Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Πάολο Ντι Πάολο: Ο πιο σπουδαίος φωτογράφος της Ρώμης την εποχή της «Ντόλτσε Βίτα»

Μια μεγάλη έκθεση στη Ρώμη αποκαλύπτει τον «χαμένο κόσμο» του μεγάλου εικαστικού φωτογράφου, ο οποίος αφού τράβηξε μερικές από τις πιο εξαίσιες φωτογραφίες της «χρυσής ιταλικής εποχής», εγκατέλειψε για πάντα την κάμερά του εξαιτίας της επέλασης των παπαράτσι

Ο Πάολο Ντι Πάολο γεννήθηκε το 1925 στο Λαρίνο, μια μικρή πόλη στη Νότιο Ιταλία, αλλά ήδη από το 1939 βρισκόταν στη Ρώμη για να σπουδάσει κλασική λογοτεχνία στο Λύκειο και στη συνέχεια φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης.

 

Ζωγράφιζε από την εφηβεία του, αλλά μια μέρα, αφότου είχε τελειώσει τις σπουδές του, είδε σε μια βιτρίνα μια Leica III C, την ίδια φωτογραφική μηχανή που χρησιμοποιούσε ο Ανρί-Καρτιέ Μπρεσόν.

 

Με την ενθάρρυνση των καλλιτεχνών φίλων του, αποφάσισε να την αγοράσει, θέλοντας να προσεγγίσει το εικαστικό όραμα μέσω της φωτογραφίας.

 

Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορική του συνεργασία με το πιο «ψαγμένο» και «καλτ» ιταλικό περιοδικό για διανοούμενους της εποχής, το εβδομαδιαίο "Il Mondo".

 

Ο Ντι Πάολο βρέθηκε με την κάμερα του στον πυρήνα της χρυσής εποχής του ιταλικού σινεμά και του νεορεαλισμού, πλάι σε ιερά τέρατα όπως ο Ντε Σίκα, ο Ροσελίνι, ο Βισκόντι, ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Παζολίνι και στους ντόπιους σταρ που είχαν αναδειχτεί από την Τσινετσιτά και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

 

Ο Ντι Πάολο βρέθηκε με την κάμερά του στον πυρήνα της χρυσής εποχής του ιταλικού σινεμά και του νεορεαλισμού, πλάι σε ιερά τέρατα όπως ο Ντε Σίκα, ο Ροσελίνι, ο Βισκόντι, ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Παζολίνι και στους ντόπιους σταρ που είχαν αναδειχτεί από την Τσινετσιτά και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

 

Αυτό που τον ξεχώριζε από τους υπόλοιπους φωτογράφους της εποχής και του χάριζε την αμέριστη εμπιστοσύνη των μεγάλων μαέστρων της οθόνης αλλά και κορυφαίων ποιητών, συγγραφέων και καλλιτεχνών όπως ο Έζρα Πάουντ, ο Αλμπέρτο Μοράβια και ο Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, ήταν η κουλτούρα, η κλασική μόρφωση, η αίσθηση της κομψότητας και η αριστοκρατική αύρα ευγένειας που απέπνεε (όπως είχε πει ο ίδιος, ήταν ο μοναδικός άνθρωπος σε ολόκληρη την Ιταλία που χρησιμοποιούσε το άρωμα Penhaligon, την «αποκλειστική» μάρκα της αγγλικής αριστοκρατίας).

 

Πιερ Πάολο Παζολίνι (δεξιά), Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960
Πιερ Πάολο Παζολίνι (δεξιά), Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960

 

Από όλες τις εκπληκτικές φωτογραφίες που τράβηξε εκείνα τα χρόνια, εκείνη για την οποία ένιωθε ο ίδιος πιο περήφανος ήταν αυτή στον λόφο Monte Dei Cocci της Ρώμης, όπου απεικονίζεται ο Πιερ Πάολο Παζολίνι να κάθεται και να παρατηρεί ένα αγόρι που μοιάζει να εγκαταλείπει το κάδρο. Το αγόρι είχε ακολουθήσει τον Παζολίνι και τον Ντι Πάολο στον λόφο, ανταλλάσσοντας ματιές με τον σκηνοθέτη.

 

Ανάμεσα στους δύο τους, απλώνεται στη φωτογραφία η κοιλάδα της ιταλικής πρωτεύουσας σαν αγεφύρωτο χάσμα. Όταν την έδειξε όμως αργότερα ο Ντι Πάολο στον διευθυντή του περιοδικού, εκείνος αρνήθηκε να τη δημοσιεύσει με την αιτιολογία ότι ήταν «υπερβολικά τέλεια».

 

Η αλήθεια είναι ότι το έργο ενός «ντοκιμαντερίστα» και εικαστικού φωτογράφου όπως ο Ντι Πάολο δεν ταίριαζε με το ύφος της δημοφιλούς φωτογραφίας της εποχής.

 

Η «έκρηξη» των παπαράτσι τον ανάγκασε τελικά να εγκαταλείψει τη φωτογραφική του μηχανή και να εξαφανιστεί από τους φωτογραφικούς κύκλους κυριολεκτικά σε μια νύχτα. Παντρεύτηκε την 21χρονη βοηθό του και έγινε καθηγητής ιστορίας και φιλοσοφίας.

 

Η Άννα Μανιάνι στη βίλα της στο San Felice Circeo, νότια της Ρώμης, 1955
Η Άννα Μανιάνι στη βίλα της στο San Felice Circeo, νότια της Ρώμης, 1955

 

Θα περνούσαν είκοσι χρόνια από τότε μέχρι τη στιγμή που η κόρη του Σίλβια αναζητώντας σε μια ντουλάπα τα μπαστούνια της για το σκι, ανακάλυψε μια σειρά από κούτες με αρνητικά και πολλές υπέροχες εκτυπωμένες φωτογραφίες.

 

Ρωτώντας τον πατέρα της ποιος τις είχε τραβήξει, αυτός αναγκάστηκε να της αποκαλύψει για πρώτη φορά την προηγούμενη ζωή του ως φωτογράφου.

 

Έκπληκτη, η Σίλβια Ντι Πάολο έθεσε ως στόχο την ανάδειξη του φωτογραφικού έργου του πατέρα της ώσπου πολλά χρόνια αργότερα σε μια μικρή έκθεση που είχε διοργανώσει η ίδια σε μια γκαλερί, είδε τις φωτογραφίες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Gucci και αποφάσισε να σπονσονάρει τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Ένας Χαμένος Κόσμος: Φωτογραφίες του Πάολο Ντι Πάολο, 1954-1968» που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο MAXXI της Ρώμης και θα διαρκέσει ως τις 30 Ιουνίου.

 

Ο ίδιος ο Ντι Πάολο βρίσκεται ακόμα εν ζωή στα 94 του, και μάλλον διασκεδάζει που θυμήθηκαν τις φωτογραφίες του μετά από πενήντα και πλέον χρόνια από τότε που αποφάσισε να βάλει για πάντα στο συρτάρι τη φωτογραφική μηχανή του.

 

Τένεσι Γουίλιαμς, Σαν Λορέντζο, 1955
Τένεσι Γουίλιαμς, Σαν Λορέντζο, 1955

 

Πιερ Πάοο Παζολίνι, Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960
Πιερ Πάοο Παζολίνι, Monte dei Cocci, Ρώμη, 1960

 

Η κηδεία του Ιταλού κομμουνιστή ηγέτη Παλμίρο Τολιάτι, Ρώμη 1964
Η κηδεία του Ιταλού κομμουνιστή ηγέτη Παλμίρο Τολιάτι, Ρώμη 1964

 

Σοφία Λόρεν - Μαρτσέλο Μστρογιάνι, Τσινετσιτά, 1955
Σοφία Λόρεν - Μαρτσέλο Μστρογιάνι, Τσινετσιτά, 1955

 

Οριάνα Φαλάτσι, Φεστιβάλ Βενετίας, 1963
Οριάνα Φαλάτσι, Φεστιβάλ Βενετίας, 1963

 

Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Σαρδηνία, 1966
Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Σαρδηνία, 1966

 

Μόνικα Βίτι - Μικελάντζελο Αντονιόνι. Ρώμη, 1958
Μόνικα Βίτι - Μικελάντζελο Αντονιόνι. Ρώμη, 1958

 

Τζίνα Λολομπρίτζιτα - Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, Ρώμη, 1961
Τζίνα Λολομπρίτζιτα - Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, Ρώμη, 1961

 

Ράκελ Γουέλς, Ρώμη, 1966
Ράκελ Γουέλς, Ρώμη, 1966

 

Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ρώμη, άγνωστη ημερομηνία
Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ρώμη, άγνωστη ημερομηνία

 

Αλμπέρτο Μοράβια- Κλάουντια Καρντινάλε, 1961 ή 1962
Αλμπέρτο Μοράβια- Κλάουντια Καρντινάλε, 1961 ή 1962

 

Έζρα Πάουντ, Σπολέτο, 1964
Έζρα Πάουντ, Σπολέτο, 1964

 

Τζουλιέτα Μασίνα - Φεντερίκο Φελίνι, Βενεία, τέλη '50s
Τζουλιέτα Μασίνα - Φεντερίκο Φελίνι, Βενεία, τέλη '50s

 

Γκλόρια Σουόνσον, Ρώμη, 1956
Γκλόρια Σουόνσον, Ρώμη, 1956

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 Όταν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ ήταν 17 χρονών και δούλευε ως φωτογράφος
Η φωτιογραφική ματιά ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του 20ού αιώνα στο βιβλίο «Οι φωτογραφίες του Στάνλει Κιούμπρικ: Μέσα από έναν Διαφορετικό Φακό»
Η Σαντορίνη της δεκαετίας του ’70, εικόνες μιας άλλης εποχής
Μια έκθεση φωτογραφίας στην Image Gallery ρίχνει φως στην εικόνα που είχε το νησί της Σαντορίνης και το χωριό της Οίας τη δεκαετία του ’70 μέσα από το βλέμμα της φωτογράφου Πάμελα Μπράουν.
Ο κορσές της Φρίντα Κάλο και η μπαντάνα του Μπάροουζ: Οι πολαρόιντ – φυλαχτά της Patti Smith
Στην Diego Rivera Gallery του Σαν Φρανσίσκο εκτίθενται αυτές τις μέρες οι ασπρόμαυρες πολαρόιντ «μαγικών αντικειμένων» που ανήκαν σε καλλιτέχνες πολύ αγαπημένους της
«Οι Άνθρωποι του 20ού Αιώνα» του August Sander
Οι αριστουργηματικές εικόνες του Γερμανού πορτρετίστα ερευνούν με συναρπαστικό τρόπο την κοινωνική γεωγραφία μιας ολόκληρης εποχής

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O φωτογράφος Stephen Shore έβρισκε πάντα ποίηση στα πεζότερα πράγματα
Ο πρωτοπόρος της έγχρωμης φωτογραφίας βραβεύεται στο φετινό Photo London
Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά
Ένα καινούριο φωτογραφικό λεύκωμα παρουσιάζει μια «ηδονοβλεπτική ματιά» στην «πολυσύνθετη» φιλία των δύο διάσημων καλλιτεχνών, τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους.
Τα πλαστικά ομοιώματα φαγητού της Ιαπωνίας
Ο Marco Arguello, ένας Αμερικανός φωτογράφος που ζει στο Παλαιό Φάληρο, επισκέφθηκε το Γκούτζο Χατσίταν, την πόλη που έχει παράδοση στη δημιουργία πλαστικών ομοιωμάτων λαχταριστών πιάτων και τροφών, και φωτογράφισε πλαστικά sushi, noodles και χοτ ντογκ που μοιάζουν με αληθινά
Η δουλειά του Θανάση Σταυράκη είναι να καταγράφει με το φακό του τη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας
Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας με δουλειές σημαντικών ελλήνων και ξένων φωτορεπόρτερ ο διευθυντής των φωτογραφικών τμημάτων του ASSOCIATED PRESS για την Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία μιλά στη LifO για τη δουλειά του.
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους
Ο κορυφαίος Ευρωπαίος φωτογράφος έφτασε στην Τέχνη από τον πιο σύντομο δρόμο: την ανάγκη του να γίνει ένα με τους άλλους ανθρώπους. Η καλλιτεχνική του φιλοσοφία είναι το ίδιο απλή: Νοιώσε ― και δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
Οι πρώτοι Πολωνοί στην Αθήνα
Παζάρι του Πειραιά (Μάης 1990)
To Γκάζι, η πλ. Κουμουνδούρου και το ΦΙΞ στα 80's
(Ι)στορία και ιστορίες "από τα κάτω", από τον ιστορικό Κώστα Κατσάπη
Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια
Οι φωτογραφίες του Πίτερ Λίντμπεργκ έκαναν διάσημα κάποια νεαρά, ενθουσιώδη και άγνωστα τότε μοντέλα όπως ο Λίντα Εβαντζελίστα, η Τατιάνα Πάτιτζ, η Σίντι Κρόφορντ και η Κρίστι Τέρλινγκτον, αλλάζοντας συγχρόνως ριζικά τη βιομηχανία της μόδας
Ιστανμπούλ, αγάπη μου
"Ανήκουμε στην Ανατολή"
Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s
Ο Μπομ Κολατσέλο, πρώην διευθυντής του Interview, γνωστός κοσμικογράφος αλλά και δεξί χέρι του Άντι Γουόρχολ και αχώριστος συνοδός στις εξόδους του παρουσιάζει τις προσωπικές του φωτογραφίες από μια εποχή που μοιάζει παράξενη και μακρινή
Η γάτα που χοροπηδούσε στο χιόνι: μάθημα αγάπης
"Πλήρες μάθημα φωτογραφίας", το πλήρες βιβλίο της ζωής του Νομπουγιόσι Αράκι
Üsküdar: οι Απέναντι της Πόλης
Το Σκούταρι των Ελλήνων στην ασιατική πλευρά του Βοσπόρου
Λ''Ακουιλα: επιστροφή σ' έναν μη-τόπο. Από την Στεφανία Ορφανίδου.
'Eνα προσωπικό βιβλίο -Pendulum- όπου η μνήμη ανασυντίθεται μέσα από τα ερείπια της πόλης
Οι πιο εντυπωσιακές φωτογραφίες με φαγητό - Οι νικητές του Food Fotographer 2019
Φωτογράφοι απ' όλο τον κόσμο αποτύπωσαν το φαγητό σε όλες τις μορφές του για διεθνή διαγωνισμό
Οι «σοκολατένιες» γυναίκες του Marc Lagrange
Ένα βιβλίο συγκεντρώνει όλα τα γυμνά πορτρέτα που τράβηξε ο διάσημος φωτογράφος χρησιμοποιώντας το σπάνιο φιλμ Polaroid 100 Chocolate.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή