Η Emily Adams Bode φτιάχνει τα «φουτουριστικά vintage» ρούχα που λατρεύουν ο Harry Styles και ο Asap Rocky

Η Emily Adams Bode φτιάχνει τα «φουτουριστικά vintage» ρούχα που λατρεύουν ο Harry Styles και ο Asap Rocky Facebook Twitter
Η Emily Adams Bode είναι η πρώτη γυναίκα που έχει τη δική της ανδρική σειρά και την παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη.
0

Πόσα θα πληρώνατε για μια ανάμνηση; Στην ταινία «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» ο πρωταγωνιστής προσπαθεί με αγωνία να διατηρήσει τις αναμνήσεις που έχει με τη γυναίκα που αγαπά και ο Προυστ έγραψε για τις αναμνήσεις που ανακαλούν οι αισθήσεις. Η νευροψυχολογία υποστηρίζει πως μια ιστορία, η αλληλουχία των αναμνήσεων που υπάρχουν καταγεγραμμένες αθόρυβα και ύπουλα στο κεφάλι μας και τη συνιστούν, ενεργοποιεί επτά διαφορετικά σημεία στον εγκέφαλό μας. Μυρίζουμε, ακούμε, βλέπουμε, νιώθουμε.


Εξού και η συγκίνηση, η απρόσμενη οικειότητα και ασφάλεια που νιώθουμε με οτιδήποτε θυμίζει κάτι από το παρελθόν και φτάνει στα όρια του νοσταλγικού. Το εμπόριό της και οι εραστές της είναι μια επιδέξια και παγκόσμια συντεχνία που πραγματεύεται κάθε μέρα αυτήν τη βαθιά σχέση μας με το παρελθόν και τις αναμνήσεις.


Εδώ υπάρχει μια παγίδα. Η κακή και πρόχειρη διαχείριση του παρελθόντος κάνει τα πράγματα να φαίνονται ρηχά, σαν ανεξήγητες και άβολες στολές που κανένας δεν ξέρει γιατί τις φοράς. Εκτός από αυτή την παγίδα, υπάρχει ακόμα μία: η νοσταλγία μπορεί να γίνει μια βολική «φυλακή» όπου όλα ήταν καλύτερα, η οποία μας απομονώνει και μας μετατρέπει σε γραφικούς τύπους με παλιακά ρούχα, που ρουθουνίζουμε αποδοκιμάζοντας οτιδήποτε καινούργιο. Και στις δύο περιπτώσεις το πρόβλημα είναι το ίδιο: αναζητώντας τη δική μας ιστορία και ταυτότητα, χανόμαστε και αρπάζουμε ό,τι προλάβουμε από τις τέλειες ιστορίες του παρελθόντος.

Στη μόδα, η νοσταλγία, το ρετρό, είναι κινητήριος δύναμη. Φτιάχνεις καινούργια ρούχα που θυμίζουν ρούχα άλλης εποχής, αλλά πρέπει να φαίνονται φρέσκα, σημερινά. Η βιομηχανία της μόδας είναι χτισμένη πάνω σε αυτή την απλή παραδοχή: χρειάζεσαι άλλο ένα καινούργιο ρούχο.

Στη μόδα, η νοσταλγία, το ρετρό, είναι κινητήριος δύναμη. Φτιάχνεις καινούργια ρούχα που να θυμίζουν ρούχα άλλης εποχής, αλλά πρέπει να φαίνονται φρέσκα, σημερινά. Η βιομηχανία της μόδας είναι χτισμένη πάνω σε αυτή την απλή παραδοχή: χρειάζεσαι ακόμα ένα καινούργιο ρούχο.


Το καινούργιο, έτσι κι αλλιώς, είναι μια υπόσχεση ελευθερίας. Τα καινούργια ρούχα, η καινούργια μόδα, το καινούργιο design, είναι το ταξίδι των ρομαντικών στην αντίπερα όχθη της νοσταλγίας.

Κάπου εκεί μπορείς να καταλάβεις και τη ματαιότητα του σημερινού κινήματος της βιωσιμότητας στη μόδα, της αντίληψης πως για να σώσεις τον πλανήτη πρέπει να σταματήσεις να αγοράζεις καινούργια ρούχα, πως κάθε αγορά σημαίνει ρύπανση, πράγμα που δύσκολα αποδέχεται κανείς όταν γύρω του όλα φωνάζουν «αγόρασέ με». Το πράγμα γίνεται ακόμα πιο ακραίο όταν αγοράζουμε καινούργια ρούχα που βλάπτουν τον πλανήτη, αλλά φαίνονται παλιά.

Σκεφτείτε τώρα πως υπάρχει μια γυναίκα που ντύνει άντρες στη Νέα Υόρκη, συγκεκριμένα στο Μανχάταν. Τα ρούχα της όμως δεν υπάρχουν μόνο εκεί αλλά και στα μεγαλύτερα οnline μαγαζιά πολυτελείας και σχεδόν σε όλα τα σημαντικά πολυκαταστήματα του πλανήτη, σε μικρές ποσότητες.

Σκεφτείτε πως εκείνη ψάχνει σε όλα τα ξεχασμένα στοκ υφασμάτων και έχει φίλους που της υποδεικνύουν σπίτια και αποθήκες όπου κάποιοι έχουν αφήσει όσα μάζευαν ασταμάτητα επί δεκαετίες, χωρίς να ξέρουν τι να τα κάνουν, επειδή τότε ήταν καινούργια. Σκεφτείτε, τέλος, πως εκείνη τα συλλέγει, τα αρχειοθετεί και από αυτά φτιάχνει καινούργια ρούχα.

Θέλει όλα αυτά τα ρούχα να είναι σαν αναμνηστικά κομψοτεχνήματα και στόχος της είναι να παραδώσει καινούργια κειμήλια στους νεότερους, με λεπτομέρειες που ξαφνικά μπορεί να σου θυμίσουν την μπλούζα που σου φόραγε η μάνα σου για να πάτε την Κυριακή βόλτα, ένα συγκρότημα που άκουγε ο πατέρας σου, το καλό κοστούμι του θείου σου. Μπορεί να είναι ρούχα που σου φαίνονται ξένα και οικεία μαζί, προερχόμενα από το παρελθόν, γεμάτα αναμνήσεις, χωρίς τίποτα καινούργιο πάνω τους. Πόσο θα πλήρωνες για να φορέσεις ένα τέτοιο σετ αναμνήσεων;

Η Emily Adams Bode φτιάχνει τα «φουτουριστικά vintage» ρούχα που λατρεύουν ο Harry Styles και ο Asap Rocky Facebook Twitter
Η Emily Adams Bode είναι η πρώτη γυναίκα που έχει τη δική της ανδρική σειρά και την παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη. Φωτό: JP Yim/Getty Images


Η Emily Adams Bode είναι η πρώτη γυναίκα που έχει τη δική της ανδρική σειρά και την παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη. Τα ρούχα Bode (προφέρεται Μποντέ) υπάρχουν κάτι παραπάνω από τρία χρόνια και αυτήν τη στιγμή ίσως εκπροσωπούν μια σοβαρή και στιβαρή απάντηση στο παράδοξο του sustainability που τόσο μας αρέσει να πιπιλάμε.

Η Emily προέρχεται από μια οικογένεια ικανών κυνηγών θησαυρών στα παλιατζίδικα, καθώς όλοι τους ντύνονταν έτσι. Κινείται σε έναν μυστικό κύκλο φίλων, αγοραστών και εμπόρων που ανακαλύπτουν για λογαριασμό της στοκατζίδικα με παλιά υφάσματα ανά την υφήλιο και γίνονται τα μοντέλα της. Στην πρώτη της επίδειξη έραψαν παρέα τις ετικέτες της στα ρούχα, τη βοηθούν να φτιάξει το μαγαζί της στη Νέα Υόρκη και συστήνουν σε φίλους τη δουλειά της.

Το μεγαλείο της βασίζεται σε αυτές τις low profile κινήσεις που παίρνουν μικρές ιστορίες από το παρελθόν, τις ενωνούν και φτιάχνουν ρούχα που μυστηριωδώς, αλλά απολύτως λογικά ταιριάζουν σε οποιαδήποτε ανδρική γκαρνταρόμπα.

Όλα τα υφάσματα έχουν τη δική τους ιστορία. Προέρχονται από διαφορετικά σημεία και διηγούνται ιστορίες από διαφορετικές εποχές και συνήθειες. Χρησιμοποιεί δαντέλες και γυναικείες τεχνικές για να αφήσει στα ρούχα τη σωστή ατέλεια, σημάδια από το παρελθόν. Έχει τον απόλυτο έλεγχο στην κατασκευή και στην ποσότητα που παράγει, πάντα βάσει των κανόνων βιωσιμότητας και διατήρησης του οικοσυστήματος. Με λίγα λόγια, τίποτα δεν είναι περιττό, αφού όλα έχουν συλλεχθεί προσεχτικά και κουβαλούν μια μυστική ιστορία.


Υπάρχουν σακάκια φτιαγμένα από παλιές κουβέρτες, πουκάμισα από ινδικά σάρι ή προπολεμικά υφάσματα και ζακέτες πλεγμένες στο Περού. Τα δύο εργαστήρια που ράβουν στο χέρι τα ρούχα της βρίσκονται στη Νέα Υόρκη και στην Ινδία και ο εκάστοτε ιδιοκτήτης του ρούχου γνωρίζει την ακριβή ιστορία του.

Η Emily Adams Bode φτιάχνει τα «φουτουριστικά vintage» ρούχα που λατρεύουν ο Harry Styles και ο Asap Rocky Facebook Twitter
Το 2019, ο τραγουδιστής Leon Bridges φόρεσε ένα κοτλέ κουστούμι Bode στα Γκράμι. Φωτό: Rich Fury/Getty Images


Το 2019, ο τραγουδιστής Leon Bridges φόρεσε στα Γκράμι ένα κοτλέ κουστούμι Bode, στο οποίο ήταν ζωγραφισμένα στο χέρι χαρακτηριστικά του Τέξας και καλλιτέχνες που είναι σημαντικά για τον ίδιο. Λατρεύει τα ρούχα της και τα θεωρεί «φουτουριστικό vintage». Του έδωσαν την αυτοπεποίθηση να φλερτάρει με τα κορίτσια, πιάνοντας κουβέντα με αφορμή τις μικρές ιστορίες που «φορούσε» και ήξερε μόνο αυτός, κάτι που τον έκανε να νιώθει ξεχωριστός.

O Asap Rocky τα θεωρεί την αμερικανική απάντηση στα υπέροχα γιαπωνέζικα Visvim του Hiroki Nakamura. Ο Harry Styles, ο υπαρκτός βασιλιάς της ποπ νοσταλγίας, φωτογραφήθηκε φορώντας πουλόβερ της.

Τα ρούχα Bode βρίσκονται στον αντίποδα σειρών όπως τα Off-White ή τα Yeezy. Δεν σχολιάζουν με μοντερνιστικό τρόπο τα χαρακτηριστικά της ποπ κουλτούρας, δεν ενισχύουν την αφαίρεση, την απλότητα και την καθαρότητα του καινούργιου και του μελλοντικού.

Η Emily Adams Bode φτιάχνει ρούχα για άντρες, που λένε ιστορίες, και επιμένει να τα φτιάχνει μονάχα γι' αυτούς, γιατί της αρέσει να αποστασιοποιείται από τον πελάτη της. Θα του αρέσει; θα δείχνει καλά πάνω του; Τι ανάγκες έχει;


Τα ρούχα αυτά, όμως, επαναφέρουν κάτι ακόμα πιο σημαντικό, μια νέα αμερικανική κομψότητα που είναι πιο διαυγής, πιο συγκρατημένη, πάντα άνετη και συνοπτικά επαναστατική, εξωστρεφής και παγκόσμια. Δεν επαναπαύεται στη βολική Δύση, στην Καλιφόρνια, στους αυτοκινητόδρομους, στα γκέτο, στους καουμπόηδες και στους παίκτες πόλο του Γκάτσμπι. Μαζεύει την πραμάτεια της απ' όλη την Αμερική και τη συνδυάζει με τα «θαύματα» που βρίσκει σε άλλες χώρες. Δεν τα υποβιβάζει, δεν τα αμερικανοποιεί, τα επανατοποθετεί με έναν απλούστερο, πανέξυπνο τρόπο. Διαβάζει τις ιστορίες τους και τις διηγείται με τη βοήθεια των δικών της αμερικανικών εμβλημάτων.

Ίσως είναι η πρώτη φορά που μια αμερικανική γενιά αγωνίζεται να δείξει την αξία της χωρίς να έχει το κόμπλεξ του ανιστόρητου, πολύ απλά φτιάχνοντας καινούργια κειμήλια.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Τζόναθαν Άντερσον είναι (ίσως) ο πιο φέρελπις σχεδιαστής της Ευρώπης

Μόδα & Στυλ / O Τζόναθαν Άντερσον είναι (ίσως) ο πιο φέρελπις σχεδιαστής της Ευρώπης

Πώς ο Ιρλανδός σχεδιαστής και επικεφαλής του ισπανικού οίκου Loewe καταφέρνει να παράγει έναν τεράστιο αριθμό συλλογών με τόσο μεγάλη ευκρίνεια, πίστη και σταθερότητα;
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΟΥΡΓΟΥΡΙΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ