Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα

Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
2

Το νέο -πολύ όμορφο- βιβλίο του Έκτορα που ονομάζεται fish & stripes ξεκινάει με το διάλογο δυο ψαριών: «σ’ αγαπώ» λέει το μεγάλο ψάρι -«χαχα, τι μαλάκας», του απαντάει το μικρό, με έναν σαρκασμό και μια μπλαζέ ωμότητα που σε κάνουν να αισθάνεσαι λίγο άβολα, δίνουν, όμως, από την αρχή το στίγμα ολόκληρου του βιβλίου. Τα στριπ με τους διαλόγους ζώων, ψαριών, πουλιών, που διαδέχονται το ένα το άλλο στο ίδιο μοτίβο και με την ίδια σαρκαστική διάθεση και σε κάνουν να χαμογελάς (γιατί οι αμήχανες καταστάσεις βάζουν μπρος τον μηχανισμό άμυνας και προκαλούν γέλιο), από την άλλη σε αναγκάζουν να τα δεις αποστασιοποιημένα, γιατί σε καμία περίπτωση δεν θέλεις να ταυτιστείς μαζί τους. «Σ’ αρέσω;», ρωτάει λίγες σελίδες μετά το μεγάλο ψάρι, «ας μην βάζουμε ταμπέλες» του απαντάει το μικρό.


Το fish & stripes είναι ένα απολαυστικό βιβλίο. Οι ήρωές του είναι τόσο ωμοί που αναγκάζεσαι να τους δεις με τρυφερότητα και κάθε φορά που ανατρέχεις στους διαλόγους τους, τούς συμπαθείς και πιο πολύ. Γι’ αυτό ευθύνεται πολύ και το σκίτσο του Έκτορα  που είναι καθαρό και με μεγάλη επιμονή στη λεπτομέρεια. Ο ίδιος είναι υπερβολικά διακριτικός και χαμηλών τόνων, τόσο που αποφεύγει να μιλάει για τον εαυτό του και, ακόμα περισσότερο αποφεύγει τις φωτογραφίες. 

Σχεδιάζω από μικρός. Δεν ξέρω ποια ακριβώς ανάγκη καλύπτει το να περνάς την ώρα σου σχεδιάζοντας. Μερικές φορές κάτι ανακαλύπτεις. Άλλες φορές είναι απλά κάτι που κάνεις. Είναι πάντως ωραίο να σε εκπλήσσει η τελική μορφή που παίρνει μια σελίδα.


«Γεννήθηκα και ζω στην Αθήνα. Σπούδασα ιστορία κινηματογράφου και αγγλική λογοτεχνία στην Αγγλία. Μ’ αρέσει να βλέπω ταινίες σε θερινά, να κάνω βουτιές στον Πανελλήνιο και να ακούω βινύλια. Η ταχύτητα στην οποία περιστρέφεται το δικό μου πικάπ είναι πιο αργή απ’ το κανονικό (34 2/3), με αποτέλεσμα να βελτιώνει κάτι άμπιεντ κομμάτια και κάποιες ανεκτικές τζαζ, και να χαλάει ό, τι ποπ ακουμπήσει. Πρέπει να το διορθώσω, αλλά απ’ την άλλη το έχω συνηθίσει. Ακούω πάντα κάτι όταν σχεδιάζω – συχνά hip hop, jazz, soundtracks, συνεντεύξεις, ταινίες. Τώρα τελευταία άκουσα πολύ Milt Jackson, Hank Jones και Jimmy Smith. Επίσης Herbaliser, Aesop Rock και Ryuichi Sakamoto.


Σχεδιάζω από μικρός. Δεν ξέρω ποια ακριβώς ανάγκη καλύπτει το να περνάς την ώρα σου σχεδιάζοντας. Μερικές φορές κάτι ανακαλύπτεις. Άλλες φορές είναι απλά κάτι που κάνεις. Είναι πάντως ωραίο να σε εκπλήσσει η τελική μορφή που παίρνει μια σελίδα. Εικονογραφημένοι ήρωες μου είναι ο Gorey, ο Steadman, ο Altan, ο Goscinny, ο Schulz. Μεγαλύτερος φόβος μου είναι η στασιμότητα. Μπορεί αυτό να είναι και το κίνητρο».

Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Τα στριπ με τους διαλόγους ζώων, ψαριών, πουλιών, που διαδέχονται το ένα το άλλο στο ίδιο μοτίβο και με την ίδια σαρκαστική διάθεση και σε κάνουν να χαμογελάς.

— Είναι πιο δύσκολο ή πιο εύκολο να διηγηθείς μια ιστορία σε μια σελίδα;

Εξαρτάται τι θες να πεις μέσα από την ιστορία σου. Εντυπωσιακότερο όλων ήταν το Peanuts του Charles Schulz, που κατάφερε να δημιουργήσει έναν ολόκληρο σύνθετο κόσμο χωρίς να αποκλίνει στο ελάχιστο από την βασική φόρμα του comic strip.

— Έχεις φτιάξει ποτέ πολυσέλιδη ιστορία;

Η Μνημειώδης Απόδραση του Οράτιου Σουώρτς είναι η πρώτη μου απόπειρα να αφηγηθώ μια μεγαλύτερη ιστορία. Είναι η ιστορία μιας νυχτερινής απόδρασης, στην οποία βλέπουμε τα κτίρια πάνω από τα οποία τρέχει ο ήρωας, Οράτιος Σουώρτς, για να δραπετεύσει. Μου άρεσε πολύ η όλη διαδικασία, θα ήθελα να την επαναλάβω.

— Ποια θα ήταν μια ιδανική συνέχεια για σένα –δημιουργικά;

Θα μου άρεσε πολύ να καταφέρω μια μεγαλύτερη αφήγηση. Είναι δύσκολο. Θα μου άρεσε επίσης κάπως να καταφέρω η αρχική παρόρμηση και το τελικό αποτέλεσμα μιας δουλειάς μου να μην απέχουν πολύ, η ενέργεια του πρώτου να βρίσκεται ακόμα μέσα στην τελική μορφή του δεύτερου. Να αισθάνεσαι ότι αυτό που ήθελες να φτιάξεις πήγε καλά, ότι μπορείς να το αφήσεις πίσω σου και να φροντίσει αυτό για τα υπόλοιπα. Να κλείσει μόνο του ένα δωμάτιο κάπου στο κέντρο και να αρχίσει να βγαίνει βόλτες τα απογεύματα.

Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
"Η Μνημειώδης Απόδραση του Οράτιου Σουώρτς είναι η πρώτη μου απόπειρα να αφηγηθώ μια μεγαλύτερη ιστορία".


— Έχει χιούμορ ο Έλληνας;

Δεν ξέρω αν έχει χιούμορ, είναι όμως συχνά πολύ αστείος.


— Πόσο μεγάλο όπλο είναι το χιούμορ;

Το χιούμορ έχει τη δυνατότητα να ελίσσεται γύρω από στατικά αντικείμενα και προκαταλήψεις, και μπορεί να μεταμορφώσει ένα δωμάτιο. Για λίγο.

— Πώς είναι η ζωή για έναν καλλιτέχνη στην Ελλάδα του 2016;

Η ζωή για έναν καλλιτέχνη στην Ελλάδα του 2016 απέχει ένα χρόνο (τουλάχιστον) από τη ζωή για έναν καλλιτέχνη στην Ελλάδα του 2015.

— Ποιο είναι το πιο καλό σχόλιο που έχεις ακούσει για τη δουλειά σου;

Πιο ωραίο σχόλιο ήταν μια άναρθρη ατάκα και ανταλλαγή αμήχανου βλέμματος με αγνώστους σε ένα φεστιβάλ. Όχι, πιο ωραίο σχόλιο ήταν μια παρέα στην Θεσσαλονίκη που είχαν ντυθεί σκαντζόχοιροι και ρακούν, και έκαναν φωτογραφική αναπαράσταση κάποιων σκίτσων μου.

Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
"Είναι η ιστορία μιας νυχτερινής απόδρασης, στην οποία βλέπουμε τα κτίρια πάνω από τα οποία τρέχει ο ήρωας, Οράτιος Σουώρτς, για να δραπετεύσει".
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter

— Και το χειρότερο;

Το χειρότερο σχόλιο το έκανε κάποιος τύπος στο ίντερνετ. Αυτός ο τύπος που κάνει τα χειρότερα σχόλια στο ίντερνετ.

— Τι ετοιμάζεις αυτή τη στιγμή;

Προσπαθώ να βάλω μπρος κάποιες ιδέες που κουβαλάω εμμονοληπτικά καιρό τώρα. Όσο καιρό περνάω μαζί τους, τόσο περιπλέκονται και γίνεται πιο δύσκολο να τις ξεκινήσω. Που έχει ως αποτέλεσμα να σκέφτομαι άλλες ιδέες, που αρχικά δείχνουν απλές, αλλά τους συμβαίνει το ίδιο ακριβώς πράγμα. Ίσως είναι πιο ρεαλιστικό να πω ότι αυτόν τον καιρό ετοιμάζω λίστες με πράγματα που θέλω να κάνω. Φτιάχνω λίστες.

 

— Τι έχεις εκδώσει μέχρι τώρα;

Έχω εκδώσει τα: Feathers, Armadillo και Notebook. Φέτος έβγαλα δύο νέα κόμικ, το Fish & Stripes και το Η Μνημειώδης Απόδραση του Οράτιου Σουώρτς. Μπορεί κάποιος να τα βρει όλα στα βιβλιοπωλεία Πολιτεία, Πρωτοπορία και Solaris.

Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Οι ήρωές του είναι τόσο ωμοί που αναγκάζεσαι να τους δεις με τρυφερότητα και κάθε φορά που ανατρέχεις στους διαλόγους τους, τούς συμπαθείς και πιο πολύ.
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter
Ο τρυφερά σαρκαστικός χάρτινος κόσμος του Έκτορα Facebook Twitter

Info:

Τον Έκτορα και τη δουλειά του θα τον βρεις στο διήμερο Comic-zine Fest 2016 –ένα διήμερο από φανζινάδες για φανζινάδες- στο Green Park, (Μαυροματαίων 22, Πεδίον Άρεως), 28 με 29 Μαΐου.

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ