Το facebook βάζει την ψευδωνυμία στο στόχαστρο

Το facebook βάζει την ψευδωνυμία στο στόχαστρο Facebook Twitter
Σε καθεστώς ανωνυμίας/ψευδωνυμίας οι χρήστες εγκαταλείπουν τα προσχήματα και ενδίδουν σε αντικοινωνικές συμπεριφορές, ένα φαινόμενο που περιορίζεται δραματικά όταν τα σχόλια είναι επώνυμα... Φωτο: Stian Eikeland
7

Στην ομιλία που εξεφώνησε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με θέμα την ανωνυμία στο διαδίκτυο, ο Καθ. Συνταγματικού Δικαίου και θεωρητικός για τα ζητήματα ελευθερίας της έκφρασης Σταύρος Τσακυράκης, θύμισε στο κοινό τα τρομακτικά στόματα των λεόντων στη Βενετία δηλαδή, τα αγάλματα λιονταριών που βρίσκονταν διάσπαρτα στους δρόμους με στόματα χάσκοντα για να δέχονται ανώνυμες καταγγελίες Βενετσιάνων με αποτέλεσμα πολλοί, δικαίως ή αδίκως, να περάσουν το υπόλοιπο της ζωής τους στη φυλακή. Θύμισε ακόμα τα κείμενα των Πατέρων της Αμερικανικής Δημοκρατίας (γνωστά ως Federalist Papers) που τα δημοσίευαν ανώνυμα και προσθέτω και τη "δική μας" "Ελληνική Νομαρχία" που κι αυτή δημοσιεύθηκε χωρίς υπογραφή. Μιλάμε για ανώνυμα κείμενα που συνδέθηκαν με την ανεξαρτησία και την ελευθερία λαών όπου η ανωνυμία λειτούργησε ευεργετικά.

Όλες αυτές οι ιστορίες αποδεικνύουν ότι το θέμα του ανώνυμου/ψευδώνυμου λόγου είναι πάρα πολύ παλιό και δεν εμφανίστηκε στις μέρες μας με την διάδοση του διαδικτύου. Ωστόσο το θέμα επανέρχεται διαρκώς κι αυτές τις μέρες πάλι έχει ξεσπάσει πάλι ένα τεράστιο debate, αυτή τη φορά με αφορμή την απόφαση του Facebook να επιβάλλει στους χρήστες την υποχρέωση να κάνουν χρήση της πλατφόρμας με τα πραγματικά τους ονόματα. Φυσικά η απόφαση αλλά κυρίως η εφαρμογή της, δημιούργησε πλήθος αντιδράσεων κανείς όμως από όσους συμμετέχουν στη συζήτηση με επιχειρήματα δεν αρνείται ότι όλο και πιο συχνά το διαδίκτυο μετατρέπεται σ'έναν αφιλόξενο "τόπο" όπου κυριαρχεί η βία και οι συμπεριφορές εκφοβισμού από τα ψευδώνυμα τρολ.

Πίσω από την απόφαση του Facebook να απαιτήσει από τους χρήστες να χρησιμοποιούν τα πραγματικά τους ονόματα κρύβεται η επιθυμία να διευρύνει τη λειτουργία της πλατφόρμας έξω από τα στενά της πλαίσια κάτι που θα του εξασφαλίσει νέα στοιχεία για την ηλεκτρονική κατανάλωση ειδήσεων και τις συμπεριφορές στον ψηφιακό κόσμο.

Στις αρχές του 2014 δημοσιεύθηκε μια έρευνα που έρχεται να επιβεβαιώσει κάτι που στους περισσότερους χρήστες είναι γνωστό από την online εμπειρία τους.

Ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου του Χιούστον, Άρθουρ Σαντάνα και συγκρίνοντας χιλιάδες σχόλια ανώνυμων και ψευδώνυμων χρηστών στις ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων διαπίστωσε μια ευθεία αναλογία μεταξύ ανωνυμίας/ψευδωνυμίας και ευγένειας. Έτσι λοιπόν, ο Σαντάνα διαπίστωσε ότι το 53.3% των ψευδώνυμων σχολίων περιείχαν ύβρεις, λόγο μίσους, ήταν ρατσιστικά και χυδαία ενώ αντίστοιχα στα επώνυμα σχόλια μόλις το 28.7% ήταν προσβλητικά. Το φαινόμενο που λειτουργεί καταλυτικά στη συγκεκριμένη συμπεριφορά δηλαδή στον online σχολιασμό οι ψυχολόγοι το έχουν ονομάσει "online disinhibition effect" όταν δηλαδή σε εγκαταλείπουν οι ενδοιασμοί και δρας χωρίς κάποιο φραγμό (μπορεί να υπάρχει ο όρος στα Ελληνικά αλλά δεν τον γνωρίζω και απολογούμαι γιαυτό). Σε καθεστώς ανωνυμίας/ψευδωνυμίας δηλαδή, οι χρήστες εγκαταλείπουν τα προσχήματα και ενδίδουν σε αντικοινωνικές συμπεριφορές, ένα φαινόμενο που περιορίζεται δραματικά όταν τα σχόλια είναι επώνυμα. Εν ολίγοις όπου ακολουθείται η πρακτική του επώνυμου σχολιασμού διασώζεται η ευπρέπεια αλλά και η ασφάλεια των χρηστών.

Όλο και περισσότερες ψηφιακές εκδόσεις ενδίδουν στην πίεση ν'απαγορεύσουν τον ψευδώνυμο σχολιασμό και ζητούν από τους αναγνώστες τους να εγγράφονται μέσω του λογαριασμού τους στο Facebook για να έχουν τη δυνατότητα να σχολιάσουν κι εδώ βρίσκεται στο ζουμί. Πίσω από την απόφαση του Facebook να απαιτήσει από τους χρήστες να χρησιμοποιούν τα πραγματικά τους ονόματα κρύβεται η επιθυμία να διευρύνει τη λειτουργία της πλατφόρμας έξω από τα στενά της πλαίσια κάτι που θα του εξασφαλίσει νέα στοιχεία για την ηλεκτρονική κατανάλωση ειδήσεων και τις συμπεριφορές στον ψηφιακό κόσμο.

Όσον αφορά την ουσία του θέματος τώρα, είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο ζήτημα με πολλές πτυχές και πλευρές, τις καλύπτει όλες επαρκώς ο Σταύρος Τσακυράκης στην ομιλία που συνεδεσα πιο πάνω. Από τη μία οι καταπιεσμένοι που βρίσκουν διέξοδο επικοινωνίας μέσω της ψευδωνυμίας κι από την άλλη τα θύματα των αντικοινωνικών συμπεριφορών. Σε κάθε περίπτωση πάντως και εδώ το πραγματικό δίλημμα είναι πόσο ακριβά είμαστε διατεθειμένοι να πληρώσουμε είτε την ελευθερία μας είτε την ασφάλεια μας. Γιατί και τα δυό είναι απλώς αδύνατον να τα έχουμε.

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
εαν πραγματι ειπε κατι τετοιο ο οσκαρ ουαλντ,τοτε υπονομευε την ιδια την ορθοτητα των λεγομενων του,δεδομενου πως αυτο το ρητο,αλλα και αλλα που ειπε,τα ειπε επωνυμα και χωρις μασκα,αρα ελεγε ψεμματα,συμφωνα με τον ιδιο!!ειρωνικο!!
η ανωνυμία είναι μία από τις ασφαλιστικές δικλείδες της ελεύθερης γνώμης.υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι και εκβιασμοί που μπορεί να υποστεί κάποιος που θέλει να εκφράσει την άποψή του, προσωπικοί και επαγγελματικοί.η επωνυμία είναι (σχεδόν) εχέγγυο μη ελευθερίας.από αυτολογοκρισία μέχρι κακοβουλία διαφόρων που παρακολουθούν είτε από άρρωστη περιέργεια -και δεν είναι λίγοι- είτε επαγγελματιών κυπατζήδων και άλλων δεν υπάρχει ουσιαστική ελευθερία.την δε συντάκτρια δεν την ενδιαφέρει ποσώς η ελευθερία της γνώμης, είναι ανρίθμητοι αυτοί που έχει μπλοκάρει απλώς και μόνο επειδή διαφωνούν με αυτά που γράφει. Για να την ακολουθήσεις στο ΦΒ δύο τρόποι υπάρχουν, ή να μην μιλάς ποτέ ή να της λες όλο ναι.
Σχετικά με τις τελευταίες γραμμές του άρθρου,νομίζω πως ήταν ο Βενιαμίν Φραγκλίνος,ο (επώνυμος)πατήρ του αμερικανικού έθνους,ο οποίος είπε"όποιο έθνος είναι πρόθυμο να θυσιάσει την ελευθερία του,ώστε να ενισχυθεί η ασφάλειά του,δεν του αξίζει να έχει ούτε ελευθερία,ούτε ασφάλεια".Σχετικά με τα κίνητρα του facebook(δεν έχω λογιαρασμό στο μέσο,δεν γνωρίζω τί παίζει ακριβώς),πιστεύω πως είναι και οικονομικά[στοχευμένες διαφημίσεις σε μοναδικούς χρήστες(όπως μου "πετάει" το you tube,με αθλητικά προιόντα)].Μην ξεχνάμε,επίισης,πως το facebook είναι ένα άτυπο όργανο της νέας τάξης πραγμάτων:το εκούσιο και επώνυμο,πλέον,φακέλωμα των "παγκόσμιων πολιτών" που πραγματοποιεί με πρόσχημα την μοντέρνα κοινωνικοποίηση,το ζηλεύουν και οι μυστικές υπηρεσίες.Το πρόσφατο κοινωνικό πείραμα που διεξήγαγε εν αγνοία των χρηστών του, αποδεικνύει,επίσης,τον "βρώμικο" ρόλο του στην προώθηση της παγκοσμιοποίησης.Παρ' όλα,αυτά,οφείλω να συμφωνήσω με το σκεπτικό της καταπολέμησης της ανωνυμίας και ψευδωνυμίας στον κυβερνοχώρο.Αυτά τα δύο συνιστούν δειλία.Όποιος πιστεύει στην αλήθεια και την ορθότητα των απόψεων,τις οποίες υποστηρίζει,δεν φοβάται να τις πει χρησιμοποιώντας το αληθινό όνομά του.Για παράδειγμα,ο Ιησούς Χριστός όσα έλεγε,τα έλεγε επώνυμα,χωρίς μάσκες και ψευδώνυμα,ούτε και από απόσταση,αλλά μπροστά σ' όλους,φίλους και εχθρούς.Και πλήρωσε και το τίμημα της αλήθειας που πρέσβευε.