Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
URBAN CULTURE

Οι παλιές βιοτεχνίες του Ταύρου ζωντανεύουν μέσα από αρχειακές πηγές και αφηγήσεις

Ένας πολιτιστικός περίπατος που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ μας ξεναγεί στα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ

Πολλοί δεν το γνωρίζουν αλλά αυτός ο «μέσος χώρος» ανάμεσα σε Αθήνα και Πειραιά, η περιοχή του Ταύρου, που παλαιότερα υπήρξε μια αγροτική συνοικία Μικρασιατών προσφύγων, μετατράπηκε τις δεκαετίες του '50 και του '60 σε κέντρο βιομηχανικής ανάπτυξης βυρσοδεψίας, επεξεργασίας δερμάτων, κεραμοποιίας, χυμοποιίας, υποδηματοποιίας και άλλων βιοτεχνιών, γεμάτο με εργατικές ιστορίες.

 

Συχνά μάλιστα προσπερνάμε με αδιαφορία αυτά τα ερειπωμένα κουφάρια των παρατημένων βιομηχανικών μονάδων και των εξαφανισμένων βιοτεχνιών που συντείνουν στην όψη παραμέλησης της περιοχής. Κι όμως, αν το καλοσκεφτούμε, αυτή η βιομηχανική μας κληρονομιά αποτελεί σημαντικό κομμάτι του νεότερου πολιτισμού μας.

 

Μνήμες όπως τα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ διηγούνται τη δική τους ιστορία.

 

Μια σειρά περιπάτων που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) μας δίνει ακριβώς αυτή την ευκαιρία: να γνωρίσουμε την περιοχή και την οικονομική ιστορία της μέσα από τα απομεινάρια της βιομηχανικής δράσης της περιοχής.

 

Το ραντεβού δίνεται στο κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο και πιο συγκεκριμένα σε ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος», στη γωνία της οδού Δωρίδος και της λεωφόρου Ειρήνης. Χαρακτηριστικό στοιχείο του οικοδομήματος το εντυπωσιακό φουγάρο που δεσπόζει στον περιβάλλοντα χώρο και φτάνει τα 12 μέτρα, ενώ στον κατάφυτο κήπο του βρίσκεται και ένα γλυπτό έργο του Takis, το «Σινιάλο του Δία».

 

Το κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο, είναι ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος».
Το κτίριο που στεγάζει το ίδιο το Ιστορικό Αρχείο του Ιδρύματος, που βρίσκεται κι αυτό στον Ταύρο, είναι ένα βιομηχανικό κτίριο της δεκαετίας του '50 που παλιότερα στέγαζε την χυμοποιία «Κρόνος».

 

Από το πυργάκι του Ρουφ της Αμαλίας μέχρι τη σημερινή λεωφόρο Πέτρου Ράλλη, κτιριακά κελύφη της περιόδου της οικονομικής ανασυγκρότησης της χώρας (1946-1960) που διασώζονται στην περιοχή «ζωντανεύουν» μέσα από αρχειακές πηγές και αφηγήσεις. Μνήμες όπως τα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ διηγούνται τη δική τους ιστορία.

 

Με αφορμή το αρχειακό υλικό του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ και με τη βοήθεια του αρχειονόμου-βιβλιοθηκονόμου Δημήτρη Ραμαντάνογλου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την περιοχή και την οικονομική ιστορία της.  Βιομηχανικό τοπίο και αρχιτεκτονήματα, καταγεγραμμένα μνημεία και τεκμήρια, εργαλειακός και μηχανολογικός εξοπλισμός, γραμμές παραγωγής και προϊόντα, αρχεία, γραπτές πηγές και προφορικές μαρτυρίες συμπληρώνουν την εικόνα αυτού του παρελθόντος.

 

Φωτογραφική αποτύπωση του Εργοστασίου Παστεριώσεως Γάλακτος ΑΣΤΥ Ενώσεως Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Αττικής Βοιωτίας (Πέτρου Ράλλη 21 και Δωρίδος στο Ρούφ) σε άρθρο της εφημερίδας Ημερησία της 04.10.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ
Φωτογραφική αποτύπωση του Εργοστασίου Παστεριώσεως Γάλακτος ΑΣΤΥ Ενώσεως Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Αττικής Βοιωτίας (Πέτρου Ράλλη 21 και Δωρίδος στο Ρούφ) σε άρθρο της εφημερίδας Ημερησία της 04.10.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ

 

Γενική άποψη εργοστασίου της ΜΙΝΩΪΚΗ Κεραμευτική Επιχείρησις Γ. Καβάλη (Δωρίδος και Πέτρου Ράλλη 19) από αφιέρωμα της εφημερίδας Ημερησία της 09.07.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ
Γενική άποψη εργοστασίου της ΜΙΝΩΪΚΗ Κεραμευτική Επιχείρησις Γ. Καβάλη (Δωρίδος και Πέτρου Ράλλη 19) από αφιέρωμα της εφημερίδας Ημερησία της 09.07.1958. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΧΟΑ

 

Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ
Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ

 

Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ
Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ

 

Φωτογραφία παγωτού ΑΣΤΥ [198-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΑΤΕ
Φωτογραφία παγωτού ΑΣΤΥ [198-] Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΑΤΕ

 

Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ
Φωτογραφική απεικόνιση βαρελιών βαφής βυρσοδεψείου [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΕΤΒΑ

 

Φωτογραφία από τη γραμμή μονταρίσματος της Βιομηχανίας Υποδημάτων ΕΛΒΙΣ επί της Ορφέως 109 [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΒΑ
Φωτογραφία από τη γραμμή μονταρίσματος της Βιομηχανίας Υποδημάτων ΕΛΒΙΣ επί της Ορφέως 109 [196-]. Πηγή: Ι.Α. ΠΙΟΠ, Αρχείο ΟΒΑ

 

Υποδηματοποιεία Έλβις.
Υποδηματοποιεία Έλβις.

 

Info

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) διοργανώνει την Πέμπτη 9 Μαΐου (17:30-19:30) τον δεύτερο πολιτιστικό περίπατο στην ευρύτερη περιοχή του Ταύρου, με σημείο συνάντησης το κτήριο του Ιστορικού Αρχείου ΠΙΟΠ, www.piop.gr

 

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η άνοιξη είναι η ιδανική εποχή να θαυμάσεις τα αρχαία μνημεία της Αθήνας
Ακρόπολη, Αρχαία Αγορά, Κεραμεικός, Πνύκα: Η εαρινή επέλαση στην πόλη των Αθηνών
H MYΣΤΙΚΗ ΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
30 μυστικά και μυστήρια από την πιο κοσμοπολίτικη και απρόβλεπτη πόλη της Ελλάδας
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο
Πλούσιες αφηγήσεις για τον αλλοτινό πυρήνα της εμπορικής Αθήνας στο νέο βιβλίο της φιλολόγου και λαογράφου Ζωής Ρωπαΐτου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Street Art για βιβλιοφάγους: Δύο καλλιτέχνες ζωγράφισαν μια τεράστια βιβλιοθήκη σε ένα κτίριο στην Ουτρέχτη
Στα ράφια της δισδιάστατης «Βιβλιοθήκης» τους εδρεύουν κλασικά και άγνωστα βιβλία, ψεύτικοι τίτλοι και κρυμμένα μηνύματα
Περπατώντας από το Σύνταγμα μέχρι το Γκάζι, το μεσημέρι μιας καθημερινής
Οι πολλές όψεις μιας πόλης, παρέα με το Samsung Galaxy S10+
Νύχτες (techno) στο Q Base
Με τους Brainstorm - Αθήνα (1998)
Νύχτες στο +Soda
Αθήνα, 1997
Μια τεράστια τοιχογραφία δίνει χρώμα στο δημοτικό σχολείο της πυρόπληκτης Αγίας Μαρίνας
Η UrbanAct προχωρά σε εικαστικές παρεμβάσεις στα σχολεία των περιοχών που επλήγησαν από τις φονικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού
Νύχτες στο King Size με τους Magna (1997)
Φωτ. Σπύρος Στάβερης
Το γκράφιτι στην Αθήνα ξεκίνησε το 1979!
Σαράντα χρόνια μετά, ο Χαράλαμπος Δαραδήμος θυμάται πώς έγιναν οι «ιστορικές» τοιχογραφίες με θέμα την ειρήνη στους τοίχους όλης της Αθήνας.
Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;
Ρωτήσαμε 4 εκπροσώπους της urban culture πώς αντιμετωπίζουν το εφήμερο της τέχνης τους, με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή του γκράφιτι του Yiakou στο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής –που είχε φιλοτεχνηθεί σε συνεννόηση με τον ιερέα– από έναν φανατικό πιστό
Richie's: Εκεί που γυμνάζονται τα «θηρία» του Μπρούκλιν
Σε ένα εμβληματικό γυμναστήριο στο Μπούσγουικ του Μπρούκλιν, μια γειτονιά που ήταν κάποτε ζόρικη και τώρα εξευγενίστηκε
Νεανική κουλτούρα και δημιουργικότητα στο Ντουμπάι
Μια ματιά στην ταυτότητα, την αισθητική και τη δημιουργική έκφραση των νέων ανθρώπων που ζουν στην μεγαλύτερη πόλη των Αραβικών Εμιράτων
 Όταν ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης ανασχεδίασε την πόλη των Σκοπίων
Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη αναδεικνύει μια άγνωστη ιστορική πτυχή της γειτονικής χώρας.
«Mural Masters»: Ένα νέο λεύκωμα με τοιχογραφίες από όλο τον κόσμο
Μια έκδοση της Urbanact παρακολουθεί την εξέλιξη της τέχνης της δημόσιας τοιχογραφίας που αναπτύσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο
Το νόημα του στυλ: ένας πλήρης κατάλογος με τις υποκουλτούρες του 20ου αιώνα
Το Cool: Style, Sound and Subversion είναι το απόλυτο εγχειρίδιο όλων των στυλ της περιθωριακής κουλτούρας του περασμένου αιώνα
Chicks in Bowls: Koρίτσια με πατίνια στους δρόμους της Αθήνας
Τα μέλη της ελληνικής ομάδας Chicks in Bowls (CIB) που κάνουν πατίνια (όχι τα in line αλλά εκείνα με τα τέσσερα ροδάκια, τα παλιομοδίτικα), στον φακό της LiFO.
Ζωγραφίζοντας Χάρους και αυτόχειρες πάνω σε ελληνικά χαρτονομίσματα
Ο Στέφανος Α. κάνει τα χαρτονομίσματα καμβά για την τέχνη του και μετά τα… ξοδεύει.
1 σχόλιο
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar σαλιγκάρι 5.5.2019 | 11:32
δεν είναι τόσο παλιά αυτή η εποχή, οι βιοτεχνίες υπήρχαν μέχρι και τις αρχές του '80 (τέλος του '70).
μετά ήρθε το ΠΑΣΟΚ.
οι βιοτεχνίες έκλεισαν γιατί δεν είχαν εργάτες και εργάτριες αφού όλοι έμπαιναν στο δημόσιο ή πήγαιναν σε βιομηχανίες που κρατικοποιούνταν (με μέσο).
η ερήμωση δεν ήταν λόγω του αντικειμένου αλλά λόγω έλλειψης προσωπικού
ο καθένας και η πάρτη του εις την χώρα του φωτός
αλλά φταίνε οι άλλοι, ας μην ξεχνιόμαστε χαχα.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή