Στο σημερινό ‘Α, μπα’: υπάρχει δυνατότητα "αυτο-ψυχοθεραπείας";

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: υπάρχει δυνατότητα "αυτο-ψυχοθεραπείας"; Facebook Twitter
34


________________
1.


Πιστεύεις ότι υπάρχει δυνατότητα "αυτο-ψυχοθεραπείας"; Αν συστηματικά- με επιμονή, ειλικρίνεια και θάρρος- παρατηρείς τον εαυτό σου και προσπαθείς να τον βελτιώσεις, έχεις καμία τύχη;(με δεδομένη μια δυσάρεστη και ματαιωτική παιδική ηλικία τουλάχιστον); Σε ευχαριστώ.- ΚούκΗς

Φυσικά και υπάρχει δυνατότητα, αλλά δε νομίζω ότι είναι όλοι σε θέση να το κάνουν ή ότι γίνεται με όλων των ειδών τα «προβλήματα». Τα τραύματα, τα συμπλέγματα, τα σκοτεινά σημεία της ύπαρξής μας χρειάζονται βοήθεια από άλλον για να αντέξουμε να τα ερευνήσουμε – άλλα ζητήματα είναι πιο ξεκάθαρα και πιο εύκολα. Εξαρτάται πολύ από το τι άνθρωπος είσαι, πόσα εργαλεία έχεις στα χέρια σου (δηλαδή καλλιέργεια και μόρφωση) και κατά τη γνώμη μου, κυρίως, από το πόσο έξυπνος είσαι.


Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι αν δεν προσπαθήσεις, δεν υπάρχει απολύτως καμία περίπτωση να βελτιωθείς. Πιστεύω ότι η αυτό-θεραπεία είναι μια από τις πολύ βασικές μας υποχρεώσεις στη ζωή, αν όχι η πρώτη-πρώτη.

________________
2.


και μια σοβαρή ερώτηση:
παστίτσιο ή μουσακάς;- τίλντα


Δεν μου αρέσουν τα ψευδοδιλήμματα – αν τα είχα μπροστά μου, θα έτρωγα και από τα δύο. Το σημαντικό είναι να μην είναι πηγμένο στη μπεσαμέλ, δεν μου πολυαρέσει η μπεσαμέλ. Μου φαίνεται σαν μάλλινο σκουφί που σκεπάζει όλες τις γεύσεις και τις κάνει ένα πράγμα. Αν μπορώ να τρώω μόνο ένα από τα δύο σε ένα έρημο νησί, θα διάλεγα τον μουσακά γιατί έχει τις μελιτζάνες που πάνε τρέλα με τον κιμά. Το παστίτσιο μου φαίνεται σκέτη υπερβολή, μακαρόνια, κιμάς και από πάνω αυτή η παχιά άσπρη σάλτσα, σα να απευθύνεται σε γούστα πεντάχρονου.

________________
3.


Α μπα μου δεν θέλω να τα πω στους φίλους μου, δεν θέλω να ανησυχούν και να στεναχωριούνται, είμαι και λίγο περήφανη, δύσκολα δείχνω αδυναμία και όταν ξεκινήσουν να με παρηγορούν καταλήγω να τους λέω 'εντάξει μωρέ, το ξέρω, θα μου περάσει' αλλά α, μπα μου νιώθω τα χρόνια να περνούν και εγώ μεγαλώνω, μαραζώνω και θέλω μια συντροφιά, ένα χέρι να ακουμπά στην πλάτη της καρέκλας μου και φοβάμαι ότι θα μείνω για πάντα μόνη μου και οι φίλοι είναι πάντα εδώ αλλά έχουν τις οικογένειες τους και τις σκοτούρες τους και ελπίζω πάντα αλλά έρχονται οι στιγμές που απελπίζομαι και εύχομαι να μου συμβεί ένα φοβερό ατύχημα να με παραμορφώσει, να σταματήσω να περιμένω την αγάπη, να πάω σε μια χώρα της Αφρικής και να αφοσιωθώ στα παιδιά που πονούν, να λυτρωθώ από αυτό τον πόνο. Φοβάμαι...

Δεν θέλω να φανεί σαν να σε κλοτσάω την ώρα που είσαι πεσμένη, αλλά αν φοβάσαι, πονάς, περιμένεις και ελπίζεις, θα περάσουν κι άλλα χρόνια.


Η αγάπη δεν είναι θαύμα που θα έρθει από ψηλά, δεν είναι η επιβράβευση επειδή ήσουν καλό κορίτσι και περίμενες χωρίς να παραπονιέσαι, δεν είναι η ευτυχής κατάληξη μιας ζωής γεμάτης με υπομονή και εγκράτεια, με λίγα λόγια, δεν συμβαίνει απαραίτητα στους καλούς. Δεν είναι το λεωφορείο που θα έρθει να σε πάρει από τη στάση, επειδή περίμενες υπομονετικά μέσα στη βροχή και στο αγιάζι.


Η συντροφιά και η αγάπη είναι ένα πεδίο μάχης άγριο, δεν είναι το ήσυχο ποταμάκι και το χέρι που θα σου δώσει το μπαστούνι να περάσεις απέναντι. Δεν βλέπεις γύρω σου, δεν αφουγκράζεσαι τι τραβάνε όλοι όσοι είναι σε σχέσεις, γάμους; Δεν φτάνει που έχεις πάρει τη στάση του κουταβιού που περιμένει, έχεις μυθοποιήσει και την έννοια του συντρόφου και της αγάπης. Όση αγάπη και να πάρεις, πάλι μόνη σου θα είσαι. Μόνη σου θα είσαι όταν αρρωστήσεις, μόνη σου θα είσαι με το άγχος της επόμενης ημέρας, μόνη σου θα είσαι όταν πεθάνεις. Όσο μόνη είσαι αυτή τη στιγμή.


Αυτό που στην καλύτερη περίπτωση καταφέρνουμε, είναι να κερδίσουμε έναν άνθρωπο που θα δεχτεί να συμπορευτεί μαζί μας. Αυτό το κερδίζεις μετά από διεκδίκηση, δεν το δέχεσαι σα δώρο και δεν ελπίζεις να σου τύχει. Όπως ψάχνεις μια δουλειά, το ιδανικό ζευγάρι παπούτσια, όπως συγκρίνεις διαμερίσματα. Έτσι. Πρώτα σκέφτεσαι τι θέλεις, μετά τι σε παίρνει να θέλεις, και μετά βγαίνεις έξω στους δρόμους, στις φιλίες, στα τραπέζια, στους γάμους, στα πάρτι, στα μπαρ, στα σούπερ μάρκετ, και το ψάχνεις.

________________
4.


Δε θέλω να ρωτήσω τίποτα...απλά διάβασα εντελώς τυχαία μια απάντησή σου για το επάγγελμα του δασκάλου, σ'ένα παλαιότερο "Στο σημερινό Α μπα..." και συγκινήθηκα. Είχα πολύ καιρό να ακούσω κάποιον να μιλά τόσο ωραία για το επάγγελμά μου. Σ'ευχαριστώ!
Έχω και εγώ τρία δικά μου δασκαλοπαίδια και εύχομαι να μεγαλώσουν και να γίνουν τα καλύτερα παιδιά.- μια δασκάλα


Αντί απάντησης, παραθέτω το σχετικό απόσπασμα:

Πέτυχες πολύ ευαίσθητο θέμα για μένα, γιατί κατάγομαι από οικογένεια με αμέτρητους δασκάλους. Ο δάσκαλος κάποτε είχε τη θέση που του άξιζε, τώρα δεν ξέρω γιατί έχει απαξιωθεί τόσο πολύ ένα τόσο σημαντικό επάγγελμα (ξέρω, αλλά ας το αφήσω εδώ). Δάσκαλοι θα έπρεπε να γίνονται μόνο οι αξιότεροι, οι καλύτεροι από όλους, και να πληρώνονται γενναία, γιατί η δουλειά τους είναι μαζί με τους γιατρούς και τους δικαστές, κι ακόμη πιο σημαντική για την κοινωνία.

Να είσαι πολύ περήφανη για τη δουλειά σου και μπράβο που την επέλεξες. Πολύ δύσκολο μονοπάτι! Ξέρω τι ακούς, και εξοργίζομαι με το θράσος όσων μετράνε την αξία του ανθρώπου μαζί με τα λεφτά που βγάζει (λες και ο δάσκαλος είναι επιχειρηματίας, λες και μπορεί να κάνει κάτι για τον μισθό του).

Να ξέρεις ότι είμαστε πολλοί που σεβόμαστε τους δασκάλους που μας σημάδεψαν, που τους θυμόμαστε και τους αγαπάμε ακόμη. Είμαστε πολλοί και αυτοί που σεβόμαστε το επάγγελμα και θέλουμε να αναβαθμιστεί, που πιστεύουμε ότι είναι η πιο σημαντική αφετηρία για την εξέλιξη της Ελλάδας. Δεν ακουγόμαστε πολύ, αλλά είμαστε πολλοί.

Και θα σου πω και το άλλο: τα δασκαλοπαίδια είναι τα καλύτερα παιδιά.

Όχι επειδή είμαι ένα απ' αυτά, αλλά έτσι είναι :)

________________
5.


σε πληρώνουν όντως για να τα γράφεις αυτά;- αυτός που είμαι


Δοκίμασε λίγο και τον αυτοσαρκασμό όταν νιώθεις ότι δεν αναγνωρίζεσαι, η μέθοδος που χρησιμοποιείς τώρα σε κάνει να ακούγεσαι μικροπρεπής και αξιολύπητος.


________________
6.


Γιατί πρέπει να σιχαθώ τον άλλον για να σηκωθώ να φύγω; Γιατί δεν αντέχω να έχω την αμφιβολία του τι θα γινόταν, αν έμενα; Είναι κρίμα, πραγματικά... Αλλά δεν ηρεμώ, αν δεν απομυθοποιήσω το έτερον ήμισυ... Αυτή τη φορά κόντεψα να σιχαθώ και τον εαυτό μου! Λίγο καλύτερα από την προηγούμενη που μέχρι να αποφασίσω να χωρίσω έχασα τον εαυτό μου... Τόσο μικρά τα βηματάκια κάθε φορά; Μα κοντεύω τα 30... Δεν θα ωριμάσω ποτέ; Δεν θα έπρεπε να φεύγω με το πρώτο δείγμα απαράδεκτης συμπεριφοράς;- Μαρία


Τόσο μικρά, ναι! Γυρνάει πολύ δύσκολα το μαγγανοπήγαδο. Στα 30 μόλις έχουμε μυριστεί τι γίνεται, και δεν ωριμάζουμε ποτέ. Η ωρίμανση είναι μια διαδικασία που κρατάει όλη μας τη ζωή. Από τα λίγα που γράφεις νομίζω ότι είσαι σε πολύ καλό δρόμο, γιατί αναγνωρίζεις το λάθος στο πάτερν συμπεριφοράς που ακολουθείς και προσπαθείς να το βελτιώσεις. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάτι άλλο που μπορούμε να κάνουμε. Όλοι μας.

________________
7.


Καλησπέρα! Ελπίζω να είσαι καλά! ΄Μπαίνω στο θέμα. Ο αδελφός μου έχει χτυπήσει σε τροχαίο εδώ και 10 χρόνια περίπου, εξαιτίας του οποίου του προκλήθηκαν κρανιοεγκεφαλικές βλάβες. Είναι 30. Αυτή τη στιγμή εξακολουθεί να έχει κινητικά προβλήματα και προβλήματα στην ομιλία του, αν και τα συγκεκριμένα κέντρα δεν παρουσιάζουν κάποια βλάβη. Σε ολα αυτα τα χρόνια ό,τι είχε και δεν είχε η οικογένειά μου, έχει αφιερωθεί σε αυτό το σκοπό. Τώρα πια οικονομικά η κατάσταση είναι άθλια και η βοήθεια που μπορούμε να του δώσουμε, συνεπώς, όχι ανάλογη της ανάγκης του. Σκέφτομαι ότι θα ήταν πολύ σημαντικό γι'αυτόν να βοηθηθεί ψυχολογικά, για να αποκτήσει ίσως και κίνητρα να προσπαθήσει. Έχει απόλυτη διάυγεια και μάλλον νοσο-αγνωσία, που αν το αντιλαμβάνομαι σωστά, σημαίνει ότι συνειδητοποιεί ότι είναι διαφορετικός, αλλά δεν τον ενοχλεί. Η σκέψη μου είναι η εξής: αν μπορούσα να βρω κάποιον που να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην ψυχολογία με ειδίκευση στους ασθενείς με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, που να τον ενδιέφερε να ασχοληθεί! Και οι 2 θα κέρδιζαν! Απευθύνομαι σε σένα, αν παρ'ελπίδα έχεις κάτι υπόψη σου και βέβαια, αν κάποιος αναγνώστης μπορεί να βοηθήσει. Σε ευχαριστώ πολύ για τη δυνατότητα κοινοποίησης και για το χρόνο σου.

Μακάρι να μπορέσει να βοηθήσει η στήλη μας. Εγώ δε νομίζω ότι ξέρω κάποιον, αλλά οι αναγνώστες μας είναι πολλοί. Αφήστε μηνύματα στα σχόλια παιδιά αν ξέρετε κάποιον που μπορεί να βοηθήσει. Όποιος δε θέλει να αφήσει σχόλιο, ας στείλει ένα μήνυμα στο [email protected] και μετά ας ελπίσουμε ότι θα βρούμε τον/την αποστολέα αυτής της ερώτησης.


(Παιδιά, όταν στέλνετε μηνύματα που ζητούν έμπρακτη βοήθεια αυτού του είδους, να αφήνετε κι ένα μέιλ για να μπορώ να σας βρίσκω μετά. Τα μηνύματα που δέχομαι για το α μπα μέσω της φόρμας φτάνουν εντελώς ανώνυμα.)

34

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

19 σχόλια
Πρώτα σκέφτεσαι τι θέλεις, μετά τι σε παίρνει να θέλεις, και μετά βγαίνεις έξω στους δρόμους, στις φιλίες, στα τραπέζια, στους γάμους, στα πάρτι, στα μπαρ, στα σούπερ μάρκετ, και το ψάχνεις. Πηγή: www.lifo.grΘΕΙΚΗ Α,ΜΠΑ! ΑΥΤΟ ΤΟ "ΤΙ ΣΕ ΠΑΙΡΝΕΙ ΝΑ ΘΕΛΕΙΣ", ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΒΓΑΖΕ ΑΠΟ ΠΟΛΛΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ ΟΠΟΙΟΝ ΤΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ.
#6 κ εγώ έτσι κάνω. Νόμιζα μάλιστα ότι έτσι κάνει ένας ώριμος άνθρωπος. Δίνει ευκαιρίες στους ανθρώπους, προσπαθεί να κατανοήσει λέξεις και πράξεις.Θα μάθουμε όμως κ εμείς πού να αφιερώνουμε χρόνο και τί αξίζει την υπομονή και τις ευκαιρίες μας, δεν μπορεί!ΥΓ: by the way, ένιωσα λιγότερο μόνη που υπάρχουν και άλλοι "βλάκες" σαν κ εμένα.
Είχα έναν σπουδαίο δάσκαλο στην ΣΤ' δημοτικού και ακόμα τον θυμάμαι, θυμάμαι τα λόγια που μας έλεγε. Ήταν εξαιρετικός και μου πρόσφερε σημαντικά εφόδια για το μέλλον μου, για τη μόρφωσή μου. Μέσα στο γυμνάσιο και στο λύκειο, ανάμεσα σε τόσους καθηγητές, συνάντησα μόνο δύο που να προσφέρουν τόσα πολλά στους μαθητές τους. Για μένα και η θέση των καθηγητών είναι εξίσου σημαντική, εκπαιδευτές είναι και αυτοί! Το θέμα είναι πως εγώ συνάντησα λίγους που να αξίζουν μέσα στα 12 χρόνια σχολείου και νομίζω πως δεν είναι τυχαίο το μικρό ποσοστό...
#3Α, μπα, ευχαριστώ για την απάντηση και ευχαριστώ και τα παιδιά που μου έγραψαν στα σχόλια. Τα διάβασα όλα πολύ προσεκτικά και σας ευχαριστώ. Θέλω να ξέρετε ότι δεν είμαι ένα μίζερο πλάσμα που κλείνεται σπίτι και περιμένει. Είμαι εκεί έξω, ανοικτή, χαμογελαστή και νιώθοντας ευλογημένη για αυτά που έχω και σίγουρα δεν ψάχνω κανένα να του φορτώσω προβλήματα! Έρχονται όμως και οι στιγμές που απογοητεύομαι και σε μια τέτοια στιγμή έγραψα την ερώτηση, ίσως γι αυτό βγήκε τόσο κλαψιάρικη/μίζερη. Όσο για τα παιδάκια της Αφρικής, δεν υπονοούσα ότι μόνο οι παραμορφωμένοι και οι αγ*** τα φροντίζουν, ήταν όντως άκυρο. Άκαιρο όμως και το σχόλιο σου ροζ κουνέλι που ένας άνθρωπος που θέλει δίπλα του ένα σύντροφο για σένα μεταφράζεται αυτόματα σε αγ***. Nice indeed...
#4Απο τη μια μεριά λέμε οτι το επίπεδο των δασκάλων είναι τραγικό(εαν κρίνω απο την απαίτηση της δασκάλας του γιού μου να κλίνει το επικεφαλής κατα το ασφαλής,ναι είναι τραγικό).Απο την άλλη,δεν ήταν τραγικό και κατά το ασφυκτικά ελεγχόμενο παρελθόν;Υπήρχε,τότε,εμπεδωμένη κριτική γνώση απο τους δασκάλους η οποία ελεγχόταν συστηματικά απο την εξουσία;Εχω την εντύπωση πως ούτε και τότε υπήρχε.Το μόνο που δεν υπήρχε τότε-και υπάρχει σήμερα-είναι η γλωσσική ακρισία.Αλλα τότε και τα ελληνικά της μάνας μου(που βάζει υπογραφή ακόμα με σταυρό)ήταν και είναι καλύτερα των σημερινών.’’Είναι μια γλώσσα με αυστηρή γραμματική,που την έφκιασε μόνος του ο λαός,απο την εποχή που δεν επήγαινε ακόμη σχολείο.Και την τήρησε με θρησκευτική προσήλωση κι αντοχή αξιοθαύμαστη,μέσα στις δυσμενείς εκατονταετίες.Ωσπου ήρθαμ’εμείς,με τα διπλώματα και του νόμους,να τον βοηθήσουμε.Και σχεδόν τον αφανίσαμε.Απο το ένα μέρος του φάγαμε τα κατάλοιπα της γραφής του και απο το άλλο του ροκανίσαμε την ίδια του την υπόσταση,τον κοινωνικοποιήσαμε,τον μεταβάλαμε σε ένα ακόμα μικροαστό,που μας κοιτάζει απορημένος απο κάποιο παραθυράκι κάποιας πολυκατοικίας του Αιγάλεω’’έλεγε ο Ελύτης στα «δημόσια και ιδιωτικά».Υπο αυτή την έννοια είχαν οι δάσκαλοι,τότε,τη θέση που τους άξιζε.Εν σπέρματι ήταν και τότε η κριτική ματιά,εν σπέρματι είναι και σήμερα(δυστυχώς)η ίδια ματιά.Το σχολείο,σαν ιδεολογικός μηχανισμός,ανέκαθεν διύλιζε και διυλίζει τη γνώση.Δεν φταίνε οι δασκαλοι γι’αυτό, αφού και οι ίδιοι είναι θύματα(όπως όλοι μας) αυτού του εξουσιαστικού-συστημικού διυλιστηρίου.Να θυμίσω εδώ πως υποδέχθηκε,πριν έξι-εφτά χρόνια, συλλήβδην το πολιτικό σύστημα της χώρας μας,βιβλίο ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού που επιχειρούσε,έστω ατελώς,να άρει βολικούς μύθους και να αποκαθάρει την ιστορία απο χρόνιες διαστρεβλώσεις.Η αποδοχή ήταν ανάλογη της υποδοχής...αποσύρθηκε.
Ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής, σε αντιδιαστολή με άλλους τρόπους (λόγου χάρη τον φεουδαρχικό ή τον δουλοκτητικό), εκπαιδεύει το εργατικό του δυναμικό όχι στον εκάστοτε χώρο εργασίας, αλλά έξω από αυτόν: Η εκπαίδευση των (μελλοντικών) εργαζομένων αναλαμβάνεται από τον εκπαιδευτικό θεσμό, στον οποίο, ανεξάρτητα από τη βαθμίδα, διδάσκονται γνώσεις τεχνικού και θεωρητικού περιεχομένου που αρμόζουν στην καπιταλιστική οργάνωση της παραγωγής. Είτε πρόκειται για «ανώτερα» είτε για «κατώτερα» στελέχη, το εκπαιδευτικό σύστημα αναλαμβάνει να εφοδιάσει τον καθένα και την καθεμιά με τις απαραίτητες δεξιότητες τεχνικού τύπου και κυρίως να προσδώσει στους μαθητές και τους φοιτητές το ιδιαίτερο εργασιακό ήθος, τις ιδιαίτερες αξίες που αρμόζουν στις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής, ώστε η οικονομική διαδικασία να έχει πάντα έτοιμα μέλη προς ένταξη στην παραγωγική διαδικασία....Το σχολείο, όπως και οι άλλοι κρατικοί θεσμοί, δηλαδή η εκκλησία ή ο στρατός, φέρουν ένα ιδεολογικό φορτίο που εξασφαλίζει την αναπαραγωγή των κυρίαρχων σχέσεων παραγωγής με τη μετάδοσή του στους μελλοντικούς αλλά και στους εν ενεργεία εργαζόμενους. Το κρίσιμο εδώ είναι ότι οι θεσμοί αυτοί φροντίζουν για την αναπαραγωγή συνολικά: το αξιακό-ιδεολογικό φορτίο που αναμεταδίδουν, εμπεριέχει τόσο το ήθος του καλού και υπάκουου εργάτη όσο και αυτό του καπιταλιστή. Το σχολείο, με το πλέγμα αυστηρών κανόνων που ρυθμίζουν λεπτομερώς τη ζωή των μαθητών και των δασκάλων ή καθηγητών εντός αυτού, διαπαιδαγωγεί τους μαθητές στη «φυσικότητα» και αναγκαιότητα της πειθαρχίας και της ιεραρχίας. Από την άλλη μεριά, η εκπαιδευτική διαδικασία μαθαίνει τον σωστό χειρισμό της γλώσσας και σε ανώτερο επίπεδο τεχνικές και μεθόδους που είναι απαραίτητα εφόδια για μελλοντικούς διευθυντές και καπιταλιστές αν επιθυμούν να γίνουν «καλοί» στο να διοικούν τους εργαζόμενους τους. Γενικά μιλώντας, το κρίσιμο στοιχείο που επιτρέπει την αναπαραγωγή των σχέσεων παραγωγής είναι η «διδασκαλία» της κυρίαρχής ιδεολογίας, της ιδεολογίας της αστικής τάξης, η οποία δεν εμφανίζεται ως τέτοια, αλλά ως «πραγματικότητα», εμφανίζεται με τη μορφή των τεχνικών λειτουργίας των κοινωνικών θεσμών, οι οποίοι όμως δρουν για να εξυπηρετούν τα δικά της συμφέροντα... Η αστική τάξη είναι αδύνατο να κυβερνήσει, δηλαδή να κυριαρχήσει πολιτικά χωρίς να έχει συμμάχους άλλες κοινωνικές τάξεις. Οι καπιταλιστικές κοινωνίες παρουσιάζουν την εξής ιδιομορφία: αποτελούνται από μια μειοψηφία καπιταλιστών-κατόχων των μέσων παραγωγής και όλα τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας «αντικειμενικά» ανήκουν στους εργαζόμενους, εφόσον δεν είναι κάτοχοι μέσων παραγωγής . Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να κυριαρχεί πολιτικά η μειοψηφία; Μέσω της ιδεολογίας, είναι η απάντηση. Η αστική τάξη, εφόσον είναι μειοψηφική αριθμητικά, δεν έχει άλλο τρόπο από το να δημιουργήσει συμμαχίες με κατώτερα κοινωνικά στρώματα και να τους θέσει υπό την υπηρεσία της, να τους εγκαλέσει συστρατεύοντας τους. Το κύριο χαρακτηριστικό λοιπόν της αστικής τάξης είναι ότι ασκεί την κυριαρχία της μέσω άλλων κοινωνικών ομάδων: «…η κατεξοχήν πρακτική της αστικής τάξης συνίσταται στο να εξασφαλίζει την κυριαρχία της μέσω άλλων. Αυτό ισχύει ήδη από τον καιρό του Μακιαβέλι…» Λουι Αλτουσερ
Η σκέψη του Αλτουσέρ είναι χρήσιμο εργαλείο ανάλυσης για ανεπτυγμένες καπιταλιστικά χώρες.Αν επιχειρήσεις να αναλύσεις την «ελληνική περίπτωση» με το ίδιο εργαλείο,το πιο πιθανό είναι να χάσεις αυγά και πασχάλια.Μια «περίπτωση» που συνίσταται στην μεταπρατική και αεριτζίδικη διάσταση του ελληνικού «καπιταλισμού».Είναι ιστορικοί οι λόγοι που επέβαλαν την «ιδιαιτερότητα».Απουσιάζαν παντελώς πνευματικά και θρησκευτικά κινήματα(διαφωτισμός,μεταρρύθμιση)που σημάδεψαν τον δυτικό κόσμο και,εν είδει σπινθήρα,εκκίνησαν καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής.Δεν είμαι σίγουρος ότι θα υπήρχε ο Αλτουσέρ αν δεν προυπήρχαν αυτού ο Μοντεσκιέ,ο Ρουσώ,ο Βολταίρος κλπ.Σε μια χώρα που αδυνατεί να κατανοήσει ακόμα τι σημαίνει διάκριση των εξουσιών,τι σημαίνει διαχωρισμός εκκλησίας-κράτους,ο Αλτουσέρ σχετίζεται με την περιπτωσή μας οσο ο φάντης με το ρετσινόλαδο.Δεν ενδιέφερε καθόλου τις κυρίαρχες τάξεις στην Ελλάδα ο κοινωνικός μετασχηματισμός,το μόνο που τις ενδιέφερε ηταν ο ασφυκτικός εναγκαλισμός του κράτους,προάγοντας από συστάσεώς του το ελληνοχριστιανικό ιδεώδες.Στη διαδρομή αυτή υπήρξαν φωτισμένοι και εμπνευσμένοι δάσκαλοι που δεν ένιωθαν καθόλου ότι συνέδραμαν στην αναπαραγωγή καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής.Πολλοί δε(οι πιο πολλοί)ταυτίστηκαν με τον παπά και τον χωροφύλακα,άλλοι όμως(και δεν ήταν λίγοι)κατέχοντας άριστα τη γλώσσα-αλλά και την παντιέρα-την μεταλαδάμπευσαν στις νεώτερες γενιές.Ο γλωσσικός μας παραλογισμός οφείλεται στις συνεχείς εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις,που μετέβαλλαν σε πειραματόζωα διδάσκοντες και διδασκόμενους.
Ρε παιδιά (Κούρτσιο και Iris και isos) το κάψατε λίγο ή εγώ είμαι πολύ κουρασμένη για να σας παρακολουθήσω (τέτοια ώρα..); Καλύτερα να πάω για νάνι, κι αύριο μέρα είναι!
#3εγω ειμαι της αποψης του "εισαι ανοιχτος , χαρουμενος, ισορροπημενος και σε θεση να αναγνωρισεις και να καλοδεχτεις τα καλα που τυχαια θα ερθουν στην ζωη σου" παρα του " ετοιμαζεσαι και μετα βγαινεις εξω και το ψαχνεις".οπως και να εχει, εσυ απεχεις παρα πολυ κι απο τα δυο παραπανω.εσυ παρακαλας να ερθει καποιος στην ζωη σου και να αναλαβει να σε λυτρωσει απο την απελπισια σου, την δυστυχια σου, τους πανικους σου και να σε ενταξει κοινωνικα και οχι εναν εραστη και συντροφο να παρεις και να δωσεις ενδιαφερον, αγαπη, χαρα και ερωτα.....σου φαινεται δελεαστικο? θα θελες να το κανεις για καποιον αλλο, εσυ?ο αλλος θα ερθει κοντα σου για τα καλα σου στοιχεια , παραβλεποντας τα οποια αρνητικα. φροντισε λοιπον να υπαρχουν τα καλα.κανεις δεν θα ερθει για να φορτωθει προβληματα.
#5:Ε μα!Σ' ευχαριστώ ρε Α,μπα!Έλεος πια με αυτή την τραγική κατηγορία (υπ)ανθρώπων που άλλη δουλειά δεν έχουν από το να απαξιώνουν τους άλλους μπας και κρύψουν τα χάλια τους!
#3 Σκέψου πως υπάρχουν και πιο σοβαρά προβλήματα, όπως άρρωστοι ή φτωχοί άνθρωποι ΚΑΙ μόνοι. Δεν το λέω για να σε κάνω να νιώσεις ακόμα πιο άσχημα.Αυτό που θέλω να πω είναι πως όσο νιώθεις τυχερή για όσα έχεις,τόσο φεύγει η θλίψη και όσο φεύγει η θλίψη τόσο χαμογελάς και όσο χαμογελάς τόσο αρέσεις και όσο αρέσεις τόσο έχεις κέφι να μπεις στο παιχνίδι και να κάνεις αυτό που πολύ σωστά λέει η Α,μπα,να διεκδικήσεις. Οπότε νιώσε τυχερή που είσαι καλά,που έχεις φίλους,φόρεσε το αγαπημένο σου άρωμα,κλείσε πίσω σου την πόρτα της μιζέριας και βγες εκεί έξω κοιτάζοντας βαθιά στα μάτια εκείνον που θα σού κεντρίσει την προσοχή(κάποιον λόγο θα έχει)!Οι αποτυχημένες προσπάθειες είναι εκείνες που σε κάνουν πιο προσεκτική,όχι που σε βγάζουν off the game. Και πάλι καταπληκτικές φωτογραφίες!!
#3 Αυτό που είπες με το σούπερ μάρκετ...Έχει παίξει τρελό αλληλοκοίταγμα και παιχνίδι στην ουρά μπροστά από το ψυγείο των αλλαντικών που σκανδαλίστηκαν και όλοι οι υπόλοιποι που περίμεναν μαζί μας.. :PΤα μάτια σας ανοιχτά παντού και μην λέτε "όχι" στη ζωή, εννοώντας προσκλήσεις από κόσμο για να πάτε κάπου και να κάνετε κάτι ή γενικά και μόνοι σας (Βλέπε ταινία "Ναι, σε όλα" με τον Τζιμ Κάρεϊ). Οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι τρομαχτικές όταν αρχίσεις να συμμετέχεις στη ζωή ενεργά!!Π.χ. γνώρισα την καλύτερη σχέση που είχα μέχρι στιγμής σε τραπέζι που αρνιόμουνα αρχικά πεισματικά να πάω, διότι βαριόμουνα να βγάλω τις πυτζάμες μου και να ετοιμαστώ-φτιαχτώ και μετά του το έλεγα και γελούσαμε μαζί για το πως εκείνη η ακατανίκητη βαρεμάρα μου θα μας στοίχιζε τότε το να μην είμαστε μαζί. :D
ΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ!!!πεθαινωωωωωωωωωωωωω!!θα πνιγω απ τα γελια φραουλιτσα!!!! κοντεψα να πεσω κατω. να σαι καλα!τρελλαινομαι να δω σκηνη με "τρελλο αλληλοκοιταγμα και παιχνιδι στην ουρα, μπροστα απο το ψυγειο αλλαντικων που σκανδαλιστηκαν και ολοι οι υπολοιποι που περιμεναν".το βλεπω σε σκηνοθεσια Αλμοντοβαρ και παιζουν λουκανικα διαφορων μεγεθων που χαιδευετε και πετατε ο ενας στον αλλο με ηδονικα γλειψιματα και δαγκωματα στον αερα!!!!!!ΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ!να σαι καλα βρε
#4.Πότε ειχε ο δασκαλος τη θεση που του αξιζε;..και στην αρχαια Ελλαδα αν δεν απατωμαι οι παιδαγωγοι ηταν δουλοι... αλλα και στη νεωτερη ηταν ο ''δασκαλακος που επαιρνε τρεις κι εξηντα'' για να κανει παρεα στον παπα και τον ενωμοταρχη, κι ολοι μαζι να διακινουν στον κοσμακη το πατρις θρησκεια οικογενεια..και υποψιαζομαι πως καθολου τυχαια δεν συνεβαινε αυτο, γιατι ποτέ η κριτικη σκεψη και η αληθινη γνωση δεν ηταν ενα αγαθο που θα μοιραζοταν αφειδως στους πολλους απο το κλαμπ των κατεχοντων την πραγματικη εξουσια.Κανενα συστημα ελεγχου δεν εχει αυτοκτονικες τασεις και το να μοιραζεις γνωση,αρα αμφισβητηση,στον ταξικο σου εχθρο ειναι σαν να πυροβολεις τα ποδια σου.Και κατι αλλο,τα περισσοτερα απ αυτα που ''μαθαμε'' στο σχολειο ειναι δυστυχως ψεματα.Κατευθυνομενα,οχι τυχαια ψεματα,περαστικα μας.Κι ενα τελευταιο γιατι βιαζομαι να παω να διδαξω,το επιπεδο των δασκαλων ειναι τραγικο,η πλειοψηφια τους δεν εχει παρει χαμπαρι απο που κλανει η κοτα.
Τι λες καλό μου παιδί; Πρώτα πρώτα, ο παιδαγωγός ήταν δούλος γιατί "παιδαγωγός" (όρος που χρησιμοποιούσαν ειδικά στην Αθήνα) ήταν αυτός που συνόδευε το παιδί να πάει στο διδασκαλείο. Σα να λέμε "σχολικός συνοδός". Οι διδάσκοντες ασφαλώς και έχαιραν εκτίμησης, όπως και ο θεσμός της παιδείας εν γένει.Δεύτερον, ούτε όλοι οι δάσκαλοι ήταν μόνο χάπατα που μπαρμπούτιαζαν με τον παπά στον κεφενέ και διέδιδαν το "πατρίς θρησκεία...".Από 'κει και πέρα, το να αφορίζεις "τα περισσοτερα απ' αυτα που ''μαθαμε'' στο σχολειο" εν ονόματι προφανώς των (όχι λίγων, το δέχομαι) παραφουσκωμένων/εξωραϊσμένων/λογοκριμένων κεφαλαίων της ιστορίας με ξεπερνάει... Είναι ψέμματα και το συντακτικό και η αριθμητική; Μήπως 1+1=3 αλλά το πανταχού παρόν σύστημα ελέγχουμ μας το αποκρύπτει για να μας ρίχνει στους μισθούς;Στο επίπεδο τω δασκάλων που λες δεν θα διαφωνίσω, αλλά είναι αποτέλεσμα ενός φαύλου κύκλου: Όσο συνεχίζει να θεωρείται "παρακατιανό" να διδάσκεις παιδιά και οι ελληνική κοινωνία βάζει ψηλά μόνο τους μεγαλοδικηγόρους, αρχιτέκτονες, άααντε και τους καθηγητές πανεπιστημίου, τόσο οι νέοι με ικανότητες, περιεχόμενο, όραμα ωθούνται να κυνηγήσουν την επαγγελματική καταξίωση μακριά από τις σχολικές αίθουσες.Δε μπορώ να τους αδικήσω, καθώς η ανώριμη ηλικία στην οποία καλούμαστε να επιλέξουμε σταδιοδρομία μας αφήνει εκτεθειμένους σε άμεσες και έμμεσες πιέσεις από οικογένεια, περιβάλλον, κοινωνικά πρότυπα και φούσκωμα μυαλών, που δεν θα λειτουργούσαν τόσο καθοριστικά πάνω σε κάποιον πιο κατασταλαγμένο και λιγότερο... ψαρωμένο.
''Η θέση των ιδιωτικών δούλωνΚι εδώ υπήρχαν δύο κατηγορίες δούλων, οι οικούντες και οι χωρίς οικούντες. Οι τελευταίοι δεν ανήκαν στους οίκους των κυρίων τους, αλλά εργάζονταν ανεξάρτητα και τους έδιναν μέρος της αμοιβής τους. Επίσης, είχαν το δικαίωμα να εργάζονται συνεταιριστικά, όπως οι δούλοι υποδηματοποιοί του Τιμάρχου, που είχαν συστήσει συνεταιρισμό παραγωγής και του κατέβαλαν δύο οβολούς για τον κάθε εργάτη και τρεις για τον αρχιτεχνίτη. Ακόμα, θα βρούμε δούλους να διευθύνουν τις επιχειρήσεις των αφεντικών τους, όπως ο δούλος του Χρυσίππου, που διηύθυνε το υποκατάστημα στο Βόσπορο. Είναι καταγεγραμμένοι πολλοί δούλοι γιατροί, που υπηρετούσαν για πολλά χρόνια κοντά σε επιστήμονα γιατρό. Ασκούσαν εμπόριο, ήταν χρυσωτές, υποδηματοποιοί, σιδηρουργοί, καμινευτές μολύβδου και αργύρου, καθώς και ανεξάρτητοι γεωργοί. Πρέπει να εμορφώνοντο, αφού πολλοί διακρίθηκαν σαν φιλόσοφοι. Δύο από τους επιφανείς κυνικούς φιλοσόφους, ο Διογένης και ο Βίων ο Βορυσθενίτης, ήταν δούλοι. Μάλιστα, οι φίλοι του Διογένη προσφέρθηκαν να του εξαγοράσουν την ελευθερία του, αλλά αυτός τους απέτρεψε, λέγοντας ότι προτιμά να συνεχίσει να είναι δούλος. Δούλος, και μετά απελεύθερος, ήταν και ο μαθητής του Σωκράτους Φαίδων, που άνοιξε δική του φιλοσοφική σχολή στην Ηλεία. Δούλος, και μάλιστα ανάπηρος, ήταν ο στωικός φιλόσοφος Επίκτητος. Ήταν τόσοι πολλοί οι δούλοι που διέπρεψαν στα γράμματα, που, τον 2ο αιώνα μ.Χ. ο Έρμιππος έγραψε βιβλίο για τους δούλους αυτούς.Οι οικέτες δούλοι, δμώες ελέγοντο κατά την μυκηναϊκή εποχή, δεν εξεχωρίζοντο από τα μέλη του οίκου. Όταν ένας δούλος έμπαινε για πρώτη φορά στο σπίτι, η οικοδέσποινα τον εδέχετο προσφέροντάς του ξηρούς καρπούς, συνήθως καρύδια και ξερά σύκα, για να του υποδηλώσει ότι η ζωή του στο εξής θα ήταν γλυκιά. Εκτός από τις βοηθητικές οικιακές εργασίες (καθαρισμός του σπιτιού, μαγείρεμα κλπ) οι οικέτες δούλοι απησχολούντο στα κτήματα της οικογένειας. Ήταν όμως και δάσκαλοι των παιδιών ή τα συνόδευαν στο δημόσιο σχολείο και τα γυμναστήρια (παιδαγωγοί)...''
Μπράβο πολύ ωραία όλα αυτά αλλά το κυριότερο πράγμα που αποδεικνύουν είναι ότι οι συνθήκες ζωής των δούλων στην Αθήνα ήταν συχνά πολύ ανθρώπινες (ειδικά για την εποχή), καθώς και ότι πολλοί εξ αυτών διακρίθηκαν στο χώρο των επιχειρήσεων και των γραμμάτων (και γιατί όχι; τους δούλους δεν τους έβρισκαν πάνω σε δέντρα, αλλά από τις επιδρομές τους σε άλλες πόλεις, όπου οι άνθρωποι επίσης λάμβαναν μόρφωση).Σε τίποτε δεν επιβεβαιώνεται η εκτίμηση "Πότε ειχε ο δασκαλος τη θεση που του αξιζε;..και στην αρχαια Ελλαδα αν δεν απατωμαι οι παιδαγωγοι ηταν δουλοι". Ειδικά οι "παιδαγωγοί" ήταν, όπως είπα κι εγώ, συνοδοί, αλλά και το ότι κάποιοι δούλοι δίδασκαν δεν σήμαινε ότι όλοι οι διδάσκαλοι ήταν δούλοι. Σήμαινε ότι οι Αθνηναίοι δεν ήταν τόσο ανεγκέφαλοι που να νομίζουν ότι ο άνθρωπος χαζεύει άμα κατακτήσεις την πόλη του και τον αιχμαλωτίσεις. Αξιοποιούσαν λοιπόν τα ταλέντα και τις γνώσεις ανθρώπων που απλώς από ένα γύρισμα της τύχης βρέθηκαν υποτελείς τους. Αυτό δεν δείχνει ότι υποτιμούσαν τους δασκάλους (υποτιμούσαν μήπως και τους γιατρούς,αφήνοντας δούλους να ασκούν αυτό το λειτούργημα;) αλλά αντιθέτως ότι αναγνώριζαν την αξία και τη μόρφωση ακόμη και στους αιχμαλώτους τους, σε βαθμό να τους εμπιστευτούν, ενίοτε, τη μόρφωση των ελευθέρων πολιτών.
Καλο μου κοριτσι οταν αφαιρεις την ελευθερια απο καποιον τον ακυρωνεις σαν ουσια,σαν οντοτητα, και αυτο καθολου δεν αναιρει την-πιθανοτατα μεγαλη-χρηστικη του αξια ειτε σαν δασκαλος ειτε σαν γιατρος ή οτιδηποτε αλλο.Η κυριαρχια σημειολογειται και απο τη 'θεση', αφου επιμενεις, αλλα και απο τον 'ελευθερο χρονο',που καθοριζουν σαφεστατα ποιος ειναι ελευθερος και ποιος ειναι δουλος ,η θεση απανταει στο ποιος θα διδαξει τι και σε ποιον και με τι αντιτιμο,και ο ελευθερος χρονος στο ποιος θα ροχαλιζει μεχρι οτι ωρα κανει κεφι και ακομα στο αν κανει κεφι να εχει ρολόι.... Υ.Γ.Α,και σε παγκοσμια πρωτη να αποκαλυψω οτι η κοτα κλανει απ τη δεξια φτερουγα γιατι απ την αριστερη χασμουριεται.
O_o Μα τώρα ξεκινήσαμε κουβέντα για τη δουλεία; Είμαι ο τελευταίος άνθρωπος που θα υποστηρίξει τη δουλεία ακόμη και στην πιο "ανθρωπιστική" μορφή της. (Απλώς, εντελώς παρεμπιπτόντως, όταν μιλάμε για κοινωνίες σε μια εποχή που η δουλεία ήταν αποδεκτή καθολικά, η ανθρώπινη μεταχείριση των δούλων ήταν ένα βήμα μπροστά.)Αλλά παρεκβαίνω πάλι. Λοιπόν λέω απλώς ότι σε πολλές κοινωνίες (και αρκετά κοντινές) ο δάσκαλος έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και ότι ουδέποτε η θέση του ήταν συνυφασμένη με το καθεστώς της δουλείας. Απλώς, το ότι δεν ήταν συνυφασμένη δεν σημαίνει ότι αλληλοαποκλείονταν (όπως πολύ σωστά καταδεικνύεται από τα παραδείγματα που έφερες), αυτό είναι όλο.Τώρα η θέση του δασκάλου στο σύστημα μετάδοσης της εγκεκριμένης από την άρχουσα τάξη γνώσης είναι μια άλλη, μεγάλη κουβέντα την οποία δεν πρόκειται αν ξεκινήσω εδώ. Εγώ αναφέρθηκα στο θέμα της κοινωνικής ή μη καταξίωσης του δασκάλου.
Ήμουν έτοιμη να συμφωνήσω και με το παραπάνω μαζί σου (αν και λίγο παλαιότερα τύγχαναν αδιαμφισβήτητα πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από σήμερα), μέχρι που διάβασα την τελευταία πρόταση..γιατί το λες κ που το στηρίζεις; Θα μ'ενδιέφερε η γνώμη σου, γιατί σ'εκτιμώ.
Κουρτσιο, η εμπάθειά σου είναι τουλάχιστον καταφανής. Τί έχουμε;; καμιά συμμαθήτρια που έβγαλε μικρότερο βαθμό απο σένα είναι διορισμενη 'δασκαλίτσα' κ εσύ ακόμα ψάχνεσαι;; χμ..