— Τελικά, την κυτταρίτιδα την κληρονομούμε μέσω του DNA μας ή προκύπτει από τον τρόπο διατροφής και ζωής μας;

Η κυτταρίτιδα δημιουργείται από την εναπόθεση νερού και λίπους ανάμεσα στο δέρμα και στην ακριβώς από κάτω στιβάδα, που συνοδεύεται από μείωση της ελαστικότητας του συνδετικού ιστού (κολλαγόνο). Η χαρακτηριστική όψη του δέρματος που αποκαλείται και «φλοιός πορτοκαλιού» είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλές γυναίκες. Αιτίες της είναι η κακή διατροφή, η έλλειψη άσκησης, η κληρονομικότητα (DNA), η καθιστική ζωή και η λήψη ορισμένων φαρμάκων: όλα αυτά συμβάλλουν στην εμφάνισή της.

 

— Ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι μύθοι ως προς την καταπολέμησή της;

Το κολάν που την εξαφανίζει: καμία επιστημονική έρευνα δεν έχει αποδείξει κάτι τέτοιο. Όσον αφορά τις κρέμες σύσφιξης, το έντονο μασάζ αυξάνει τη ροή του αίματος, τονώνει την κυκλοφορία του και μπορεί να έχει θετική επίδραση στην εικόνα του δέρματος γιατί κινητοποιεί τις λιποαποθήκες στις περιοχές που συνήθως εμφανίζουν κυτταρίτιδα. Άρα, οποιαδήποτε κρέμα, όχι απαραίτητα σύσφιξης, μπορεί να βοηθήσει, σε συνδυασμό πάντα με σωστή διατροφή και άσκηση.

 

Είναι πολύ σημαντικό να μην ασχολούμαστε με τον βάρος μας αλλά με το τι τρώμε καθημερινά. Άλλωστε, το είπε και ο Ιπποκράτης: «Φάρμακό σας ας γίνει η τροφή σας και η τροφή σας ας γίνει φάρμακό σας».

 

— Δώστε μας τρεις ρεαλιστικές συμβουλές για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Υιοθετήστε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής. Η σωστή διατροφή είναι πολύ σημαντική για να έχουμε υγιές βάρος και σώμα και πρέπει να μας γίνει τρόπος ζωής. Συχνά γεύματα ανά τρεις ώρες είναι απαραίτητα για τη ρύθμιση της βιοχημείας του σώματος και της γλυκόζης. Η διατροφή μας πρέπει να περιέχει όλες τις ομάδες τροφίμων, δηλαδή υδατάνθρακες (προϊόντα ολικής άλεσης, ρύζι, πατάτες), πρωτεΐνες (κόκκινο και λευκό κρέας, αυγό, ψάρι, όσπρια) και υγιεινά λίπη (ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, αβοκάντο κλπ.). Δίαιτα είναι ο σωστός τρόπος διαβίωσης. Το 60 % είναι από τη διατροφή –δηλαδή είμαστε ό,τι τρώμε–, το 30% η άσκηση –ένα άτομο που έχει καθιστική ζωή δεν είναι τα ίδιο υγιές με ένα άτομο που αθλείται– και το 10% η ψυχολογική κατάσταση του ατόμου. Από έρευνες έχει αποδειχτεί ότι άτομα που έχουν κακή ψυχολογία, εμμονή με τη ζυγαριά και το βάρος τους φτάνουν πιο δύσκολα στο υγιές βάρος σε σχέση με εκείνους που δεν ζυγίζονται και είναι πιο θετικοί στην προσπάθεια που κάνουν. Ένα άτομο διατρέφεται σωστά όταν έχει συχνά γεύματα, επιλέγει υγιεινά τρόφιμα, σταματάει να τρώει όταν χορταίνει και δεν υπερβάλλει, διατηρεί σταθερό το βάρος του, έχει τον έλεγχο του τι τρώει και είναι ευτυχισμένο με αυτά που τρώει, εμπιστεύεται το σώμα του όταν κάνει λάθη στη διατροφή του και τρώει ό,τι και οι άλλοι. Αυξήστε τη σωματική δραστηριότητα. Είναι γραμμένο στο DNA μας να γυμναζόμαστε. Κάθε 72 ώρες που δεν γυμνάζουμε μία μυϊκή ομάδα καταστρέφεται. Η γυμναστική αποτελεί μεγάλη επένδυση για τον οργανισμό μας, είναι διάλειμμα από την καθημερινή ρουτίνα, βελτιώνει το βάρος του σώματος και συμβάλλει στην καταπολέμηση του στρες. Βρείτε το είδος της γυμναστικής που σας αρέσει και μη χάνετε άλλο χρόνο, κάντε αυτό το δώρο στον εαυτό σας. Μεγάλο ρόλο παίζει και η σωστή ενυδάτωση. Η αυξημένη κατανάλωση νερού θα δράσει ευεργετικά στη διαδικασία αποβολής του ήδη κατακρατηθέντος νερού, απαλύνοντας την όψη πορτοκαλιού στο δέρμα. Προσοχή! Η υπερβολική κατανάλωση νερού μπορεί να προκαλέσει την αποβολή πολύ σημαντικών συστατικών, όπως ηλεκτρολύτες, βιταμίνες κ.λπ. Μια καλή ημερήσια κατανάλωση είναι 1,5 λίτρο, αυτό όμως εξαρτάται και από τη σωματική δραστηριότητα του κάθε ατόμου. Συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο-διατροφολόγο για ένα σωστό πρόγραμμα διατροφής αλλά και για να ενημερωθείτε σχετικά με την κατάσταση της θρέψης σας.

 

— Εσείς τι συμβουλεύετε τις γυναίκες που δεν αισθάνονται καλά με το σώμα τους; Γιατί είναι τόσο σημαντικό να νιώσουμε καλά με το σώμα μας;

Όπως έχει φανεί από πολλές έρευνες, οι περισσότερες γυναίκες κρίνουν το σώμα τους πολύ αυστηρά. Οι συμβουλές μου είναι: α) Πετάξτε τη ζυγαριά. Έχουμε καλύτερο έλεγχο του τι τρώμε και του βάρους μας όταν δεν ζυγιζόμαστε. Δεν είμαστε κρύα, μασίφ αγάλματα, ώστε να έχουμε πάντα στάνταρ διαστάσεις και βάρος! β) Να λέτε θετικές φράσεις καθημερινά. Μία φράση που πρέπει να λέμε στον καθρέφτη μας πάνω από τρεις φορές είναι η εξής «Σέβομαι και αποδέχομαι τη μοναδικότητα και το μεγαλείο της ύπαρξής μου». γ) Αυξήστε την αυτοπεποίθησή σας. Μια γυναίκα, έχοντας υιοθετήσει έναν υγιεινό τρόπο ζωής, με σωστή διατροφή, άσκηση και καλή διάθεση αποκτά τρομερή αυτοπεποίθηση. Κι αυτό συμβαίνει οργανικά. Ένα άτομο που δεν τρέφεται σωστά, λόγω των χαμηλών επιπέδων σακχάρου, σεροτονίνης και ενδορφινών μπορεί να νιώθει συνεχώς κούραση, δυσκολία στη συγκέντρωση, ανεξήγητο θυμό, επιθυμία για ζάχαρη, χαμηλή αυτοεκτίμηση, συναισθηματική φόρτιση, αίσθημα απομόνωσης και κατάθλιψη. Αυτό καταλήγει σε υπερφαγικά επεισόδια, ενοχές και κίνδυνο για διατροφικές διαταραχές. Μια γυναίκα που αγαπά και σέβεται τη διαφορετικότητα του σώματός της και δεν κάνει αρνητικές σκέψεις γι' αυτό θα έχει υψηλή αυτοεκτίμηση, θα νιώθει σιγουριά και θα μπορεί να ελέγχει και να συντηρεί το βάρος της για πάντα. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, να μην ασχολούμαστε με τον βάρος μας αλλά με το τι τρώμε καθημερινά. Άλλωστε, το είπε και ο Ιπποκράτης: «Φάρμακό σας ας γίνει η τροφή σας και η τροφή σας ας γίνει φάρμακό σας».

 

Η Βαγιώτα Βάσω είναι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Master Practitioner on eating disorders and obesity και TRX Suspension Trainer