Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»;

Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»; Facebook Twitter
Το πρόβλημα του Λούβρου δεν είναι ο συνωστισμός αυτός καθαυτός, το πρόβλημά του είναι η Μόνα Λίζα. Κανένα άλλο κλασικό έργο τέχνης στον κόσμο δεν μονοπωλεί το ίδρυμα που φιλοξενείται με τόσο ισοπεδωτικό τρόπο.(φωτο: Elliott Verdier / The New York Times)
7

Το Λούβρο είναι με διαφορά το δημοφιλέστερο μουσείο στον κόσμο. Το 2018 πολιορκήθηκε από δέκα εκατομμύρια επισκέπτες, 25% παραπάνω από την προηγούμενη χρονιά. Κι όμως, όπως γράφει χαρακτηριστικά ο κριτικός τέχνης των New York Times, Jason Farago στο άρθρο του στην εφημερίδα, το πρόσωπο που κρατά όμηρο το μουσείο, είναι μόνο «η Κιμ Καρντάσιαν της Ιταλικής προσωπογραφίας του 16ου αιώνα: η όμορφη [handsome] αλλά μετρίως ενδιαφέρουσα Λίζα Γκεραρντίνι, πιο γνωστή (από το όνομα του συζύγου της) ως «Τζοκόντα» που η φήμη της τόσο πολύ επισκιάζει την σημασία της ώστε κανείς δεν μπορεί να θυμηθεί πώς έγινε διάσημη αρχικά».

Όπως σημειώνεται στο άρθρο, γύρω στο 80% των επισκεπτών, σύμφωνα με έρευνα του ίδιου του μουσείου, βρίσκονται εκεί για τη Μόνα Λίζα – και οι περισσότεροι φεύγουν δυσαρεστημένοι από το διάσημο έκθεμα το οποίο έχει καταστεί «στην εποχή του μαζικού τουρισμού και του ψηφιακού ναρκισσισμού, μια μαύρη τρύπα αντι-τέχνης που κοντεύει να διαλύσει το μουσείο».

Γύρω στο 80% των επισκεπτών, σύμφωνα με έρευνα του ίδιου του μουσείου, βρίσκονται εκεί για τη Μόνα Λίζα – και οι περισσότεροι φεύγουν δυσαρεστημένοι από το διάσημο έκθεμα το οποίο έχει καταστεί «στην εποχή του μαζικού τουρισμού και του ψηφιακού ναρκισσισμού, μια μαύρη τρύπα αντι-τέχνης που κοντεύει να διαλύσει το μουσείο».

Το καλοκαίρι που μας πέρασε, λόγω εργασιών ανακαίνισης στην γκαλερί του μουσείου όπου βρισκόταν, ο πίνακας μεταφέρθηκε προσωρινά σε άλλο χώρο και η αναστάτωση και ο συνωστισμός που προκλήθηκε εν μέσω καύσωνα, οδήγησαν στο κλείσιμο του Λούβρου για αρκετές μέρες. Τώρα έχει επιστρέψει στην παραδοσιακή του θέση και δεν υπήρξε καν η σκέψη να συμπεριληφθεί στην μεγάλη αναδρομική έκθεση του Λεονάρντο Ντα Βίντσι στο Λούβρο που ξεκίνησε στα μέσα Οκτωβρίου και θα διαρκέσει ως τις 24 Φεβρουαρίου.

Όπως δήλωσε στον συντάκτη του άρθρου ο Louis Frank, ο ένας εκ των δύο επιμελητών της έκθεσης, αυτή μπορεί να φιλοξενήσει «μόνο» 5.000 ανθρώπους τη μέρα και όχι φυσικά 30.000 που κατά μέσο όρο συνωστίζονται καθημερινά στο Salle des États του Λούβρου για να δουν «από κοντά» τη Μόνα Λίζα.

Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»; Facebook Twitter
Αναμνηστικά στιλό από το κατάστημα δώρων του μουσείου (φωτο: Elliott Verdier / The New York Times)

Και όλα αυτά, όπως γράφει στο άρθρο των New York Times o Farago, «για έναν πίνακα που, όπως αποδεικνύει και η τρέχουσα έκθεση, όχι μόνο δεν είναι ο πιο ενδιαφέρων του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, αλλά πνίγει και τα βενετικά αριστουργήματα που βρίσκονται στην ίδια αίθουσα, όπως η 'Γυναίκα στον καθρέπτη' του Τιτσιάνο και ο 'Γάμος στην Κανά' του Βερονέζε. Το ίδιο το μουσείο άλλωστε μοιάζει να συμφωνεί, έχοντας αναρτήσει πινακίδες στην Salle des États που αναγράφουν: 'Η Μόνα Λίζα περιστοιχίζεται από άλλα αριστουργήματα: ρίξτε μια ματιά στην αίθουσα'».

«Αν νομίζετε ότι είμαι κανένας ψηλομύτης εστέτ, ακούστε τι λέει και το ευρύ κοινό: σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση βρετανών τουριστών, η Μόνα Λίζα αναδείχτηκε ως 'η πιο απογοητευτική τουριστική ατραξιόν στον κόσμο', πάνω κι από το Checkpoint Charlie στο Βερολίνο κι από εκείνο το άγαλμα με το αγοράκι που κατουράει στις Βρυξέλες. Μπορεί οι υπεύθυνοι του μουσείου να πιστεύουν ότι εμπνέουν την επόμενη γενιά εραστών της τέχνης, αλλά στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Οι άνθρωποι έρχονται από ψυχαναγκασμό και φεύγουν αποκαρδιωμένοι. Το πρόβλημα του Λούβρου δεν είναι ο συνωστισμός αυτός καθαυτός, το πρόβλημά του είναι η Μόνα Λίζα. Κανένα άλλο κλασικό έργο τέχνης στον κόσμο δεν μονοπωλεί το ίδρυμα που φιλοξενείται με τόσο ισοπεδωτικό τρόπο. Έφτασε ο καιρός το Λούβρο να αποδεχτεί την ήττα. Έφτασε ο καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα».

Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»; Facebook Twitter
Γύρω στο 80% των επισκεπτών, σύμφωνα με έρευνα του ίδιου του μουσείου, βρίσκονται εκεί για τη Μόνα Λίζα – και οι περισσότεροι φεύγουν δυσαρεστημένοι(φωτο: Elliott Verdier / The New York Times)
Στήλες
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ