Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Η ανείπωτη βία του πολέμου στη Συρία

Οι φωτογραφίες του Ελβετού φωτογράφου Matthias Bruggmann εξετάζουν με κριτικό πνεύμα τις θηριωδίες του πολέμου στη Συρία

Αυτές οι σπουδαίες αν και πολύ δυσάρεστες φωτογραφίες του Ελβετού φωτογράφου Matthias Bruggmann εξετάζουν με κριτικό πνεύμα τις θηριωδίες του πολέμου στη Συρία.

 

Οι φωτογραφίες του Bruggmann απεικονίζουν την καθημερινότητα σε αυτό που ο φωτογράφος Shahidul Alam από το Μπαγκλαντές αναφέρει τόσο εύστοχα ως "πλειοψηφικός κόσμος" δηλαδή παρακολουθούν θέματα κρίσιμης σημασίας στην Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και την Ωκεανία και όχι την Ευρώπη ή Αμερική.

 

Οι εικόνες αυτές φωτίζουν τη σύγκρουση που συμβαίνει στη Συρία και τη γειτονική γεωγραφική περιοχή προσφέροντας μια προοπτική στους ξένους ακριβώς όπως έκανε και ο φωτογράφος Robert Frank όταν απέδιδε εικόνες της αμερικανικής κοινωνίας καθώς ταξίδευε στις ΗΠΑ- θυμίζουμε ότι εκείνες οι φωτογραφίες οδήγησαν στην παραγωγή του διάσημου βιβλίου του The Americans.

 

Rabiah, Reef Hama, April 23, 2012
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Rabiah, Reef Hama, April 23, 2012 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Hadar, Reef Quneitra, August 7, 2015
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Hadar, Reef Quneitra, August 7, 2015 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Desert, 20 September 2016
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Desert, 20 September 2016 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Shirqat, Iraq, 22 September 2016
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Shirqat, Iraq, 22 September 2016 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

 

Όμως εδώ φαίνεται να διακυβεύεται κάτι πολύ μεγαλύτερο. Εδώ, η ζωή φαίνεται να κρέμεται από μια κλωστή. Το μικρό κορίτσι με τα ξανθά μαλλιά ισορροπεί στους ώμους του πατέρα της, ένας άνδρας πυροβολεί με το αυτόματο όπλο του κρατώντας το πάνω από το κεφάλι του ενώ οι σύντροφοί του κρύβονται πίσω από τα βράχια, ένας άλλος νεαρός άνδρας με εμφανείς μώλωπες κάθεται στα γόνατα, με δεμένα τα μάτια και χειροπέδες στα χέρια περιμένοντας κάποια άγνωστη μοίρα.


Υπάρχει και μια εικόνα που είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη. Είναι τραβηγμένη στο δρόμο, στις 24 Σεπτεμβρίου 2016, στο Ιράκ, και δείχνει μια ομάδα ανδρών- μοιάζουν πολύ με άνδρες που μπορεί να δει κανείς σε πίνακες ζωγραφικής της μπαρόκ περιόδου.

 

On the road, Iraq, September 24 2016
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
On the road, Iraq, September 24 2016 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Ένας άνδρας απευθύνεται στον θεατή κραδαίνοντας το κινητό του τηλέφωνο ενώ φοράει μια μάσκα-σκελετό στο πρόσωπό. Άλλοι τέσσερις κρατούν τα κινητά τους τηλέφωνα σε διάφορες στάσεις, καταγράφοντας τη σκηνή. Αρχικά όταν κοιτάζεις τη φωτογραφία δεν βλέπεις τη φιγούρα του άνδρα που κείτεται στο έδαφος, κι όμως ανάμεσά τους είναι ένας νεκρός.

 

Σε αυτή τη σκηνή φαίνονται να συνυπάρχουν τόσοι πολλοί συμβολισμοί: αρρενωπότητα, πόλεμος, όπλα, σημαίες, κινητά τηλέφωνα, σώμα, στάση, θάνατος.

 

Marmarita, Reef Homes, September 11 2013
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Marmarita, Reef Homes, September 11 2013 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Η πισίνα στο Al-Khair Hotel, πάνω από τη Μαρμαρίτα. Ορισμένοι από τους νεαρούς άνδρες που εικονίζονται εδώ προέρχονται από τη χριστιανική πολιτοφυλακή που προστατεύει τη Μαρμαρίτα και βοηθάει στην πολιορκία τόσο του Krak des Chevaliers όσο και του Al Husn, του σουνιτικού χωριού που χτίστηκε στη γύρω περιοχή. Το Krak υπέκυψε στον συριακό στρατό τον Μάρτιο του 2014. Το Reuters, βασιζόμενο σε ιατρικές πηγές από τον Λίβανο, ανέφερε ότι πάνω από σαράντα μαχητές της αντιπολίτευσης που έφυγαν από την περιοχή τραυματίστηκαν σε ενέδρα κατά την έξοδό του ενώ οκτώ πέθαναν.

 

Reef Idlib, 3 May 2014
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Reef Idlib, 3 May 2014 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Χρησιμοποιώντας καθαριστικό τουαλέτας και οδοντιατρικά εργαλεία, οι μεσάζοντες καθαρίζουν τα αρχαία νομίσματα. Τα νομίσματα και άλλες αρχαιότητες εξάγονται σε ολόκληρη την περιοχή, κυρίως στην Τουρκία, αλλά και στον Λίβανο και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στην Ιορδανία, από όπου τα αργυρά νομίσματα κατευθύνονται στη βιομηχανία σουβενίρ της Ιερουσαλήμ.

 

Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η παραπλανητική προέλευση, έτσι ώστε οι αρχαιότητες να μπορέσουν να εισέλθουν στην ιδιαίτερα κερδοφόρα δυτική αγορά - οι έμποροι στις γειτονικές χώρες μειώνουν κατά πενήντα τοις εκατό την πώληση για την προμήθεια. Η ζητούμενη τιμή για ένα βυζαντινό μωσαϊκό μήκους περίπου δύο τετραγωνικών μέτρων κυμαίνεται μεταξύ 1.500 και 2.000 δολαρίων ενώ βγάζοντάς το λαθραία σε μια γειτονική χώρα η αξία του ανεβαίνει στα 4.000 δολάρια. Πολλές από τις συμφωνίες πραγματοποιούνται μέσα από το WhatsApp ενώ πολλοί από τους Σύριους προδίδονται από αδίστακτους ξένους εμπόρους. Ένας από τους άνδρες αυτής της φωτογραφίας παραπονέθηκε αργότερα ότι ένας βορειοαμερικανός έμπορος του είχε κοστίσει μια μικρή περιουσία όταν αρνήθηκε να πληρώσει το μερίδιό του.

 

Talmenes Reef Idlib 1 mai 2014
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Talmenes Reef Idlib 1 mai 2014 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Τα υπολείμματα ενός βαρελιού με χλώριο (Cl2) που έπεσε πάνω σε ένα σπίτι από ένα ελικόπτερο. Πρόκειται για μία από τις εκατοντάδες επιθέσεις με χημικά που συνέβησαν πριν και μετά τις βομβιστικές επιθέσεις της Ghouta της Δαμασκού το 2013. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ΗΠΑ σε αυτές τις επιθέσεις σκοτώθηκαν 1.429 άνθρωποι.

 

Η συριακή κυβέρνηση ήταν η μόνη αντιμαχόμενη φατρία που είχε πρόσβαση στην αεροπορία, επομένως είναι αδιανόητο ότι κάποιος άλλος έριξε αυτό το βαρέλι. Ένας άνδρας που αρνήθηκε να δώσει το όνομά του, παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως ιδιοκτήτη του σπιτιού και πατέρα δύο από τα παιδιά που σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια του βομβαρδισμού, εξήγησε ότι ήταν υπάλληλος σιταποθήκης που διοικούνταν από την κυβέρνηση. Όταν επέστρεψε στη δουλειά, είπε, κάποιοι άνδρες ήρθαν και του πρότειναν να του πάρουν συνέντευξη από το επίσημο τηλεοπτικό κανάλι για να πει ότι ο Jabhat al-Nusra είχε βάλει τη βόμβα.

 

Προσέθεσε ότι οι άνδρες προσφέρθηκαν να του δώσουν ακόμα και χρήματα για να ανοικοδομήσει το σπίτι του. Αυτή η επίθεση, η οποία σκότωσε 3 και τραυματίστηκε πάνω από 130, αναμεταδόθηκε εκτενώς, τόσο από την Human Rights Watch όσο και από τον Christoph Reuter στο Der Spiegel της Γερμανίας. Από τα μέσα του 2018, το Συριακό Αρχείο πραγματοποίησε επίσης αρκετά βίντεο από την επίθεση και τα επακόλουθά της.

 

Shirqat, Iraq, September 22, 2016
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Shirqat, Iraq, September 22, 2016 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Εάν οι δεκάδες χιλιάδες εικόνες βασανιστηρίων που τραβήχτηκαν από Συριανούς φωτογράφους δεν προσελκύουν την προσοχή δυτικού ακροατηρίου, τι μπορεί να κάνει ένας ξένος που δεν μιλάει αραβικά; Κι όμως οι φωτογραφίες του Matthias Bruggmann δίνουν στους δυτικούς μια πιο ξεχωριστή εικόνα της πραγματικότητας της ένοπλης σύγκρουσης και θολώνουν τα όρια μεταξύ του φωτορεπορτάζ και της σύγχρονης καλλιτεχνικής φωτογραφίας.

 

Bab Hud, Homs, May 26, 2012
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Bab Hud, Homs, May 26, 2012 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Shinshirah, Reef Idlib, 19 May 2014
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Shinshirah, Reef Idlib, 19 May 2014 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Industrial City, Deir ez-Zor, May 5, 2015
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Industrial City, Deir ez-Zor, May 5, 2015 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

Reef Idlib, February 20, 2013
© Matthias Bruggmann / Contact Press Images
Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris
Reef Idlib, February 20, 2013 © Matthias Bruggmann / Contact Press Images Courtesy Musée de l’Elysée, Lausanne and Galerie Polaris, Paris

 

 

 

ι. Οι φωτογραφίες του Matthias Bruggmann κέρδισαν το Prix Elysée το 2017, το οποίο απονεμήθηκε από το Musée de l'Elysée και εκτίθενται σε έκθεση έως και τις  27 Ιανουαρίου στο Musée de l'Elysée της Λωζάνης.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μας σκοτώνει η σιωπή σας»: Ο 15χρονος που μεταδίδει ζωντανά στο Twitter όλη την φρίκη στην ανατολική Γούτα

Διεθνή«Μας σκοτώνει η σιωπή σας»: Ο 15χρονος που μεταδίδει ζωντανά στο Twitter όλη την φρίκη στην ανατολική Γούτα

Ο Muhammad Najem, που ζει έξω από τη Δαμασκό, μοιράζεται εικόνες και βίντεο που σοκάρουν από τους καθημερινούς βομβαρδισμούς
25.2.2018
Η Συρία πνίγεται στο αίμα - Δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν τις σοκαριστικές εικόνες

ΔιεθνήΗ Συρία πνίγεται στο αίμα - Δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν τις σοκαριστικές εικόνες

Τρέχουν με τα μωρά στην αγκαλιά για να σωθούν από τη φρίκη
21.2.2018
40 συγκλονιστικές φωτογραφίες: Αίμα και Χάος στη Συρία

Μεγάλες Εικόνες40 συγκλονιστικές φωτογραφίες: Αίμα και Χάος στη Συρία

Ένας εμφύλιος σε slow-motion

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς

Φωτογραφία Οι πρώτες σπουδαίες φωτογραφίες της Άνι Λίμποβιτς

Μια μεγάλη έκθεση παρουσιάζει την πρώιμη αλλά εξίσου σημαντική φάση της διάσημης φωτογράφου που φέτος κλείνει τα 70 της χρόνια
14.2.2019
 Μόσχα εμπιστευτικό: Εικόνες από την άγρια πλευρά της ρωσικής πρωτεύουσας

Φωτογραφία Μόσχα εμπιστευτικό: Εικόνες από την άγρια πλευρά της ρωσικής πρωτεύουσας

Το νέο λεύκωμα του φωτογράφου με το ψευδώνυμο Boogie αποκαλύπτει την σκληρή όψη της Μόσχας σε όλο της το μεγαλείο
14.2.2019
Αδελφικός Δεσμός - Τρυφερά, μεγαλοπρεπή λιοντάρια κέρδισαν το βραβείο Φωτογραφίας Άγριας Ζωής

Φωτογραφία Αδελφικός Δεσμός - Τρυφερά, μεγαλοπρεπή λιοντάρια κέρδισαν το βραβείο Φωτογραφίας Άγριας Ζωής

Η στιγμή που απαθανάτισε ο David Lloyd είναι σπάνια για αρσενικά λιοντάρια
13.2.2019
Γυναίκες με φακίδες, αυτή η ομορφιά

Φωτογραφία Γυναίκες με φακίδες, αυτή η ομορφιά

Ο φωτογράφος Κοσμάς Κουμιανός αναζητά σε όλο τον κόσμο αυτό το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου δέρματος
11.2.2019
Re-thinking Εnvironment: Μια ομαδική έκθεση με θέμα το περιβάλλον στη ΔΛ Gallery

Φωτογραφία Re-thinking Εnvironment: Μια ομαδική έκθεση με θέμα το περιβάλλον στη ΔΛ Gallery

Η αλλαγή του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος εμπνέει Έλληνες και ξένους φωτογράφους και video artists
8.2.2019
Τέσσερις Έλληνες φωτογράφοι στους φιναλίστ για βραβείο Sony World Photography Awards 2019

Φωτογραφία Τέσσερις Έλληνες φωτογράφοι στους φιναλίστ για βραβείο Sony World Photography Awards 2019

Εντυπωσιακές εικόνες και μοναδικές στιγμές διεκδικούν το μεγάλο βραβείο
6.2.2019
Susan Meiselas: Η φωτογράφος που ασχολήθηκε με την τεκμηρίωση της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Φωτογραφία Susan Meiselas: Η φωτογράφος που ασχολήθηκε με την τεκμηρίωση της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Η Αμερικανίδα φωτογράφος κατέγραψε μεταξύ άλλων την εξέγερση στη Νικαράγουα και τους μαζικούς τάφους στο Ιράκ επί Σαντάμ Χουσεΐν
6.2.2019
Mακροβούτια στις παγωμένες θάλασσες

Φωτογραφία Mακροβούτια στις παγωμένες θάλασσες

Ο διάσημος φωτογράφος του National Geographic Paul Nicklen αποτυπώνει την αγάπη του για τις πολικές περιοχές σε ένα βιβλίο το οποίο προλογίζει ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο.
6.2.2019
Η Ελλάδα του Nick DeWolf που δύσκολα αναγνωρίζουμε σήμερα (1959)

Φωτογραφία Η Ελλάδα του Nick DeWolf που δύσκολα αναγνωρίζουμε σήμερα (1959)

25 ασπρόμαυρες εικόνες μιας πανέμορφης χώρας που προσπαθούσε να να βγεί από την ανέχεια
5.2.2019
Ένας Έλληνας επισκέπτεται τους Tairona, τους ιθαγενείς με τα λευκά ρούχα, στη ζούγκλα της Κολομβίας

Φωτογραφία Ένας Έλληνας επισκέπτεται τους Tairona, τους ιθαγενείς με τα λευκά ρούχα, στη ζούγκλα της Κολομβίας

Ο καθηγητής καρδιολογίας Χαράλαμπος Βλαχόπουλος μπήκε βαθιά μέσα στα τροπικά δάση του Αμαζονίου και γνώρισε από κοντά μια σπάνια φυλή
5.2.2019
O υπέροχος, τρελός, ανεκτίμητος κόσμος της μητρότητας

Φωτογραφία O υπέροχος, τρελός, ανεκτίμητος κόσμος της μητρότητας

Η φωτογράφος Callie Lipkin, μητέρα και η ίδια, επικεντρώνεται στη μητρότητα και τις αγωνίες της
5.2.2019
Οι Κουβανοί. Ένας Δεκέμβριος στην Κούβα.

Φωτογραφία Οι Κουβανοί. Ένας Δεκέμβριος στην Κούβα.

Φωτογραφίες του Γιάννη Μακρογιαννέλη
29.1.2019
Προσπαθώντας να βγεις στην επιφάνεια

Φωτογραφία Προσπαθώντας να βγεις στην επιφάνεια

Οι υποβρύχιες φωτογραφίες της Ρενέ Ρεβάχ σε συνεργασία με το περιοδικό δρόμου «Σχεδία»
28.1.2019
«Heroin Chic»: Ένα νέο ντοκιμαντέρ θυμάται τον πρόωρα χαμένο φωτογράφο Davide Sorrenti

Φωτογραφία «Heroin Chic»: Ένα νέο ντοκιμαντέρ θυμάται τον πρόωρα χαμένο φωτογράφο Davide Sorrenti

Η ταινία “See Know Evil” είναι ένα χρονικό της σύντομης αλλά θεαματικής ζωής του Davide Sorrenti – της γνωστής φωτογραφικής «δυναστείας» - που έσβησε το 1997 σε ηλικία 21 μόλις ετών.
25.1.2019
Η ζωή σε μία από τις τελευταίες παραδοσιακές παμπ του Λονδίνου

Φωτογραφία Η ζωή σε μία από τις τελευταίες παραδοσιακές παμπ του Λονδίνου

Ο φωτογράφος Tom Oldham επισκέπτεται την Palm Tree Pub εδώ και 15 χρόνια. Φέτος τα πορτρέτα των θαμώνων και των μουσικών της του χάρισαν το βραβείο των Sony World Photography Awards.
21.1.2019