Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
URBAN CULTURE

Οι παλιές βιοτεχνίες του Ταύρου ζωντανεύουν μέσα από αρχειακές πηγές και αφηγήσεις

Ένας πολιτιστικός περίπατος που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ μας ξεναγεί στα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ

Πολλοί δεν το γνωρίζουν αλλά αυτός ο «μέσος χώρος» ανάμεσα σε Αθήνα και Πειραιά, η περιοχή του Ταύρου, που παλαιότερα υπήρξε μια αγροτική συνοικία Μικρασιατών προσφύγων, μετατράπηκε τις δεκαετίες του '50 και του '60 σε κέντρο βιομηχανικής ανάπτυξης βυρσοδεψίας, επεξεργασίας δερμάτων, κεραμοποιίας, χυμοποιίας, υποδηματοποιίας και άλλων βιοτεχνιών, γεμάτο με εργατικές ιστορίες.

 

Συχνά μάλιστα προσπερνάμε με αδιαφορία αυτά τα ερειπωμένα κουφάρια των παρατημένων βιομηχανικών μονάδων και των εξαφανισμένων βιοτεχνιών που συντείνουν στην όψη παραμέλησης της περιοχής. Κι όμως, αν το καλοσκεφτούμε, αυτή η βιομηχανική μας κληρονομιά αποτελεί σημαντικό κομμάτι του νεότερου πολιτισμού μας.

 

Μνήμες όπως τα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ διηγούνται τη δική τους ιστορία.

 

Μια σειρά περιπάτων που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) μας δίνει ακριβώς αυτή την ευκαιρία: να γνωρίσουμε την περιοχή και την οικονομική ιστορία της μέσα από τα απομεινάρια της βιομηχανικής δράσης της περιοχής.

 

Το ραντεβού δίνεται στο κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο και πιο συγκεκριμένα σε ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος», στη γωνία της οδού Δωρίδος και της λεωφόρου Ειρήνης. Χαρακτηριστικό στοιχείο του οικοδομήματος το εντυπωσιακό φουγάρο που δεσπόζει στον περιβάλλοντα χώρο και φτάνει τα 12 μέτρα, ενώ στον κατάφυτο κήπο του βρίσκεται και ένα γλυπτό έργο του Takis, το «Σινιάλο του Δία».

 

Το κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο, είναι ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος».
Το κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο, είναι ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος».

 

Από το πυργάκι του Ρουφ της Αμαλίας μέχρι τη σημερινή λεωφόρο Πέτρου Ράλλη, κτιριακά κελύφη της περιόδου της οικονομικής ανασυγκρότησης της χώρας (1946-1960) που διασώζονται στην περιοχή «ζωντανεύουν» μέσα από αρχειακές πηγές και αφηγήσεις. Μνήμες όπως τα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ διηγούνται τη δική τους ιστορία.

 

Με αφορμή το αρχειακό υλικό του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ και με τη βοήθεια του αρχειονόμου-βιβλιοθηκονόμου Δημήτρη Ραμαντάνογλου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την περιοχή και την οικονομική ιστορία της.  Βιομηχανικό τοπίο και αρχιτεκτονήματα, καταγεγραμμένα μνημεία και τεκμήρια, εργαλειακός και μηχανολογικός εξοπλισμός, γραμμές παραγωγής και προϊόντα, αρχεία, γραπτές πηγές και προφορικές μαρτυρίες συμπληρώνουν την εικόνα αυτού του παρελθόντος.

 

Φωτογραφική αποτύπωση του Εργοστασίου Παστεριώσεως Γάλακτος ΑΣΤΥ Ενώσεως Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Αττικής Βοιωτίας (Πέτρου Ράλλη 21 και Δωρίδος στο Ρούφ) σε άρθρο της εφημερίδας Ημερησία της 04.10.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ
Φωτογραφική αποτύπωση του Εργοστασίου Παστεριώσεως Γάλακτος ΑΣΤΥ Ενώσεως Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Αττικής Βοιωτίας (Πέτρου Ράλλη 21 και Δωρίδος στο Ρούφ) σε άρθρο της εφημερίδας Ημερησία της 04.10.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ

 

Γενική άποψη εργοστασίου της ΜΙΝΩΪΚΗ Κεραμευτική Επιχείρησις Γ. Καβάλη (Δωρίδος και Πέτρου Ράλλη 19) από αφιέρωμα της εφημερίδας Ημερησία της 09.07.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ
Γενική άποψη εργοστασίου της ΜΙΝΩΪΚΗ Κεραμευτική Επιχείρησις Γ. Καβάλη (Δωρίδος και Πέτρου Ράλλη 19) από αφιέρωμα της εφημερίδας Ημερησία της 09.07.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ

 

Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ
Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ

 

Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ
Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ

 

Φωτογραφία παγωτού ΑΣΤΥ [198-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΑΤΕ
Φωτογραφία παγωτού ΑΣΤΥ [198-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΑΤΕ

 

Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ
Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ

 

Φωτογραφία από τη γραμμή μονταρίσματος της Βιομηχανίας Υποδημάτων ΕΛΒΙΣ επί της Ορφέως 109 [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΒΑ
Φωτογραφία από τη γραμμή μονταρίσματος της Βιομηχανίας Υποδημάτων ΕΛΒΙΣ επί της Ορφέως 109 [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΒΑ

 

Υποδηματοποιεία Έλβις.
Υποδηματοποιεία Έλβις.

 

Info

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) διοργανώνει την Πέμπτη 9 Μαΐου (17:30-19:30) τον δεύτερο πολιτιστικό περίπατο στην ευρύτερη περιοχή του Ταύρου, με σημείο συνάντησης το κτήριο του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ, www.piop.gr

 

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η άνοιξη είναι η ιδανική εποχή να θαυμάσεις τα αρχαία μνημεία της Αθήνας
Ακρόπολη, Αρχαία Αγορά, Κεραμεικός, Πνύκα: Η εαρινή επέλαση στην πόλη των Αθηνών
H MYΣΤΙΚΗ ΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
30 μυστικά και μυστήρια από την πιο κοσμοπολίτικη και απρόβλεπτη πόλη της Ελλάδας
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο
Πλούσιες αφηγήσεις για τον αλλοτινό πυρήνα της εμπορικής Αθήνας στο νέο βιβλίο της φιλολόγου και λαογράφου Ζωής Ρωπαΐτου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Red Bull BC One World Final 2019: Ο παλμός του παγκόσμιου breaking χτύπησε στη Βομβάη
Η LiFO ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε στην Ινδία για να παρακολουθήσει από κοντά τις σαρωτικές εμφανίσεις των τριών Ελλήνων και των δεκάδων διεθνών breakers που συμμετείχαν στη μεγάλη γιορτή της χορευτικής χιπ-χοπ κουλτούρας.
Δείτε live από τη Βομβάη τον παγκόσμιο τελικό του Red Bull BC One 2019
Ο παλμός του breaking χτυπά σήμερα στη Βομβάη, στον παγκόσμιο τελικό της διοργάνωσης Red Bull BC One 2019, όπου θα διαγωνιστεί και ο Έλληνας B-boy Onel
20 νέα πρόσωπα της Θεσσαλονίκης μάς συστήνονται
Είκοσι νέα πρόσωπα που ζουν και δραστηριοποιούνται στην πόλη περιγράφουν τα στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή και μας λένε τι θα άλλαζαν σε αυτήν.
Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου
Ένας από τους πιο δυνατούς Έλληνες εικαστικούς τη νέας γενιάς αλλάζει παλέτα και ταξιδεύει παντού με την τέχνη του.
Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα
Με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Push» στο φετινό CineDoc εξετάζουμε το φαινόμενο της στεγαστικής κρίσης που πλήττει πολλές περιοχές της Αθήνας, καθώς και το πώς έχουν αλλάξει σημαντικά οι ισορροπίες στην αγορά κατοικίας.
Η αγορά του τατουάζ στην Ελλάδα: ο τζίρος, τα μαγαζιά, οι τάσεις
Ο τζίρος, τα μαγαζιά και οι τάσεις στην εγχώρια αγορά του τατουάζ
Διαφήμιση για πώληση κόκας μέσω ίνσταγκραμ στο κέντρο της Αθήνας;
Mια αφίσα κολημμένη σε τοίχους πέριξ της πλατείας Συντάγματος διαφημίζει στους Αθηναίους να προμηθευτούν «κολομβιανή κόκα υψηλής ποιότητας» μέσω ενός λογιαριασμού στο ίνσταγκραμ. Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι.
Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα
Οι εθνογραφικές του ρίζες, η μαγική του δύναμη, η σύγχρονη μανία
Μία street artist δημιουργεί τα πιο μελαγχολικά πλάσματα με ελπιδοφόρα μηνύματα
Η Hayley Welsh αφηγείται τις δικές της ιστορίες σε τοίχους όλου του κόσμου.
50 χρόνια Scooby-Doo: Η περίεργη σύνδεση του θρυλικού καρτούν με τη δολοφονία του Ρόμπερτ Κένεντι
Η γέννηση της παγκοσμίως δημοφιλούς – ως τις μέρες μας – σειράς κινουμένων σχεδίων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απόηχο της δολοφονίας του υποψηφίου Προέδρου των ΗΠΑ την προηγούμενη χρονιά.
 Γιατί ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι στέλνουν dick pics σε κορίτσια;
Πώς ένας άνδρας παίρνει το θάρρος να στείλει φωτογραφίες με τo πουλί του στα κορίτσια και πώς εκείνα αντιδρούν;
Πώς το Παρίσι έγινε ένα ανοιχτό "μουσείο" street art
Το 13ο διαμέρισμα της πόλης του φωτός φιλοξενεί κορυφαία έργα street art
Βαδίζω και παραμιλώ: Πώς τα κινητά αλλάζουν τον τρόπο που κινούμαστε στην πόλη
Από την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου χώρου ως τα τροχαία ατυχήματα
Η μαγική ώρα της Θεσσαλονίκης
Ένα φωτορεπορτάζ από την πιο όμορφη στιγμή της μέρας στην πόλη του Θερμαϊκού.
Εξερευνώντας το Μπρόνξ
Ο φωτογράφος Edwin J. Torres ανακαλύπτει την απίστευτη, κρυφή γοητεία της παλιάς γειτονιάς του
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
avatar σαλιγκάρι 5.5.2019 | 11:32
δεν είναι τόσο παλιά αυτή η εποχή, οι βιοτεχνίες υπήρχαν μέχρι και τις αρχές του '80 (τέλος του '70).
μετά ήρθε το ΠΑΣΟΚ.
οι βιοτεχνίες έκλεισαν γιατί δεν είχαν εργάτες και εργάτριες αφού όλοι έμπαιναν στο δημόσιο ή πήγαιναν σε βιομηχανίες που κρατικοποιούνταν (με μέσο).
η ερήμωση δεν ήταν λόγω του αντικειμένου αλλά λόγω έλλειψης προσωπικού
ο καθένας και η πάρτη του εις την χώρα του φωτός
αλλά φταίνε οι άλλοι, ας μην ξεχνιόμαστε χαχα.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή