Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter
1

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Η πιο χίπικη ελληνική ταινία δεν ήταν ούτε το Αλδεβαράν (1976) του Ανδρέα Θωμόπουλου, ούτε η Θεία μου η χίπισσα (1970) του Αλέκου Σακελλάριου με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Αν υπολογίσει κανείς ότι τα μηνύματα των παιδιών των λουλουδιών έφτασαν στη χώρα μας με τουλάχιστον μία πενταετία καθυστέρηση, το δρόμο άνοιξε ο Θανάσης Βέγγος με τη ξεκαρδιστική κωμωδία του Επιχείρησις Γης Μαδιάμ της σουρεαλιστικής σειράς Θου- Βου! Η ταινία αυτή γυρίστηκε το 1968, ένα χρόνο δηλαδή πριν από το Woodstock και προβλήθηκε την επόμενη χρονιά.

 

Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra!

 

Ούτε που θα φανταζόταν ο δημιουργός της ότι ακόμη ένα χρόνο μετά, το 1970, η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ από το Woodstock θα προξενούσε βίαια επεισόδια έξω από τους αθηναϊκούς κινηματογράφους! Ο μουσικός παραγωγός Ιλάν θυμάται χαρακτηριστικά τη χουντική αστυνομία να εισβάλλει σε ένα σινεμά και να προβαίνει σε κατάσχεση της κόπιας! Γιατί όμως ο Βέγγος θεωρείται κατά τη γνώμη μου πρωτοπόρος του εν Ελλάδι...χιπισμού; Είναι σίγουρο πως μιας και το Woodstock δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη, ο Βέγγος είχε δει, πιθανώς και μελετήσει, το αντίστοιχο ντοκιμαντέρ του D.A. Pennebaker από το Monterey International Pop Festival του 1967 - αυτό είχε ισχυριστεί σε σχετική μας συζήτηση και ο σκηνοθέτης Γιάννης Σολδάτος, βιογράφος του Βέγγου! Έτσι εξηγείται το ψυχεδελικά ζωγραφισμένο αμάξι, ακριβές αντίγραφο των χίπικων βαν του Frisco, που χρησιμοποιούν με τον ανεκδιήγητο βοηθό του, Αντώνη Παπαδόπουλο, στις εξορμήσεις τους.

 

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Επίσης, είναι η πρώτη φορά που σε ταινία του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου ακούγεται ηχογράφηση της Janis Joplin! Όση ώρα δηλαδή παρακολουθούμε το φοβερό δίδυμο των πρακτόρων της συμφοράς on the road, στο ψυχεδελικό- όπως είπαμε- όχημα τους, ακούμε το κομμάτι Combination of the two από το άλμπουμ Cheap Thrills του ΄68, τον δεύτερο δίσκο της Joplin με τους Big Brother & The Holding Company!

 

Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που καθιστά την ταινία Θου- Βου: Επιχείρησις γης μαδιάμ γνήσια χίπικη είναι ένα πλάνο που διαρκεί κλάσματα δευτερολέπτου! Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra! Δεδομένου ότι ο Ρωμανός υπήρξε η πρώτη αξιόλογη περίπτωση Έλληνα ψυχεδελικού rocker, ο Βέγγος τον ενέταξε μ' αυτό τον τρόπο στην κωμωδία του, θέλοντας να αποτυπώσει 100% το στίγμα της Flower Power και στη μικρή χώρα μας! Εν κατακλείδι, μερικά χρόνια πριν από την απόλυτη κυριαρχία του ΝΕΚ που ασπάστηκε εν πολλοίς τα χίπικα ιδεώδη, αλλά και τη μαζική παραγωγή των σοφτ- πορνό του Όμηρου Ευστρατιάδη, όπου το εγχώριο μουσικό underground πέρασε μπροστά από το φακό, ο Θανάσης Βέγγος (εν αγνοία του;) μας χάρισε ένα μεγάλο ντοκουμέντο για μια κατάσταση που πήγαινε να φτιαχτεί και στην Ελλάδα, μεσούσης της δικτατορίας!

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια