Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter

Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα

0

Τον 19ο αιώνα τα καλύμματα των βιβλίων ήταν απλά προστατευτικά χαρτιά περιτυλίγματος που πετιόντουσαν αμέσως μετά την αγορά του βιβλίου. Η αξία του εξωφύλλου βρισκόταν στο δέρμα που βρισκόταν κάτω απ' αυτά και παρόλο που μερικά απ' αυτά τα προστατευτικά χαρτιά είχαν κομψά σχέδια σπανίως σχετιζόταν με το περιεχόμενο του βιβλίου. Το The Illustrated Dust Jacket, 1920-1970 του Martin Salisbury που εκδόθηκε πρόσφατα από τον οίκο των Thames & Hudson, καταγράφει το πώς αυτό το αντικείμενο μίας χρήσης εξελίχθηκε σε μια σημαντική δημιουργική δύναμη στον χώρο των εκδόσεων. 

«Είναι ειρωνικό αν σκεφτεί κανείς ότι αυτό που ξεκίνησε ως ένα απλό προστατευτικό κάλυμμα που πετιόταν εξελίχθηκε σε αναπόσπαστο μέρος του βιβλίου και της ταυτότητάς του και ότι οι συλλέκτες το θεωρούν πλέον πολύ σημαντικό για την αξία του» γράφει ο Salisbury στον πρόλογο του βιβλίο του το οποίο επικεντρώνεται στον 20ό αιώνα, όταν οι καλλιτέχνες πειραματίζονται με τις τεχνικές εκτύπωσης και απεικόνισης και οι εκδότες χρησιμοποιούσαν τις ξεχωριστές καλλιτεχνικές αποδόσεις τους ως εργαλείο μάρκετινγκ καθώς προσέλκυαν τα βλέμματα των επίδοξων αγοραστών.  Αν και η πρώτη γνωστή εικονογραφημένη επένδυση βιβλίου χρονολογείται από τη δεκαετία του 1830, ήταν στον 20ο αιώνα που η σχεδίασή τους έγινε πιο συστηματική και ταυτιζόταν με τις μεταβαλλόμενες οπτικές και τα μοτίβα του αιώνα ξεκινώντας από την εποχή του αρτ ντεκό και συνεχίζοντας μέσω του μοντερνισμού, του νεορομαντισμού πριν και μετά τον πόλεμο, του ρεαλισμού και της ποπ τέχνης στην δεκαετία του '60.

«Είναι ειρωνικό αν σκεφτεί κανείς ότι αυτό που ξεκίνησε ως ένα απλό προστατευτικό κάλυμμα που πετιόταν εξελίχθηκε σε αναπόσπαστο μέρος του βιβλίου και της ταυτότητάς του και ότι οι συλλέκτες το θεωρούν πλέον πολύ σημαντικό για την αξία του»

Ο Salisbury έχει εντοπίσει πολυάριθμους εικονογράφους βιβλίων αλλά οι περισσότερες από τις εικονογραφημένες επενδύσεις είναι ανυπόγραφες και οι δημιουργοί τους παραμένουν ανώνυμοι. Και όπως επισημαίνει ο ίδιος, ακόμη και οι επιτυχημένοι καλλιτέχνες όπως ο Edward McKnight Kauffer, γνωστός για τη χαρακτηριστική γεωμετρική αίσθηση της φόρμας σε εικονογραφήσεις του  όπως για το The Invisible Man (1952) και το Intruder in the Dust (1948), δεν εκτιμήθηκε όσο έπρεπε στην εποχή του. Πάντως το The Illustrated Dust Jacket, 1920-1970 τιμά τόσο τον σχεδιασμό και την τέχνη των καλυμμάτων όσο και τους ίδιους , τους συχνά παραγνωρισμένους δημιουργούς τους.

Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Aubrey Hammond για το Metropolis της Thea von Harbou (εκδόσεις Readers Library, 1927). Η εικονογράφηση του Hammond συνδυάζει την χρωματική αρμονία με ένα δυστοπικό όραμα. Από τη συλλογή Mark Terry/Facsimile Dust Jackets L.L.C.
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Edward Bawden για το βιβλίο The Hammering του Hal Martin (εκδόσεις Faber and Faber, 1960). Ο Edward χρησιμοποιούσε μια γραμμικη τεχνική για να διαχωρίσει τα χρώματά του ενώ συχνά χάραζε τις μαύρες γραμμές του για να δώσει την αίσθηση της διαφορετικής υφής. © The Estate of Edward Bawden
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Ancona για το The Night Flower του Walter C. Butler (εκδόσεις he Macaulay Company, Νέα Υόρκη, 1936). Ο Ancona, aka Edward D’Ancona, χρησιμοποίησε δραματικές αντιθέσεις φωτός και σκιάς για αυτό το μυθιστόρημα μυστηρίου (που έγραψε με ψευδώνυμο ο Frederick Faust) και αντηχεί τις επιρροές του από τις ταινίες νουάρ της εποχής. © “Ancona” (Edward D’Ancona), από τη συλλογή του Martin Salisbury. Φωτογραφία: Simon Pask
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Edward McKnight Kauffer για το Let It Come Down του Paul Bowles (εκδόσεις Random House, Νέα Υόρκη, 1952). Για την εικονογράφηση ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε την προηγούμενη εμπειρία του στο στένσιλ. Ο ήρωας του Bowles, ο Nelson Dyar, απεικονίζεται μεταφορικά στον σκοτεινό υπόκοσμο της Ταγγέρης. © Simon Rendall
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Εικονογράφηση του Ric Fraser για το Drugs and the Mind του Robert S. de Ropp (Scientific Book Club, 1957). Το πρώτο βιβλίο του Dr. de Ropp’s εισήγαγε τους αναγνώστες στις απολαύσεις αλλά και στον βασανιστικό κόσμο των ναρκωτικών. Courtesy the Fraser Family
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Milton Glaser για το The Electric Kool-Aid Acid Test του Tom Wolfe (εκδόσεις Farrar, Straus and Giroux, Νέα Υόρκη, 1968). Αναπαραγωγή από το Milton Glaser Studio, συλλογή Mark Terry/Facsimile Dust Jackets L.L.C.
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Alvin Lustig για το Anatomy for Interior Designers του Francis de N. Schroeder (Whitney Publications, Νέα Υόρκη 1948). Ο διακριτικός τρόπος γραφής του Lustig ήταν το κύριο χαρακτηριστικό αυτών των πρώιμων εξωφύλλων. Σε μεταγενέστερες εκδόσεις αντικαταστάθηκε από μια μάλλον άσχημη γραμματοσειρά την Akzidenz-Grotesk Bold. Αναπαραγωγή από το Alvin Lustig Archive.
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Ο Barnett Freedman έκανε την εικονογράφηση στο The Faber Book of Children’s Verse που επιμελήθηκε η Janet Adam Smith (Faber and Faber, 1953). Πολλά από τα εξώφυλλα του Freedman ήταν σχεδιασμένα έτσι ώστε να αναπαράγουν την εικόνα της πρώτης σελίδας στην σελίδα της πλάτης. © The Estate of Barnett Freedman, από τη συλλογή του Martin Salisbury, φωτογραφία: Simon Pask
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Rockwell για το Kent Mountain Meadow του John Buchan (εκδόσεις Literary Guild of America, Νέα Υόρκη, 1941). Η διαχρονική προσήλωση του καλλιτέχνη στη δραματική ομορφιά των τοπίων είναι ορατή σ' αυτό το εντυπωσιακό σχέδιο. Η υπερβολική, σχεδόν ηρωική παρουσίαση των στοιχείων του προσκηνίου υποδεικνύει την επιρροή του Σοβιετικού Ρεαλισμού. © The Estate of Rockwell Kent, courtesy the Plattsburgh State Art Museum, Plattsburgh College Foundation, Rockwell Kent Gallery and Collection, Bequest of Sally Kent Gorton, Plattsburgh, Νέα Υόρκη.
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Η Barbara Jones δημιούργησε αυτό το υπέροχο κάλυμμα για το βιβλίο της Unsophisticated Arts (εκδόσεις Architectural Press, 1951). Πρόκειται για ένα από τα πιο ιδιαίτερα σχέδια του 20ου αιώνα . © The Estate of Barbara Jones
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Ράχες από τη συλλογή βιβλίων του Martin Salisbury. Φωτογραφία: Simon Pask
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Έργο του Arthur Hawkins, Jr. για το Barron Ixell: Crime Breaker του Oscar Schisgall (Longmans, Green & Co., Νέα Υόρκη, 1929). Το εξαιρετικά θεατρικό σχέδιο του Hawkins επαναλαμβάνεται και στη πλάτη του καλύμματος. © The Estate of Arthur Hawkins, Jr., photo courtesy Hyde Brothers Booksellers, Fort Wayne, Indiana
Τέχνη στα καλύμματα των βιβλίων του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου The Illustrated Dust Jacket, 1920-1970 από τις εκδόσεις Thames & Hudson.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT