«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα»

«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα» Facebook Twitter
Φωτ.: Όλγα Δέικου
0

Ένα παιδί με δύο μητέρες που γεννήθηκε με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή βρίσκεται εδώ και λίγους μήνες ανασφάλιστο επειδή τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης δεν αναγνωρίζονται νομικά ως προστατευόμενα μέλη, αντίθετα απ’ ό,τι ισχύει για τα αντίστοιχα ετερόφυλα.

Το εννιάχρονο σήμερα αγόρι είναι «ανύπαρκτο» και στο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και αυτά δεν είναι τα μόνα εμπόδια και διακρίσεις που καλείται να αντιμετωπίσει μια οικογένεια η οποία, όσον αφορά τις φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις της προς την πολιτεία, αντιμετωπίζεται ισότιμα ‒ δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και αναφορικά με τα δικαιώματά της.

Η περίπτωση της Λένας, της Ιωάννας και του γιου τους είναι ενδεικτική αφενός των αδυναμιών του υφιστάμενου νόμου για το σύμφωνο συμβίωσης σχετικά με τη ΛΟΑΤΚΙ γονεϊκότητα, αφετέρου του λόγου που η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα δεν αρκείται στο σύμφωνο και ζητά γάμο για όλους. 

Η Λένα Τοπασίδου, Θεσσαλονικιά, και η Ιωάννα Συμονόβιτς, Πολωνή υπήκοος που ήρθε στην Ελλάδα αναζητώντας μια καλύτερη τύχη, γνωρίστηκαν το 2008 σε ένα μπαρ της συμπρωτεύουσας. Προέκυψε έρωτας και γίνανε ζευγάρι.

Στην πορεία αποφάσισαν να δημιουργήσουν οικογένεια. Ήξεραν, βέβαια, τους νομοθετικούς περιορισμούς για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, ότι δηλαδή στην Ελλάδα μια μόνη γυναίκα που επιθυμεί παιδί μπορεί να απευθυνθεί σε τράπεζα σπέρματος και να αναγνωριστεί ως νόμιμη γονέας, όχι όμως ένα ομόφυλο ζευγάρι, ακόμα κι αν έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, το οποίο άλλωστε υπήρχε τότε μόνο ως αίτημα. Αποφάσισαν όμως να προχωρήσουν, προσδοκώντας ότι η θεσμοθέτηση του συμφώνου και ακολούθως του ομόφυλου γάμου δεν θα αργούσε. 

Είναι πολλά τα εμπόδια που συναντάμε. Το χειρότερο είναι ότι, αν, ο μη γένοιτο, συμβεί κάτι στην Ιωάννα, τη βιολογική του μητέρα, εγώ δεν θα έχω κανένα δικαίωμα στο παιδί που μαζί μεγαλώσαμε, ούτε θα αναγνωρίζομαι ως συγγενής του.

Εν τέλει, μέσω της Ιωάννας απέκτησαν το 2013 το 9χρονο σήμερα αγοράκι τους. Οι ειδικοί στους οποίους απευθύνθηκαν τις αντιμετώπισαν άψογα, μου λένε. Μάλιστα είχαν πει στον ιδιώτη γιατρό που παρακολουθούσε την Ιωάννα ότι επειδή ήταν δύσκολη η κύηση –χρειάστηκε καισαρική–, θα προτιμούσαν να γεννήσει σε κάποιο δημόσιο μαιευτήριο, όπως και έγινε.

Επιλέχθηκε το Παπαγεωργίου, «όπου μάλιστα οι γιατροί με βάλανε μέσα στον θάλαμο ως κανονική σύζυγο, στη δε γέννα παρέστη και ο ιδιώτης γιατρός μας», λέει η Λένα. «Παρότι εγώ δεν είχα βιολογική σχέση με το παιδί, λειτουργούσα όπως κάθε σύντροφος που θα γινόταν γονιός. Ήμουν ενθουσιασμένη και ταυτόχρονα συγκινημένη – η χαρά και των δυο μας όταν γεννήθηκε ήταν απερίγραπτη!».

«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα» Facebook Twitter
Ακόμα κι αν το αγοράκι ήταν ήδη Ελληνόπουλο και «με τη βούλα», πάλι ανασφάλιστο θα έμενε, αφού στο ομόφυλο σύμφωνο συμβίωσης αναγνωρίζεται μόνο ο βιολογικός ή ο θετός γονέας. Φωτ.: Όλγα Δέικου

Όταν το 2016 θεσμοθετήθηκε το σύμφωνο συμβίωσης, οι δύο γυναίκες έσπευσαν να κατοχυρώσουν και νομικά τη σχέση τους. Συνέχισαν να μεγαλώνουν το παιδί τους με πολλή αγάπη και φροντίδα. Ο μικρός, που τώρα πηγαίνει στη Δ’ Δημοτικού, έχει συνειδητοποιήσει και αποδεχτεί απόλυτα φυσιολογικά το γεγονός ότι έχει δύο μαμάδες. «Ευτυχώς, ούτε οι δάσκαλοι ούτε και οι συμμαθητές του είχαν ως τώρα κάποιο πρόβλημα με αυτό – μόνο μερικοί τον ρωτάνε τι και πώς από περιέργεια, το δέχονται όμως κι αυτοί».

Ούτε με τους άλλους γονείς αντιμετώπισε το ζευγάρι κάποιο ιδιαίτερο θέμα, «εκτός από μερικούς που λέγανε “πώς θα το εξηγήσω τώρα εγώ αυτό στο δικό μου παιδί” και τέτοια, όπως όμως κι εμείς διαπιστώσαμε, τα παιδιά είναι πιο άνετα και δεκτικά στη διαφορετικότητα απ’ όσο νομίζουμε οι μεγαλύτεροι».

Πολύ θετικοί και υποστηρικτικοί ήταν εξαρχής οι συγγενείς και οι φίλοι των δύο γυναικών, τόσο με τη σχέση τους όσο και με τη γονεϊκότητα ‒ «σταθήκαμε ίσως τυχερές γιατί δεν το λες και αυτονόητο, αλλάζει βέβαια και η κοινωνία σιγά-σιγά».

Εδώ και λίγο καιρό, όμως, ο μικρός είναι ανασφάλιστος, καθώς, παρότι αρχικά είχε αναγνωριστεί ως προστατευόμενο μέλος, τώρα τους λένε ότι αυτό έγινε κατά λάθος, καθώς η νομοθεσία δεν το προβλέπει για ανθρώπους που έχουν κάνει σύμφωνο συμβίωσης.

Η Ιωάννα ζει αρκετά χρόνια τώρα στην Ελλάδα, δεν έχει αποκτήσει ακόμα την ιθαγένεια, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι πολίτης της Ε.Ε., ενώ ακόμα κι αν είχε πολιτογραφηθεί Ελληνίδα, δεν θα άλλαζε κάτι νομικά σε σχέση με το παιδί.

Και, όπως τονίζουν, το πρόβλημα είναι ότι ενώ η πολιτεία δεν κάνει καμία διάκριση ως προς τις φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις που έχουν απέναντί της οι δύο γυναίκες –να πούμε εδώ ότι τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης μπορούν να υποβάλουν κοινή φορολογική δήλωση–, τις αντιμετωπίζει ως πολίτες β’ κατηγορίας σε μια σειρά από άλλα ζητήματα που έχουν αντίκτυπο και στο παιδί. 

«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα» Facebook Twitter
Ο μικρός, που τώρα πηγαίνει στη Δ’ Δημοτικού, έχει συνειδητοποιήσει και αποδεχτεί απόλυτα φυσιολογικά το γεγονός ότι έχει δύο μαμάδες. Φωτ.: Όλγα Δέικου

Η οικογένεια λάμβανε voucher από τον ΕΣΠΑ, αρχικά για τον παιδικό σταθμό και τώρα για τα ΚΔΑΠ, μέσα από ένα σωρό δυσκολίες και ενστάσεις βέβαια. Όπως είπαμε, το παιδί δεν φαίνεται στο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και η Ιωάννα δεν μπορεί να εκδώσει τέτοιο πιστοποιητικό ούτε στην Πολωνία, αφού είναι δεσμευμένη εδώ (με το σύμφωνο), έχοντας επιπλέον στην οικογένειά της ένα παιδί-μέλος που για την πολιτεία είναι ανύπαρκτο.

Εάν, μάλιστα, η Λένα διέθετε μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο εισόδημα, θα μπορούσε να χαθεί το voucher και «εδώ προκύπτει ξανά η αντίφαση, ότι δηλαδή ως ζευγάρι έχουμε ίσες υποχρεώσεις αλλά όχι και ίσα δικαιώματα. Είναι πολλά τα εμπόδια που συναντάμε. Το χειρότερο είναι ότι, αν, ο μη γένοιτο, συμβεί κάτι στην Ιωάννα, τη βιολογική του μητέρα, εγώ δεν θα έχω κανένα δικαίωμα στο παιδί που μαζί μεγαλώσαμε, ούτε θα αναγνωρίζομαι ως συγγενής του.

Μόνο μια θεσμοθέτηση του γάμου για όλα τα πρόσωπα θα εξάλειφε αυτές τις ανισότητες, κι αυτό δεν το λέω θεωρητικά αλλά μέσα από την καθημερινή μου εμπειρία. Και εντάξει, όσον αφορά εμένα και τη σύντροφό μου, όσους σκοπέλους συναντήσαμε ως τώρα τους προσπεράσαμε, το θέμα είναι τι θα γίνει τώρα με την ασφάλιση του παιδιού, που είναι ξεκρέμαστο από τον Μάιο. Πρόκειται για ένα καίριο ζήτημα που αφορά κι άλλες οικογένειες σαν τη δική μας και που δεν μπορεί να περιμένει».

Η Λένα τρέχει μια μικρή ιδιωτική επιχείρηση, η Ιωάννα, που είχε αφοσιωθεί στη φροντίδα του παιδιού τα τελευταία χρόνια, δεν εργαζόταν και ως εκ τούτου δεν έχει ΕΦΚΑ. Η νομοθεσία για το σύμφωνο λέει ότι το ένα μέλος μπορεί να ασφαλίσει το δεύτερο, η ασφάλεια δηλαδή της Λένας καλύπτει και την Ιωάννα, δεν υπάρχει όμως καμία πρόβλεψη για τα παιδιά που μπορεί να υπάρχουν.

«Με την ισχύουσα νομοθεσία τα παιδιά που ενδεχομένως θα προκύψουν στη διάρκεια μιας συμβίωσης δύνανται να αναγνωριστούν ως προστατευόμενα μέλη. Με μια βασική διαφοροποίηση όμως: ενώ στα ετερόφυλα ζευγάρια που συνάπτουν σύμφωνο συμβίωσης εμφανίζονται κανονικά ως τέτοια στο ηλεκτρονικό βιβλιάριο υγείας, αυτό δεν ισχύει για τα ομόφυλα, στα οποία ως γονέας αναγνωρίζεται μόνο το ένα από τα δύο μέρη.

Δηλαδή τη δυνατότητα αυτή της αναγνώρισης και αντίστοιχα παροχής προστασίας προς το τέκνο την έχει μόνο ο βιολογικός ή ο θετός γονέας. Ο έτερος γονέας είναι απλώς “θεσμικό φάντασμα” στη ζωή του παιδιού, το οποίο ουσιαστικά αποστερείται των δικαιωμάτων που θα είχε από τον άλλο, ομοίως πραγματικό του γονέα, εφόσον αυτός θεσμικά δεν αναγνωρίζεται. Η ίδια θεσμική αφάνεια ισχύει αναφορικά με το έτερο μέλος ενός συμφώνου και στις περιπτώσεις που ένα ομόφυλο ζευγάρι θελήσει να αποκτήσει παιδί μέσω υποβοηθούμενης αναπαραγωγής», εξηγεί η Κατερίνα Τρίμμη, δικηγόρος και μέλος των Οικογενειών Ουράνιο Τόξο.  

«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα» Facebook Twitter
Φωτ.: Όλγα Δέικου

Αν όμως είναι έτσι, γιατί το οικείο ασφαλιστικό ταμείο είχε αναγνωρίσει το παιδί αρχικά ως προστατευόμενο μέλος; Μάλλον εκ παραδρομής, όπως φαίνεται. «Το ’19 είχα πάει στον ΟΑΕΕ (πλέον ΕΦΚΑ) όπου ήμουν η ίδια ασφαλισμένη με τη ληξιαρχική πράξη του συμφώνου και το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και είχα ασφαλίσει και τους τρεις μας, έχω μάλιστα ακόμα το βιβλιάριο του παιδιού με τον ΑΜΚΑ, τις σφραγίδες, τις φωτογραφίες του, με όλα.

Πέρσι και πρόπερσι η ετήσια ανανέωση της ασφάλειας του παιδιού έγινε αυτόματα λόγω της πανδημίας, φέτος τον Μάιο όμως, που πήγα αυτοπροσώπως, μου είπαν ότι είχε γίνει λάθος και ότι η ασφάλιση του παιδιού ήταν παράτυπη», λέει η Λένα. Ζήτησε, λέει, από την υπηρεσία γραπτή απάντηση που να το αιτιολογεί αυτό, την οποία ακόμα αναμένει. 

Αλλά ούτε ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπου απευθύνθηκαν για πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, τους αναγνωρίζει ως οικογένεια. «Ούτε εκεί “υπάρχει” ο μικρός. Δηλαδή υπάρχει, όχι όμως κανονικά μέσα στο κυρίως δημόσιο έγγραφο αλλά ως υποσημείωση στις Παρατηρήσεις, κάτι που έγινε μετά από δική μας πίεση. Αυτό όμως αφορά μόνο το χαρτί που δίνει ο δήμος, αν μπω να εκδώσω το πιστοποιητικό από το gov.gr, δεν φαίνεται πουθενά».  

Μήπως σε όλα αυτά παίζει κάποιο ρόλο το γεγονός ότι ο μικρός, παρότι γεννήθηκε στην Ελλάδα, δεν έχει αποκτήσει ακόμα την ιθαγένεια; Όχι, ούτε αυτό ισχύει, δεν θα αργήσει άλλωστε αυτό, εφόσον κιόλας η βιολογική του μητέρα είναι πολίτης Ε.Ε. και διαμένει αρκετά χρόνια στη χώρα.

Όπως αναφέρεται και στην πρόσφατη έκδοση της Generation 2.0, «Ελληνική ιθαγένεια: Γνωστοί μύθοι-Άγνωστες αλήθειες», στην Ελλάδα, όπως και σε όλη την Ευρώπη, δεν ισχύει το «δίκαιο του εδάφους» (Jus soli) αλλά το «δίκαιο του αίματος» (Jus sanguinis), δηλαδή η απευθείας απόκτηση της ιθαγένειας του γονέα/των γονέων. Τα παιδιά που γεννιούνται στην Ελλάδα από γονείς με ιθαγένεια άλλου κράτους παίρνουν την ελληνική ιθαγένεια μόνο αφού εγγραφούν στην Α’ Δημοτικού και μόνο εφόσον πληρούνται τα αυστηρά κριτήρια πολυετούς νόμιμης διαμονής των γονέων τους στην Ελλάδα ‒ μόνο τα τρίτης γενιάς παιδιά αλλοδαπών γονέων αποκτούν αυτόματα την ιθαγένεια μόλις γεννηθούν».

Αν η Ιωάννα είχε πολιτιγραφηθεί Ελληνίδα –προς το παρόν διαθέτει βεβαίωση εγγραφής πολίτη κράτους μέλους της Ε.Ε.‒, θα δικαιούνταν να άνοιγε δική της οικογενειακή μερίδα και να είχε το παιδί αποκάτω, όμως ο νόμος θα την αντιμετώπιζε ως μονογονεϊκή οικογένεια, αφήνοντας απέξω τη σύντροφό της. Η οποία, αν αναγνωριζόταν ως δεύτερη μητέρα του, θα μπορούσε να του μεταβιβάσει την ιθαγένεια μέσω αυτής. 

«Όλα τα παιδιά είναι ίσα, αλλά μερικά είναι λιγότερο ίσα από τα άλλα» Facebook Twitter
Η νομοθεσία για το σύμφωνο λέει ότι το ένα μέλος μπορεί να ασφαλίσει το δεύτερο, η ασφάλεια δηλαδή της Λένας καλύπτει και την Ιωάννα, δεν υπάρχει όμως καμία πρόβλεψη για τα παιδιά που μπορεί να υπάρχουν. Φωτ.: Όλγα Δέικου

Ωστόσο, ακόμα κι αν το αγοράκι ήταν ήδη Ελληνόπουλο και «με τη βούλα», πάλι ανασφάλιστο θα έμενε, αφού στο ομόφυλο σύμφωνο συμβίωσης αναγνωρίζεται μόνο ο βιολογικός ή ο θετός γονέας.

Είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους που «δείχνουν» τις αλλαγές που οφείλουν να υπάρξουν στη νομοθεσία ώστε να γίνει πιο δίκαιη, πιο συμπεριληπτική, πιο εναρμονισμένη με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Και το ζήτημα δεν είναι πόσο «έτοιμη» είναι η κοινωνία, η οποία όχι σπάνια αποδεικνύεται πιο ευέλικτη απ’ όσους χρησιμοποιούν τη δικαιολογία αυτή ως άλλοθι, αλλά κατά πόσο υπάρχει αφενός πίεση από τις οργανώσεις και τα κινήματα της κοινωνίας των πολιτών, αφετέρου ισχυρή πολιτική βούληση για να δρομολογηθούν αυτές οι αλλαγές. Οι οποίες, λαμβάνοντας υπόψη τα συμφέροντα των παιδιών και μόνο, θα έπρεπε να είναι αυτονόητες.    


 

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γάμος για ολ@

Athens Pride 2022 / Explainer: Γάμος για ολ@ τώρα – Γιατί το σύμφωνο συμβίωσης δεν αρκεί

Κάτι η πανελλήνια καμπάνια «Πες το Ναι», που πάει με χίλια, κάτι τα νομοσχέδια που έχουν προαναγγείλει κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση, κάτι που οι «γάμοι της Τήλου», οι οποίοι παραμένουν σημείο αναφοράς, έγιναν ταινία, το ζήτημα του ομόφυλου γάμου και της παιδοθεσίας ξαναμπαίνει δυναμικά στη δημόσια ατζέντα και διεκδικείται «άνευ όρων», όπως λέει και το κεντρικό σύνθημα του φετινού Athens Pride.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία;

Θέματα / Πόσο ακροδεξιά τείνουμε ως κοινωνία;

Το Σημείο για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της ακροδεξιάς παρουσιάζει την πρώτη του ετήσια μέτρηση τάσεων της ελληνικής κοινωνίας σε μια σειρά από θέματα που θεωρούνται «δείκτες ακροδεξιάς συγκρότησης» και τα αποτελέσματα φέρνουν σε... σκωτσέζικο ντους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΛΟΑΤΚΙ+ στην ελληνική επαρχία: «Mission impossible»;

Lgbtqi+ / Η διπλή ζωή των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην ελληνική επαρχία

Το τραγικό περιστατικό με τον πατέρα που αυτοκτόνησε στην Κάρπαθο, μην αντέχοντας τις αντιδράσεις του κοινωνικού του περίγυρου όταν αποκαλύφθηκε η ομοφυλοφιλία του γιου του, ξανάφερε στην επιφάνεια μια δύσκολη, αλλά όχι άλυτη εξίσωση τόσο για νέα ή και μεγαλύτερα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά όσο και για τους γονείς τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τη σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο Νάνσυ Σπετσιώτη, κάτοικο της περιοχής, η οποία καταγράφει την προσβασιμότητα της Φωκίωνος Νέγρη και άλλων γειτονικών δρόμων για τα άτομα με αναπηρία.
THE LIFO TEAM
Σκληρές Αλήθειες

Άρης Δημοκίδης / 10 Σκληρές Αλήθειες που σοκάρουν μέχρι σήμερα

Αδυσώπητοι εγκληματίες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, δολοφόνοι που παρίσταναν τους αθώους, παράξενες εξαφανίσεις και σοκαριστικές αποκαλύψεις σε 10 ηχητικά ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που φωτίζουν ξανά πολύκροτες υποθέσεις.
THE LIFO TEAM
O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Αληθινά εγκλήματα / O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ξεχασμένη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη στην Ελλάδα, που στήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα δύο μήνες πριν από τον Βασίλη Λυμπέρη, το 1972.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ