Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
URBAN CULTURE

Τρεις Έλληνες καλλιτέχνες φέρνουν τη street art στα ακριτικά νησιά

«Χρώμα στα νησιά» από την Urbanact: Έργα των Kez, Pupet και Same84 φιλοτεχνήθηκαν στη Λέρο, τους Λειψούς, τους Φούρνους και τον Άγιο Ευστράτιο

Μπορεί να μεταφερθεί η street art, που συνήθως μέσα στην ουσία της περιλαμβάνει το αστικό τοπίο, σε έναν τόπο ολότελα διαφορετικό και να «κουμπώσει» με αυτόν και τις ιδιαιτερότητές του;

 

Πώς θα έδειχναν τα έργα γνωστών Ελλήνων street artists, αν εντάσσονταν στο γαλάζιο και το λευκό των ελληνικών νησιών;

 

Και οι μόνιμοι κάτοικοί τους, πολλοί από τους οποίους δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με αυτό το είδος τέχνης, πώς θα αντιδρούσαν;

 

Το πείραμα της Urbanact με τίτλο «Χρώμα στα νησιά», ένα πιλοτικό πρόγραμμα δημόσιων τοιχογραφιών, βρέθηκε φέτος για πάνω από έναν μήνα συνολικής διάρκειας σε 4 ακριτικά μας νησιά.

 

Το αποτέλεσμα αυτού: 16 δημόσιες τοιχογραφίες μεγάλων διαστάσεων και υψηλής αισθητικής αξίας, βασισμένες στο τρίπτυχο «μυθολογία-παράδοση-ιστορία», σε καίριες τοποθεσίες των νησιών.

  

Το τελικό αποτέλεσμα, όπως φαίνεται και από τις εικόνες, αναμόρφωσε και αναβάθμισε χώρους γκρίζους και τσιμεντένιους, με έργα που επιδρούν όχι μόνο στον ψυχισμό των συνολικά 1500 έμμεσα επωφελούμενων και των 120 άμεσα εμπλεκόμενων κατοίκων, αλλά λειτουργούν και σαν εικόνα για να προβάλουν τον τόπο τους.

 

«Εδώ και χρόνια δεχόμαστε προσκλήσεις από διάφορα νησιά της Ελλάδας για να παρέμβουμε σε χώρους είτε δημόσιους, όπως σχολικά κτίρια ή προβλήτες, είτε ιδιωτικούς. Είχαμε ήδη βρεθεί σε κάποια, όπως στη Ρόδο, τη Σέριφο, την Κρήτη –Αγ. Νικόλαο και Χανιά–, τη Σύρο και πρόσφατα στη Λευκάδα, αλλά πάντα είχαμε στην άκρη του μυαλού μας να κάνουμε ένα οργανωμένο πρόγραμμα που να αφορά τα ελληνικά νησιά» περιγράφει ο Κυριάκος Ιωσηφίδης της Urbanact.

 

«Η αφορμή δόθηκε με μια πρόσκληση που λάβαμε πριν από δύο χρόνια από το δήμο Αγ. Ευστρατίου. Με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος καταφέραμε να συμπεριλάβαμε τρία ακόμη νησιά, τους Λειψούς, τους Φούρνους Κορσεών και τη Λέρο.

 

»Επιθυμούσαμε αρχικά να πειραματιστούμε σε νησιά που έχουν ταυτιστεί με το λευκό. Σε ένα πρώτο βήμα όμως, φέτος, κινηθήκαμε σε νησιά που δεν έχουν αυστηρή παραδοσιακή αρχιτεκτονική, όπως αυτή που έχει διαμορφωθεί, για παράδειγμα, στις Κυκλάδες. Εστιάσαμε σε νησιά ακριτικά, που έχουν μοναδικό πλούτο ιστορίας, παράδοσης και φύσης, θέλοντας παράλληλα να στηρίξουμε τους κατοίκους τους».

 

«Εστιάσαμε σε νησιά ακριτικά, που έχουν μοναδικό πλούτο ιστορίας, παράδοσης και φύσης, θέλοντας παράλληλα να στηρίξουμε τους κατοίκους τους». Ο Same84 επί το έργον.
«Εστιάσαμε σε νησιά ακριτικά, που έχουν μοναδικό πλούτο ιστορίας, παράδοσης και φύσης, θέλοντας παράλληλα να στηρίξουμε τους κατοίκους τους». Ο Same84 επί το έργον.

 

Οι τρεις καλλιτέχνες από τον χώρο της urban street art που ανέλαβαν να υλοποιήσουν το πρότζεκτ ήταν οι Kez, Pupet και Same84. 

 

Το τρίπτυχο γύρω από το οποίο κινήθηκαν θεματικά αποτέλεσε το όχημα για να έρθει όλη η δεκαμελής ομάδα κοντά στους κατοίκους, να αφουγκραστούν τον τόπο και σε συνεργασία και με τους φορείς να καθοριστούν οι επιφάνειες, οι θεματικές, να επιλεγούν τα τελικά προσχέδια από το σύνολο των έργων που είχαν δουλέψει και επεξεργαστεί οι καλλιτέχνες και κατόπιν να τα υλοποιήσουν.

 

Επί της ουσίας, οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να δημιουργήσουν έργα μοναδικά, με συγκεκριμένη θεματική και όχι βασισμένα σε μια δική τους «ανάγκη».

 

«Η αφορμή δόθηκε με μια πρόσκληση που λάβαμε πριν από δύο χρόνια από το δήμο Αγ. Ευστρατίου». Pupet in action.
«Η αφορμή δόθηκε με μια πρόσκληση που λάβαμε πριν από δύο χρόνια από το δήμο Αγ. Ευστρατίου». Pupet in action.

  

«Από την αρχή υπήρχε βέβαια μια επιφύλαξη για το αποτέλεσμα από την πλευρά των κατοίκων, αλλά είναι απίστευτο πώς οι κάτοικοι και οι επισκέπτες, από τα παιδιά μέχρι τον ψαρά, τη γιαγιά και τον παππού, αγκάλιασαν το πρόγραμμα και βοήθησαν όσο μπορούσαν, ακόμη και με τα κεράσματά τους» θυμάται ο Κυριάκος.

 

«Οι δήμοι με τις υπηρεσίες τους υπήρξαν επίσης αρωγοί, με ενθουσιασμό και ευχαρίστηση για το τελικό αποτέλεσμα. Το πώς εξελίχθηκε όλο το πρόγραμμα και η αποδοχή που είχε φαίνεται, νομίζω, από τις παραινέσεις των κατοίκων να τους ζωγραφίσουμε δικά τους κτίρια, τις προτάσεις να έρθουμε και του χρόνου, αλλά και τις νέες προσκλήσεις που λάβαμε από άλλα νησιά.

 

»Σε ένα από τα νησιά υλοποιούσαμε μέχρι και την τελευταία στιγμή τοιχογραφίες (για μια γιαγιά που ήθελε την ελληνική σημαία στο σπίτι της, διακόσμηση με παραδοσιακά στοιχεία σε έναν τοπικό φούρνο), σε σημείο να κινδυνεύουμε να χάσουμε το πλοίο της επιστροφής».

 

Επί της ουσίας, οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να δημιουργήσουν έργα μοναδικά, με συγκεκριμένη θεματική και όχι βασισμένα σε μια δική τους «ανάγκη». Ο Kez εν δράσει.
Επί της ουσίας, οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να δημιουργήσουν έργα μοναδικά, με συγκεκριμένη θεματική και όχι βασισμένα σε μια δική τους «ανάγκη». Ο Kez εν δράσει.

 

Το τελικό αποτέλεσμα, όπως φαίνεται και από τις εικόνες, αναμόρφωσε και αναβάθμισε χώρους γκρίζους και τσιμεντένιους, με έργα που επιδρούν όχι μόνο στον ψυχισμό των συνολικά 1500 έμμεσα επωφελούμενων και των 120 άμεσα εμπλεκόμενων κατοίκων, αλλά λειτουργούν και σαν εικόνα για να προβάλουν τον τόπο τους.

 

Δόθηκε όμως και η δυνατότητα μέσα από τις συμμετοχικές δράσεις σε νέους των νησιών, να βιώσουν μια εμπειρία τέχνης και παρέμβασης στον χώρο τους, ομορφαίνοντάς τον.

 

«Πάνω από όλα πιστεύουμε ότι βγάλαμε αυτό που έλεγε και ο Αμερικανός τοιχογράφος John Pugh για τα δικά του έργα: "Οι τοιχογραφίες συνέβαλαν στη δημιουργία μιας αίσθησης κοινότητας, υπερηφάνειας και ενθουσιασμού. Οι άνθρωποι συνδέθηκαν μέσω μιας τέχνης στην οποία μπορούν να συμμετέχουν αλλά και να αλληλεπιδρούν με αυτή». 

 

Έργο του Kez στον Άγιο Ευστράτιο
Έργο του Kez στον Άγιο Ευστράτιο

 

Έργο του Pupet στον Άγιο Ευστράτιο
Έργο του Pupet στον Άγιο Ευστράτιο

 

Έργο του Same84 στον Άγιο Ευστράτιο
Έργο του Same84 στον Άγιο Ευστράτιο

 

Έργο του Kez στους Φούρνους
Έργο του Kez στους Φούρνους

 

Έργο του Pupet στους Φούρνους
Έργο του Pupet στους Φούρνους

 

Έργο του Same84 στους Φούρνους
Έργο του Same84 στους Φούρνους

 

Έργο του Kez στη Λέρο
Έργο του Kez στη Λέρο

 

Έργο του Pupet στη Λέρο
Έργο του Pupet στη Λέρο

 

Έργο του Same84 στη Λέρο
Έργο του Same84 στη Λέρο

 

Έργο του Pupet στους Λειψούς
Έργο του Pupet στους Λειψούς

 

Έργο του Same84 στους Λειψούς
Έργο του Same84 στους Λειψούς

  

Όσοι δήμοι, φορείς και ιδιώτες επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα για το 2019 και όσοι επιθυμούν να στηρίξουν τη δράση μπορούν να επικοινωνήσουν με την Urbanact με τους εξής τρόπους:

email: [email protected]
urbanact.gr
facebook.com/urbanact.gr

 

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι αρχισυντάκτης της LiFO. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μία εντυπωσιακή τοιχογραφία με θέμα τον Όμηρο στο 26ο δημοτικό σχολείο Αθηνών
H δράση του Urban Act «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια-Βιβλιοτοιχογραφίες» εντάσσεται στο πλαίσιο του «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου»
Ποιος φτιάχνει αυτές τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες μεγάλης κλίμακας στον Βόλο;
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Urbanact διοργανώνει ένα σημαντικό street art πρότζεκτ στην πόλη του Βόλου με τη συμμετοχή 13 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μιλήσαμε με τον συντονιστή του CityCall, Κυριάκο Ιωσηφίδη.
Ο Φίκος φτιάχνει εντυπωσιακές τοιχογραφίες μεγάλου μεγέθους σε όλο τον κόσμο
Ο νεαρός εικαστικός που επινόησε τον όρο «σύγχρονη βυζαντινή ζωγραφική» μιλάει στο LiFO.gr για τη δουλειά του, το street art στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και την Αθήνα, «την πιο βανδαλισμένη από graffiti πόλη που έχει δει»
Το εντυπωσιακό γκράφιτι του Dreyk the Pirate για το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας
Ένας από τους πιο ταλαντούχους street artist της Αθήνας χρησιμοποίησε το ταλέντο του για καλό σκοπό
H Πάτρα είναι η πόλη με τα περισσότερα murals στην Ελλάδα
Το International Street Art Festival έχει αλλάξει την όψη της Πάτρας και φιλοδοξεί να γίνει το μεγαλύτερο φεστιβάλ με τοιχογραφίες στην Ευρώπη
Δύο Έλληνες γκραφιτάδες θυμούνται το εμβληματικό 5Ρointz της Νέας Υόρκης
Ο Wake και ο Think αναπολούν τις μέρες που έβαφαν στη θρυλική «Μέκκα του γκράφιτι», με αφορμή την πρόσφατη δικαστική απόφαση που δικαίωσε 21 street artists στη μήνυση για την κατεδάφιση της
Η δράση «Athens UnTag» θέλει να καθαρίσει την Αθήνα από το tagging
Ο Antonis Schwarz μιλά στο LIFO.gr για την ιδέα «Let's do it Greece: Athens UnTag» και το πώς μπορεί να νικηθεί το φαινόμενο που έχει γίνει αισθητική πληγή της Αθήνας
Στο Βερολίνο κάποιος βρήκε τον τρόπο να διαγράψει τις σβάστικες στους τοίχους
Ο Ibo Omari ξεκίνισε την Paintback, μια καμπάνια που μετατρέπει τα νεοναζιστικά σύμβολα μίσους στους δρόμους σε χαριτωμένες εικόνες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι παλιές βιοτεχνίες του Ταύρου ζωντανεύουν μέσα από αρχειακές πηγές και αφηγήσεις
Ένας πολιτιστικός περίπατος που διοργανώνει το Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ μας ξεναγεί στα παγωτά ΑΣΤΥ, τα μοκασίνια ΕΛΒΙΣ, τα νήματα ΒΙΕΡ
Street Art για βιβλιοφάγους: Δύο καλλιτέχνες ζωγράφισαν μια τεράστια βιβλιοθήκη σε ένα κτίριο στην Ουτρέχτη
Στα ράφια της δισδιάστατης «Βιβλιοθήκης» τους εδρεύουν κλασικά και άγνωστα βιβλία, ψεύτικοι τίτλοι και κρυμμένα μηνύματα
Περπατώντας από το Σύνταγμα μέχρι το Γκάζι, το μεσημέρι μιας καθημερινής
Οι πολλές όψεις μιας πόλης, παρέα με το Samsung Galaxy S10+
Νύχτες (techno) στο Q Base
Με τους Brainstorm - Αθήνα (1998)
Νύχτες στο +Soda
Αθήνα, 1997
Μια τεράστια τοιχογραφία δίνει χρώμα στο δημοτικό σχολείο της πυρόπληκτης Αγίας Μαρίνας
Η UrbanAct προχωρά σε εικαστικές παρεμβάσεις στα σχολεία των περιοχών που επλήγησαν από τις φονικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού
Νύχτες στο King Size με τους Magna (1997)
Φωτ. Σπύρος Στάβερης
Το γκράφιτι στην Αθήνα ξεκίνησε το 1979!
Σαράντα χρόνια μετά, ο Χαράλαμπος Δαραδήμος θυμάται πώς έγιναν οι «ιστορικές» τοιχογραφίες με θέμα την ειρήνη στους τοίχους όλης της Αθήνας.
Πώς νιώθουν οι street artists όταν βανδαλίζονται τα έργα τους;
Ρωτήσαμε 4 εκπροσώπους της urban culture πώς αντιμετωπίζουν το εφήμερο της τέχνης τους, με αφορμή την πρόσφατη καταστροφή του γκράφιτι του Yiakou στο εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής –που είχε φιλοτεχνηθεί σε συνεννόηση με τον ιερέα– από έναν φανατικό πιστό
Richie's: Εκεί που γυμνάζονται τα «θηρία» του Μπρούκλιν
Σε ένα εμβληματικό γυμναστήριο στο Μπούσγουικ του Μπρούκλιν, μια γειτονιά που ήταν κάποτε ζόρικη και τώρα εξευγενίστηκε
Νεανική κουλτούρα και δημιουργικότητα στο Ντουμπάι
Μια ματιά στην ταυτότητα, την αισθητική και τη δημιουργική έκφραση των νέων ανθρώπων που ζουν στην μεγαλύτερη πόλη των Αραβικών Εμιράτων
 Όταν ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης ανασχεδίασε την πόλη των Σκοπίων
Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη αναδεικνύει μια άγνωστη ιστορική πτυχή της γειτονικής χώρας.
«Mural Masters»: Ένα νέο λεύκωμα με τοιχογραφίες από όλο τον κόσμο
Μια έκδοση της Urbanact παρακολουθεί την εξέλιξη της τέχνης της δημόσιας τοιχογραφίας που αναπτύσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο
Το νόημα του στυλ: ένας πλήρης κατάλογος με τις υποκουλτούρες του 20ου αιώνα
Το Cool: Style, Sound and Subversion είναι το απόλυτο εγχειρίδιο όλων των στυλ της περιθωριακής κουλτούρας του περασμένου αιώνα
Chicks in Bowls: Koρίτσια με πατίνια στους δρόμους της Αθήνας
Τα μέλη της ελληνικής ομάδας Chicks in Bowls (CIB) που κάνουν πατίνια (όχι τα in line αλλά εκείνα με τα τέσσερα ροδάκια, τα παλιομοδίτικα), στον φακό της LiFO.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή