Γιώργος Νικολαΐδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση»

νικολαιδης Facebook Twitter
Αυτό που χρειάζεται είναι να δρομολογηθεί άμεσα η αποϊδρυματοποίηση με συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα, όπως έγινε σε τόσες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
0



ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ
για παιδιά, όπως η Κιβωτός του Κόσμου, για την οποία οι καταγγελίες οργιάζουν, μία ακόμα «ελληνική εξαίρεση» και γιατί συμβαίνει αυτό; Ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται εδώ και χρόνια στην υπόλοιπη Ευρώπη; Είναι άραγε τόσο μεγάλος ο αριθμός των παιδιών στη χώρα μας που φιλοξενούνται σε τέτοιες δομές, ώστε να μην έχει ακόμα δρομολογηθεί με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα η αποϊδρυματοποίησή τους; Για ποιον λόγο δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα μια εθνική στρατηγική σε αυτή την κατεύθυνση, παρότι ήδη από το 2018 και τουλάχιστον μέχρι το 2021 δίδονταν από την Ε.Ε. χρηματοδοτήσεις ως τεχνική βοήθεια για την υλοποίησή της; Γιατί ως εναλλακτική «πριμοδοτείται» μέχρι τώρα η υιοθεσία και όχι η αναδοχή και τι οφείλει να γίνει στο εξής; 

Σε όλες αυτές τις δομές που φιλοξενούν παιδιά, δημόσιες και ιδιωτικές, κοσμικές και εκκλησιαστικές, μοντέρνες ή παλιομοδίτικες, συμβαίνουν λίγο-πολύ όλα αυτά που καταγγέλλεται ότι έγιναν στην Κιβωτό και δεν υπάρχει τρόπος να σταματήσουν να συμβαίνουν αν δεν καταργηθούν.

— Βγήκατε κι εσείς από τα ρούχα σας με όσα καταγγέλλεται ότι συνέβαιναν στην Κιβωτό του Κόσμου;
Κοιτάξτε, δεν μπορώ να εκφράσω άποψη για το τι ακριβώς συμβαίνει με την Κιβωτό, ούτε και πιστεύω ότι πρέπει να μιλάμε όλοι για όλα χωρίς να έχουμε γνώση, συγκεκριμένα στοιχεία και αποδείξεις. Όμως όχι, δεν εξεπλάγην γιατί το ζήτημα δεν είναι μια δομή ή κάποια πρόσωπα, είναι πολύ ευρύτερο και αφορά τον ιδρυματισμό στο σύνολό του. Διότι άσχετα από το πόσο καλά ή κακά λειτουργούν, όλα αυτά τα ιδρύματα είναι κατ’ ουσία βλαπτικά, καθώς εκθέτουν τα παιδιά που φιλοξενούν σε διάφορους κινδύνους. Αυτή είναι μια τεκμηριωμένη αλήθεια που δεν περιμένει συγκεκριμένα συμβάντα για να επιβεβαιωθεί και έχει γίνει συνείδηση σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο. Τώρα το τι λέει ο ένας κι ο άλλος και αν έχουν περισσότερο δίκιο όσοι καταγγέλλουν ένα ίδρυμα για αυταρχισμό, εκμετάλλευση, απάνθρωπες συμπεριφορές και οικονομικά σκάνδαλα από εκείνους που το υπερασπίζονται επειδή, χάρη σε αυτό, δεν έμειναν στο δρόμο, είναι νομίζω δευτερεύουσας σημασίας όσον αφορά αυτή την προβληματική, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξεταστούν σοβαρά οι κατηγορίες και να αποδοθούν ευθύνες, όπου υπάρχουν. Σημασία έχει ότι το μοντέλο του ιδρύματος θεωρείται παρωχημένο, όχι γιατί έτσι αποφάσισε κάποιος αυθαίρετα αλλά επειδή αυτό κατέδειξαν δεκαετίες έρευνας και μια πλειάδα αποκαλύψεων για το τι είθισται να συμβαίνει πίσω από τη «βιτρίνα».    

Γιώργος Νικολαϊδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση» Facebook Twitter
Το ζήτημα δεν είναι μια δομή ή κάποια πρόσωπα, είναι πολύ ευρύτερο και αφορά τον ιδρυματισμό στο σύνολό του.

— Σας άκουσα να λέτε ότι τα ιδρύματα για παιδιά έχουν ουσιαστικά καταργηθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, κάτι που ομολογώ δεν γνώριζα.
Έτσι είναι. Τα περισσότερα έχουν κλείσει ήδη από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, οπότε είχαμε έναν αναπροσανατολισμό της παιδικής προστασίας όχι μόνο στις ανεπτυγμένες χώρες της δυτικής και της βόρειας Ευρώπης αλλά και στην ανατολική και τις χώρες της Μεσογείου. Όπου υπήρχαν ακόμη μέχρι πρόσφατα ιδρύματα και δομές «παλαιού τύπου», τέθηκαν σε ισχύ δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα αφομοίωσής τους, με αποτέλεσμα σήμερα ο αριθμός τους να έχει σχεδόν μηδενιστεί. Οι ελάχιστες ιδρυματικές δομές που έχουν απομείνει αφορούν εφήβους με δύσκολες συμπεριφορές και ιστορικό παραβατικότητας, που δύσκολα θα στέκονταν σε μια ανάδοχη οικογένεια.

Έπειτα, όταν μιλάμε για στέγες εφήβων σε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία, στις σκανδιναβικές χώρες, ακόμα και σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης, αναφερόμαστε πλέον κατά κανόνα σε διαμερίσματα που φιλοξενούν 2-4 παιδιά και τα οποία βρίσκονται σε κτίρια όπου διαμένουν κι άλλοι ένοικοι, οικογένειες κ.λπ., δηλαδή μέσα στον αστικό ιστό και όχι κάπου αποκομμένα. Τα μνημειακά κτίρια-ιδρύματα σαν αυτά που έχουμε στην Ελλάδα έχουν τελειώσει, είναι πλέον ανύπαρκτα. Κλειστές δομές εξακολουθούν να υπάρχουν σε κάποιες χώρες μόνο για παιδιά με αναπηρία, ένα μοντέλο που επίσης θεωρείται πια ξεπερασμένο και γίνονται συστηματικές προσπάθειες να κλείσουν κι αυτές. 

— Δηλαδή έχουμε να κάνουμε με μία ακόμα «ελληνική εξαίρεση». Γιατί συμβαίνει αυτό;
Διότι έτσι εξυπηρετούνται πολλά συμφέροντα, όχι μόνο οικονομικά αλλά και συντεχνιακά, επικοινωνιακά και άλλα. Όπως έχω ξαναπεί, ονειρεύομαι κάποια Χριστούγεννα ή μια Πρωτοχρονιά που δεν θα πάνε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή στον πρωθυπουργό να πουν τα κάλαντα παιδιά από ιδρύματα, προσδοκώντας τον οίκτο των τηλεθεατών. Αυτό είναι απαράδεκτο και προσβλητικό γι' αυτά, όπως και οι «τηλεμαραθώνιοι ευσπλαχνίας» που διοργανώνονται κατά καιρούς υπέρ διαφόρων ιδρυμάτων, καλώντας το φιλάνθρωπο κοινό να καταβάλει τον οβολό του. Εκείνο που πραγματικά χρειάζονται αυτά τα παιδιά δεν είναι ελεημοσύνες αλλά μια συγκροτημένη κοινωνική πολιτική που θα τα βοηθήσει να βρουν τον δρόμο τους.

— Θα ρωτήσει όμως κάποιος ποια είναι η σωστότερη πολιτική και αν μιλάμε για αναδοχή πόσες οικογένειες, άραγε, είναι διατεθειμένες να γίνουν ανάδοχες σε τέτοια παιδιά, ειδικά όταν βρίσκονται σε μια δύσκολη ηλικία, όπως η εφηβική. 
Σε όσους, καλοπροαίρετα ή μη, λένε ότι η κουλτούρα της ελληνικής κοινωνίας είναι τέτοια που δύσκολα μια οικογένεια θα δεχθεί να γίνει ανάδοχη σε ένα ξένο παιδί και να το μεγαλώσει, φέρνω ως παράδειγμα την Κύπρο, με την οποία μοιραζόμαστε βέβαια πολλά κοινά. Εκεί, λοιπόν, όπου η κοινωνική πρόνοια οργανώθηκε κατά το βρετανικό πρότυπο ως ένας συμπαγής αυτόνομος τομέας της δημόσιας διοίκησης, ιδρύματα σαν τα δικά μας είναι ανύπαρκτα. Εξαιρούνται κάποιες στέγες για παραβατικές περιπτώσεις, όπου φιλοξενούνται λιγότερα από εκατό παιδιά συνολικά και όποτε μαζεύονται πολλά σε μια τέτοια στέγη, γίνεται αμέσως θέμα στα ΜΜΕ, όχι όμως με φοβικά δημοσιεύματα αλλά με ερωτήματα τύπου «τι κοινωνία έχουμε και δεν μπορούν  να βρεθούν αρκετές ανάδοχες οικογένειες γι’ αυτά». Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν καθόλου προβλήματα εκεί, κάθε θεσμός έχει τα προβλήματά του, μιλάμε όμως για μια εντελώς διαφορετική νοοτροπία. Είναι ωστόσο γεγονός ότι σε εμάς εδώ δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά για γνήσια αναδοχή, δεν έχει καν προβληθεί και στηριχθεί αυτός ο θεσμός όπως θα έπρεπε.

Προσφορά υπάρχει στην υιοθεσία και αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα με την αναδοχή είναι ότι έχει προβληθεί από τους κρατούντες ως ένα προστάδιο της υιοθεσίας, ενώ είναι βέβαια κάτι πολύ διαφορετικό: μια ανάδοχη οικογένεια που παίρνει ένα παιδί σε ανάγκη δεν φιλοδοξεί να το κάνει δικό της αλλά να το στηρίξει μέχρι να σταθεί στα πόδια του, βρίσκεται δε σε επικοινωνία με τους βιολογικούς του γονείς, με τους οποίους διατηρεί σχέση συνεργασίας και όχι ανταγωνισμού. Αυτό είναι άλλωστε σήμερα, όπως είπαμε, το κυρίαρχο μοντέλο στις ανεπτυγμένες χώρες, όχι ο ιδρυματισμός. Κατά τη γνώμη μου η υιοθεσία σε αυτές τις περιπτώσεις θα έπρεπε να είναι εκτός συζήτησης, ακόμα και ως εξέλιξη της αναδοχής.

Για τα έφηβα παιδιά ειδικά, η πλέον ενδεδειγμένη λύση είναι η υποστηριζόμενη ημιαυτόνομη διαβίωση με την επίβλεψη εξειδικευμένου προσωπικού. Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι να υπάρχουν παρεμβατικές πολιτικές στήριξης των βιολογικών γονέων ή των οικογενειών με δυσλειτουργίες εξαιτίας των οποίων έχουν απομακρυνθεί τα παιδιά, με προοπτική την επανασύνδεση, κάτι που δεν έχουμε καθόλου στην Ελλάδα.

Γιώργος Νικολαϊδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση» Facebook Twitter
Στην Ελλάδα υπάρχει ένα δίκτυο ιδρυμάτων που φιλοξενεί παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παρότι σε όλα σχεδόν συνυπάρχουν και κάποια παιδιά με αναπηρία.

— Αλλά τι γίνεται με όσα παιδιά δεν έχουν καν οικογένεια;
Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που βρίσκονται σε ιδρύματα δεν είναι ορφανά, γονείς υπάρχουν. Ορφανοτροφεία είχαμε τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, όπως ήταν αναμενόμενο, αυτό πια δεν υπάρχει ως θεσμός. Ένα μεγάλο μέρος από τις απομακρύνσεις, δε, γίνεται όχι λόγω καταγγελιών για κακοποίηση αλλά εξαιτίας παραμέλησης η οποία σχετίζεται με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση αυτών των οικογενειών. Μιλάμε για ένα ποσοστό 55-60% στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά. Οι απομακρύνσεις αυτές στην Ελλάδα, αντί να είναι προσωρινές, καταλήγουν μόνιμες και συνοδεύονται με ένα αίσθημα ανακούφισης από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες που θεωρούν ότι αρκεί αυτό για να ξεφύγει ένα ανήλικο παιδί από τον κοινωνικό αποκλεισμό, την ακραία φτώχεια και την παραβατικότητα.

Εκείνο, όμως, που θα όφειλε να γίνει και που εφαρμόζεται πια σε όλη την Ευρώπη είναι ακριβώς το αντίθετο: με το που απομακρύνεται δηλαδή ένα ή περισσότερα παιδιά από μια δυσλειτουργική οικογένεια, σπεύδουν αμέσως οι αρμόδιες υπηρεσίες να πλαισιώσουν, να στηρίξουν και να εποπτεύσουν την οικογένεια αυτή ώστε να ορθοποδήσει αφενός, να επανασυνδεθεί με το παιδί ή τα παιδιά της το συντομότερο δυνατό αφετέρου.

Αναφορικά με ακραίες καταστάσεις όπως βιασμοί, αιμομιξίες ή εμπλοκή γονέων σε εγκληματικές δραστηριότητες, αναζητείται και πάλι ανάδοχη οικογένεια, όχι κάποιο ίδρυμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι περισσότερες απομακρύνσεις να είναι παροδικές, ανοίγοντας έτσι το έδαφος για τη γνήσια αναδοχή. Για όσα παιδιά, τώρα, δεν έχουν κανέναν βιολογικό γονέα εν ζωή, η υιοθεσία είναι όντως η καλύτερη λύση και εδώ, ναι, έχει νόημα. Και πάλι, όμως, θα πρέπει να το αναλάβει κάποια ανάδοχη οικογένεια ώσπου να υιοθετηθεί κανονικά. Εδώ, και αναφορικά με τον νόμο για την αναδοχή και την υιοθεσία, έχουμε άλλο ένα ελληνικό παράδοξο: βάζουμε καταρχάς ένα παιδί που απομακρύνεται από τη φυσική του οικογένεια σε κάποιο ίδρυμα και ύστερα αναζητούμε μια κανονική στέγη γι’ αυτό! 

Ένα ακόμα φλέγον ζήτημα είναι τα ασυνόδευτα μεταναστάκια και προσφυγάκια που επίσης στοιβάξαμε σε διάφορες τέτοιου χαρακτήρα δομές προκειμένου να αποφύγουμε να αντιμετωπίσουμε ευθέως το πρόβλημα της φροντίδας, της εκπαίδευσης και της ένταξής τους. Είναι κι αυτή μια παράμετρος που πρέπει να συνυπολογιστεί.

— Δεν υπάρχει, σαν να λέμε, καμία εθνική στρατηγική για την αποϊδρυματοποίηση.
Άμα τη βρείτε πουθενά, ειδοποιήστε με! Κι αυτό, παρότι η χώρα μας λαμβάνει χρηματοδοτήσεις ως τεχνική βοήθεια από την Ε.Ε. ήδη από το 2018 προκειμένου να τη δρομολογήσει. Μέχρι και το 2021 τουλάχιστον, οπότε συνέχισαν να δίνονται αυτά τα κονδύλια, αγνοούμε αν αυτό κατέληξε σε κάτι. Αυτό σημαίνει ότι δεν έγινε πράξη κανένα μέτρο ούτε δόθηκε κάποιο μήνυμα ότι αλλάζουμε στο εξής πολιτική και σελίδα στην παιδική προστασία, κάτι που θα έπρεπε να γίνει άμεσα.

Στην Ελλάδα υπάρχει ένα δίκτυο ιδρυμάτων που φιλοξενεί παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παρότι σε όλα σχεδόν συνυπάρχουν και κάποια παιδιά με αναπηρία. Υπάρχουν και κάποια χωριστά δημόσια, μη κερδοσκοπικά ή ιδιωτικά ιδρύματα για παιδιά με αναπηρία, με τα τελευταία να μην καταγράφονται πουθενά στις εποπτείες του υπουργείου Εργασίας.

Ένα άλλο παράλληλο δίκτυο αφορά ασυνόδευτους ανήλικους μετανάστες και πρόσφυγες που αιτούνται άσυλο και κάποιες άλλες αρκετά προβληματικές δομές ΜΚΟ με αλλοδαπούς εφήβους που φιλοξενούνται στην ελληνική επικράτεια, κυρίως Γερμανούς. Μιλάμε για 10.000 παιδιά συνολικά, ένας αριθμός που για τα ευρωπαϊκά δεδομένα θεωρείται εύκολα διαχειρίσιμος, μιλώντας για μια συστηματική πολιτική αποϊδρυματοποίησης, αν σκεφτούμε ότι η Ρουμανία, που είχε σοβαρό πρόβλημα, κατάφερε μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες να αποϊδρυματοποιήσει 120.000 παιδιά. Το ότι αυτό δεν έχει ακόμα συμβεί εδώ σχετίζεται, όπως είπαμε, με τις μορφολογίες και τις παθογένειες της ελληνικής πραγματικότητας. 

— Τι θα πρέπει όμως να γίνει ώσπου να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα;
Θα πρέπει σαφώς να υπάρξει στο μεταξύ αυστηρότερη εποπτεία σε δομές και ιδρύματα. Προσωπικά, ωστόσο, όταν αρχίζει να «παραγίνεται» η συζήτηση για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, γίνομαι επιφυλακτικός γιατί το ζητούμενο δεν είναι να πούμε ότι αν ξεσπάσουν σκάνδαλα, όπως τώρα, με την περίπτωση της Κιβωτού, θα οδηγηθούν αμέσως στη Δικαιοσύνη οι υπαίτιοι, θα υπάρξει διαφάνεια, θα βάλουμε από πάνω και 3-4 μηχανισμούς ελέγχου και μετά όλα καλά, δηλαδή θα γίνει ο ιδρυματικός τομέας ασφαλής για τα παιδιά, διότι από τη φύση του δεν είναι τέτοιος. Επαναλαμβάνω ότι σε όλες αυτές τις δομές που φιλοξενούν παιδιά, δημόσιες και ιδιωτικές, κοσμικές και εκκλησιαστικές, μοντέρνες ή παλιομοδίτικες, συμβαίνουν λίγο-πολύ όλα αυτά που καταγγέλλεται ότι έγιναν στην Κιβωτό και δεν υπάρχει τρόπος να σταματήσουν να συμβαίνουν αν δεν καταργηθούν. Αυτό που χρειάζεται είναι να δρομολογηθεί άμεσα η αποϊδρυματοποίηση με συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα, όπως έγινε σε τόσες άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και να δοθεί, βεβαίως, η κατάλληλη τεχνική υποστήριξη στα υπάρχοντα ιδρύματα ώστε να μετασχηματίσουν και να μετεξελίξουν τις υπηρεσίες τους σε κάτι άλλο που θα περιγράφεται με σαφή βήματα και όρους το τι μπορεί να είναι. Υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία πάνω στις ολιγάνθρωπες, ανοικτού τύπου δομές από το εξωτερικό, η οποία μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.




 

          

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επαμεινώνδας Φαρμάκης, ένας επαγγελματίας του προσφυγικού

Βασιλική Σιούτη / Επαμεινώνδας Φαρμάκης, ένας επαγγελματίας του προσφυγικού

Είναι πραγματικά μπλεγμένος ο ιδρυτής της ΜΚΟ Human Rights 360 Επαμεινώνδας Φαρμάκης ή οι κατηγορίες εναντίον του στηρίζονται σε ανακριβή στοιχεία, όπως λέει η ανακοίνωση της οργάνωσής του; Το βέβαιο είναι ότι δεν πρόκειται για έναν ακτιβιστή του οποίου το κίνητρο είναι η έκφραση αλληλεγγύης στους πρόσφυγες, αλλά για έναν επαγγελματία του προσφυγικού, με ιδιαίτερο ταλέντο στην εξεύρεση πόρων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τη σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο Νάνσυ Σπετσιώτη, κάτοικο της περιοχής, η οποία καταγράφει την προσβασιμότητα της Φωκίωνος Νέγρη και άλλων γειτονικών δρόμων για τα άτομα με αναπηρία.
THE LIFO TEAM
Σκληρές Αλήθειες

Άρης Δημοκίδης / 10 Σκληρές Αλήθειες που σοκάρουν μέχρι σήμερα

Αδυσώπητοι εγκληματίες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, δολοφόνοι που παρίσταναν τους αθώους, παράξενες εξαφανίσεις και σοκαριστικές αποκαλύψεις σε 10 ηχητικά ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που φωτίζουν ξανά πολύκροτες υποθέσεις.
THE LIFO TEAM
O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Αληθινά εγκλήματα / O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ξεχασμένη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη στην Ελλάδα, που στήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα δύο μήνες πριν από τον Βασίλη Λυμπέρη, το 1972.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ