Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία

Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία Facebook Twitter
4


 

Το εύρημα

Ειδώλιο που αποδίδει την ινδική θεότητα Lakhsmi
ελεφαντόδοντο
ύψος 24,5 εκ., πλάτος 5 εκ.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης

Οι επαφές των πολιτισμών της Μεσογείου με λαούς τόσο μακρινούς όσο οι Ινδοί και οι Κινέζοι είναι καλά τεκμηριωμένες αρχαιολογικά και στις δύο περιοχές και θα μας απασχολούν στη στήλη από καιρού εις καιρόν, μιά και παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Ένα από τα σπουδαιότερα τεκμήρια της εμπορικής επαφής των Ινδών με τους Ρωμαίους, είναι το ελεφάντινο ειδώλιο της θεότητας Lakhsmi που βρέθηκε στην Πομπηία. Ως γνωστόν η πόλη καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου τον Αύγουστο του 79 μ.Χ., επομένως το ειδώλιο οπωσδήποτε εισήχθη στην Ευρώπη πριν από το έτος αυτό.

 

 

Πρόκειται για ένα μικρό ολόγλυφο έργο που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και από άποψη στυλιστική, διότι εμφανίζει κλασικιστικές επιδράσεις. Οι εικόνες της Αφροδίτης που έφτασαν με τους Έλληνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσω της Βακτρίας στην Ινδία επηρρέασαν την τοπική τέχνη και έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι ένα τέτοιο προϊόν μίξης πολιτισμών ταξίδεψε πάλι πίσω στη Μεσόγειο.

 

Το αίθριο της Οικίας του Ινδικού Ειδωλίου, Πομπηία

 

Το ειδώλιο της θεάς Lakhsmi ήρθε στο φως το 1938 από τον Ιταλό αρχαιολόγο Amedeo Maiuri στα ερείπια της κατοικίας ενός εμπόρου (την επονομαζόμενη 'Οικία του Ινδικού Ειδωλίου') στη λεγόμενη Οδό της Αφθονίας στην Πομπηία. Το ειδώλιο ήταν τοποθετημένο σε ένα ξύλινο κουτί. Φέρει οπή στο πάνω μέρος του και ίσως ήταν λαβή καθρέφτη ή εξάρτημα κάποιου επίπλου.

 

 

Η Lakhsmi είναι θεότητα της ομορφιάς και της γονιμότητας στην ινδουϊστική μυθολογία. Η θεά εικονίζεται εδώ γυμνή, να φορά μόνον βαριά κοσμήματα: διάδημα, βαρύ περιδέραιο και πολλά βραχιόλια στα χέρια και τα πόδια. Τα μαλλιά της πολύ μακριά, χτενισμένα περίτεχνα, πέφτουν στους ώμους και μέχρι τη μέση της. Πλαισιώνεται από δύο μικρούς συνοδούς που μεταφέρουν τα είδη καλλωπισμού αυτής της όμορφης γυναίκας.

Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Μόλις ανακάλυψα αυτό το νέο blog της lifo και είμαι πολύ χαρούμενος. Η ιστορία, το παρελθόν της τέχνης και των πολιτισμών ελάχιστα απασχολεί το ελληνικό ίντερνετ, κι όμως υπάρχουν αναγνώστες που διψούν για τέτοια θεματολογία! keep going λοιπόν. Θα ήθελα μόνο να ρωτήσω γιατί evrymata και όχι evrimata.. θέλω να πω η απόδοση του Η θα έπρεπε να είναι i και όχι y.