Αντιδράσεις για το βιβλίο «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου» - Ανοιχτή επιστολή από 36 διανοούμενους

Αντιδράσεις για το βιβλίο «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου» - Ανοιχτή επιστολή από 36 διανοούμενους Facebook Twitter
Αντιδράσεις για την απαράδεκτη εκδοση που διασύρει έναν ποιητή στο τέλος της ζωής του, και ο οποίος δεν έχει την ικανότητα ούτε να αντιληφθεί τι γίνεται ούτε να αντιδράσει... Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
5

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η έκδοση του βιβλίου «Τα εσώψυχα του Ντίνου Χριστιανόπουλου» της επίκουρης καθηγήτριας Σωτηρίας Σταυρακοπούλου από τις εκδόσεις ΙΑΝΟΣ.

Με ανοιχτή επιστολή 36 πανεπιστημιακοί καθηγητές, συγγραφείς, εκδότες περιοδικών κυρίως από τον ακαδημαϊκό και λογοτεχνικό χώρο της Θεσσαλονίκης εκφράζουν την διαμαρτυρία τους για τον σχολιασμό προσώπων του καλλιτεχνικού χώρου που καταγράφει το βιβλίο.

Το βιβλίο αποτελείται από «εξομολογήσεις», σχόλια και χαρακτηρισμούς του Ντίνου Χριστιανόπουλου για πρόσωπα της λογοτεχνικής ζωής, στη διάρκεια πολυετών συνομιλιών του με την πεζογράφο και καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Σωτηρία Σταυρακοπούλου. Η συγγραφέας παραθέτει αυτούσια κομμάτια συνομιλιών που είχε με τον ποιητή με τον οποίο γνωρίζεται από τα χρόνια της έκδοσης του λογοτεχνικού περιοδικού «Διαγώνιος».

Ωστόσο η πρωτοβουλία της πυροδότησε την αντίδραση της ομάδας διανοούμενων, καθώς όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «κάθε άνθρωπος δικαιούται να λέγει κατ' ιδίαν ό,τι θέλει για τους άλλους, ακόμη και για τους φίλους του –εκφράζοντας ενδεχομένως στιγμιαίες γνώμες και αντιδράσεις– κανείς όμως δεν έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιήσει, να δημοσιεύσει τα λόγια του, ισχυριζόμενος, μάλιστα, σε μια στιγμή που εκείνος δεν μπορεί να τον ελέγξει και να τον διαψεύσει, ότι έχει τη συναίνεσή του. Και επιπλέον κατασκευάζοντας αυτή τη δήθεν συγκατάθεση με τον ισχυρισμό μιας τάχα «δεκαετούς [!] συνέντευξης» και προσθέτοντας ποιος ξέρει πόσες άλλες αναλήθειες».

Όπως  αναφέρει μάλιστα το εν λόγω κείμενο διαμαρτυρίας ο Ντίνος Χριστιανόπουλος έθετε πάντα δύο προϋποθέσεις για τη δημοσιοποίηση των λεγομένων του, τον έλεγχο του κειμένου και την έγκριση από τον ίδιο.

«Θέλουμε, τέλος, να πιστεύουμε ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων του Ντίνου Χριστιανόπουλου και στενότατος συγγενής του, δεν συναίνεσε στην έκδοση, και εάν συναίνεσε, δεν θα γνώριζε καλόπιστα το περιεχόμενό της. Γι' αυτό του ζητούμε να συμβάλει και αυτός, με όποιον τρόπο νομίζει, στην προστασία του ανθρώπου του και της πνευματικής κοινότητας από μια επιδημική ενέργεια που απειλεί να δηλητηριάσει την πνευματική ζωή όλων μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ολόκληρη η επιστολή:

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΑ ΕΣΩΨΥΧΑ ΤΟΥ ΝΤΙΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

Θεέ μου, φύλαγε απ' την κακιά στιγμή, [...]
που η νέμεση χαρίζεται στους κουτσομπόληδες
και κάνουν γλέντι την καταστροφή μας.
«Η κακιά στιγμή» Ανυπεράσπιστος καημός

Θεωρούμε ηθικά επιβεβλημένο να αποδοκιμάσουμε τη συγγραφική και εκδοτική πράξη που εξ αντικειμένου στρέφεται κατά της ανθρώπινης και της πνευματικής υπόληψης, καθώς και της υστεροφημίας του Ντίνου Χριστιανόπουλου. Μια πράξη που, από την περίοδο που επιλέχτηκε να γίνει, δείχνει και την αναλγησία αυτών που την έκαναν.

Κάθε άνθρωπος δικαιούται να λέγει κατ' ιδίαν ό,τι θέλει για τους άλλους, ακόμη και για τους φίλους του –εκφράζοντας ενδεχομένως στιγμιαίες γνώμες και αντιδράσεις– κανείς όμως δεν έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιήσει, να δημοσιεύσει τα λόγια του, ισχυριζόμενος, μάλιστα, σε μια στιγμή που εκείνος δεν μπορεί να τον ελέγξει και να τον διαψεύσει, ότι έχει τη συναίνεσή του. Και επιπλέον κατασκευάζοντας αυτή τη δήθεν συγκατάθεση με τον ισχυρισμό μιας τάχα «δεκαετούς [!] συνέντευξης» και προσθέτοντας ποιος ξέρει πόσες άλλες αναλήθειες.

Αλλά κι αν υποτεθεί ότι πριν από μια δεκαπενταετία υπήρξε κάποιας μορφής συναίνεση, αυτή έχει ακυρωθεί από τη μη τήρηση, τη μη ύπαρξη δύο βασικών προϋποθέσεων που έθετε ο Ντ. Χριστιανόπουλος πριν από τη δημοσίευση των συνεντεύξεών του, δηλ. τον προηγούμενο έλεγχο του γραπτού κειμένου και την τελική έγκρισή του από τον ίδιο. Εφόσον οι προϋποθέσεις αυτές δεν υπήρξαν, τούτο καθιστά την υποτιθέμενη αρχική συγκατάθεση -αν δόθηκε- άνευ ισχύος και τη δημοσίευση και έκδοση του περιεχομένου των συνομιλιών ανεπίτρεπτη.

Ο Χριστιανόπουλος, σε κατάσταση πλήρους πνευματικής διαύγειας, έχει γραπτώς δηλώσει την ανάγκη ύπαρξης των δύο παραπάνω προϋποθέσεων. Σε ένα μάλιστα απόσπασμα της σχετικής δήλωσής του νομίζει κανείς ότι με τρόπο προβλεπτικό και αναντίλεκτο απαντά στη συγγραφέα του βιβλίου που προκάλεσε τη διαμαρτυρία μας:

«Πολλοί νομίζουν πως μια συνομιλία πρέπει να τυπώνεται ακριβώς όπως έγινε, για να κρατηθεί τάχα [...] η ιδιομορφία του αυθόρμητου λόγου [...] Πέρα όμως από το ύφος, το ρετουσάρισμα θα αποκλείσει και άτυχες ή άδικες φράσεις που μπορεί να πληγώσουν κάποιον χωρίς λόγο, ενώ δεν θα προσφέρουν τίποτε θετικό. Εκτός εάν η συνέντευξη εκμαιεύεται ακριβώς γι' αυτές τις φράσεις...

 

Εκτός αυτού με ενοχλεί συχνά και το λεξιλόγιό μου. Αυτά που όταν λέχθηκαν μπορεί να ήταν νόστιμα, τώρα που τυπώθηκαν έγιναν χυδαία. Βλέπετε λοιπόν γιατί χρειάζεται εκ των υστέρων μία επέμβαση; Αυτή την επέμβαση δεν τη θελήσατε, κι έτσι με πικράνατε πολύ, πικραίνοντας ταυτόχρονα κι αυτούς που τους πήραν τα σκάγια».

 

Στο σημείο αυτό αισθανόμαστε επίσης την ανάγκη να αποδοκιμάσουμε και τη συνέργεια σε αυτήν την πράξη του εκδότη που εξέδωσε το βιβλίο και το κυκλοφορεί.

Θέλουμε, τέλος, να πιστεύουμε ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων του Ντίνου Χριστιανόπουλου και στενότατος συγγενής του, δεν συναίνεσε στην έκδοση, και εάν συναίνεσε, δεν θα γνώριζε καλόπιστα το περιεχόμενό της. Γι' αυτό του ζητούμε να συμβάλει και αυτός, με όποιον τρόπο νομίζει, στην προστασία του ανθρώπου του και της πνευματικής κοινότητας από μια επιδημική ενέργεια που απειλεί να δηλητηριάσει την πνευματική ζωή όλων μας.

Αθανασοπούλου, Μαρία, επίκ. καθηγήτρια, ΑΠΘ

Αλισάνογλου Γιώργος, ποιητής –εκδότης

Αποστολίδου Βενετία, καθηγήτρια ΑΠΘ

Ατζακάς Γιάννης, συγγραφέας

Ατζακά Γιώτα, ομότιμη καθηγήτρια του ΑΠΘ

Βαγενάς Νάσος, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ

Βανίδης Γιάννης, συνταξιούχος τραπεζικός

Γκανίδου Αρετή, φιλόλογος-ποιήτρια

Δαββέτας Νίκος, συγγραφέας

Θωμαϊδου – Μώρου Μάρθα, πρώην λέκτωρ ΑΠΘ

Καλαντζοπούλου Βίκη, πρώην επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Καλούτσας Τάσος, πεζογράφος

Καραγιάννης Μάκης, πεζογράφος – κριτικός

Καράογλου Χ. Λ., ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ

Κατσιγιάννη Άννα, επίκ. καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών

Κόκορης Δημήτρης, αναπλ. καθηγητής ΑΠΘ

Κορδομενίδης Γιώργος, εκδότης- διευθυντής του περιοδ. Εντευκτήριο,

Κοροβίνης Θωμάς, συγγραφέας- φιλόλογος – τραγουδοποιός

Κουνάγια Ουρανία, ποιήτρια

Κωστίου Κατερίνα, καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών

Λαζαρίδης Σπύρος, ποιητής – συγγραφέας

Λυκούργου Κλεονίκη, πρώην επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Μάρκογλου Πρόδρομος, ποιητής -συγγραφέας

Μίγγας Δημήτρης, συγγραφέας

Μπακογιάννης Μιχάλης, επίκ. καθηγητής ΑΠΘ

Ναούμ Ιωάννα, επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ

Ναρ, Λέων δρ Νεοελληνικής Φιλολογίας – συγγραφέας

Πίστας Παναγιώτης, φιλόλογος –πρώην πανεπιστημιακός

Ριζάκης Κώστας, ποιητής, διευθ. περ. Καρυοθραύστις

Σιμώτας Τάκης, συνταξιούχος δικηγόρος

Στεργιούλας Διονύσης, συγγραφέας

Τικτοπούλου Κατερίνα, αναπλ. καθηγήτρια ΑΠΘ

Τσιριμώκου Λίζυ, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ

Φραντζή ΄Αντεια, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ

Φιλοκύπρου Έλλη, καθηγήτρια ΕΚΠΑ

Χοντολίδου Ελένη, αναπλ. καθηγήτρια ΑΠΘ

Culture
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

2 σχόλια
Βρισκομαι στην σελιδα 265 απο τα εσωψυχα.Οι μισοι απο αυτους που εχουν υπογραψει την επιστολη εχουν ακουσει τα μυρια οσα.Το πιο πολυ μουχαμπετι γινεται με παροτρυνσεις της συγγραφεως συνομιλητριας για το ΑΠΘ κ τους καθηγητες του.Μεχρι στιγμης πιο πολλα γραφει για τον Σφυριδη (συγγραφεα γιατρο κ φιλο του ποιητη) απο τον οποιο η Σταυρακοπουλου ζητησε την γνωμη του για την εκδοση τωρα που ο ποιητης τα'χει χαμενα.Για οικονομια χωρου λεει,δεν γραφονται οι ερωτησεις ολες μα αυτουσιος ο λογος του ποιητη (χωρις να ξερουμε τι εχει προηγηθει απο την Σταυρακοπουλου)Κ ενω απο το βιβλιο ο ποιητης μας κανει ξεκαθαρο οτι παλευει συνεχως με τις λεξεις με τα γραπτα κ με οτι τον αφορα,εγω μεχρι στιγμης (σελ 265) νιωθω τον Ντινο λογοτεχνικη μαριονετα της κυριας καθηγητριας.Μα Χριστιανοπουλος και 1000 σελιδες;
Είναι τρομακτικό που προσπαθούν να λογοκρίνουν τον Χριστιανόπουλο κάποιοι αυτόκλητοι "προστάτες". Αν ο άνθρωπος είχε τα λογικά του θα τους στόλιζε καταλλήλως
Nα φοβασαι τους νταβατζήδες εμπόρους ενός γέρου ποιητή που πάσχει από άνοια εδω και τεσσερα χρόνια... και όχι τους φίλους του που δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα όταν τον υπερασπίζονται. Που θα το πας τωρα και στην ελευθερία της έκφρασης, ενώ πρόκειται για μια χυδαία εμπορική εκμετάλευση