Πόσο ακροδεξιά τείνουμε ως κοινωνία;

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter
Στις θέσεις και απόψεις των πολιτών για την πολιτική, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα, παρατηρείται καταρχήν μια σαφέστατη προτίμηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ως πολίτευμα (83%), με ένα όχι αμελητέο 15,6% να προτιμά εντούτοις τη δικτατορία.
0

Η έρευνα τιτλοφορείται «Ο καθρέφτης της ακροδεξιάς στην Ελλάδα – δείκτες ακροδεξιάς συγκρότησης» και τα ευρήματα δείχνουν μια κοινωνία σε σύγχυση και διχασμό, με τα θετικά πρόσημα να είναι μεν περισσότερα, αλλά τα όχι ευκαταφρόνητα αρνητικά να προβληματίζουν:

Πίστη στη δημοκρατία αλλά δυσπιστία απέναντι σε κόμματα και θεσμούς, έμφαση στη διαφθορά και το πελατειακό κράτος, πίστη στην ενεργοποίηση των πολιτών, αλλά και στην ανάγκη ύπαρξης ενός «εθνικού κόμματος», θετικές γενικά γνώμες για ομόφυλο γάμο, παιδοθεσία από ΛΟΑΤΚΙ+ ζευγάρια καθώς επίσης για απόδοση ιθαγένειας σε όσα παιδιά μεταναστών και προσφύγων γεννιούνται στη χώρα, αλλά μάλλον αρνητικές για τους μετανάστες που θεωρούνται «υπερβολικά πολλοί», ιδιαίτερα τους μουσουλμάνους, όπως επίσης για Εβραίους και Ρομά. Επιπλέον, οι περισσότεροι αντιδρούν στις επαναπροωθήσεις, ένα συγκριτικά μεγάλο όμως ποσοστό τις επικροτεί. 

«Ναι» στο κίνημα metoo και το δικαίωμα στην άμβλωση, «ναι» όμως επίσης, έστω οριακό, στον περιορισμό του δικαιώματος των συγκεντρώσεων, την ενίσχυση των αστυνομικών εξουσιών και την επαναφορά της θανατικής ποινής.

Η πλειοψηφία εμφανίζεται, τέλος, θετικά διακείμενη στην Ε.Ε. παρότι ελάχιστοι νιώθουν «πρώτα Ευρωπαίοι», αρνητικά όμως απέναντι στη Συμφωνία των Πρεσπών.

Η κοινωνία αργά αλλά σταθερά δείχνει να προοδεύει σε μια σειρά από ζητήματα αλλά και η ακροδεξιά ρητορική «κάνει δουλίτσα», σιγοντάροντας ανησυχητικά πισωγυρίσματα σε κάποια άλλα.

Ευρεία αποδοχή εμφανίζεται να έχει το κίνημα metoo (72,4% υπέρ) καθώς επίσης το δικαίωμα στην άμβλωση (76,1% υπέρ), ένα 35,2% ωστόσο θεωρεί ακόμα ότι ο καταρχήν ρόλος μιας γυναίκας είναι αυτός της μάνας.

Στις θέσεις και απόψεις των πολιτών για την πολιτική, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα, παρατηρείται καταρχήν μια σαφέστατη προτίμηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ως πολίτευμα (83%), με ένα όχι αμελητέο 15,6% να προτιμά εντούτοις τη δικτατορία, οι μισοί και πλέον εξ αυτών κατά δήλωσή τους εθνικιστές (56,9%).

Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 23,5% όταν ο λόγος γίνεται για την απριλιανή χούντα, με τις μεγαλύτερες ηλικίες και την ευρύτερη δεξιά να πλειοψηφούν και στις δύο περιπτώσεις. 

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Αξιοσημείωτο είναι το ποσοστό όσων πολιτών δυσπιστούν απέναντι σε κόμματα και  θεσμούς. Ένας στους δύο (49,1%) και τέσσερις στους δέκα (40,8%) προκρίνουν ως μεγαλύτερο πρόβλημα τη διαφθορά και το κομματικό/πελατειακό κράτος αντίστοιχα, με την έλλειψη ανεξαρτησίας των ΜΜΕ να καταλαμβάνει την 3η θέση (35,9%).

Οι αριστεροί επικεντρώνονται στη διαφθορά, οι δεξιοί στον λαϊκισμό και το πελατειακό κράτος, το 86,6% των ερωτηθέντων συμφωνεί πάντως ότι η εκλογική αποχή βλάπτει τη δημοκρατία. Η πεποίθηση περί διεφθαρμένων πολιτικών συγκεντρώνει ακόμα υψηλότερο ποσοστό από τη διαφθορά καθαυτή (69,5%), στις νέες ηλικίες και στα χαμηλά εισοδήματα ιδίως. 

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Διακριτές παραμένουν οι διαφορές αριστεράς-δεξιάς για το 64,4% των ερωτηθέντων, με τις μικρότερες ηλικίες να είναι λιγότερο σίγουρες και τους κεντρώους να εμφανίζονται μάλλον διχασμένοι. 

Παρεμφερές είναι και το ποσοστό όσων πιστεύουν ότι «μόνο η ενεργοποίηση των πολιτών θα βελτιώσει την κατάσταση», ένας δείκτης μάλλον αισιόδοξος – τις μεγαλύτερες διαφωνίες σχετικά εκφράζουν όσοι δηλώνουν κεντροδεξιοί ή φιλελεύθεροι (πάνω από τους μισούς).

Διχασμένες είναι οι απόψεις αν η Ελλάδα χρειάζεται ένα «εθνικό κόμμα» (48,1% υπέρ, 48,2% κατά), με τους νεότερους να το βλέπουν πιο θετικά, ενώ ένα 22,3% θα έβρισκε «χρήσιμη» στο πολιτικό σκηνικό τη Χρυσή Αυγή, αν εγκατέλειπε τις εγκληματικές της πρακτικές, με τις μεγαλύτερες ηλικίες να πλειοψηφούν εδώ όπως και τους «δραχμιστές». 

Έξι στους δέκα χαρακτηρίζουν εαυτούς «πρώτα Έλληνες και μετά Ευρωπαίους» ενόσω λιγότεροι από ένας στους δέκα προκρίνουν το αντίστροφο (60,6% και 7,1% αντίστοιχα), το 57,3% εκτιμά πάντως ότι η Ε.Ε. σέβεται τις ιδιαιτερότητες των κρατών-μελών της.

Το 45,2% των ερωτηθέντων βλέπει την παγκοσμιοποίηση ως απειλή – αξιοσημείωτο  είναι ότι περίπου δύο στους δέκα (18,1%) απέφυγαν να απαντήσουν στο εν λόγω ερώτημα.

Όσο για τη Συμφωνία των Πρεσπών, πλειοψηφούν όσοι πιστεύουν ότι δεν έπρεπε να αποδεχτούμε το όνομα Βόρεια Μακεδονία για την «ακατανόμαστη» γείτονα (50,6% κατά έναντι 39,6% υπέρ, με τους αριστερούς και κεντροαριστερούς να είναι οι πλέον θετικοί).

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Ευρεία αποδοχή εμφανίζεται να έχει το κίνημα metoo (72,4% υπέρ) καθώς επίσης το δικαίωμα στην άμβλωση (76,1% υπέρ), ένα 35,2% ωστόσο θεωρεί ακόμα ότι ο καταρχήν ρόλος μιας γυναίκας είναι αυτός της μάνας.

Ευρέως αποδεκτοί πλέον οι ομόφυλοι γάμοι (52,6% υπέρ, με το ποσοστό να μειώνεται στο 41,4% αναφορικά με τις παιδοθεσίες από ομόφυλα ζευγάρια αλλά να θεωρείται και πάλι αναλογικά υψηλό).

Ενώ, όμως, ένα 65,2%  συμφωνεί ότι τα παιδιά νόμιμων μεταναστών ή προσφύγων που γεννήθηκαν στη χώρα πρέπει να έχουν δικαίωμα στην ελληνική ιθαγένεια, σχεδόν επτά στους δέκα (69,8%) βρίσκουν τον αριθμό των μεταναστών «υπερβολικά μεγάλο», παρότι τα στοιχεία δεν συνηγορούν σε κάτι τέτοιο και σχεδόν τρεις στους δέκα συμπατριώτες μας (29,4%) συμφωνούν με τις επαναπροωθήσεις στα σύνορα, ακόμα κι αν αυτές στοιχίζουν ζωές!

Ανησυχητικά υψηλοί παρουσιάζονται, τέλος, οι «δείκτες» αντισημιτισμού και αντιτσιγγανισμού (ένα 55,5% φρονεί ότι «οι Εβραίοι κινούν τα παγκόσμια νήματα» και ένα 54,8% διαφωνεί ότι οι Ρομά μπορούν να ενσωματωθούν), το ίδιο και τα ποσοστά όσων πιστεύουν στον περιορισμό του δικαιώματος των συγκεντρώσεων (43,2%), στα «λυμένα χέρια» της αστυνομίας (51,3%) και στην επαναφορά της θανατικής ποινής (49,2%).

Η πανελλαδική αυτή έρευνα κοινής γνώμης πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών aboutpeople από τις 10 έως 14 Ιουνίου 2022, σε δείγμα 1001 ατόμων, με τη μέθοδο των ηλεκτρονικών συνεντεύξεων μέσω διαδικτύου, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ – Παραρτήμα Ελλάδας.

Τα συμπεράσματά της θα παρουσιαστούν τη Δευτέρα 4 Ιουλίου στις 19:30 στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης σε εκδήλωση  με τίτλο «Ακροδεξιές τάσεις στην ελληνική κοινωνία: Πού βρισκόμαστε σήμερα;».

Στη συζήτηση που θα συντονίσει ο διευθυντής του Σημείου Κωστής Παπαϊωάννου συμμετέχουν οι Ρόζα Βασιλάκη, ερευνήτρια, Βασιλική Γεωργιάδου, καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτικής Επιστήμης, Λευτέρης Παπαγιαννάκης, διευθυντής του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, Παντελής Φλατσούσης, σκηνοθέτης και Έλενα-Όλγα Χρηστίδη, ψυχολόγος, επιστημονική συνυπεύθυνη του Orlando LGBT+, ενώ τα ευρήματα θα παρουσιάσει ο managing director της about people, Πέτρος Ιωαννίδης.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ ΕΔΩ:

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τη σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο Νάνσυ Σπετσιώτη, κάτοικο της περιοχής, η οποία καταγράφει την προσβασιμότητα της Φωκίωνος Νέγρη και άλλων γειτονικών δρόμων για τα άτομα με αναπηρία.
THE LIFO TEAM
Σκληρές Αλήθειες

Άρης Δημοκίδης / 10 Σκληρές Αλήθειες που σοκάρουν μέχρι σήμερα

Αδυσώπητοι εγκληματίες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, δολοφόνοι που παρίσταναν τους αθώους, παράξενες εξαφανίσεις και σοκαριστικές αποκαλύψεις σε 10 ηχητικά ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που φωτίζουν ξανά πολύκροτες υποθέσεις.
THE LIFO TEAM
O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Αληθινά εγκλήματα / O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ξεχασμένη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη στην Ελλάδα, που στήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα δύο μήνες πριν από τον Βασίλη Λυμπέρη, το 1972.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ