Το Geeky Net είναι ένα κανάλι στο YouTube όχι διάσημο, που ασχολείται με βιντεοπαιχνίδια και ο ιδιοκτήτης του, ένας μέσος άντρας με μούσια, υποψία καράφλας και φούτερ, το ενισχύει με βίντεο γεμάτα συμβουλές για το πώς να φτιάξεις ένα σάιτ και να αναπτύξεις την επιχειρηματικότητά σου. Όλα αυτά ελάχιστα μας προετοιμάζουν για πρόσφατο βίντεό του, όπου μιλά σε εξομολογητικό και ενθουσιώδη τόνο για το τελευταίο επεισόδιο του «Next in Fashion», πνευματικού παιδιού του «Project Runway», τώρα διαθέσιμου στο Netflix.


Στο ολιγόλεπτο αυτό βίντεο, που τώρα κάνει ρεκόρ views, ειδικά σε σχέση με τους πενιχρούς αριθμούς που έκαναν τα προηγούμενά του, τα οποία οφείλονται ξεκάθαρα στην ειλικρίνεια και στο αναπάντεχο του πράγματος, ο φίλος μας εκφράζει τον θαυμασμό του για τα ρούχα που δημιούργησε η νικήτρια, την ομορφιά που αντίκρισε και ομολογεί πως θα ήθελε να δει την κοπέλα του με το τελικό φόρεμα της συλλογής.

 

«Το σόου σε γεμίζει έμπνευση, όλοι πρέπει να το δείτε» λέει κλείνοντας το βίντεό του και για μένα η μαρτυρία του δείχνει τι σημαίνει μόδα όταν γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ‒ αγγίζει με τις ιστορίες και την ομορφιά της ανθρώπους που δεν θα περίμενες.

 

Στο «Project Runway» οι συμμετέχοντες ήταν μόνο Αμερικανοί, χωρίς επαγγελματική εμπειρία ή απλώς πρωτοεμφανιζόμενοι. Στο φετινό «Next in Fashion» σχεδόν όλοι οι διαγωνιζόμενοι ήταν σχεδιαστές απ' όλη την υφήλιο, πεπειραμένοι, βραβευμένοι και με δικό τους brand.


Η πανάκριβη παραγωγή του Netflix με οικοδεσπότες την Alexa Chung και τον Tan France έχει χαρακτηριστεί reality μόδας, ενώ στην πραγματικότητα λίγη σχέση έχει με αυτό. Δεν γίνεται καμία προσπάθεια να εκβιαστεί το συναίσθημα (ο Tan France είναι από μόνος του αρκετός) ή να δημιουργηθούν ίντριγκες ώστε να δούμε στους ήρωες το χειρότερό μας εαυτό (και να ταυτιστούμε).

 

Αντίθετα, είναι μια εκπομπή που ίσως ασυναίσθητα τιμάει το καλύτερο και σπουδαιότερο στον μικρόκοσμο της μόδας, χαρτογραφώντας το σημερινό της προφίλ και δίνοντας 11 (ναι, καλά διαβάσατε, 11) σπουδαία μαθήματα για τη μόδα, τους σχεδιαστές, τη ζωή και το εργασιακό ήθος.

 

Η πανάκριβη παραγωγή του Netflix με οικοδεσπότες την Alexa Chung και τον Tan France έχει χαρακτηριστεί reality μόδας, ενώ στην πραγματικότητα λίγη σχέση έχει με αυτό.
Η πανάκριβη παραγωγή του Netflix με οικοδεσπότες την Alexa Chung και τον Tan France έχει χαρακτηριστεί reality μόδας, ενώ στην πραγματικότητα λίγη σχέση έχει με αυτό.


1.

Έχει αλλάξει ο τρόπος που η μόδα βλέπει τον εαυτό της. Στο «Project Runway» οι συμμετέχοντες ήταν μόνο Αμερικανοί, χωρίς επαγγελματική εμπειρία ή απλώς πρωτοεμφανιζόμενοι. Οι σχεδιαστές που έχουν καταφέρει να κάνουν brand αρκούνται στην επιτυχία τους και δεν θα ρίσκαραν επ' ουδενί να εμφανιστούν σε τηλεοπτική εκπομπή που θα έκρινε τις δημιουργίες τους.

 

Στο φετινό «Next in Fashion» σχεδόν όλοι οι διαγωνιζόμενοι ήταν σχεδιαστές απ' όλη την υφήλιο, πεπειραμένοι, βραβευμένοι και με δικό τους brand. Δεν είχαν κανένα πρόβλημα να διαγωνιστούν, να συγκριθούν με άλλους για να εξελιχθούν, να προβληθούν και να κερδίσουν ένα πολύ μεγάλο χρηματικό έπαθλο, μαζί με τη δυνατότητα διάθεσης της συλλογής τους από το Net- A - Porter. Αυτό δείχνει πόσο παγκόσμιο, απαιτητικό και ρευστό είναι το τοπίο σήμερα, αλλά και ότι χρειάζεται συνεχής προσπάθεια για να παραμείνεις στον χώρο.


2.

Εντοπίζουμε τα σημερινά ταλέντα σε όλο τον κόσμο και πού ειδικεύονται.Οι Βρετανοί έφερναν τα παιδιά των κλαμπ, τις μεγάλες τεχνικές της ραπτικής από την παράδοσή τους, την πειθαρχία της σχολής Saint Martins και την εκκεντρικότητά τους. Οι Αμερικανοί, τις ρίζες και την κουλτούρα του streetwear, τη showbiz, τις υπέροχες μεγάλες τουαλέτες των drag queens. Οι Νοτιοαμερικανοί, τη στιλπνή, minimal θηλυκότητα και τις κλασικές τουαλέτες, οι Ινδοί τα χρώματα και τα εμπριμέ, οι Ασιάτες τη μαεστρία τους, τα μεγάλα μεγέθη, την καινοτομία και ο Ιταλός έφερε τα λεοπάρ, τα αξεσουάρ, τα χρυσάφια και κιλά τρυφερότητας και αγάπης.

 

 

3.

Ο τρόπος που ανταποκρίνεσαι στην κριτική σε οδηγεί στην επιτυχία.Ενώ όλοι τους ήταν τρομερά πεπειραμένοι σχεδιαστές και βρέθηκαν μπροστά σε αληθινά πολύ δύσκολες δοκιμασίες, άκουγαν προσεκτικά τα σχόλια των κριτών και σχεδιαστών που εμφανίζονταν στην εκπομπή. Το εγώ τους δεν απειλήθηκε σχεδόν ποτέ, γνώριζαν πως αυτό ήταν μια διαδικασία που, μέσα από νέες προκλήσεις, στόχο είχε να τους βοηθήσει να προχωρήσουν δημιουργικά. Κλήθηκαν να δοκιμάσουν το ταλέντο τους σε κάτι καινούργιο και ελάχιστοι αντιστάθηκαν.

 

4.

Το να είσαι κακόβουλος είναι σημάδι κομπλεξισμού, όχι υπεροχής. Υπήρχαν δύο πραγματικά αντιπαθείς διαγωνιζόμενοι: η μία από αυτούς δεν έχανε ευκαιρία να δηλώνει πόσο ανώτερα ήταν τα σχέδιά της σε σχέση με των υπολοίπων, εκτόξευε κατηγορίες και ήταν συνέχεια θυμωμένη που δεν αναγνωριζόταν η δουλειά της. Έφυγε με συνοπτικές διαδικασίες, καθώς τα «σχέδιά» της κρίθηκαν απλοϊκά και πρόχειρα. Όποιος κάνει φασαρία, συνήθως δεν έχει κάτι να πει.

 

Στο πιο δραματικό επεισόδιο, στη δοκιμασία με τίτλο «Streetwear», μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν ο πολύ επιτυχημένος σχεδιαστής του streetwear brand Pyer Moss, Jean-Raymond Kerby, και ο στυλίστας που σήμερα ντύνει τις πιο πετυχημένες μαύρες ηθοποιούς του Χόλιγουντ, Jason Bolden.
Στο πιο δραματικό επεισόδιο, στη δοκιμασία με τίτλο «Streetwear», μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν ο πολύ επιτυχημένος σχεδιαστής του streetwear brand Pyer Moss, Jean-Raymond Kerby, και ο στυλίστας που σήμερα ντύνει τις πιο πετυχημένες μαύρες ηθοποιούς του Χόλιγουντ, Jason Bolden.


5.

Οι μειονότητες διεκδικούν το κομμάτι της πολιτιστικής τους κληρονομιάς. Στο πιο δραματικό επεισόδιο, στη δοκιμασία με τίτλο «Streetwear», μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν ο πολύ επιτυχημένος σχεδιαστής του streetwear brand Pyer Moss, Jean-Raymond Kerby, και ο στυλίστας που σήμερα ντύνει τις πιο πετυχημένες μαύρες ηθοποιούς του Χόλιγουντ, Jason Bolden. Στο επεισόδιο, υποψήφιες προς αποχώρηση ήταν οι δύο Αφροαμερικανές σχεδιάστριες που έβαλαν τις βάσεις για το γυναικείο streetwear στην Αμερική και όταν οι κριτές αποφάσισαν να τις διώξουν, ο Jean-Raymond δεν συμφώνησε, γι' αυτό αποχώρησε.

 

Στο επεισόδιο είδαμε όλες τις όψεις μιας γενικότερης συζήτησης σχετικά με το πώς αυτό που ονομάζεται σήμερα deluxe streetwear αποτελείται από σχέδια της κουλτούρας των Αφροαμερικανών, που οι λευκοί έχουν κατακλέψει, και το πόσο τους θυμώνει να βλέπουν τα σχέδιά τους να αντιγράφονται από μεγάλους οίκους. Ακόμα, παρακολουθήσαμε την άβολη στιγμή κατά την οποία οι ίδιοι οι σχεδιαστές δεν αντιλαμβάνονταν την κριτική που τους γινόταν, καθώς βρίσκονταν ανάμεσα σε δύο κόσμους, είχαν διαφορετική αντίληψη. Προσέξαμε πόσο ήπια η Alexa Chung δήλωσε πως οι δημιουργίες τους δεν είναι «her cup of tea» και το θεαματικό ξέσπασμα του Tan, που επέστρεψε στους σχεδιαστές με δάκρυα στα μάτια για να τους πει πόσο τους αγαπά. Σ' εκείνο το επεισόδιο δεν έφυγε κανένας σχεδιαστής, κάτι που χρειαζόταν για να φανεί πόσο άβολα αισθάνεται η μόδα απέναντι στις ρίζες της.


6.

Η μόδα σήμερα οφείλει να έχει άποψη. Ο Βρετανός φιναλίστ Daniel Fletcher αποφάσισε να στηρίξει ολόκληρη τη συλλογή του στο «Όχι» του Brexit, ντύνοντας τους φίλους του με τα κομμάτια της και στέλνοντάς τους έξω στους δρόμους. Στη δοκιμασία με το denim αποφάσισε να αξιοποιήσει ό,τι πέταξαν οι συμπαίκτες του για να φτιάξει ένα φόρεμα που θύμιζε τα παγόβουνα που λιώνουν. Ο φανερά εντυπωσιασμένος Tommy Hilfiger σ' εκείνο το επεισόδιο του είπε πως κατάφερε να δείξει κάτι καινούργιο, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να δείξει μια χειροτεχνία.


7.

Το ταλέντο αναδεικνύει το ταλέντο. Οι στιγμές που οι σχεδιαστές θαύμαζαν ή υποστήριζαν τη δουλειά κάποιου συμπαίκτη τους ήταν πολλές. Ωστόσο, στο τελευταίο επεισόδιο, σε συνθήκες αντικειμενικά μεγάλης πίεσης και ανταγωνισμού, ο Fletcher έδειξε στην Κορεάτισσα Minju Kim πώς μπορούσε να φτιάξει το νυφικό που ονειρευόταν να κλείσει την πασαρέλα της. Αυτό ήταν και το φόρεμα που κέρδισε στο τέλος τον διαγωνισμό.

 

Daniel Fletcher και Claire Davis
Daniel Fletcher και Claire Davis


8.

Αν χάσεις τη ψυχραιμία σου, χάνεις και το παιχνίδι. Στην αρχή του παιχνιδιού είδαμε την εξαιρετικά ταλαντούχα Claire Davis (που έχει δουλέψει ήδη δίπλα στον Alexander Wang) να παραδίδει σε ελάχιστο χρόνο τέλεια σακάκια, καινούργιες ιδέες και μια ωραία και ουσιαστική, σύγχρονη κομψότητα. Είδαμε, όμως, και τον χειρότερο εχθρό της: το υπερ-αναλυτικό μυαλό της την εμπόδιζε να δουλέψει ψύχραιμα, οδηγώντας την σε ντελίριο και κρίσεις θυμού. Την παρακολουθήσαμε καθώς έφτιαχνε μόνη της και με μεγάλη συνέπεια το κελί της, φυλακίζοντας ακριβώς τον πυρήνα του ταλέντου της, επιβεβαιώνοντας πως η αδυναμία της να βγει από αυτό της έδειξε την έξοδο από το παιχνίδι.


9.

Το σύνδρομο κατωτερότητας είναι ο μεγαλύτερος σαμποτέρ. Στην εκπομπή αναφέρεται το θέμα του «ghost designing», δηλαδή σχεδιαστές που φτιάχνουν συλλογές για οίκους, χωρίς να αναφέρεται πουθενά το όνομά τους. Ένας από αυτούς είναι και ο Καναδός μποντιμπιλντεράς Charles Lu, που πίσω από τον τεράστιο όγκο του κρύβει ένα βαθύ αίσθημα κατωτερότητας. Ο μόνος χωρίς δικό του brand, θεωρούσε πως έπρεπε να αποδείξει σε όλους πόσο άξιζε την προσοχή τους, αλλά ουσιαστικά πάλευε με το δικό του μυαλό, που του υπενθύμιζε κάθε φορά πόσο λίγος ήταν. O Charles κατέληξε να παρουσιάζει κομμάτια αψεγάδιαστης τεχνικής πιο γρήγορα απ' όλους, για να φύγει από τον διαγωνισμό επειδή οι κριτές αδυνατούσαν να δουν την αληθινή ψυχή μέσα στις δημιουργίες του. Είχε προσπαθήσει τόσο πολύ να γίνει τέλειος, που έγινε ρομπότ.


10.

Οι τυχοδιώκτες θα υπάρχουν πάντα και θα επιβιώνουν εις βάρος των αδύναμων. Η αποχώρηση του υπερόπτη και άμπαλου τεχνικά Issac Saqhid, που περιφρονούσε το μεγάλο χρηματικό έπαθλο του διαγωνισμού, γιατί «μπορεί να βγάλει άλλα τόσα» στο πνεύμα του σύγχρονου hustler, έρχεται σε αντίθεση με το ατόπημα της Nasheli Ortiz-Gonzalez, μητέρας τριών παιδιών, που σχεδόν παρακαλούσε για το έπαθλο και από τον φόβο της έγινε υποχείριο της υπεροπτικής βλακείας του Saqhid, κάνοντας εσφαλμένες επιλογές στο ρούχο που έπρεπε να παρουσιάσουν μαζί.

 

Angel Chen και Minju Kim (Κίνα και Ν.Κορέα)
Angel Chen και Minju Kim (Κίνα και Ν.Κορέα)


11.

Όλοι οι σπουδαίοι σχεδιαστές αφηγούνται σπουδαίες ιστορίες. Στη θεματική του μιλιτέρ η Κινέζα Angel Chen έφτιαξε ένα παλτό, ανακαλώντας την προσκοπική σκηνή της ταινίας «Moonrise Kingdom» του Γουές Άντερσον, και η Minju ένα παλτό εμπνευσμένη από τους «Άθλιους» του Ουγκό. Στο επεισόδιο με το sportswear ο άσχετος με το θέμα Fletcher αναβίωσε την ιστορία των Βρετανών κωπηλατών και στον ημιτελικό ο Αμερικανός Ashton Hirota έφτιαξε ένα γυναικείο denim παντελόνι εις ανάμνηση του Ιάπωνα πατέρα του. Δεν υπάρχει στιγμή που οι σχεδιαστές αυτοί να μη χρησιμοποιούν τη δημιουργικότητά τους για να αφηγηθούν μια γενικότερη ιστορία που θέλουν να μοιραστούν με τον κόσμο, δίνοντας στα ρούχα τους συναίσθημα και τρόπους σύνδεσής τους με το κοινό.

 

Οι μεγάλες και μικρές στιγμές της εκπομπής πλαισιώνονται με χάρη λόγω της αθωότητας και της ετοιμότητας του Tan France και της Alexa Chung και είναι αδύνατο να μη χαζέψεις την ελευθερία που υπάρχει στην επιλογή των ρούχων που φοράνε και οι δύο. Η επιμονή τους να μην κυνηγούν θέσφατα ή κανόνες κομψότητας ανοίγει τη συζήτηση σχετικά με το μοντέρνο, το τι θεωρείται καινούργιο σήμερα και τον σημαντικό ρόλο που παίζουν τα social media στη δουλειά ενός σχεδιαστή.

 

Είναι ενδεικτικό το ότι η κριτική επιτροπή απαρτίζεται από στυλίστες του Χόλιγουντ (το κόκκινο χαλί αποτελεί μεγάλη στιγμή στη ζωή ενός σχεδιαστή), σχεδιαστές, τη διευθύντρια του Νet - Α- Ρorter (online shopping) και την υπεύθυνη για τις συνέργειες/συνεργασίες μόδας στο Ιnstagram, Eva Chen, ενώ δεν υπάρχει κανένας εκπρόσωπος περιοδικού μόδας ‒ όλα αυτά δείχνουν πολλά για τη διάθεση της βιομηχανίας σήμερα. Ο κύκλος αυτός ίσως να είναι ο πιο αθώος, εφόσον υπάρξει συνέχεια, και σε αυτή την περίπτωση σίγουρα μας προετοιμάζει για ακόμη περισσότερο ταλέντο.