Γιώργος Λιάλιος: «Αυτό που χρειάζεται επειγόντως η χώρα είναι διαφάνεια στον σχεδιασμό του χώρου»

συνταγμα Facebook Twitter
Δεν θα κρίνω αρχιτεκτονικά το αποτέλεσμα γιατί δεν διαθέτω τις γνώσεις, νομίζω ότι ήταν θετικό το ότι εκλήθησαν οι αρχιτέκτονες της παλαιάς μελέτης να την επικαιροποιήσουν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΛΙΑΛΙΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ, το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα αναπλάσεων που έγινε ποτέ στην Αθήνα, αργόσβησε στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας. Η ίδια η Εταιρεία Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, προϊόν συνεργασίας των υπουργείων Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, καταργήθηκε το 2014 μετά από δεκαεπτά έτη προσφοράς στην πόλη. Ήταν ένα εγχείρημα αναμφίβολα επιτυχημένο που απέδειξε στους Αθηναίους δύο απλά πράγματα: ότι ο σχεδιασμός –αρχιτεκτονικός, πολεοδομικός– στα χέρια προικισμένων ανθρώπων με όραμα μπορεί να δώσει εκπληκτικά αποτελέσματα ακόμα και σε μια ήδη πυκνοχτισμένη πόλη. Και ότι, αν δεν «σπάσεις αυγά», δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα. Έκτοτε μεσολάβησαν πολλά. Η Αθήνα, όπως και όλη η χώρα, βυθίστηκε σε μια βαθιά κρίση. Το κέντρο γέμισε άδεια γραφεία και καταστήματα, έγινε πεδίο διαδηλώσεων και συγκρούσεων. Μετά ήρθε η απότομη «airbnb-οποίηση», που σάρωσε σαν κύμα τις ιδιοκτησίες στο κέντρο, βγάζοντας από την εγκατάλειψη ολόκληρα κτίρια και επανεντάσσοντάς τα στη ζωή της πόλης, αλλά ταυτόχρονα οδηγώντας στην εκδίωξη τους μόνιμους κατοίκους μεγάλων περιοχών, όπως το Κουκάκι, το Παγκράτι, τα Εξάρχεια, την Πλάκα. 

Όλα αυτά τα χρόνια, με αυτές τις «κοσμογονικές» εξελίξεις στην Αθήνα, η συζήτηση για τον δημόσιο χώρο παρέμεινε ασθενής, περιστασιακά αναζωπυρούμενη από προγράμματα και παρεμβάσεις που εξαγγέλλονταν, αλλά δεν υλοποιούνταν (για παράδειγμα το Re-Think Athens, το πρόγραμμα «Αθήνα Χ4», οι διαγωνισμοί της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.»). Τι απέμεινε από όλα αυτά; Μερικές ανεκτέλεστες αρχιτεκτονικές μελέτες. Ανάμεσα σε αυτές, η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας και το κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος, απομεινάρι της μελέτης για ολόκληρο το Σύνταγμα που μισο-υλοποιήθηκε (όπως και πολλά άλλα έργα) λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Την τελευταία διετία όμως κάτι άλλαξε. Η πανδημία ήρθε ταυτόχρονα σε όλο τον πλανήτη να απογυμνώσει τις πόλεις μας. Να αναδείξει τις αδυναμίες και τις ανάγκες τους, όχι μόνο σε επίπεδο συστημάτων υγείας αλλά και σε επίπεδο καθημερινότητας. Για πρώτη φορά είδαμε τις πόλεις μας χωρίς καθόλου αυτοκίνητο. Για πρώτη φορά ακούσαμε ήχους που χάνονται στον θόρυβο. Για πρώτη φορά βγήκαμε μαζικά για περπάτημα, γιατί υπήρξε μια περίοδος που αυτό ήταν το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε.

Το πρόβλημα δεν είναι το κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος, ούτε καν ο περιορισμός της Πανεπιστημίου κατά μία λωρίδα. Το πρόβλημα είναι ο τρόπος σχεδιασμού του δημόσιου χώρου την περίοδο αυτή, χωρίς ανοιχτούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, χωρίς δημόσιο διάλογο, χωρίς διαφάνεια. 

Σε πολλές ευρωπαϊκές (και όχι μόνο) μεγαλουπόλεις η πανδημία εξελίχθηκε σε αφορμή για πολεοδομικά πειράματα. Πλαστικά και τσιμεντένια εμπόδια περιόρισαν τους δρόμους, ανοίγοντας χώρο για τον πεζό και το ποδήλατο (Μιλάνο). Δημιουργήθηκαν δημόσιοι χώροι από το τίποτα, με ζαρντινιέρες και βαμμένα οδοστρώματα (Βαρκελώνη). Βγήκαν τραπεζοκαθίσματα μέσα στο οδόστρωμα (Νέα Υόρκη). Δημιουργήθηκαν τεράστιοι ποδηλατόδρομοι (Παρίσι). Και το βασικότερο: άνοιξε η συζήτηση για το πώς θα θέλαμε να είναι οι πόλεις μας και, κατ’ επέκταση, η ζωή μας. Στην Ελλάδα η συζήτηση αυτή πέθανε πριν καν ανοίξει. Μία από τις λίγες εξαιρέσεις ήταν ο δήμος Αθηναίων που το 2020 ανακοίνωσε ότι θα υλοποιήσει κάποιες από τις ανεκτέλεστες μελέτες και τις ανεκτέλεστες (αλλά εγκεκριμένες από χρόνια) πεζοδρομήσεις. Τα προσωρινά εμπόδια που μπήκαν στην Πανεπιστημίου επανέφεραν τον Μεγάλο Περίπατο στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, αλλά αυτήν τη φορά με ένα αρνητικό πρόσημο, λόγω της κριτικής που το σχέδιο δέχθηκε ως «out of context», δηλαδή μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες της πόλης.

Τελικά αυτό που υλοποιήθηκε ήταν το κάτω κομμάτι της πλατείας Συντάγματος. Ήταν η πιο ανώδυνη επιλογή: οι λωρίδες κυκλοφορίας είναι αρκετές ώστε να μη δημιουργείται το φαινόμενο του μπουκαλιού στην καρδιά της πόλης, ο χώρος που καταλήφθηκε ήταν «νεκρός», κατειλημμένος από ταξί και αυτοκίνητα σταματημένα με αλάρμ. Δεν θα κρίνω αρχιτεκτονικά το αποτέλεσμα γιατί δεν διαθέτω τις γνώσεις, νομίζω ότι ήταν θετικό το ότι εκλήθησαν οι αρχιτέκτονες της παλαιάς μελέτης να την επικαιροποιήσουν. Το πόσο θα ενσωματωθεί στη ζωή της πόλης θα φανεί εκ του αποτελέσματος, από τη «λειτουργία» της παρέμβασης. 

Το πρόβλημα δεν είναι το κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος, ούτε καν ο περιορισμός της Πανεπιστημίου κατά μία λωρίδα. Το πρόβλημα είναι ο τρόπος σχεδιασμού του δημόσιου χώρου την περίοδο αυτή, χωρίς ανοιχτούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, χωρίς δημόσιο διάλογο, χωρίς διαφάνεια. Μια «τάση» που ξεκίνησε με τις παρεμβάσεις στην πλατεία Ομονοίας και δείχνει να γιγαντώνεται τα τελευταία χρόνια, καθώς υιοθετήθηκε πλήρως από το κράτος. Συγκεκριμένα, επαναλαμβανόμενα μελετητικά γραφεία επιμελούνται μικρές ή μεγάλες παρεμβάσεις σε απευθείας ανάθεση από το Δημόσιο, συχνά με τη χορηγία κάποιου ιδιώτη (να ξεκαθαρίσω ότι ουδόλως με ενοχλεί η χορηγία ιδιωτών για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, κι ας είναι κάποιες φορές greenwashing). Οι συζητήσεις των σχεδίων στα αρμόδια γνωμοδοτικά όργανα του κράτους (ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΑ, ΚΑΣ, ΚΣΝΜ κ.ο.κ.) γίνεται πίσω από κλειστές πόρτες. Στα όργανα του υπουργείου Περιβάλλοντος, που είναι αρμόδιο για τα χωροταξικά και πολεοδομικά, δεν κοινοποιείται η ατζέντα εκ των προτέρων (όπως κάνει λ.χ. το ΚΑΣ), δεν επιτρέπεται να παρακολουθήσεις τις συνεδριάσεις τους (αυτό ισχύει και για τα όργανα του υπουργείου Πολιτισμού) και συχνά το υπουργείο αρνείται να παρέχει έγγραφα ακόμα και στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους, όπως ο γράφων. Οι προθέσεις δημοσιοποιούνται μέσα από κάποιο δελτίο Τύπου, ή μια εκδήλωση (σπανιότατα συνέντευξη Τύπου), ή όταν έρθει κάποιο θέμα προς συζήτηση σε ένα δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο, ή όταν (εκ του νόμου υποχρεωτικά) δοθεί σε δημόσια διαβούλευση μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Κατά την ταπεινή μου άποψη, λοιπόν, αυτό που χρειάζεται επειγόντως η χώρα μας είναι κατά πρώτον διαφάνεια στον σχεδιασμό του χώρου (δηλαδή στις αποφάσεις που τον συνοδεύουν). Και κατά δεύτερον να αρχίσει να ενσωματώνεται η διάσταση της συμμετοχής του πολίτη στον σχεδιασμό, μια τάση ήδη πολύ έντονη σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η κριτική, ακόμα και αρνητική, ακόμα και μέσα από την κιμαδομηχανή των social media, είναι «κομμάτι του παιχνιδιού» και δεν θα πρέπει να μας φοβίζει. Ιδανικά, θα ήταν ευπρόσδεκτη η ύπαρξη οράματος στους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης, αλλά, βλέποντας πόσο στο 99,9% των δήμων της χώρας η επόμενη ημέρα της πανδημίας ήταν απλώς επιστροφή στο business as usual, δεν τρέφω αυταπάτες. 

Διονύσης Λατινόπουλος

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ