2000: Η πρώτη ημέρα του μετρό

2000: Η πρώτη ημέρα του μετρό Facebook Twitter
Αλλάξαμε πίστα: Η ιστορία με το μετρό ξεκίνησε το 1985 και τελικά έκανε την Αθήνα μια καλύτερη πόλη τις πρώτες μέρες του 2000.
28



EΙΧΕ ΜΙΑ ΑΦΥΣΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο 29 και 30 Ιανουαρίου 2000. «Μαζί με το μετρό έφτασαν και οι αλκυονίδες» έγραφε η Ελένη Μπίστικα στη στήλη της στην «Καθημερινή».

Πραγματικά, για εκείνες τις τελευταίες ημέρες του πρώτου μήνα της νέας χιλιετίας ηκυβέρνηση Σημίτη είχε προγραμματίσει την έναρξη της λειτουργίας των δύο γραμμών του μετρό της Αθήνας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, για να δώσει πανηγυρικό χαρακτήρα στο μεγάλο γεγονός, επέτρεψε τη δωρεάν μετακίνηση τωνεπιβατών. Η επίσημη δικαιολογία ήταν «να εξοικειωθεί το κοινό με το νέο μέσο».

Κανένας, όμως, κυβερνητικός παράγοντας ή στέλεχος της Αττικό Μετρό δεν μπορούσε να φανταστεί αυτό που συνέβη εκείνο το ιστορικό, τελικά, Σαββατοκύριακο: εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου πλημμύρισαν τους 14 απαστράπτοντες σταθμούς, έχοντας κάνει υπομονή οκτώ χρόνια, όσο κράτησαν, δηλαδή, οι εργασίες κατασκευής του σημαντικότερου έργου υποδομής για την Αθήνα μετά τον πόλεμο.

Αυτό που σήμερα μοιάζει τόσο φυσικό εκείνες τις δύο ημέρες ήταν ένα μικρό θαύμα. Αισθανόσουν σαν τους Παριζιάνους εκείνης της παρθενικής προβολής των αδελφών Λυμιέρ που έβλεπαν για πρώτη φορά κινηματογράφο και νόμιζαν ότι το τρένο της οθόνης θα ξεστρατίσει και θα τους πατήσει...

Ήμουν ένας από τους χιλιάδες. Μετρώντας τις πρώτες μου εβδομάδες ως εργένης, είχα ξυπνήσει από νωρίς, προσπαθώντας να σπρώξω τον χρόνο όσο πιο πίσω μπορούσα. Με είχε κατακλύσει η έξαψη γι’ αυτήν τη μεγάλη ημέρα της Αθήνας, αλλά δεν ήθελα να είμαι από τους πρώτους, παρέα με ανυπόμονους ηλικιωμένους. Τελικά, κατάφερα να βγω από το σπίτι λίγο μετά τις 9. Έξω, χαρά Θεού. Για να παρατείνω ακόμα περισσότερο την απόλαυση (και την αγωνία), αντί για το προφανές, να περάσω, δηλαδή, απέναντι και να κατέβω στον πιο κοντινό μου σταθμό, αυτόν του Ευαγγελισμού, προτίμησα να περπατήσω μέχρι το Σύνταγμα. Ενδόμυχα πίστευα ότι έπρεπε να αρχίσω την ιεροτελεστία «σωστά»: από το «επίκεντρο» των «εορτασμών», από τον διπλό σταθμό του Συντάγματος, με τα αρχαία και το μικρό του μουσείο. Φτάνοντας στην πλατεία, συνειδητοποίησα ότι είχα κάνει λάθος. Δεν το πίστευα αυτό που έβλεπα. Δέκα το πρωί και ένα ατελείωτο ποτάμι κόσμου ανεβοκατέβαινε με προσοχή και ελεγχόμενο ενθουσιασμό τις σκάλες που οδηγούσαν στον σταθμό. Χαμός! Ενδόμυχα χάρηκα γιατί δεν ήμουν ο μόνος «τρελός» σε αυτή την πόλη. Μπαίνοντας στον σταθμό, ανατρίχιασα. Κυριολεκτικά. Μπορεί και να βούρκωσα, δεν θυμάμαι. Δεν ήταν ότι με είχαν καταλάβει οράματα μεγαλείου και πατριωτισμού. Είχα συγκινηθεί γιατί συνειδητοποιούσα ότι η πόλη που αγαπούσα, η δική μου πόλη, έκανε ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Και το ζούσα από τόσο κοντά. Το ξέρω, σε κάποιους πιο ψύχραιμους (και λίγο πιο κυνικούς) αυτή η κοσμοπλημμύρα ίσως να έμοιαζε με πιστοποιητικό επαρχιωτισμού. Μου πέρασε κι εμένα από το μυαλό. Αλλά, τι στο καλό: σε μια πόλη που είχε ταλαιπωρηθεί τόσο πολύ από το κυκλοφοριακό, το απλό γεγονός να πηγαίνεις από το Πεντάγωνο στο Σύνταγμα σε εννιά λεπτά μπορεί να σου φέρει δάκρυα στα μάτια. Εμένα, πάντως, μου έφερε.

2000:Η πρώτη ημέρα του μετρό Facebook Twitter

Δεν ξέρω πόσες φορές μπήκα και βγήκα από τρένα και σταθμούς εκείνο το Σάββατο και εκείνη την Κυριακή. Δεν ξέρω πόσους «ψύχραιμους» φίλους μου ξεσήκωσα για να μοιραστούμε αυτό που θεωρούσα εγώ «ιστορία εν τη γενέσει της». Φυσικά, παρά τον παροξυσμό των στιγμών, υπήρχαν παράπονα (κάτι δεν λειτουργούσε σωστά, δεν είχε παντού κυλιόμενες σκάλες, «τι θα κάνουμε εμείς, που είμαστε ηλικιωμένοι» κ.λπ.) και μια υποβόσκουσα γκρίνια για το μικρό δίκτυο σε σχέση με τα αντίστοιχα του Λονδίνου ή της Νέας Υόρκης. Ακόμα και η «Καθημερινή», στο μεγάλο της ρεπορτάζ για τη λειτουργία του μετρό, ήταν μάλλον συγκρατημένη. Να πώς άρχιζε το άρθρο την Τρίτη 1 Φεβρουαρίου: «Υπογείως συναντούσες τον “παράδεισο” του νέου μέσου, στην επιφάνεια της γης όμως την “κόλαση” του “κυκλοφοριακού”. Οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος; Εντός και επί των σταθμών του μετρό ξεδιπλωνόταν σε κάθε βήμα ο θαυμαστός κόσμος της πολυτέλειας, της οργάνωσης και της ταχύτητας. Οι εικαστικές δημιουργίες ξεκούραζαν το μάτι, την ίδια στιγμή που η παρουσία των ειδικών σωμάτων ασφαλείας ανά δέκα μέτρα έδινε ένα αίσθημα ασφάλειας».

Πραγματικά. Αυτό που σήμερα μοιάζει τόσο φυσικό εκείνες τις δύο ημέρες ήταν ένα μικρό θαύμα. Αισθανόσουν σαν τους Παριζιάνους εκείνης της παρθενικής προβολής των αδελφών Λυμιέρ που έβλεπαν για πρώτη φορά κινηματογράφο και νόμιζαν ότι το τρένο της οθόνης θα ξεστρατίσει και θα τους πατήσει... Από τη Δευτέρα ξεκίνησε η «κανονική» λειτουργία του μετρό, με την υποχρέωση εισιτηρίου που κόστιζε 250 δραχμές (άλλη αιτία γκρίνιας αυτή). Εκείνη την πρώτη Δευτέρα κόπηκαν περίπου 400.000 εισιτήρια. Αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι Αθηναίοι είναι ότι η ιστορία του μετρό είχε ξεκινήσει από τη δεκαετία του ’50. Το 1955, επί πρωθυπουργίας Αλέξανδρου Παπάγου, άρχισαν οι πρώτες συζητήσεις, αλλά ήταν το 1963 και με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Παπανδρέου που εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη: η μελέτη Σμιθ (από το όνομα του αμερικανικού συγκοινωνιακού γραφείου που την εκπόνησε). Σε αυτήν περιγράφεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα μαζικών μεταφορών. Το σχέδιο «κόλλησε» λόγω χούντας, δεν προχώρησε λόγω της επτάχρονης δικτατορίας. Με την πτώση της δικτατορίας «ξυπνάμε» σε μία άλλη Αθήνα: τα 30.000 αυτοκίνητα της δεκαετίας του ’50 έχουν γίνει 200.000 και το νέφος αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του. Η τότε κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή αποφασίζει να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου και κάνει πρόσκληση υποβολής προσφορών. Η σχετική μελέτη ανατίθεται στη γαλλική εταιρεία Sofretu, η οποία καταλήγει στην ιδέα δημιουργίας δύο γραμμών μετρό: από το Περιστέρι στην Ηλιούπολη και από το Αιγάλεω στο Πεντάγωνο. Πρόκειται για τις γραμμές που τελικά υιοθετήθηκαν.

Το 1977 αρχίζουν οι πρώτες διερευνητικές εργασίες. Πρόκειται για κάποιες γεωτρήσεις, οι οποίες έμειναν γνωστές ως «τρύπες του μετρό». Το ΠΑΣΟΚ, όταν έρχεται στην εξουσία, παγώνει την υπόθεση, καθώς η προτεραιότητα της «κυβέρνησης της Αλλαγής» είναι η «περιφέρεια» και η «αποκέντρωση». Το 1985, επί υπουργίας Ευάγγελου Κουλουμπή, αποφασίστηκε η εκ νέου έναρξη των εργασιών. Το 1987 προκηρύχθηκε διεθνής διαγωνισμός για την ανάληψη του έργου, από τον οποίο προέκυψε, ως ανάδοχος-κατασκευαστής του έργου, η κοινοπραξία ελληνικών, γαλλικών και γερμανικών εταιρειών με την επωνυμία Ολυμπιακό Μετρό Αθηνών. Μέχρι το 1991 η σχετική σύμβαση δεν είχε υπογραφεί, κάτι που θα συμβεί με την κυβέρνηση Μητσοτάκη επί υπουργίας Στέφανου Μάνου. Το σχετικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε από τη Βουλή και το 1992 άρχισαν τα κυρίως έργα. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε παράδοση του έργου το 1997, αλλά φυσικά σημειώθηκε καθυστέρηση τριών ετών. Αν υπάρχει κάτι που θα πρέπει να κρατήσουμε από εκείνα τα χρόνια, δεν είναι άλλο από το κωμικοτραγικό περιστατικό με το περίπτερο που κυριολεκτικά το κατάπιε η γη, όταν ο μετροπόντικας περνούσε από την οδό Πανεπιστημίου... Και δεν ήταν μόνο αυτό: στην οδό Ηλία Ηλιού, στον Νέο Κόσμο, μια πολυκατοικία παρουσίασε στατικά προβλήματα, με αποτέλεσμα οι ένοικοί της να υποχρεωθούν σε μετακόμιση. Όλα αυτά φυσικά ξεχάστηκαν με το πρώτο τρένο που έμπαινε πανηγυρικά στον σταθμό του Συντάγματος.

Αρχαιολογία & Ιστορία
28

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

20 σχόλια
κακα τα ψεματα η αθηνα το ηθελε το μετρο απεγνωσμένα!!! αχνα θυμαμαι την διαδικασια του να κατεβεις κεντρο χωρις το μετρο και ηταν γολγοθας!!! παντως η αληθεια ειναι οτι αναβαθμησε πολλες περιοχες!, βασικα απο οπου εχει περασει.βλεπε γκαζι(που πλεον εχει γινει in) βλεπε νεο κοσμο που πλεον εχει "περασμα"!! το θεμα ειναι οτι κατι τετοια εργα ναι μεν βοηθουν,αλλα απο την αλλη ειναι και σταχτη στα ματια μας.
Θυμάμαι την που και εγώ ως παιδάκι των πρώτων τάξεων γυμνασίου πήγα με τους γονείς μου και με την θεία μου που δουλεύει στην Γραμμή 1 του μετρό (Ηλεκτρικός) και μας έκανε ξενάγηση και μπήκαμε και στα άδυτα!! Θυμάμαι μου έκαναν εντύπωση οι μεγάλοι σταθμοί που καμία σχέση δεν είχαν με αυτούς του ηλεκτρικού... Πάντως, δεν είδα κάποια αλλαγή στις προσωπικές μου μετακινήσεις, καθώς ως Κυψελιώτης, είχα πάντα δίπλα μου τον σταθμό της Βικτώριας.Σημείωση: Σίγουρα όλοι ενθουσιαστήκαμε όταν δημιουργήθηκαν οι γραμμές 2 και 3 αλλά μετρό η Αθήνα έχει εδώ και 140 χρόνια...
Τι μου θύμισε αυτό το άρθρο..Εγω μαθήτρια και έδινα Proficiency και αποφασίσαμε να πάμε με το μετρό εκεί που δίναμε εξετάσεις..Μαγεία ήταν σκέτη..Και θυμάμαι χαρακτηριστικά έναν παππού που είχε κιτρινίσει από το φόβο του καθώς κατεβαίναμε τις κυλιόμενες του Συντάγματος και δεν το πίστευε ο καημένος..Ωραίες εποχές, γεμάτες ελπίδα οτι κάτι καλό γίνεται σ αυτή τη χώρα.. :-)
Εγώ πάλι θυμάμαι κάτι άλλο που μου φάνηκε αστείο. Γύρω στο 2003 ή 2004 που παίξανε πρώτη φορά μουσική στους σταθμούς. Και αλήθεια σας λέω, κάποιος υπάλληλος του σταθμού Πανεπιστήμιο, πρέπει να είχε πολύ χιούμορ, γιατί περιμένοντας το συρμό ακούσαμε το "οι μάγκες δεν υπάρχουν πια τους πάτησε το τρένο..."(δεν κάνω πλάκα)
Αυτο που μου ειχε κανει εντυπωση τοτε λογω ηλικιας ηταν οι διαφημισεις (Coca-Cola αν θυμαμαι σωστα), που υπηρχαν στα σκοτεινα σημεια της σηραγγας, και φαινοταν σαν να κινουνταν λογω της κινησης του συρμου ενω ηταν απλες εικονες.
Δημητρη Ρηγ, σου χω τρελο μπλαστ φρομ δε παστ. Ποιος θυμαται την τουμπα πολιτικου την πρωτη μερα λειτουργειας του μετρο που επαιζε στις ειδησεις?? Καμερες παντου, κοσμος και τσιρακια του τριγυρω. Κατεβαινοντας με τις κυλιομενες σκαλες, οι σκαλες κολλανε και σταματανε αποτομα με αποτελεσμα την σαβουρα....
Δεν ημουν καν στην Αθήνα. Έλειπα για ERASMUS και το έμαθα από έναν φίλο Ιρλανδό που το είχε δει στην tv. Εποχές μου μόνο καλά νέα ακούγαμε για την Ελλάδα. Πλασματικά χρόνια
Εμένα αυτό που μου έχει μείνει είναι πως ο κόσμος αγχωνόταν αν δεν προλάβαινε να μπει στο συρμό και έλεγαν οι υπεύθυνοι πως ΄΄θα ξαναπεράσει σύντομα, δεν είναι σαν τα λεωφορεία΄΄.
Πραγματικά αυτό ήταν ένα από τα αξέχαστα σαββατοκύριακα της Αθήνας. Φοβερή συγκίνηση! Κάθε φορά που ανοίγει ένας νέος σταθμός ενθουσιάζομαι. Ακόμα απορώ πως κυκλοφορούσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Λίγο βαψιματάκι θέλει μια στο τόσο για να διατηρηθεί σε καλή κατάσταση και να μην γίνει σαν τα Ευρωπαϊκά.
Τελευταίες ημέρες της θητείας . 401 στρατιωτικό νοσοκομείο , υπηρεσία στην πύλη , και η ώρα περνούσε μετρώντας τα μποτιλιαρισμενα αυτοκίνητα στην Κατεχακη . Και μόλις ξεκίνησε το μετρό , ξαφνικά , άδειασε ο δρόμος ..... Ηταν απίστευτο . Επίσης θυμάμαι που δεν είχε χειρολαβες τον πρώτο καιρό . Και έλεγαν οι υπεύθυνοι του μετρό ότι θα περνά τόσο συχνά συρμος που δεν θα προλαβαίνουν να γεμίζουν τα καθίσματα !
Και εγώ αυτό σκέφτηκα μόλις άρχισα να διαβάζω τα σχόλια. Αν σκεφτείς οτι τώρα πηγαίνω το δικό μου παιδί βόλτα με το μετρό και οτι μου φαίνεται σαν χτες που άνοιξε το μετρό και που όχι δεν ήμουν παιδί τότε και δεν πήγαινα σχολείο....damn it. μεγάλωσα!
Εγω θυμαμαι απο τα ρεπορταζ στην τηλεοραση εκεινης της μερας,μια ευσωμη κυρια που ειχε παρει θεση μπροστα απο τα ρολα καποιου σταθμου και με το που αρχισανε να ανεβαινουνε τα ρολα,προεταξε με σβελταδα το ποδι της ωστε να ειναι η πρωτη που του κανει ποδαρικο :)
Το ότι κατασκευάστηκε το μετρό (που ΠΡΟΦΑΝΩΣ και είναι άκρως χρήσιμο, δεν αμφισβήτησε κανείς κάτι τέτοιο) δε σημαίνει ότι σηματοδότησε (όπως πολλοί πίστευαν τότε) περίοδο ανάπτυξης για την Ελλάδα. Κι εγώ μαθήτρια ήμουν τότε, αλλά διάβαζα τα πομπώδη και δαφνοστεφανωμένα πρωτοσέλιδα του Τύπου. Νομίζω πως είναι προφανές αυτό που εννοώ. Για εποχή χαλκού δεν έκανα λόγο και δεν καταλαβαίνω γιατί πήρες φόρα. Ας μη διαστρεβλώνουμε αυτό που θέλει να πει κάποιος.
Αφού το Μετρό έγινε στην Αθήνα προφανώς και δεν αφορά την Ελλάδα ολόκληρη. Πάντως πρέπει να ορίσουμε τι εννοούμε ακριβώς με τον όρο ανάπτυξη. Πολλές επιχειρήσεις διευκολύνθηκαν επειδή βρίσκονταν κοντά σε σταθμούς του Μετρό. Ποιος θα κατέβαινε Κεραμεικό αν δεν υπήρχε σταθμός του Μετρό; Τι εννοούμε ως ανάπτυξη; Να έρθει μια κατασκευάστρια ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα λόγω του... Μετρό και να πληρώνει 1000 ευρώ ως κατώτατο μισθό ή να ψηλώσουν οι μπιγκόνιες περισσότερο επειδή έγινε Μετρό;
Ωραία χρόνια. Μετρό, εκσυγχρονισμός, μπλε, πράσινες,κόκκινες, ροζ τσιχλόφουσκες στον αέρα, πλασματική ανάπτυξη, πλασματική ευτυχία. Να 'μαστε καλά να γινόμαστε χάλια. Και να τα θυμόμαστε.
Παντως εγω ακομα και σημερα εξακολουθω να το θεωρω "θαυμα" κι'ας εχει γινει πια καθημερινο. Εζησα στο πετσι μου το "ταξιδι ολοκληρο" που επρεπε να κανω την δεκαετια του 8ο για να φτασω απ'το σπιτι μου στο κεντρο, ενω με το μετρο χρειαζομαι 15 λεπτα. Και παντα ανακουφιζομαι λιγο καθε φορα που ακουω για εναν νεο σταθμο μετρο σε καποιο σημειο. Αυτο ειναι που θεωρω την προσωποποιηση της εξελιξης!
Μην ξεχναμε οτι η Αθηνα ηταν απο τις πρωτες ευρωπαικες πολεις που ειχαν μετρο: τη γραμμη 1 που ακομα σημερα ο κοσμος τη λεει ηλεκτρικο και ΟΧΙ μετρο !!! Γιατι??? Τι διαφορα εχει? Ο καθε αστικος ηλεκτρικος σιδηροδρομος λεγεται μετρο. Μερικοι λενε ..μα δεν ειναι υπογειος ολοκληρος (ασε που ουτε η μπλε γραμμη ειναι ολοκληρη υπογεια)!!! Σε καμια πολη το μετρο δεν ειναι εξ ολοκληρου υπογειο...απλα εδω αργησαν οι επομενες γραμμες και ο κοσμος ακουγε μετρο (ενω ειχε ηδη απλα μονο μια γραμμη) και το ξερει πια ως υπογειο!!!Ελληνικη "ερμηνεια" λοιπον του μετρο (βοηθαει στη συγχηση και οι 2 διαφορετικες εταιριες που διαχειριζονται τις 3 γραμμες)...μαλλον σαν αυτο που ΑΚΟΜΑ και σημερα , τοσα χρονια μετα, δε στεκονται καποιοι δεξια στις κυλιομενες, για να αφησουν αριστερα οσους θελουν να προχωρησουν....μαλλον θα φταιει η Μερκελ!!!ΥΓ Ας επλισουμε οτι θα μεγαλωσει κι αλλο....ακομα εχουμε τους μισους σταθμους (και λιγοτερους) απ οτι αντιστοιχου πληθυσμου πολεις στην Ευρωπη.
Μάλλον μια ανάγνωση στις οδηγίες των κυλιομένων θα σας εντυπωσιάσει: Η αριστερή πλευρά πρέπει να μένει κενή σε περίπτωση που κάποιος πχ πέσει.Για όσους βιάζονται υπάρχουν και οι σταθερές κλίμακες...
Αν και ήμουν μικρός τότε, ακόμα το θυμάμαι εκείνο το σαββατοκύριακο. Έμοιαζαν όλα πραγματικά υπέροχα!Θυμάμαι που είχαμε πάει με τους γονείς μου με το αυτοκίνητο μέχρι το Πεντάγωνο για να πάρουμε το μετρό. Και πόσος κόσμος παντού! Χαμός γινόταν.Όλα έμοιαζαν τόσο εντυπωσιακά, ειδικά στο Σύνταγμα.Μιας και τότε μέναμε αρκετά πιο μακριά από όλους τους σταθμούς, για χρόνια η όποια διαδρομή με το μετρό συνέχιζε να μου φαίνεται ως κάτι το "σπέσιαλ".Και πέρασαν τα χρόνια και πλέον είναι σχεδόν μέρος της καθημερινότητάς μου. Ξέρω σε πόσους σταθμούς όλα τα "σημεία" απ' έξω κι ανακατωτά: πού πρέπει να περιμένω στην τάδε αποβάθρα, πού είναι η έξοδος στην άλλη, ποιες σκάλες βολεύουν, πού πρέπει να κάθομαι στα ροζ βαγόνια όταν κάνει ζέστη κλπ.Παρόλο που μέσα στα χρόνια έχω δει και άλλα "ξένα" μετρό, παρόλο που σταδιακά αρχίζει και φαίνεται ένα αχνό γκρι βρωμιάς να καλύπτει τους σταθμούς του (παρά την τρελή δουλειά που κάνουν οι καθαριστές), παρά τις όποιες απεργίες, το μετρό το νιώθω τόσο οικείο τόσο κοντά μου. Είναι νομίζω από τα πράγματα που αγαπάω στην Αθήνα.και είναι πραγματικά περίεργο που μόλις μέσα σε μία δεκαετία και κάτι, κατάφερε και μοιάζει να είναι από τα πιο αναπόσπαστα κομμάτια της πόλης.Κάθε βόλτα που σέβεται τον εαυτό της εξάλλου πρέπει να συνοδεύεται από άσκοπο σουλάτσο στα στενά, αλλά και από μία τουλάχιστον αναμονή σε αποβάθρα του μετρό!
Εμενα από εκεινες τις πρωτες μερες λειτουργειας μου εμεινε ο ηχος του συρμού, μου ειχε φανει τοσο εκκωφαντικος, τωρα δεν μου φιανεται. Περγιεργο δεν ειναι;