Faces / Τα πρόσωπα του Κασσαβέτη στη Στέγη

Facebook Twitter
0

 

Συνεχίζεται μέχρι το καλοκαίρι στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών η έκθεση με τον τίτλο Faces την οποία επιμελείται ο διεθνούς φήμης curator Πάολο Κολόμπο μαζί με την υπεύθυνη του τομέα εικαστικών στην Στέγη, Μαριλένα Καρρά.



Η εμβληματική ταινία του Κασσαβέτη είναι η αφορμή για να ξετυλιχθεί στην έκθεση το κουβάρι μιας σειράς καλλιτεχνών, χώρων και εποχών στα έργα των οποίων ο θεατής θα έχει την ευκαιρία να ανιχνεύσει πλευρές και προβληματικές που συνομιλούν άλλοτε κατευθείαν και άλλοτε πιο υποδόρια με την κοινωνική, συναισθηματική και ψυχολογική αίσθηση του κασαβετικού έργου.

Ο Κασσαβέτης έχοντας ζήσει ο ίδιος στο πετσί του την μοναξιά, την απομόνωση και την κενότητα του σύγχρονου δυτικού κόσμου, είχε την ικανότητα να μεταγγίζει στα έργα του σχεδόν εκρηκτικά την πολυμορφία της ανθρώπινης κατάστασης και την απόγνωση που το άτομο νιώθει ως μακρινή αντανάκλαση του βαθύτερου εαυτού του.




Δεν είναι άλλωστε τυχαίος ο τρόπος που επιλέγει να φωτίσει τα θεματά του. Όπως δεν είναι τυχαίος καθόλου και ο ερμηνευτικός κώδικας που είχε υιοθετήσει για να καταδείξει τα αποτελέσματα που επιφέρουν στο άτομο η αλλοτριωμένη κοινωνία και οι αποξενωμένες ανθρώπινες σχέσεις.







Στην έκθεση η κασσαβετική λογική θα λέγαμε πως ανάλογα τον καλλιτέχνη και το θέμα που έχει επιλέξει, έχει εμπλουτιστεί με μια νέα γκάμα. Αν η φιλμική λογική συνίσταται στη αλλεπάλληλη ροή των πλάνων και τη διαρκή εναλλαγή συναισθημάτων στον χώροχρόνο της έκθεσης αυτό επιτυγχάνεται με ένα ελαφρά διαφορετικό τρόπο.

Υπάρχουν βιντεοέργα που συνομιλούν με τη γνώριμη γραμματική της κινούμενη εικόνας όπως είναι η μπεκετική περφόρμανς της Μπίλι Γουάιτλοστον μονόλογο Not I του 1975 ή τα τα βίντεο Self του Λουκά Σαμαρά.




Απ' την άλλη υπάρχουν φωτογραφίες, γλυπτά, πίνακες με βασικό άξονα το πρόσωπο-προσωπείο τα οποία απαιτούν μια αλλου είδους προσήλωση και τα οποία αποτυπώνουν εκφραστικά επίπεδα μιας άλλης αφήγησης αλλά με παρόμοιες πάντα αναφορές.

Ο ξαπλωμένος κλόουν του Ugo Rondinone


Εργο του Pierpaolo Campanini

Η  σουρεαλίστρια Γαλλίδα φωτογράφος Κλοντ Καέν, ο Κλοούν της Σίντυ Σέρμαν, ο Λορέντσο Τενκίνι και οι Μάσκες του, οι «Άθλιοι» του Τόμας Σούτε  αν και ανήκουν σε διαφορετικά παρακλάδια εντούτοις συνομιλούν απευθείας με τη κασαβετική αφηγηματική.

Γλυπτό του Bartlett


Το «Οχυρό» του Διονύση Καβαλλιεράτου.




Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν θα λέγαμε πως η έκθεση διερευνά την αποξένωση του ατόμου, το οποίο βρίσκεται παγιδευμένο ανάμεσα στον εαυτό του, στην αντίληψη που έχει γι’ αυτόν και στην κοινωνία, και σχολιάζει τα συναισθήματα της μοναξιάς και πνευματικής αλλοτρίωσης που ανακύπτουν από αυτή τη συγκρουσιακή σχέση. 


Τα έργα της έκθεσης απηχούν ακριβώς αυτή την αίσθηση του εύθραυστου που διαπερνά τη συναισθηματική, ψυχολογική ή κοινωνική αφηγηματική του Κασσαβέτη. Η έκθεση στο σύνολό της αντανακλά την ατμόσφαιρα της ταινίας, το έντονο αίσθημα της αλλοτρίωσης, το οποίο στην ταινία καλύπτεται –και την ίδια στιγμή αποκαλύπτεται– μέσω ενός προσωπείου, που δεν είναι άλλο από το πρόσωπο.
 
 
 

Το οποίο μας διαποτίζει, μας τροφοδοτεί και μας περιβάλλει. Ως γενέθλια και ως παντοτινή μας χώρα.
 
 
 
 
 
 
Faces / Πρόσωπα
2 Απριλίου - 1 Ιουλίου στον Εκθεσιακό χώρο
της Στέγης Γραμμάτων και τεχνών

Επιμέλεια έκθεσης: Paolo Colombo
Οργάνωση-συντονισμός έκθεσης: Μαριλένα Β. Καρρά

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των εξής καλλιτεχνών:

- Τζον Κασσαβέτης (ΗΠΑ, 1929-1989), με την ταινία «Faces» (1968)
- Mόρτον Μπάρτλετ (ΗΠΑ, 1909-1992), με γλυπτά και φωτογραφίες
- Σάμιουελ Μπέκετ (Ιρλανδία, 1906-1989), με βίντεο από τη θεατρική παράσταση «Not I» (1977)
- Κλοντ Καϋν (Γαλλία, 1894-1954), με πέντε φωτογραφίες
- Πιερπάολο Καμπανίνι (Ιταλία, 1964), με ένα ζωγραφικό έργο
- Ζαν-Μαρτέν Σαρκό (Γαλλία, 1825-1893), με ένα βιβλίο
- Εντι Φέργκιουσον, με το video «Mommy» (1997)
- Διονύσης Καβαλλιεράτος (Ελλάδα, 1979), με τέσσερα γλυπτά
- Κάρολος Κουν (Ελλάδα, 1908-1987), με προβολή της θεατρικής παράστασης «Ορνιθες» (1959)
- Μαργκερίτα Μαντσέλι (Ιταλία, 1968), με δύο ζωγραφικά έργα
- Ηλίας Παπαηλιάκης (Ελλάδα, 1970), με τρία ζωγραφικά έργα
- Ούγκο Ροντινόνε (Ελβετία, 1963), με ένα γλυπτό
- Λουκάς Σαμαράς (Ελλάδα, 1936), με το βίντεο «Self» (1969)
- Tόμας Σούτε (Γερμανία, 1954), με τους «Αθλιους», δώδεκα γλυπτά από ορείχαλκο πάνω σε βάσεις από ατσάλι
- Σίντι Σέρμαν (ΗΠΑ, 1954)
- Λορέντσο Τενκίνι (Ιταλία, 1852-1906), με τέσσερις κέρινες μάσκες
- Μίροσλαβ Τίτσι (Τσεχική Δημοκρατία, 1926-2011), με δώδεκα φωτογραφίες
- Ράιαν Τρεκάρτιν (ΗΠΑ, 1981), με το Video Sibling Topics (section Α), 2009
- Ρόζμαρι Τρόκελ (Γερμανία, 1952)
- Λάιζα Γιούσκαβατζ (ΗΠΑ, 1962), με τρία ζωγραφικά έργα
 
Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος. Στο πλαίσιο της έκθεσης διοργανώνεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σχολικές ομάδες από τη Δ' Δημοτικού ως τη Γ' Γυμνασίου. Εκτός από την ξενάγηση οι μαθητές θα συμμετάσχουν σε εργαστήριο, έναυσμα για το οποίο αποτελεί η ίδια η έκθεση. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι προσαρμοσμένο στην ηλικία των μαθητών και στη δυναμική της κάθε ομάδας και έχει βιωματικό χαρακτήρα.

Τιμές εισιτηρίων: 8 ευρώ και 4 ευρώ (μειωμένα)

Προπώληση εισιτηρίων από τα καταστήματα Public, Ελευθερουδάκης, Παπασωτηρίου και Ιανός, από τα εκδοτήρια της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (Λεωφόρος Συγγρού 107-109, 12:00-21:00), τηλεφωνικά στο 210-9005800, καθώς και ηλεκτρονικά στο www.sgt.gr
 
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών,
εκθεσιακός χώρος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης»
λεωφ. Συγγρού 107-109
Ωράριο λειτουργίας: Δευτ. - Κυρ.: 12.00 - 21.00




0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ