Ο FY κάνει τις εμπειρίες του αυθεντική ποπ για τις μάζες Facebook Twitter
Όλα έχουν ένα κόστος, δεν μπορώ να κυκλοφορήσω και να πάω μια βόλτα στο πάρκο, αλλά μπορώ να πάω στο Παρίσι και να κυκλοφορώ στο κέντρο με μια Μπέντλεϊ. Φωτο: Κώστας Αυγούλης

Ο FY κάνει τις εμπειρίες του αυθεντική ποπ για τις μάζες

1

Μετά από μια επιτυχία σαρωτική με το «Δεν με θέλουν», που τον έκανε όνομα πρώτου μεγέθους στην ελληνική ποπ, κι ένα άλμπουμ, το «Lingo», που ήταν σχεδόν ουρανοκατέβατο για τη μουσική κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, η νέα ολοκληρωμένη δουλειά του FY αναμενόταν με μεγάλο ενδιαφέρον αλλά και αρκετή επιφυλακτικότητα – γιατί είναι πολλοί αυτοί που τον περίμεναν με το τουφέκι στη γωνία.

Μετά απ' όσα έζησε πολύ έντονα τον προηγούμενο χρόνο (παίρνοντας μια γερή γεύση από τη ζωή του σούπερ σταρ), ο δρόμος που θα ακολουθούσε φαινόταν αυτονόητος: trap anthems που θα ήταν μία από τα ίδια, συνεργασία με κάποιο σελέμπριτι για να ανέβει στις τάσεις και να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον στις κουτσομπολίστικες εκπομπές, εκμεταλλευόμενος το ευπώλητο της παρουσίας του και τον απόηχο μιας κτηνώδους επιτυχίας.

Λίγο προτού βγει το νέο του άλμπουμ, το οποίο από τον τίτλο ακόμα δίνει ξεκάθαρα το στίγμα του νέου στάτους του, «Super Star», και ενώ όλοι περίμεναν ένα ακόμα χιτ, έβγαλε το «Με τα ίδια μάτια», ένα βαθιά συναισθηματικό κομμάτι, αρκετά δύσκολο και προσωπικό, όπου με ειλικρίνεια μιλάει για το παιδί που χάθηκε:

«Ρωτάνε τι με απασχολεί / νομίζουν είναι το μαλλί μου / μα έχω τόσα προβλήματα, μου 'χει λείψει το να είμαι παιδί / γι' αυτό και πάω στο σχολείο μου, μπας και με δω εκεί / και θυμηθώ τα όνειρα που 'κανα στα διαλείμματα / με απασχολεί που πριν απ' το σώμα μου γερνάει η ψυχή / και τα μάτια μου έχουν δει / πολύ πιο πολλά απ' αυτά που έπρεπε να 'χουν δει / έχω ζήσει τόσα όνειρα μα και τόσους εφιάλτες / έχω μάθει να στερούμαι για χρόνια, μα θέλω τα πάντα αν πεινάσω...»

Ο FY κάνει τις εμπειρίες του αυθεντική ποπ για τις μάζες Facebook Twitter
Το «Super Star» έχει ένα concept ως άλμπουμ, γιατί ουσιαστικά περιγράφω την ζωή ενός σούπερ σταρ, πώς είναι να είσαι σε αυτό το στάτους. Φωτο: Κώστας Αυγούλης


Tο «Super Star» είναι ένα άλμπουμ που ελάχιστα μοιάζει με το «Lingo». Δεν έχει τη συνοχή του, ενώ θεματικά υπάρχει μια εμμονή στο πώς είναι να βρίσκεσαι στην κορυφή και να ζεις την επιτυχία, ωστόσο είναι ένα άλμπουμ που βγάζει τον FY από την comfort zone του, με ήχο εντελώς σημερινό αλλά και εντελώς ξένο για τα αυτιά του Έλληνα, που για να διασκεδάσει ανατρέχει συχνά στην Ανατολή.

Υπάρχουν πολλοί που βρίσκουν ενοχλητικό το γρέζι της φωνής και τον τρόπο που εκφέρει τις λέξεις (έναν τρόπο μοναδικό και αναγνωρίσιμο), αυτό που κάνει όμως είναι πολύ πιο σημαντικό απ' ό,τι αν ήταν ο τέλειος τραγουδιστής: φτιάχνει αυθεντική ποπ για τις μάζες, σπάζοντας κάθε καλούπι που έχει υπάρξει μέχρι τώρα στην ελληνική μουσική.

Σύμμαχός του σε αυτό είναι ο επίσης νεαρός παραγωγός Just V, με τον οποίο δούλεψε όλο το άλμπουμ, και ο Skive, που είναι δίπλα του από την αρχή. Κομμάτια όπως το «Woh» και το «Άρωμα» είναι εξαιρετικές στιγμές νέας μουσικής που πατάνε στα νέα βραζιλιάνικα beats και στις παραδοσιακές ποπ φόρμες και το δεύτερο single «Just like me» είναι ένα κλασικό ρεγκετόν που θα χαλάσει κόσμο στα κλαμπ. Και δεν είναι τα μόνα δυνατά κομμάτια του άλμπουμ.

Η μουσική είναι η αλήθεια γενικά, οπότε, αν θέλεις απλώς να γράφεις πράγματα που δεν ισχύουν, δεν μπορείς να τα υποστηρίξεις και δεν σε εκφράζουν πάνω απ' όλα, κάνε κάποια άλλη δουλειά καλύτερα. Λέω ακριβώς αυτά που νιώθω και ακριβώς αυτά που πιστεύω μέχρι εκεί που δεν μπορούν να βλάψουν εμένα ή κάποιον άλλο.


«Ο ήχος του άλμπουμ δεν ήταν καθόλου ρίσκο για μένα» λέει με χαρά –ο δίσκος του μόλις έχει ανέβει σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες και οι φαν του αφήνουν τα καλύτερα σχόλια‒ «γιατί ήταν ένα πολύ πρωτοποριακό πράγμα από την αρχή. Παρ' όλα αυτά, έχει πολλά πιασάρικα κομμάτια, σχεδόν όλα είναι hits material. Αν με έχεις παρακολουθήσει, ξέρεις πως κάπως έτσι είναι η φάση μου, να ελίσσομαι και να μεταλλάσσομαι γενικά και να εξελίσσομαι προοδευτικά.

Και η Capital Music, όταν είχε βγει, δεν ήταν καθόλου στα μέτρα του ελληνικού ραπ και της ελληνικής μουσικής. Δεν πηγαίνει με το τι είναι και τι δεν είναι εμπορικό, είναι το νέο ρεύμα, είναι το νέο κύμα, πάντα έβλεπε 20 χρόνια μπροστά, ειδικά ο Skive. Κι εφόσον εγώ θεωρούμαι Capital, απλώς μετακινώ το κύμα εκεί όπου θέλω. Αν εγώ κάνω κάτι νέο και το κάνω καλά, θα αρχίσουν να το κάνουν πολλοί. Όταν βλέπεις μπροστά, δεν γίνεται να είσαι εφήμερος».

 

Just like me


Ο FY έχει στ' αλήθεια τον αέρα του σούπερ σταρ και πλέον είναι τόσο δημοφιλής που δύσκολα μπορεί να κυκλοφορήσει στον δρόμο χωρίς να τον ενοχλήσουν. Για πολλούς ανθρώπους νεαρής ηλικίας είναι λαϊκό είδωλο.

«Μετά το "Lingo" άλλαξε η αναγνωρισιμότητά μου» λέει. «Έχει αλλάξει η καθημερινότητά μου, δεν υπάρχει τίποτα που να μοιάζει με τη ζωή μου πριν από έναν χρόνο, δεν είμαι ο ίδιος άνθρωπος. Έχω ωριμάσει πάρα πολύ και ξέρω τι θέλω από τον ήχο μου, από τη ζωή μου γενικότερα. Και επειδή όλο αυτό το πράγμα είναι ένα lifestyle, τα τραγούδια που γράφω προέρχονται από το lifestyle μου. Το "Super Star" έχει ένα concept ως άλμπουμ, γιατί ουσιαστικά περιγράφω την ζωή ενός σούπερ σταρ, πώς είναι να είσαι σε αυτό το στάτους».

«Όλα τα κομμάτια μιλάνε γι' αυτό το πράγμα. Δεν είναι λίγο υπεροπτικό ένας άνθρωπος στην ηλικία σου να καυχιέται για το πώς τα κατάφερε να φτάσει τόσο ψηλά και ότι είναι καλύτερος απ' όλους;» «Σίγουρα ακούγεται υπεροπτικό, αλλά όσα λέω πηγάζουν από γεγονότα, από την αλήθεια, εκφράζω αυτά που μου συμβαίνουν. Επίσης, αυτά που λέω υπηρετούν κι έναν σκοπό: να ταιριάξουν με το beat. Δεν μπορώ να λέω ταπεινά πράγματα σε ένα beat σαν του "Benjamin Franklin", με τίποτα. Πρέπει να υπηρετούν κι έναν σκοπό αυτά που λέω.

Εννοείται ότι πρέπει να είναι στα κυβικά τα δικά μου, να μη λέω ό,τι να 'ναι, πρέπει να εξωτερικεύω την εκδοχή του εαυτού μου η οποία είναι έτσι. Γιατί υπάρχουν πολλές διαφορετικές εκδοχές του εαυτού μου και μέσα στο άλμπουμ υπάρχουν στιγμές που εμβαθύνω πολύ στην ψυχή μου, αλλά έχω και χαϊλίκια».

Ο FY κάνει τις εμπειρίες του αυθεντική ποπ για τις μάζες Facebook Twitter
Φωτο: Κώστας Αυγούλης
Ο FY κάνει τις εμπειρίες του αυθεντική ποπ για τις μάζες Facebook Twitter
Φωτο: Κώστας Αυγούλης


«Έχει κάποιο κόστος το ότι είσαι σούπερ σταρ;» «Είναι πολλά που χάνεις, αλλά είναι και πολλά αυτά που κερδίζεις. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν είναι στη φάση που με ρωτάνε "καλά, δεν βαριέσαι με όλα αυτά τα live, τις φωτογραφίες με τους φαν, με όλα αυτά που πρέπει να κάνεις;". Όλα έχουν ένα κόστος, δεν μπορώ να κυκλοφορήσω και να πάω μια βόλτα στο πάρκο, αλλά μπορώ να πάω στο Παρίσι και να κυκλοφορώ στο κέντρο με μια Μπέντλεϊ, δεν μπορώ να κάνω εδώ άνετος τα ψώνια μου, αλλά μπορώ να πάω έναν ολόκληρο μήνα στην Αμερική και να ψωνίζω σε ένα mall. Σε άλλα κερδίζεις, σε άλλα χάνεις, δεν γίνεται να τα έχεις όλα δικά σου.

Έχουν αλλάξει πολλά από πέρσι, έχω ωριμάσει και το ακούς και στον ήχο μου αυτό. Έχουν βοηθήσει και τα σόου, με έχει βοηθήσει το γεγονός ότι έχω γνωρίσει δέκα ανθρώπους παραπάνω, ότι έχω δει δέκα πράγματα παραπάνω. Από την επιτυχία έχει καθαρίσει το γκαζόν και έχουνε φύγει τα φίδια, έχουν μείνει πολύ λίγα άτομα τα οποία είναι κοντά μου και ξέρουμε τι θέλει ο ένας από τον άλλο.

Η σχέση που έχω με την κοπέλα μου είναι τεράστιος παράγοντας στο ποιος είμαι και στο τι είμαι γενικά, κάτι που δεν το είχα όσο έγραφα το "Lingo". Θα ήταν 15 φορές καλύτερο αν είχα αυτήν τη σχέση, γιατί με συμβουλεύει, την ακούω, υπάρχει μια σχέση επικοινωνίας και κατανόησης, οπότε μπορώ να καταλάβω κι εγώ τον εαυτό μου καλύτερα.


Η μουσική είναι η αλήθεια γενικά, οπότε, αν θέλεις απλώς να γράφεις πράγματα που δεν ισχύουν, δεν μπορείς να τα υποστηρίξεις και δεν σε εκφράζουν πάνω απ' όλα, κάνε κάποια άλλη δουλειά καλύτερα. Λέω ακριβώς αυτά που νιώθω και ακριβώς αυτά που πιστεύω μέχρι εκεί που δεν μπορούν να βλάψουν εμένα ή κάποιον άλλο. Οτιδήποτε νιώθω είναι πολύ εύκολο να το κάνω τραγούδι κι έχω τον ψυχαναγκασμό να βγάζω συνεχώς κάτι καινούργιο.


To "Με τα ίδια μάτια" ήταν το τελευταίο τραγούδι που έγραψα και ουσιαστικά, όπως και με το "Ganador", το πρώτο κομμάτι που έγραψα για το άλμπουμ, ήθελα να τονίσω πως τα πάντα είναι ένας φαύλος κύκλος. Η αρχή και το τέλος είναι πάντα αυτά τα δύο, από πού ξεκίνησα και πού καταλήγω: στο να είμαι ο ίδιος άνθρωπος. Μπορεί όταν βγαίνω έξω να πρέπει να είμαι και αυτό που θέλει ο κόσμος να είμαι και αυτός που πρέπει και νιώθω ότι είμαι, αλλά όταν γυρνάω στο σπίτι είμαι ο ίδιος ταπεινός άνθρωπος που ήμουν πριν από πέντε χρόνια. Τα υπόλοιπα τραγούδια του δίσκου είναι όσα ζω στο ενδιάμεσο, όταν φύγω απ' το σπίτι...»

 

Με τα ίδια μάτια

 

Άρωμα

Το Super Star κυκλοφορεί σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες από την Capital Music/Panik Records.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο ελληνικό ραπ: Τα 30 πρόσωπα που πρέπει να ξέρεις

Αφιέρωμα Ραπ / Το νέο ελληνικό ραπ: Τα 30 πρόσωπα που πρέπει να ξέρεις

Είναι το πιο δημοφιλές αλλά και το πιο περιφρονημένο από τα mainstream Μέσα μουσικό είδος στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή. Το ελληνικό ραπ έχει πολλές στιγμές που μπορεί να περηφανεύεται ότι είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο (παγκοσμίως) αλλά και αρκετά προβλήματα. ΑΠΟ ΤΟΝ Μ.HULOT
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ