Ο Ισαάκ Σκενατζής και η ιστορία των Εβραίων των Ιωαννίνων

Ισαάκ Σκενατζής, συνταξιούχος Facebook Twitter
Η Τζούνοβα όπου μεγάλωσα μέσα στο Κάστρο ήταν ένας ανθόκηπος. Νερό δεν είχαμε, είχαμε τις λεγόμενες τουλούμπες, και όχι μέσα στα σπίτια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
το 1950, μέσα στο Κάστρο, από οικογένεια Εβραίων. Τα Ιωάννινα είχαν Σεφαρντίμ Εβραίους ‒ήταν οι Ισπανοεβραίοι που είχαν διωχτεί από την Ιβηρική Χερσόνησο‒ και Ασκεναζίμ. Η μάνα μου ήταν Σεφαρντίμ από τη Θεσσαλία, μιλούσε ισπανικά, ο πατέρας μου, Δαβίδ Σκενατζής, ήταν από δω, από τους Ασκεναζίμ. Ο πατέρας μου έμεινε 14 μήνες στο Άουσβιτς. Την πρώτη μέρα που έφτασαν τού σκότωσαν την οικογένεια, τη γυναίκα του και τα δυο του αγόρια, 25 και 15 χρονών. Αυτός γλίτωσε και επέστρεψε. Το 1946 άνοιξε κρεοπωλείο, έκανε νέα οικογένεια και απέκτησε δυο παιδιά, την αδελφή μου κι εμένα. Κάποια στιγμή προσπάθησα να κάνω τα χαρτιά μου για αποζημίωση, αλλά μου είπαν ότι ο πατέρας μου πέθανε πριν από το ’90, οπότε δεν δικαιούμουν τις 40.000.

Το 1965 πήγα στην Ιταλία, στο Μιλάνο, όπου σπούδασα σε μια τεχνική σχολή. Γύρισα το ’69, έμεινα στην Αθήνα για ένα χρονικό διάστημα και μετά πήγα στο στρατό, ανεπίλεκτος στην Καλαμάτα. Από κει πήγα στην Αθήνα, στο Χαϊδάρι, στη ΣΕΤΤΗΛ, όπου με κρατήσαν ως εκπαιδευτή. Στη συνέχεια δούλεψα στην Αθήνα, στους αδελφούς Βυθούλκα στην Αχαρνών, στην αρχή στην παραγωγή και στο service· μετά μου έδωσαν το service εντός Αθηνών και στη συνέχεια ένα φορτηγάκι, με το οποίο έκανα γύρα όλη την επαρχία. Πηγαίναμε στα σπίτια και κάναμε επισκευές σε τηλεοράσεις.

Στο Κάστρο γινόταν η αγορά, η κρεαταγορά, η λαχαναγορά, και στην Αβέρωφ, τον κεντρικό δρόμο, Σάββατο και γιορτές γινόταν η βόλτα που τότε λεγόταν «νυφοπάζαρο», από πάνω μέχρι κάτω στην παραλία ‒ από τη μια πλευρά ανέβαινες, από την άλλη κατέβαινες.

Έπειτα πήρα το service στα Γιάννενα και σιγά-σιγά ξεκίνησα και εμπορία ηλεκτρικών ειδών. Κράτησα το μαγαζί μέχρι το 2000, είκοσι πέντε χρόνια, και δεν ένιωσα ποτέ διάκριση, ζήσαμε αρμονικά και άκρως φιλικά, αγαπημένοι και μονοιασμένοι, δεν είχαμε ποτέ προβλήματα, με κανέναν. Η Τζούνοβα όπου μεγάλωσα μέσα στο Κάστρο ήταν ένας ανθόκηπος. Νερό δεν είχαμε, είχαμε τις λεγόμενες τουλούμπες, και όχι μέσα στα σπίτια. Υπήρχε μία κεντρική στη γειτονιά και όταν ερχόταν ο κηπουρός του δήμου για να ποτίσει μαζευόμασταν με τα γκιούμια στη σειρά για να πάρουμε νερό. Το ’62 έβαλαν την πρώτη βρύση και μετά παίρναμε νερό από το λάστιχο. 

Ισαάκ Σκενατζής, συνταξιούχος Facebook Twitter
Στη Γιωσέφ Ελιγιά ήταν η παλιά συναγωγή και στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως η παλιά λαϊκή αγορά, οι παραδοσιακές παράγκες των παραγωγών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η αδελφή του πατέρα μου ήταν η μοναδική της εποχής εκείνης Ρόζα Εσκενάζυ, η τραγουδίστρια. Όταν η Ρόζα ήταν 18 χρονών, μπορεί και μικρότερη, είχε την επιθυμία να ανέβει στο πάλκο να τραγουδήσει αυτά που τραγούδησε. Εκείνη την εποχή όποια κοπέλα ανέβαινε στο πάλκο χαλούσε το όνομά της, έτσι η οικογένειά της αναγκάστηκε να την αποκληρώσει. Έφυγε η Ρόζα, πήγε στην Αμερική κι έκανε την καριέρα της. Πριν φύγει απ’ την Ελλάδα τραγουδούσε το «Χαρικλάκι», το «Μωρό μου» κ.λπ. Το 1969, που δούλευα στην Αθήνα, έκανα μια βόλτα στην Πλάκα παραμονές Αποκριάς και είδα σε ένα μαγαζί μια μεγάλη ταμπέλα που έγραφε «Τραγουδάει η μοναδική Ρόζα Εσκενάζυ» ‒ λέω, «εδώ είμαστε».

Η επιθυμία του πατέρα μου ήταν να τη βρει πριν κλείσει τα μάτια, μόνο να τη δει, μπήκα στο μαγαζί, παρακάλεσα τον καταστηματάρχη και μας την έφερε στο τραπέζι. Της είπα «κυρία μου, ο πατέρας μου θα ήθελε να σας δει μια τελευταία φορά, δεν έχουμε άλλη απαίτηση από σας». Εκείνη μου είπε «πρέπει να σας εξομολογηθώ ότι δεν είμαι η Ρόζα που νομίζετε». Ήταν μια δεύτερη Ρόζα, από την Κωνσταντινούπολη, που ήρθε στη Θεσσαλονίκη σε μικρή ηλικία, ξεκίνησε από το θέατρο, αλλά δεν της επέτρεψαν οι δικοί της να κάνει αυτήν τη δουλειά κι έτσι αναγκάστηκε να φύγει για την Αθήνα. Έκανε την καριέρα που έκανε η κοπέλα, αλλά το όνομά της ήταν Σάρα.

Στην ουσία πήρε τα τραγούδια της Ρόζας, πήρε και το όνομά της και έκανε καριέρα σαν ψεύτικη Ρόζα. Μας έκανε τραπέζι στο σπίτι της με την αδελφή μου και μας εξήγησε τι είχε συμβεί. Τη θεία μου δεν την βρήκα ποτέ, πέθανε στην Αμερική, δεν έκανε παιδιά και δεν υπήρχε κανείς να ζητήσει τα πνευματικά δικαιώματα. Οι μόνοι συγγενείς της ήμασταν η αδελφή μου κι εγώ. Η εταιρεία στην Ελλάδα, η Μίνως Μάτσας και Υιός, έδινε δικαιώματα μόνο στην «ψεύτικη» Ρόζα.

Στο Κάστρο γινόταν η αγορά, η κρεαταγορά, η λαχαναγορά, και στην Αβέρωφ, τον κεντρικό δρόμο, Σάββατο και γιορτές γινόταν η βόλτα που τότε λεγόταν «νυφοπάζαρο», από πάνω μέχρι κάτω στην παραλία ‒ από τη μια πλευρά ανέβαινες, από την άλλη κατέβαινες. Μετά σταματούσες σε κάποιο κατάστημα για ένα αναψυκτικό, ένα γλυκό στο Διεθνές ή στις μπουγάτσες. Στο τέρμα του δρόμου, στη διασταύρωση, βρισκόταν ο τροχονόμος μέσα στο βαρελάκι, και εκεί ήταν και τα παλαιοπωλεία, αυτά που κάποια στιγμή είχαν πάρει όλα φωτιά και τα ξανάφτιαξαν.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στη Γιωσέφ Ελιγιά ήταν η παλιά συναγωγή και στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως η παλιά λαϊκή αγορά, οι παραδοσιακές παράγκες των παραγωγών. Εδώ, από την κεντρική είσοδο του Κάστρου μέχρι και την παραλία, γινόταν και το εμπόριο ζώων. Από την Εθνικής Αντιστάσεως, πηγαίνοντας προς τη σκάλα, ήταν το παλιό λιμανάκι, όπου έρχονταν οι νησιώτες με τις ψαρόβαρκες και φέρναν τα ψάρια. Ήταν η ιχθυόσκαλα: εκεί υπήρχαν τα παραδοσιακά καροτσάκια με τα ψάρια και οι νησιώτες τα έπαιρναν και πήγαιναν από γειτονιά σε γειτονιά και τα πουλούσαν. Λίγο πιο πάνω ήταν τα βυρσοδεψεία, τα Ταμπάκικα, όπου βρίσκονταν τα Παλιά Σφαγεία. Από ό,τι ζώο σφαζόταν κρατούσαν ως αμοιβή το τομάρι και αυτό το δέρμα δυο-τρεις έμποροι στην Ανεξαρτησίας το έπαιρναν, το μετέφεραν στα βυρσοδεψεία, στα Ταμπάκικα, όπου γινόταν η επεξεργασία του.

Δεν υπήρχαν καφενεία εκεί, όλη η περιοχή ήταν με άμμο, αργότερα έριξαν πέτρες, πήγαιναν οι γυναίκες και έπλεναν τα ρούχα με τον κόπανο. Στην αγορά ήταν και το κρεοπωλείο του πατέρα μου και το κρεοπωλείο του Σακκά, μαζί με δύο παραδοσιακά εστιατόρια που σώζονται ακόμα. Την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν σφαγεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έφερναν εδώ τα ζώα, τα έσφαζαν και μετά τα έπαιρναν σε ψυγεία ‒ το τομάρι έμενε στα σφαγεία. Το αίμα που έτρεχε στη λίμνη έκανε τα ψάρια να μαζεύονται, ιδίως το μαρίτσι και το κυπρίνι. Γινόταν χαμός, δεν μπορούσες να πιάσεις θέση για ψάρεμα…  

​​​​​​Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σκληρή αλήθεια για το πώς «άλλαξαν» τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα

Σκληρές Αλήθειες / Η σκληρή αλήθεια για το πώς «άλλαξαν» τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα

Τι βελτιώθηκε -και τι χάλασε- τις τελευταίες δεκαετίες στο πώς γιορτάζουμε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά; Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που κρύβει ένα ωραίο χριστουγεννιάτικο θαύμα
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Υπάρχει τρόπος να θωρακιστούμε απέναντι στις φυσικές καταστροφές;

Radio Lifo / Υπάρχει τρόπος να θωρακιστούμε απέναντι στις φυσικές καταστροφές;

Η Ευρυδίκη Κατσουλάκη, Head of Corporate Communications & CSR στον Όμιλο Interamerican και η Κατερίνα Ματιάτου, Head of Development στην ActionAid στην Ελλάδα, συζητούν με τον Γιάννη Πανταζόπουλο για το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ανθεκτικές κοινωνίες απέναντι στα ακραία φαινόμενα, μέσα από την προετοιμασία, την εκπαίδευση και τη συνεργασία.
THE LIFO TEAM
Η διαφορά μίσους-κριτικής και διαφημίσεις μες στα σπίτια μας

Άλλο ένα podcast 3.0 / Η διαφορά μίσους-κριτικής και διαφημίσεις μες στα σπίτια μας

Στο νέο επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0», ο Θωμάς Ζάμπρας ξεχωρίζει την ορθολογική κριτική από το τυφλό μίσος, μιλά για τις διαφημίσεις που απειλούν να μπουν κυριολεκτικά στα σπίτια μας και μοιράζεται εικόνες και προτάσεις από την εβδομάδα που πέρασε σε Βουδαπέστη και Βελιγράδι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Η εντομοφαγία μπαίνει σταδιακά στη διατροφή μας»

Άκου την επιστήμη / «Η εντομοφαγία μπαίνει σταδιακά στη διατροφή μας»

Είναι σωστό να σκοτώνουμε τις αράχνες που έχουμε σπίτι μας; Γιατί έχουμε κουνούπια όλο τον χρόνο; Και πώς «συνομιλούν» τα έντομα με τα φυτά; Η καθηγήτρια Εντομολογίας και Ακαρεολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Μαρία Παππά, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όσοι λένε σε θύματα κακοποίησης “εγώ θα έφευγα”, μακάρι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση αυτή»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / «Όσοι λένε σε θύματα κακοποίησης “εγώ θα έφευγα”, μακάρι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση αυτή»

Η Λίλα Μπακλέση μιλά για τις επιλογές που καθόρισαν τη διαδρομή της, το θέατρο ως χώρο ουσιαστικής επικοινωνίας και τη σημασία του να σπας τη σιωπή γύρω από την κακοποίηση.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Zero Waste Horeca: Λιγότερα απορρίμματα, περισσότερα οφέλη

Radio Lifo / Zero Waste Horeca: Λιγότερα απορρίμματα, περισσότερα οφέλη

Ο πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, Φίλιππος Κυρκίτσος, εξηγεί πώς το πρόγραμμα Zero Waste HORECA αλλάζει τη νοοτροπία των επιχειρήσεων, αποδεικνύοντας ότι η μείωση απορριμμάτων και η εξοικονόμηση πόρων μπορούν να γίνουν σύμμαχος της καθημερινής λειτουργίας και της ανταγωνιστικότητάς τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Κάθε Πέμπτη / Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Μια πρόωρη ηχογράφηση γίνεται η αφορμή να ξεδιπλωθούν ιστορίες καθημερινής τρέλας: απρόσμενες συναντήσεις, κοινωνικά άβολες στιγμές και υποθέσεις… γατο-απαγωγής. «Άλλο ένα podcast 3.0», δηλαδή, με τον Θωμά Ζάμπρα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Ζούμε, ρε! / Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Γιατί δεν γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τις αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος αναζητούν απαντήσεις παρέα με την ψυχολόγο και εκπαιδευόμενη συστημική θεραπεύτρια Μαρία Φώτεινα Χατζή.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ