Ο 4-χρονος Αφγανός, Μοντατζέρ, εργάζεται ξυπόλυτος και δίχως γάντια σε κεραμοποιείο στα περίχωρα της Καμπούλ, με αμοιβή 3 - 7 δολάρια την ημέρα, ανάλογα με τις ώρες εργασίας του και την απόδοσή του.
Ο 4-χρονος Αφγανός, Μοντατζέρ, εργάζεται ξυπόλυτος και δίχως γάντια σε κεραμοποιείο στα περίχωρα της Καμπούλ, με αμοιβή 3 - 7 δολάρια την ημέρα, ανάλογα με τις ώρες εργασίας του και την απόδοσή του.

 

ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΩ Ο ΣΡΕΝΤΙΝΓΚΕΡ ΜΕ ΠΛΗΓΩΝΕΙ

Η γάτα του Σρέντινγκερ που ζει και δεν ζει: «Ο Μεγάλος Περίπατος στην Πανεπιστημίου 'βγήκε και δεν βγήκε'» (Κ. Μπακογιάννης).


Το κλύσμα του Σρέντινγκερ: «Καλώ όσους έσπευσαν να με κατηγορήσουν να ακούσουν το ηχητικό. Έτσι θα κατανοήσουν πως όσα ειπώθηκαν δεν αποτελούν παρά ειρωνικό και εμφατικό λόγο» (Θεοδώρα Τζάκρη, αναπληρώτρια τομεάρχης Εξωτερικών).


«Μεγάλος περίπατος»: Αν δεν δοκιμάσεις, ουδέποτε θα μάθεις αυτό που άπαντες θεωρούν προφανές.
«Μεγάλος περίπατος»: Αν δεν δοκιμάσεις, ουδέποτε θα μάθεις αυτό που άπαντες θεωρούν προφανές.

 

• • •


ΜΑΣΚΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΑ

Τι κοινό έχουν οι μάσκες για τους μαθητές και η Αναμνηστική Σειρά Γραμματοσήμων-Φεγιέ «2.500 χρόνια από τη μάχη των Θερμοπυλών»;


Οι μάσκες κατασκευάστηκαν βάσει διεθνών προδιαγραφών, το γραμματόσημο βάσει του πασίγνωστου επιτύμβιου επιγράμματος του Σιμωνίδη· οι μάσκες έκλειναν τα μάτια των παιδιών, οι ανορθογραφίες του γραμματόσημου έβγαζαν μάτι· μάσκες και γραμματόσημο αποσύρθηκαν.


Το θέμα δεν είναι ότι έγιναν λάθη (ποιος δεν κάνει;). Το θέμα είναι ότι έγιναν γελοία λάθη.


 

• • •


ΜΙΑ ΟΡΚΩΜΟΣΙΑ ΣΤΑ ΜΟΥΛΩΧΤΑ

Η χθεσινή στα μουλωχτά ορκωμοσία του Λουκασένκο για την 6η προεδρική θητεία στη Λευκορωσία προκάλεσε διαδηλώσεις σε πολλές πόλεις της χώρας, οι οποίες αναμένεται να κορυφωθούν το προσεχές σαββατοκύριακο.


Η πρώτη διεθνής αντίδραση προήλθε από το Βερολίνο, το οποίο ανακοίνωσε ότι δεν αναγνωρίζει τον Λουκασένκο ως νόμιμο πρόεδρο της Λευκορωσίας. Η Γερμανία είναι η έκτη χώρα, μαζί με τις Λιθουανία, Λετονία, Σλοβακία, Τσεχία, και Εσθονία, που δεν τον αναγνωρίζουν.


Σημειωτέον, το μπλοκάρισμα των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Λευκορωσία από την Κύπρο, που συνέπεσε με την ορκομωσία του Λουκασένκο, έχει προκαλέσει πολλά αρνητικά σχόλια.


Γυναίκες συγκεντρώνονται φορώντας πλαστικές κορώνες για να διαμαρτυρηθούν εναντίον της «μυστικής» και παράνομης ορκομωσίας του Λουκασένκο.
Γυναίκες συγκεντρώνονται φορώντας πλαστικές κορώνες για να διαμαρτυρηθούν εναντίον της «μυστικής» και παράνομης ορκομωσίας του Λουκασένκο.

 

• • •


«ΜΑΖΙ, ΑΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»

Στις αρχές Σεπτεμβρίου, το σατιρικό περιοδικό «Charlie Hebdo» αναδημοσίευσε τα σκίτσα του Μωάμεθ που το κατέστησαν στόχο των τζιχαντιστών, την παραμονή της δίκης για την επίθεση που αποδεκάτισε τη συντακτική του ομάδα τον Ιανουάριο του 2015.

 

Η αναδημοσίευση χαιρετίστηκε από πολλούς, αλλά προκάλεσε νέες απειλές, κυρίως από την Αλ-Κάιντα, και καταδικάστηκε από ορισμένες μουσουλμανικές χώρες.


Οι απειλές κινητοποίησαν περισσότερα από 100 Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τα οποία ενώθηκαν για να δηλώσουν την κοινή θέλησή τους να αγωνιστούν εναντίον των απειλών στην ελευθερία της έκφρασης, καλώντας τους συμπολίτες τους σε εγρήγορση και συμπαράσταση:


«Είναι όλο το νομικό οικοδόμημα, που διαμορφώθηκε σε περισσότερους από δύο αιώνες για να προστατεύει την ελευθερία της έκφρασής σας, στο οποίο επιτίθενται, όπως ποτέ άλλοτε εδώ και 75 χρόνια».


Μια αγωνιώδης κραυγή, αλλά και μεγάλη στιγμή της δημοσιογραφίας.


Τα γαλλικά ΜΜΕ που υπογράφουν το κάλεσμα προς τους Γάλλους πολίτες να υπερασπιστούν την ελευθερία της έκφρασης.
Τα γαλλικά ΜΜΕ που υπογράφουν το κάλεσμα προς τους Γάλλους πολίτες να υπερασπιστούν την ελευθερία της έκφρασης.

 

• • •

 

«Η ΜΟΥΣΑ ΤΟΥ ΣΕΝ-ΖΕΡΜΕΝ-ΝΤΕ-ΠΡΕ»

Πέθανε χθες η Ζιλιέτ Γκρεκό (1927 – 2020), η γαλλίδα τραγουδίστρια και ηθοποιός που ταυτίστηκε με τη μεταπολεμική «κομψότητα και ελευθερία» (Εμ. Μακρόν), «μαύρο τριαντάφυλλο των αυλόγυρων στα σχολεία των μη φρόνιμων μαθητών» (Ραϊμόν Κενώ).


Με τα λόγια της «μούσας του Σεν-Ζερμέν-Ντε-Πρε»: «Είμαι διαφορετική, γεννήθηκα απελευθερωμένη και σκανδαλώδης. Δεν είμαι ματαιόδοξη, είμαι περήφανη, και ναι έχω το δικαίωμα να έχω ένα σώμα... Είμαι μια γυναίκα όρθια, δεν χάνω την αξιοπρέπειά μου».


Η Γκρεκό στο Σεν-Ζερμέν-Ντε-Πρε το 1948, και χορεύοντας με τον Μάιλς Ντέιβς, τον πρώτο μεγάλο έρωτά της. Φωτογραφίες: Ρομπέρ Ντουανό.
Η Γκρεκό στο Σεν-Ζερμέν-Ντε-Πρε το 1948, και χορεύοντας με τον Μάιλς Ντέιβς, τον πρώτο μεγάλο έρωτά της. Φωτογραφίες: Ρομπέρ Ντουανό.


Το 1949 είναι η χρονιά της. Χάρη στη βοήθεια του Ζαν-Πωλ Σαρτρ, στις 22 Ιουνίου εμφανίζεται στο καμπαρέ «Le Bœuf sur le toit», ερμηνεύοντας το «Si tu t'imagines», σε στίχους του ποιητή Ραϊμόν Κενώ και μουσική του διάσημου συνθέτη των «Feuilles mortes», Ζοζέφ Κοσμά. Η επιτυχία είναι άμεση και μεγάλη.

 

Juliette Gréco - Si Tu T'Imagines

Σύντομα, θα κυκλοφορήσει ο πρώτος της δίσκος με το «Si tu t'imagines», ο οποίος περιλαμβάνει και ένα τραγούδι σε στίχους του Ζαν-Πωλ Σαρτρ, το μόνο που έγραψε ο Γάλλος φιλόσοφος. Μετά από απουσία μερικών εβδομάδων, επιστρέφει στο Παρίσι υπογράφει συμβόλαιο με το καμπαρέ «La Rose Rouge», επίκεντρο του τραγουδιού της Rive Gauche, δημιούργημα του Nico Papatakis, συζύγου της Ανούκ Αιμέ.


Η καριέρα της απογειώνεται, όχι μόνο στο τραγούδι, αλλά και στον κινηματογράφο, στον οποίο συνεργάστηκε με κορυφαίους σκηνοθέτες (Ρενουάρ, Κοκτώ, Πρέμινγκερ, Χιούστον, Όρσον Ουέλες, κ.ά.).


Ο πρώτος δίσκος της Γκρεκό, και εξώφυλλο στο Cahiers du Cinéma το 1957.
Ο πρώτος δίσκος της Γκρεκό, και εξώφυλλο στο Cahiers du Cinéma το 1957.