλλου αρχαιολόγου Αντρέ Γκοντάρ, που πρώτος οργάνωσε ανασκαφές τη δεκαετία του '30, αποδεικνύουν ότι η επιλογή της τοποθεσίας έγινε από τον Κύρο τον Μέγα.

Εκείνος ήταν που αποφάσισε και την κατασκευή του μεγαλύτερου και πιο σύνθετου οικοδομήματος της Περσέπολης, της Αίθουσας Ακροάσεων (Apadana). Η μεγάλη της αίθουσα αποτελούνταν από 72 κολόνες, εκ των οποίων σήμερα σώζονται οι 13. Επίσης, κατόπιν απόφασης του ιδίου χτίστηκε η Αίθουσα Συνεδριάσεων (Τρίπυλον) και η ακρόπολης όπου φυλασσόταν το αυτοκρατορικό θησαυροφυλάκιο. Άλλωστε, η πιθανότερη εκδοχή είναι ότι επί της βασιλείας του έγινε η Περσέπολη πρωτεύουσα της Περσίας, παίρνοντας τη θέση των Πασαργαδών, της πόλης όπου θάφτηκε ο Κύρος Β'.

Τα ερείπιά της ορθώνονται επάνω σε μια γιγάντια τεχνητή εξέδρα από ασβεστόλιθο που αποτελεί και το βασικό οικοδομικό υλικό της Περσέπολης. Εντούτοις το κυρίαρχο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής της ήταν οι ξύλινες κολόνες από κέδρους Λιβάνου και  ξυλείας από την Ινδία. Η πέτρα χρησιμοποιούνταν συμπληρωματικά, όταν δεν ταίριαζαν οι διαστάσεις των ξύλων. Έχουν διασωθεί εξαιρετικά γλυπτά και αγάλματα, τα οποία προβάλλουν τις δοξασίες των αρχαίων Περσών. Τα κτίρια χωρίζονταν σε τρεις κατηγορίες: στους στρατώνες, στο Θησαυροφυλάκιο με την αίθουσα υποδοχής και στα βασιλικά κτίρια (Πύλη των Εθνών, Apadana, Αίθουσα του Θρόνου). Όλα τα οικοδομήματα ήταν διακοσμημένα με ταύρους, λιοντάρια και εικόνες λουλουδιών.

Περί το 333 π.Χ., ο Μέγας Αλέξανδρος εισέβαλε στην Περσία και κατέλαβε την Περσέπολη. Κατά τη διάρκεια γιορτής ξέσπασε πυρκαγιά στα ανάκτορα και καθώς η φωτιά επεκτάθηκε, η πόλη κινδύνεψε να καταστραφεί ολοσχερώς. Μολονότι παραμένει μυστήριο για τους ιστορικούς αν ήταν ένα τυχαίο περιστατικό ή εσκεμμένη πράξη, πιθανολογείται ότι με αυτό τον τρόπο ο Αλέξανδρος, παρακινούμενος από την αθηναϊκής καταγωγής ερωμένη του Θαΐδα, πήρε εκδίκηση για την πυρπόληση της Ακρόπολης της Αθήνας από τον Ξέρξη κατά τους Περσικούς Πολέμους, 150 χρόνια νωρίτερα, το 480 π.Χ.

H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν Facebook Twitter
© Karo Sahakyan/ PAN photo

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 24.9.2016

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανάλ ντ' Αμούρ: H κακόφημη ερωτική γειτονιά της Θεσσαλονίκης τη δεκαετία του '80 ( εναλλακτικος τίτλος αν μπει φωτό Κοροβίνη -Θωμάς Κοροβίνης: «Το Κανάλ ντ' Αμούρ είναι ανήκει πλέον στην Ιστορία, έχει πάει αλλού η ζωή»

Ιστορία μιας πόλης / Κανάλ ντ' αμούρ: H κακόφημη ερωτική γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Η Αγιάτη Μπενάρδου συναντά τον Θωμά Κοροβίνη και μαζί κάνουν μια βόλτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης συζητώντας για το Κανάλ ντ’ αμούρ, ή αλλιώς Μπαρούτ Χανέ, και το ερωτικό περιθώριο της πόλης που υπήρξε σε αυτό το σημείο μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ΄80.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τα Μυστικά του Θησαυροφυλακίου: Στο φως τα πολύτιμα αντικείμενα ενός άβατου για πρώτη φορά στο κοινό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα Μυστικά του Θησαυροφυλακίου: Στο φως τα πολύτιμα αντικείμενα ενός άβατου

Από το άβατο του θησαυροφυλακίου του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών στις βιτρίνες: Χρυσά και ασημένια κοσμήματα υψηλής αρχαιολογικής και καλλιτεχνικής αξίας φωτίζουν την αρχαία Αχαΐα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ένας φεμινιστής (;) ζωγράφος και ένα πορτρέτο που αμφισβήτησε τις σεξουαλικές συμβάσεις της εποχής του

Πολιτισμός / Ο Σάρτζεντ ζωγράφιζε τις γυναίκες πέρα από τις σεξουαλικές συμβάσεις των καιρών τους

Κι όμως, υπήρχαν εποχές που τα πορτρέτα γυναικών θεωρούνταν προκλητικές, μόνο και μόνο επειδή εκείνες δεν έκρυβαν τη ζωντάνια, τη σεξουαλικότητα και τις επιθυμίες τους
NEWSROOM
100 χρόνια ΧΕΝ Αθηνών: Μια από τις πρώτες οργανώσεις που ενδιαφέρθηκαν για την εκπαίδευση των γυναικών

Αρχαιολογία & Ιστορία / 100 χρόνια ΧΕΝ Αθηνών: Μια από τις πρώτες οργανώσεις που ενδιαφέρθηκαν για την εκπαίδευση των γυναικών

«Μόνο θρησκευτική οργάνωση δεν είμαστε» λέει σήμερα η πρόεδρος της ΧΕΝ Αθηνών, εξηγώντας πώς μέσα στα χρόνια προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Στα άδυτα του Τελεστηρίου: Τα Mεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπαγγελή για τις διασημότερες μυσταγωγικές τελετές των αρχαίων Ελλήνων σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τον μύθο στη λατρεία: Η Δήμητρα και η Κόρη στην Ελευσίνα

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Από τον μύθο στη λατρεία: Η Δήμητρα και η Κόρη στην Ελευσίνα

Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπαγγελή για το Ιερό της Δήμητρας και της Κόρης, ένα από τα σημαντικότερα αρχαία λατρευτικά κέντρα της αρχαιότητας και τον ρόλο του στα Ελευσίνα Μυστήρια σε ένα podcast της σειράς LiFO x 2023 ΕΛΕVΣΙΣ, σε συνεργασία με τη 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 ντοκουμέντα για τα 50 χρόνια του Πολυτεχνείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 ντοκουμέντα για τα 50 χρόνια του Πολυτεχνείου

Τα βιβλία και τα ρεπορτάζ που έχουν φωτίσει τα γεγονότα είναι εκατοντάδες. Κατά καιρούς παρουσιάζονται άγνωστα ντοκουμέντα, ανακαλύπτονται αρχεία και κυκλοφορούν νέα, σημαντικά βιβλία. Τιμώντας την επέτειο, αναζητήσαμε και παρουσιάζουμε δέκα λιγότερο γνωστά ντοκουμέντα για το Πολυτεχνείο.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Παύλος Μελάς: Ένας ξεχασμένος τόπος μνήμης

Ιστορία μιας πόλης / Στρατόπεδο Συγκέντρωσης Παύλος Μελάς: Ένας ξεχασμένος τόπος μνήμης

Ποια είναι η ιστορία του στρατοπέδου Παύλος Μελάς πριν από την Κατοχή και πώς μετατράπηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης την περίοδο από το 1941 μέχρι το 1944; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό Στράτο Δορδανά για τα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα πίσω από τις βαριές πύλες του στρατοπέδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Γιατί επισκεπτόμαστε σήμερα έναν αρχαιολογικό χώρο;

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Μυστήριο 20 Performing Arts Initiator – Αφηγηματική Αρχαιολογία

O Χρήστος Παρίδης συζητά με την ερμηνεύτρια, performer και ερευνήτρια Ελένη Μολέσκη για τη συμμετοχή της στη δράση, η οποία επιστρέφει μέσα στον Νοέμβριο, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Χαμογελαστός Ιππότης, το αριστούργημα που έγινε meme

Πολιτισμός / Ο Γελαστός Ιππότης, το αριστούργημα που έγινε meme

Ο κόσμος της Τέχνης και της pop κουλτούρας αγαπά με πάθος αυτόν τον πίνακα του Φρανς Χαλς, ενώ πολύ συχνά θεωρείται το αντίστοιχο της Μονα Λίζα, αναφορικά με το αινιγματικό χαμόγελο αυτού του παιχνιδιάρη άνδρα
NEWSROOM
Η συναρπαστική ιστορία της μούμιας της Θεσσαλονίκης

Ιστορία μιας πόλης / Η συναρπαστική ιστορία της μούμιας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης

H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αγγελική Κουκουβού, προϊσταμένη του Τμήματος Εκθέσεων, Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, για μια αξιομνημόνευτη ταφή στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μπέτανι Χιουζ: «Από την Εποχή του Χαλκού και μετά, κύριο γνώρισμα του πολιτισμού μας είναι η πλεονεξία, ένα ανδρικό κατά βάση γνώρισμα»  

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μπέτανι Χιουζ: «Το Συμπόσιο του Πλάτωνα ήταν ένα dinner party με μουσική, χορό, φλερτ και κρασί»

Μια γόνιμη κουβέντα με την επιφανή Βρετανίδα ιστορικό, συγγραφέα και παραγωγό, στο περιθώριο μιας διάλεξης για το «ευ ζην» που έδωσε πρόσφατα στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το ανέκδοτο ημερολόγιο ενός στρατιώτη από το αλβανικό μέτωπο

Ντοκουμέντο / Το ανέκδοτο ημερολόγιο ενός στρατιώτη από το αλβανικό μέτωπο

Η LiFO δημοσιεύει για πρώτη φορά ένα καθηλωτικό ντοκουμέντο, το ημερολόγιο του στρατιώτη Ιωάννη Μπαρμπέρη που καταγράφει την πορεία, με τα πόδια, προς το αλβανικό μέτωπο αλλά και σκηνές πολέμου.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ